ekonomi

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Johan.H
Forumamatör

ekonomi

Post by Johan.H »

Bortsprungen Lakej wrote:Det är därför jag välkomnar den nya allsvenskan med öppna armar. Lag som boden och nybro har inget där att göra och i sin desperation efter sportsliga framgångar hamnar det ekonomiska i andra hand för att helt plöstligt slå tillbaka när framgångarna uteblir....
Läst tidigare under säsongen. Förövrigt ett ganska intressant inlägg när det gäller ekonomi. Vill man ha bort ett derbylag :) ?

Verkar som att verkligheten har hunnit ikapp även i Växjö. Nu tror jag inte att detta kommer förgöra föreningen men det visar ändå att det är knepigt att driva en förening på den här nivån och ett par bakslag eller missberäkningar kan ge förödande förluster som sliter på en förening.

Det går inte att satsa hur länge som helst utan att nå några större framgångar, förr eller senare börjar det tryta i pengapungen!
// fridens liljor
Dragkampslakej
Forumdemon

Post by Dragkampslakej »

Jag tror många med mig tycker det är mycket tråkigt att Nybro och kanske Halmstad skulle försvinna. Bortsprungen lakej borde nog tänkt på att om man sticker ut hakan får man vara beredd på smällen!
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
Bortsprungen Lakej
Forumentusiast

Post by Bortsprungen Lakej »

Vilken smäll är det jag ska ta? Lakers har över 700 000 i förfallna kundfordringar, vilket bidragit till att skapa en likviditetsbrist. Inte så anmärkningsvärt tycker jag. Kanske borde man sålt fordringarna till ett factoringbolag, kanske inte? Hade de företag som står i skuld till lakers däremot i sin tur drabbats av ekonomiska svårigheter hade ju vissa komplikationer kunnat uppstå. Visst är det knepigt att driva en elitförening och att smärre problem som detta uppstår är nog inte sista gången för Lakers del. Större problem än detta lär uppkomma i framtiden, men troligtvis inte värre än att föreningen med bra organisation och kompetens klarar ut det.

Jag står fullt fast vid vad jag sagt tidigare. I Växjö finns förutsättningarna för att skapa ett stabilt lag för superallsvenskan- elitserien. Det finns inte i Nybro. Att jag sedan ogillar Nybro hockey gör ju inte saken bättre. Ärligt talat klarar jag mig bra utan derbyn mot er. Då hade jag hellre sett Troja kvar i allsvenskan.
Dragkampslakej
Forumdemon

Post by Dragkampslakej »

Det är ju det jag menar med smäll ! Men jag fötydligar väl mig aningen då. Alltså Nybro har/hade? dålig ekonomi som Bortsprungen lakej påpekade så fint och nu har/hade lakers dålig ekonomi och då får man ta lite skit från Nybro tillbaka. Sticka ut hakan= "Reta Nybro" Ta smällen= "Nybro retas tillbaka" Är alla med nu? Verkar ju som det reder sig för Halmstad i alla fall, roligt att läsa!
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
Johan.H
Forumamatör

Post by Johan.H »

Bortsprungen Lakej

Du borde nog läsa några kurser i företagsekonomi innan du uttalar dig i frågor som du uppenbarligen inte är speciellt insatt i. Ditt senaste inlägg påvisar det än mer.

Den skatteskuld som lakers skall betala in är ju en släpande skuld dvs det är mer skatt som skall ha betalats in under tiden. Har Lakers hoppat över en skatteinbetalning och betalat de nästkommande? Skulle inte tro det och nu är det den 25:e igen och nya utbetalningar via löner. Så rent teoretiskt sätt så borde lakers ha en skuld på ca 600-700 tusen, även om den akuta ligger på knappt 300'.

Om du sedan tror att 700 000 i osäkra fodringar är lösningen på "problemet" så tror grymt fel. Du har aldrig funderat i banorna att det finns andra som har fodringar på lakers? Om Lakers börjar driva in fodringar kan ju även företag driva in det hos Lakers. Börja du ana ett sammanhang? Fodringar fungerar inte riktigt på det sättet, jag undrar dessutom vilka typer av fodringar det är vi talar om. Utlovade utbetalningar från sponsorerna?

