Hockeyn är het, till och med Stockholmsbladet erkänner det
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Hockeyn är het, till och med Stockholmsbladet erkänner det
Nu har det otroliga hänt. Till och med Stockholmsbladet har insett att det är hockey som regerar i Sveas rike. De till och med går så långt så att de verkar ha fått upp ögonen och insett att den inhemska fotbollen mer eller mindre är på korpnivå internationellt sett. Jag vet att detta är något som varenda normalt sport intresserad person har vetat hela tiden, men att de skrivande snubbarna på lokalblaskan i fjollträsket skulle se det är nästan en sensation!
Ta en titt. Er vågade och aggressiva marknadsföring bär verkligen frukt då även ni nämns i artikeln:
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 92,00.html
Ta en titt. Er vågade och aggressiva marknadsföring bär verkligen frukt då även ni nämns i artikeln:
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 92,00.html
"Till och med Växjö är på väg att svänga över, då Öster ligger i aska och hockeyn bara rusar fram, fylld av självförtroende och framtidstro."
"Värst är det i Linköping, där nya arenan Cloetta Center öpnnar den 5 september med en träningsmatch mot TPS Åbo.
Det är 5000 biljetter sålda - av cirka 8000 tillgängliga.
Då är det ändå nästan en månad kvar och de som vill uppleva det historiska öppnandet lär få skynda sig.
Och det Linköping upplever idag, kan Växjö uppleva i morgon."
Smickrande läsning
"Värst är det i Linköping, där nya arenan Cloetta Center öpnnar den 5 september med en träningsmatch mot TPS Åbo.
Det är 5000 biljetter sålda - av cirka 8000 tillgängliga.
Då är det ändå nästan en månad kvar och de som vill uppleva det historiska öppnandet lär få skynda sig.
Och det Linköping upplever idag, kan Växjö uppleva i morgon."
Smickrande läsning
Och det Linköping upplever idag, kan Växjö uppleva i morgon....
Och vi behöver en ny arena....Någon som vet hur det går med det???
Kan bli så att när folk inte kommer in så tappar de intresset.
"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"
:headbang:
:headbang:
-
- Forumamatör
Hoppas bara att fjollträsk ...
inte gör igen som de brukar varje år ... Koncentrerar sig på Stockholmslagen och skiter i övriga Sveriges Hockeylag.
För att citera min idol Peanut:
Oh MY GOOOOD!
Administratören som gick in på min Profil och redigerade bort min signatur & raderade mitt inlägg ... OMG!
Oh MY GOOOOD!
Administratören som gick in på min Profil och redigerade bort min signatur & raderade mitt inlägg ... OMG!
- Kanonkalle
- Forumamatör
Kanonkalle wrote:Om nu hockeyn är så mycket bättre än och publik vänligare än fotboll så kan man ju undra varför det är så mycket folk på den allsvenska fotbollen?
För att stockholmsmedia housar upp den ! hur mycket folk var det på fotboll för 10 år sedan när knappt några stockholmslag var med i allsvenskan o krigade om segern ?
Viktor666 wrote:Kanonkalle wrote:Om nu hockeyn är så mycket bättre än och publik vänligare än fotboll så kan man ju undra varför det är så mycket folk på den allsvenska fotbollen?
För att de inte spelar tre matcher i veckan, kanske?
Håller med Viktor. Det är vansinne för intresset att spela så många matcher. Tänk om även hockeyn hade en match i veckan. Då skulle man verkligen ha nå't att se fram emot, publiken skulle ha råd att gå oftare och det skulle bli bättre kvalitet på spelet. Med 2-3 matcher i veckan hasar många bara runt på en skena ibland.
Det finns plats för två lag i Växjö
-
- c/o LL´s Forum
Publikmässigt är hockey större än fotboll förutom i Stockholm. Fotbollslagen spelar en match per vecka och drar kanske 10.000 åskådare. Hockeyn spelare i snitt 3 matcher per vecka och många arenor, t.ex. Kinnarps, Löfbergs Lila, Timrå etc etc är mer eller mindre fullsatta varje match, vilket innebär på vissa håll ett publiksnitt upp till 18.000 pers per vecka. Så att säga att fotbollen är mer populär är inte sant om man tittar utanför Stockholm.
Vidare så såg man i förra årets SIFO mätning att hockey fortfarande generellt sett är populärare än fotboll.
Kort sagt; Hockey är Sveriges national sport no 1. Det är bara trist att vår största kvällstidning inte har fattat det fullt ut.
Vidare så såg man i förra årets SIFO mätning att hockey fortfarande generellt sett är populärare än fotboll.
Kort sagt; Hockey är Sveriges national sport no 1. Det är bara trist att vår största kvällstidning inte har fattat det fullt ut.
- Puck På Pung
- Forumentusiast
Jag är ju en vän av både fotboll och hockey och ser tjusning - dock olika sorters - med både fotboll och hockey.
Fotboll kan vara otroligt vackert att titta på medan hockey är mer nervkittlande och adrenalinsprutande.
Däremot tror jag det är fel att se varandra som konkurrenter eftersom det är väldigt lite som säsongerna går in i varandra. Skulle nu HBK hålla hela vägen tror jag dessutom att det kommer ha en positiv inverkan på Hammers publiksiffror eftersom törsten efter idrott bara blir större när framgångar nås.
Fotboll kan vara otroligt vackert att titta på medan hockey är mer nervkittlande och adrenalinsprutande.
