Våra forwards

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Varanen
c/o LL´s Forum

Våra forwards

Post by Varanen »

I mitt eget huvud delar jag in forwards i följande kategorier:

* Snipers:
Deltar inte alltför mycket i varken uppbyggnadsspelet eller det defensiva arbetet, utan är i sitt esse i slottet då de med blixtens hastighet skickar i väg pucken mot mål. Ofta högt.

Vi har: Jacobsson, Calder, J.Persson (bygger på den enda match jag sett honom spela)

* Powerforwards:
Använder ett fysiskt sätt att spela för att skapa ytor åt sig själva eller sina medspelare. Bulldozers som är livsfarliga framför motståndarkassen. För alla. Hjälper ofta till även i defensiven.

Vi har: Markusson, Selander. A.Persson

* Defensiva forwards:
Smarta spelare med stor spelförståelse. Upptäcker tidigt ett potentiellt hot bakåt. Bra man-man markerare. Deltar aktivt i både det defensiva arbetet och uppbyggnadsfasen. Saknar ofta killerinstinkt offensivt.

Vi har: Pikkarainen

* Speedkulor:
Starka skridskoåkare och utmärkta kontringsspelare. Ligger ofta högt vid offensiv blå och fiskar. Är inte intresserade av varken det defensiva eller uppbyggnadsarbetet. Farten kommer på bekostnad av fysiken. Aj, varför gör hockey så ont?

Vi har: Ingen

* Allround forwards:
Egentligen det alla är. De tidigare kategorierna är schabloner. Alla forwards tvingas påta sig alla de olika rollerna, men de är olika bra på det.

Vi har: Andersson (mest för att jag inte vet hur han spelar :oops: )

Alla är alltså en kombination av rollerna ovan. Jacobsson hjälper exempelvis till bakåt. Ingen hockeyspelare kan låta bli att delta i hela spelet eftersom det bara är 5 spelare på isen, men det är i alla fall lite hur jag ser på våra forwards. Saknar vi inte kontringsspelare?
Last edited by Varanen on 9 June 2005, 14:16, edited 1 time in total.
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

För f-n varanen! Du glömde den absolut viktigaste kategorin!!!

NINJOR
Tar åtminstone 2 säsonger att bli.
vi har Thoorsten (iofs center) och Chrille!
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Hehe..men NINJOR är ju en högre rang av snipers. The Thoorst är dessutom en SAMURAJ :lol:
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Jag tror du får byta Calder till Sniper istället för Powerforward.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Per - Varför tror du det?
Dragkampslakej
Forumdemon

Post by Dragkampslakej »

Kan Ville Hirvonen inte agera speedkula kanske? Detta helt taget ur luften för jag kan ingenting om spelares roller. Tänkte mest på vad du (Varanen) skrev under rubriken centrar! Annars får jag uppfattningen om att du menar Männiköös roll och enligt Fagerwall så värvades väl Calder som någon form av ersättare? Detta har jag för mig jag läste när de presenterade Calder på hemsidan.
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Centrarna har inte riktigt den rollen, men hoppas Hirvonen är riktigt duktig på skridskorna för det.

Ok, jag böjer mig för trycket. Jag ändrar Calder till sniper istället. Men powerforwards kan vara offensiva, (ex Johan Boman) eller defensiva (ex Johan Markusson). Ingen av oss har sett en enda sekund av Calder så det bli ren spekulation i alla fall.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Är det någon som kan säga mer om Johan Anderssons spelstil?
Puck På Pung
Forumentusiast

Post by Puck På Pung »

Varanen wrote:Är det någon som kan säga mer om Johan Anderssons spelstil?

Rätt så allround, rivig målskytt. Mycket jävlaranamma.
Mitt tips - 05/06 slår Gräsberg igenom!
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Det låter lovande. Om du jämför med David Nyström eller Miikka Männikkö?
Puck På Pung
Forumentusiast

Post by Puck På Pung »

Varanen wrote:Det låter lovande. Om du jämför med David Nyström eller Miikka Männikkö?

Han är mycket mer lik Männikkö. Jobbar och sliter föredömligt, fram och tillbaka, hit och dit.

David Nyström sliter också som ett djur under matcherna, men han gör det med elegans på ett annat sätt. Han är inte den som rusar in i situationer utan snarare läser av dem och bryter. Sen är ju Nyström också en riktigt vass målskytt. Johan är bra där, men har lååååångt kvar till Nyströms klass.

