* Snipers:
Deltar inte alltför mycket i varken uppbyggnadsspelet eller det defensiva arbetet, utan är i sitt esse i slottet då de med blixtens hastighet skickar i väg pucken mot mål. Ofta högt.
Vi har: Jacobsson, Calder, J.Persson (bygger på den enda match jag sett honom spela)
* Powerforwards:
Använder ett fysiskt sätt att spela för att skapa ytor åt sig själva eller sina medspelare. Bulldozers som är livsfarliga framför motståndarkassen. För alla. Hjälper ofta till även i defensiven.
Vi har: Markusson, Selander. A.Persson
* Defensiva forwards:
Smarta spelare med stor spelförståelse. Upptäcker tidigt ett potentiellt hot bakåt. Bra man-man markerare. Deltar aktivt i både det defensiva arbetet och uppbyggnadsfasen. Saknar ofta killerinstinkt offensivt.
Vi har: Pikkarainen
* Speedkulor:
Starka skridskoåkare och utmärkta kontringsspelare. Ligger ofta högt vid offensiv blå och fiskar. Är inte intresserade av varken det defensiva eller uppbyggnadsarbetet. Farten kommer på bekostnad av fysiken. Aj, varför gör hockey så ont?
Vi har: Ingen
* Allround forwards:
Egentligen det alla är. De tidigare kategorierna är schabloner. Alla forwards tvingas påta sig alla de olika rollerna, men de är olika bra på det.
Vi har: Andersson (mest för att jag inte vet hur han spelar
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Alla är alltså en kombination av rollerna ovan. Jacobsson hjälper exempelvis till bakåt. Ingen hockeyspelare kan låta bli att delta i hela spelet eftersom det bara är 5 spelare på isen, men det är i alla fall lite hur jag ser på våra forwards. Saknar vi inte kontringsspelare?