Inse att en obetalad skatteskuld inte ser bra ut även om det inte innebär föreningens undergång. Kamma ner tuppkammen för med en taskig attityd vinner man inga segrar, varken på isen eller i det sociala livet.
När man gör uttalanden om andra föreningar (taif, boden, nybro, hammers) och sedan inte själv har rent mjöl i påsen får man vara beredd på en smäll tillbaka. Kanske skapar det lite ödmjuk gentemot de föreningar som har det svårt men ändå kämpar för överlevnad? Tydligen inte hos dig men jag tror nog att ett liljeholmens har tänts här och var bland andra supportrar i Växjö Lakers.

Att du sedan klarar dig utan derby mot Nybro är en sak men fråga Kassören i Lakers och se om han håller med dig.

Tack för mig
Last edited by Johan.H on 22 April 2005, 21:11, edited 3 times in total.
// fridens liljor
Guest

Post by Guest »

Bortsprungen Lakej wrote:Vilken smäll är det jag ska ta? Lakers har över 700 000 i förfallna kundfordringar, vilket bidragit till att skapa en likviditetsbrist. Inte så anmärkningsvärt tycker jag. Kanske borde man sålt fordringarna till ett factoringbolag, kanske inte? Hade de företag som står i skuld till lakers däremot i sin tur drabbats av ekonomiska svårigheter hade ju vissa komplikationer kunnat uppstå. Visst är det knepigt att driva en elitförening och att smärre problem som detta uppstår är nog inte sista gången för Lakers del. Större problem än detta lär uppkomma i framtiden, men troligtvis inte värre än att föreningen med bra organisation och kompetens klarar ut det.

Jag står fullt fast vid vad jag sagt tidigare. I Växjö finns förutsättningarna för att skapa ett stabilt lag för superallsvenskan- elitserien. Det finns inte i Nybro. Att jag sedan ogillar Nybro hockey gör ju inte saken bättre. Ärligt talat klarar jag mig bra utan derbyn mot er. Då hade jag hellre sett Troja kvar i allsvenskan.

Vad blir 1+1=
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

Johan.H wrote:Att du sedan klarar dig utan derby mot Nybro är en sak men fråga Kassören i Lakers och se om han håller med dig.
Tror inte att ni nybroiter har för vana att vallfärda hit precis...

Snittet på era matcher har inte skiljt sej nämnvärt från resten...
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Johan.H
Forumamatör

Post by Johan.H »

Frågan är buck om det var det väsentliga i mitt inlägg eller om du bara kände en lusta över att tillföra tråden med otroligt meninglöst inlägg utan någon som helst substans. Har inget emot att diskutera saker och ting i forum men jag kräver dock att man utgår från ämnet och för en saklig diskussion om saker och ting som är relevant.

Angående din kommentar så kanske du bör tänka i ett mer långsiktigt perspektiv. Derby är något man bör vara mycket varsam kring då ett hockeyintresse förr eller senare stagnerar, nivån skiljer sig dock mellan olika föreningar. Växjö Lakers blommar för fullt och allt är frid och fröjd men ärligt talat, hur många år har föreningen på nacken? I början är det alltid lätt med lite smart marknadsföring att få en rivstart och göra precis som ni har gjort. Föreningen har endast klingat i dur och intressanta värvningar har gjorts till varje säsong för att mätta de hungriga munnarna i staden. Men hur tror du att läget ser ut om 5 år? 10 år? Ingen kan veta hur saker och ting utvecklar sig. När man spelat i allsvenskan ett X antal år och man aldrig når den eftertraktade elitserien. Det är då det visar sig om man uppfyller kraven för att spela på en högre nivå dvs att fortfarande stimulera hockeyintresset. Gå i konkurs och börja om från början, vandra till allsvenskan är ingen bragd. Att tampas med mångmiljon skulder och återigen resa sig utan att publiken lämnar laget och någon kring hockeyn ger upp, det är en bragd. Dit har Växjö Lakers en lång bit att vandra. Nu menar jag samtidigt inte att det är en bragd att dra på sig skulder men skulder kommer oftast ovälkommet rätt man jobbar efter att hålla en god balans inom föreningen. Föreningar som Troja, Oskarshamn, Tingsryd och även Nybro har alla råkat ut för dilemmat men aldrig tidigare har det riktats hån gentemot varandra. Främjar man hockeyn så önskar man innerst inne att alla de närliggande lagen klarar sig kvar då det är en bidragande orsak till att hockeyintresset lever sig starkt i regionen!