Till spelsätt är han mest lik Männikkö, men Männikkö var långt bättre. Männikkö har dessutom en bit upp till Nyström i mina ögon, så skillnaden på Johan Andersson och Nyström är rätt stor.
Mitt tips - 05/06 slår Gräsberg igenom!
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Åter till ämnet...

Har vi verkligen tre snipers i laget? Verkar ju för bra för att vara sant. En i de tre första femmorna. De flesta andra får vara glada om de har en i hela laget... :roll:
Lakerdome
Forumdemon

Post by Lakerdome »

Jag har sett för lite av Johan Andersson för att ge honom en sniperstämpel redan nu, men efter det man har hört om honom så verkar han ha alla förutsättningar för att bli en riktig målskytt.

Jag har även stora förhoppningar om att få se en hel del av Jonathan Persson i målprotokollet kommande säsong, gillade väldigt mycket vad han visade i träningsmatchen mot MIF.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Jag gillade också Persson i träningsmatchen. Han visade verkligen framfötterna. Verkar vara fräck i sitt spel.
Lakerdome
Forumdemon

Post by Lakerdome »

Framförallt så gick han ofta vinnande ur sargduellerna, och styrde alltid kosan rakt mot mål, och sånt tycker jag är väldigt gött!! :ok:
GS
Forumdemon

Post by GS »

Nu är det väl kanske lite för lite med en träningsmatch för att kunna få en klar bild av en spelare, men visst väcktes det en klar nyfikenhet kring Jonathan då han visade upp sig i matchen mot MIF.
Kan bli en klar publikfavorit i Lakedome om han fortsätter på samma vis.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Givetvis är jag mycket nyfiken på Calder. Vad kan han uträtta? Varför så många utvisningsminuter? Fixar han tempot? Kommer Lastbils-Jimmie reta i hjäl honom? Känns som den största osäkerhetsfaktorn i truppen. Resten har man rätt bra koll på.
GS
Forumdemon

Post by GS »

Varanen> Det är ju bara bra om lastbils-Jimmie fortsätter på inslagen bana och skänker oss poäng genom att dra på sig utvisningar genom att fara runt på isen och dumma sig. Sedan så är det väl precis som du säger att Calder har man noll koll på och det kan vara flipp eller flopp.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Med tanke på hur resten av truppen värvats ihop så är jag förhoppningsfull vad Calder beträffar. Nu värvar vi inte på namn längre, utan på att hitta rätt spelare till de roller vi ska ha.
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Jag har luskat runt lite gällande Adam Calder - och utan tvekan så har Växjö Lakers lyckats få hit en en riktig publikfavorit. Han beskrivs som en målskytt av rang och en jefla fighter. Uttlåtandena är endast ros. Av Coventrys Blaze´s fans så ansågs han vara en av ligans absolut bästa spelare - bortalagens supportrar säger inte heller emot detta faktum. Jag hoppas innerligen att Calder kan bli en sniper i Växjö Lakers också.

/T5!!
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
GS
Forumdemon

Post by GS »

Frågan är väl hur ligan i England där Calder spelade står sig i förhållande till Allsvenskan?
Men visst han är nog inte värvad utan att man gjort efterforskningar om honom så man vet vad man skrivit kontrakt med, förhoppningsvis kanske man skall tillägga här. Men som sagt var hur han står sig i Allsvenskan återstår att se.
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Tror nog Calder kommer stå sig bra. Jämförde lite mot Fredrik Näsvall som spelade för Belfast Giants som kom tvåa i ligan efter Calders Coventry Blaze. Näsvall lirade som bekant några matcher i Rögle för nåt år sen, gick också poängmässigt bra i Skellefteå 02/03 och en bit in på 03/04 innan han drog vidare. Hur som helst skrapade Näsvall ihop 53p på 54 matcher under sin senaste säsong. Calder var lite vassare än så, 59p på sina 48 matcher. Kul med statistik, säger ingenting om hur det ska gå men rätt mycket om hur det gått..Lite intressant iaktagelse hur som helst. Har ingen övertro på den ligan precis, dock har ju Calder vräkt in poäng både här och där senaste åren. Vi får se..
LasseMaja
Forumdemon

Post by LasseMaja »

c70, du är då för rolig!! :lol: " och utan tvekan så har Växjö Lakers lyckats få hit en en riktig publikfavorit." Det skriver du om en kille du aldrig sett spela.

Har sagt det innan å säger det igen, ni kanske är för snabba med att räkna in Chrille till nästa säsong. Läkningen av hans skada har inte gått som det var tänkt så han kanske kommer missa en hel del av nästa säsong.
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

GS wrote:Frågan är väl hur ligan i England där Calder spelade står sig i förhållande till Allsvenskan?
Men visst han är nog inte värvad utan att man gjort efterforskningar om honom så man vet vad man skrivit kontrakt med, förhoppningsvis kanske man skall tillägga här. Men som sagt var hur han står sig i Allsvenskan återstår att se.

Kan inte säga att jag är expert på Engelska ligan, men när jag var hemma i Sverige under julen så gick det en dokumentär på Sveriges Television om ett lag i brittiska ligan. Tror att dokumentären handlade om "proffs i en amatörliga" eftersom det syftade på att spelarna i ligan är heltidsanställda men att mer eller mindre de flesta spelarna i ligan är spelare som inte platsar i första och andra ligorna i sina hemländer. Det man såg av serien i den dokumentären imponerar inte direkt. MEn man vet ju aldrig, med tanke på hur förra säsongen såg ut. Mycket lockoutade spelare. Till med Italienska miniligan fick en touch av flärd.
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Det man hört från sk "experter" är att de bästa lagen i England håller hög allsvensk klass medans bottenlagen är riktigt j*vla urusla.
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

LasseMaja wrote:Har sagt det innan å säger det igen, ni kanske är för snabba med att räkna in Chrille till nästa säsong. Läkningen av hans skada har inte gått som det var tänkt så han kanske kommer missa en hel del av nästa säsong.

Vore riktigt synd. :cry: Men om så är fallet ska du se att truppen kommer utökas under pågående säsong.
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Per Carlsson wrote:Det man hört från sk "experter" är att de bästa lagen i England håller hög allsvensk klass medans bottenlagen är riktigt j*vla urusla.

Om man ser till den där amatör rankningen som görs varje år på någon tjeckisk(?) hemsida, så brukar alltid ett Brittiskt och ett Skotskt lag hamna rätt högt upp. Fast jag är väldigt tveksam till att den rankningen verkligen bygger på kvaliten på lagen, utan nor mer på någon matematisk uträkning av poäng.

Men hej! Vann inte Storbritannien guld i hockey 1932? Någon hockeykunnighet måste det finnas på öarna som har smittat sig till klubbarna... :wink:
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Mygel wrote:Men hej! Vann inte Storbritannien guld i hockey 1932? Någon hockeykunnighet måste det finnas på öarna som har smittat sig till klubbarna... :wink:

Kultur kallas det! :wink:
Flanders
Forumdemon

Post by Flanders »

Jag har av nån anledning fått bilden (utan att ha sett Calder spela) att han är mer lik Selander i sin spelstil, och risken är att han kommer att spendera mycket tid i utvisningsbåset. jag har sagt det innan och jag säger det igen, jag tror inte att vi har så många utpräglade snipers (förutom skadade ninjan Jacobsson).

Johan Andersson är mer av en slitvarg, en ny Jarno som förhoppningsvis kan bibehålla sina offensiva kvaliteter.

Jarno har utvecklats till en mer utpräglad defensiv spelare, men förhoppningsvis finns fortfarande spår av måltjyven från Surahammar kvar i honom, och han kan blixtra till när man minst anar det, som första matcherna efter jul senaste säsongen, innan han blev skadad igen.

Jonathan Persson har jag bara sett en gång, och ser man till den matchen och statistiken så verkar han vara en giftig forward, men han är ung och bör inte ha för stor press på sig.

Markusson är mer en defensiv power forward och har inte producerat några uppseendeväckande siffror för Oskarshamn senaste säsongerna, även om också han har potential att kliva fram.

Selander ser jag som en spelförstörare i första hand, som ska irritera och förstöra för motståndarna, kan mycket väl spela i en checkingline med Dalle.

Andrée Persson skulle jag vilja se i en balansroll, han har goda positionsegenskaper, vinner ofta sargdueller, men är inte någon naturlig målskytt eller framspelare, mer en slags lagspelare/allroundspelare.