Så tills sist, vill du diskutera. Håll dig till ämnet och ämnet i den här frågan är allt annat än kassören och en bortsprungen lakej.
// fridens liljor
T48
Forumamatör

Post by T48 »

Vilken smäll är det jag ska ta? Lakers har över 700 000 i förfallna kundfordringar, vilket bidragit till att skapa en likviditetsbrist
Det kan ju också vara kundfodringar för att det skall se bra ut på pappret. Hur många av dessa fakturerade företag har egentligen velat vara med :?:. Kan det vara så att man fakturerar först och frågar sen :?:. När Moberg är inne så kan ju allt hända som sagt, vis av erfarenhet som man är.
Guest

Post by Guest »

Bluff fakturor......
Bortsprungen Lakej
Forumentusiast

Oj det var värst vad arga man var i Nybro. Frågan är varför du är så arg. Beror det på att du inte klarar av en lakerssupporter som helt enkelt inte gillar Nybro-hockey eller känns allt allmänt pissigt just nu under off-season?
Den skatteskuld som lakers skall betala in är ju en släpande skuld dvs det är mer skatt som skall ha betalats in under tiden. Har Lakers hoppat över en skatteinbetalning och betalat de nästkommande? Skulle inte tro det och nu är det den 25:e igen och nya utbetalningar via löner. Så rent teoretiskt sätt så borde lakers ha en skuld på ca 600-700 tusen, även om den akuta ligger på knappt 300'
Jo jag har också insett att skulden är släpande. Vad jag däremot inte riktigt inte kan uttala mig om med den info som finns i dagsläget är hur det ser ut med skatter/arbetsgivaravgifter under off-season, vilket du verkar ha full koll på.
Om du sedan tror att 700 000 i osäkra fodringar är lösningen på "problemet" så tror grymt fel. Du har aldrig funderat i banorna att det finns andra som har fodringar på lakers? Om Lakers börjar driva in fodringar kan ju även företag driva in det hos Lakers.
Säkerligen finns det leverantörsskulder, men frågan är varför du menar att kundfordringarna skulle vara osäkra. Det handlar ju om tecknade avtal.
Att du sedan klarar dig utan derby mot Nybro är en sak men fråga Kassören i Lakers och se om han håller med dig.
Han lär säkert gråta krokodiltårar den dagen Nybro inte kommer till hallen utan lag som Skellefteå, AIK, Malmö och Oskarshamn.
Du borde nog läsa några kurser i företagsekonomi innan du uttalar dig i frågor som du uppenbarligen inte är speciellt insatt i. Ditt senaste inlägg påvisar det än mer.
Vill du jämföra akademiska meriter så ligger jag nog rätt så bra till, men snälla låt oss ta det via PM istället då det knappast är av allmänhetens intresse.

Ta en valium och gå ut i solen min käre vän!
The London Observer
Forumamatör

Post by The London Observer »

Angående din kommentar så kanske du bör tänka i ett mer långsiktigt perspektiv. Derby är något man bör vara mycket varsam kring .....................all text emellan.............Främjar man hockeyn så önskar man innerst inne att alla de närliggande lagen klarar sig kvar då det är en bidragande orsak till att hockeyintresset lever sig starkt i regionen!

Ett klockrent inlägg i debatten, ja instämmer till fullo
Ödmjukhet kan man inte köpa för pengar
Johan.H
Forumamatör

Post by Johan.H »

Bortsprungen Lakej

Du argumenterar inte, du slår ifrån dig. Man måste våga angripa sin förening från ett kritiskt perspektiv.