Sammanfattningsvis skulle jag vilja karaktärisera Lakers forwardsuppsättning inför säsongen som en samling spelare där ingen kan göra mål och alla kan göra mål.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Snipers var det ja, målskyttar. Ofta kännetecknas dessa spelare av ett effektivt skott. Ej att förväxlas med ett hårt sådant. Min teori är att utpräglade snipers får iväg skottet snabbt och högt, snabb skottrörelse.

Skotteffektiviteten totalt sett för laget ser ut som följer:

1. Örebro 13,2% 220 skott

4. Lakers 11,4% 220 skott

14. Oskarshamn 5,8% 174 skott

Helt ok statistik tycker jag.

Individuell statistik i laget:

1. Lundbohm 24% - 21 skott
2. Tsimikalis 23% - 13 skott
3. Åhsberg 20% - 25 skott
3. Rosén 20% - 15 skott
5. Markusson 17% - 12 skott

I serien ser det ut så här för de som skjutit 10 skott eller fler:

1. Hellqvist (LIF) 37% - 19 skott
2. Strömberg (ÖHK) 32% - 19 skott.
3. Blomqvist (BIK) 28% - 18 skott
4. Matzka (ÖHK) 26% - 19 skott
5. Johansson (LIF) 24% - 21 skott
5. Lundbohm 24% - 21 skott.

Loppan gör mål på mer än var tredje skott. Gammal är äldst uppenbarligen.
Xoogman
Forumentusiast

Re: Våra forwards

Post by Xoogman »

Varanen wrote:I mitt eget huvud delar jag in forwards i följande kategorier:
* Speedkulor:
Starka skridskoåkare och utmärkta kontringsspelare. Ligger ofta högt vid offensiv blå och fiskar. Är inte intresserade av varken det defensiva eller uppbyggnadsarbetet. Farten kommer på bekostnad av fysiken. Aj, varför gör hockey så ont?

Hmmf, är inte Saviano en speedkula?

Senast jag såg honom i Ängelholm i den ödesdigra matchen då han gick sönder (bröt fotleden), så var han i alla fall för mig den i Lakers som hade bäst å mest speed av dem alla.
Hans speed i kombination till hans låga tyngdpunkt och fina balans gjorde honom verkligen svårtoppad..

Har inte sett honom sedan dess så det kan ju ha ändrat på sig till det sämre.

//Xoog
//Xoogman
In Hoc Signo Vinces
Lalin
c/o LL´s Forum

Post by Lalin »

Xoogman, Kanske är datumet när Varanen skrev inlägget lösningen på varför han inte nämner den annars så givna Stiig? :)
Last edited by Lalin on 13 October 2009, 16:57, edited 1 time in total.
Blueshirts United
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Ja Du Xoogman ,9 juni 2005 så hade vi ingen Saviano :lol:
Tiden bara rinner iväg några år sen nu vi lunchade tillsammans.
Ta väl hand om vår Emil nu!!
Ingen match är spelad förrän den är slut!
KalleB
Forumdemon

Re: Våra forwards

Post by KalleB »

Xoogman wrote:
Varanen wrote:I mitt eget huvud delar jag in forwards i följande kategorier:
* Speedkulor:

Hmmf, är inte Saviano en speedkula?

Senast jag såg honom i Ängelholm i den ödesdigra matchen då han gick sönder (bröt fotleden), så var han i alla fall för mig den i Lakers som hade bäst å mest speed av dem alla.
Hans speed i kombination till hans låga tyngdpunkt och fina balans gjorde honom verkligen svårtoppad..

Har inte sett honom sedan dess så det kan ju ha ändrat på sig till det sämre.

//Xoog
Kom på det nu att FY FAN va ont det måste göra att ta av en hårt knuten skridsko från en bruten fot :cry:
Växjö: Europas Orangeaste Stad
Xoogman
Forumentusiast

Post by Xoogman »

Lalin wrote:Xoogman, Kanske är datumet när Varanen skrev inlägget lösningen på varför han inte nämner den annars så givna Stiig? :)
Haha, så det kan bli ibland.
Tiden går fort när man har roligt å f*n vad roligt jag hade på den tiden jag hängde med er land å rike kring. :wink:
//Xoogman
In Hoc Signo Vinces
Post Reply