Att du inte kan förstå varför man bör önska lag i regionen lycka till eller varför dessa fodringar är osäkra är ju bara rent beklagligt. Ett tips är att du kanske läser ett annat inlägg i debatten och inte bara mitt. På ytan tycks allt vara frid och fröjd. Skrivna avtal? Vet du hur avtalen ser ut? Vad är det för typ av fodringar? Utlovade pengar från företag? Inget man bara går och hämtar.

Nåväl, jag tror ändå att vissa har förstått poängen med mitt inlägg.

annars kan man alltid läsa den äldre varianten om nedgångar, ekonomi och klubbkänsla.

http://www.lakerslakejer.com/forum/view ... ght=#83363

Lycka till Lakers!
// fridens liljor
Bortsprungen Lakej
Forumentusiast

Alltid roligt med lite hetsig debatt. Summa summarum är att ingen av oss två till 100% kan uttala sig om den aktuella situationen. Låt oss istället höra vad som kommer att sägas idag vid festen.

Dessutom förstår jag inte vad du menar med att jag bara slår ifrån mig. Jag presenterade min syn på det hela och du hade ett antal anmärkningar på den varvid jag därefter svarade på hur jag såg på dessa anmärkningar.

Och snälla Johan. Ta inte allt personligt. Bara för att jag inte är något fan av nybro (av olika anledningar) behöver du inte se det som ett angrepp på dig.

För övrigt vore det mycket roligt om ditt uttalande:
Du argumenterar inte, du slår ifrån dig. Man måste våga angripa sin förening från ett kritiskt perspektiv.
sparas för framtiden, då jag av andra här på forumet inte alltid uppfattas som den mest positiva. :P
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

Johan.H wrote:Frågan är buck om det var det väsentliga i mitt inlägg eller om du bara kände en lusta över att tillföra tråden med otroligt meninglöst inlägg utan någon som helst substans. Har inget emot att diskutera saker och ting i forum men jag kräver dock att man utgår från ämnet och för en saklig diskussion om saker och ting som är relevant.
Hrmmm.. nu måste jag faktiskt erkänna att jag inte förstår din reaktion...
Du påstod att vår kassör skulle bli förkrossad den dagen Nybban inte kom o spelade matcher i Växjö.

VAD är det som säger att Nybrofolket skulle börja vallfärda DÅ när ni inte gjort det hittills? Publikiffrorna mot Nybro ÄR inte speciellt mycket högre.
Personligen tycker jag att det finns andra derbyn som är betydligt intressanta och prestigefyllda.

Eftersom DU förde detta på tal tycker jag att du kan förvänta ett svar.
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Johan.H
Forumamatör

Post by Johan.H »

Bortsprungen Lakej

Jag tar ingenting personligt då det är ganska svårt att föra en saklig och objektiv debatt med denna last.

Utan att ens veta om det slår du själv huvudet på spiken. Varken du eller jag kan veta exakt hur läget ser ut men man kan utifrån ämnet diskutera möjliga scenarios och upplysa massan om att inte nöja sig med vad som sägs i media från en person som agerar likt en politiker. Min avsikt i detta forum är som sagt inte att kasta paj på Lakers utan föra ett mindre trevligt samtalsämne till ytan. Misstag begås så lätt av enskilda individer och det vore väl synd om det hände i ens egen förening, eller har jag fel?

Angående ditt lilla citat: Det är en stor skillnad på att vara negativ och att ställa sig kritisk.

Buck: Återigen, sammanhanget i mitt inlägg handlade inte om huruvida nybroborna skulle börja valfärda till Växjö ishall. Precis som mitt inlägg och hela diskussionen bör du nog tänka i ett mer långsiktigt perspektiv.
Ett derby mellan Nybro och Växjö idag är troligen av högre prestige om kanske 5 år. Nyttja din abstraktionsförmåga lite och föreställ dig regionen på sikt med allt vad den nya Allsvenskan innebär. Eftersom det jag skriver inte tycks fastna så får jag väl återigen understryka att ett hockeyintresse stagnerar på sikt om man inte når till högre höjder. Det vill säga att den dagen då publiktryket minskar i Växjö, DÅ kanske en derbymatch mot Nybro kan vara en vinstgivande faktor.

Läs gärna och begrunda innan du fäller en förhastad kommentar.
// fridens liljor
Post Reply