Däremot tror jag det är fel att se varandra som konkurrenter eftersom det är väldigt lite som säsongerna går in i varandra. Skulle nu HBK hålla hela vägen tror jag dessutom att det kommer ha en positiv inverkan på Hammers publiksiffror eftersom törsten efter idrott bara blir större när framgångar nås.
Mitt tips - 05/06 slår Gräsberg igenom!
Mygel wrote:Publikmässigt är hockey större än fotboll förutom i Stockholm. Fotbollslagen spelar en match per vecka och drar kanske 10.000 åskådare. Hockeyn spelare i snitt 3 matcher per vecka och många arenor, t.ex. Kinnarps, Löfbergs Lila, Timrå etc etc är mer eller mindre fullsatta varje match, vilket innebär på vissa håll ett publiksnitt upp till 18.000 pers per vecka. Så att säga att fotbollen är mer populär är inte sant om man tittar utanför Stockholm.
Kan inte riktigt hålla med dig. Anledningen till att det är mkt folk på de ställen du nämner är att publiken där har säsongskort för att vara säkra på att få plats, då är det inte konstigt att totalsiffran du nämner blir så hög.
Fotboll kommer alltid att vara större än hockey pga att det är enklare och billigare att spela, och man kan lira var som helst. Hockey har idag blivit en rikemanssport.
Hockeyn kan heller aldrig dra de massorna till en arena som fotbollen kan, idag är det tex derby i Götet inför drygt 40000 åskådare, Skånederby med 20000 etc.
Hockeyn är heller inte lika intressant eftersom det genomförs dessa kalkonmästerskap varje år som kallas VM. Skippa VM och kör bara World Cup vart fjärde år, där de bästa är med. Vilka som vinner ett VM beror ju på vilka de får loss från NHL, och då är det inget VM.
För mig är fotbollen större, men det är jäkligt kul med hockey också!
Framgång föder framgång, i denna stad har idrottsintresset generellt sett ökat de senaste åren. Växjö Lakers har kommit till och gått som en raket, Öster hade ifjol 7025 åskådare i snitt och IFK Växjö får fram talang efter talang. Om bara kommunen fattade betydelsen av bra idrott och ville hjälpa till, skulle Växjö åter kunna bli landets idrottsstad no 1 som i mitten på 90-talet.
Det finns plats för två lag i Växjö
Escargot wrote:Kan inte riktigt hålla med dig. Anledningen till att det är mkt folk på de ställen du nämner är att publiken där har säsongskort för att vara säkra på att få plats, då är det inte konstigt att totalsiffran du nämner blir så hög.
Fotboll kommer alltid att vara större än hockey pga att det är enklare och billigare att spela, och man kan lira var som helst. Hockey har idag blivit en rikemanssport.
Hockeyn kan heller aldrig dra de massorna till en arena som fotbollen kan, idag är det tex derby i Götet inför drygt 40000 åskådare, Skånederby med 20000 etc.
Hockeyn är heller inte lika intressant eftersom det genomförs dessa kalkonmästerskap varje år som kallas VM. Skippa VM och kör bara World Cup vart fjärde år, där de bästa är med. Vilka som vinner ett VM beror ju på vilka de får loss från NHL, och då är det inget VM.
För mig är fotbollen större, men det är jäkligt kul med hockey också!
Framgång föder framgång, i denna stad har idrottsintresset generellt sett ökat de senaste åren. Växjö Lakers har kommit till och gått som en raket, Öster hade ifjol 7025 åskådare i snitt och IFK Växjö får fram talang efter talang. Om bara kommunen fattade betydelsen av bra idrott och ville hjälpa till, skulle Växjö åter kunna bli landets idrottsstad no 1 som i mitten på 90-talet.
Det är ju samma sak med säsongskort på fotbollen, eller hur? Så om det redovisas 10.000 åskådare så kan det, teoretiskt sett, endast vara 7000 åskådare på plats o det kvittar om det är hockey, fotboll eller bandy.
Totalsiffran blir större eftersom totalt sett så är det fler sålda biljetter (inkluderat säsongskort) på hockey under ett år. Som sagt så är det säsongskort även inom fotbollen. Självklart så kan ingen hockeyarena i Sverige idag matcha de enskilda publiksiffrorna i derbyna i allsvenskan, men överlag så drar hockeyn mer folk.
Men det är trots allt en form av sålda biljetter och den verkliga siffran av åskådare som besöker matcherna är väldigt nära den publicerade siffran. Annars hade det självklart varit väldigt tomt på arenan. Antalet matcher kvittar ju eftersom hockeyn är handikappad på grund av kapacitets brist medan fotbollen är lite handikapad på det sättet med så få matcher om man jämför med hockeyn.
Om man sen jämför publiktillströmmningen generellt mellan de två sporterna så har flertalet superettan klubbar mindre publik (trots att de spelar ett mindre antal matcher än hockeylagen) än vissa div II klubbar i hockeyn.
Om man sen jämför publiktillströmmningen generellt mellan de två sporterna så har flertalet superettan klubbar mindre publik (trots att de spelar ett mindre antal matcher än hockeylagen) än vissa div II klubbar i hockeyn.
Jag tycker att det blir konstigt att jämföra fotboll och ishockey.
Personligen så tycker jag att ishockey är överlägset mer intressant och roligare att gå på live. Det händer saker hela tiden, även i en "mitten match"
Fotboll kan också vara spännande men jag tycker att kvaliten i spelet varierar allt för mycket.
MEN internationellt är fotboll en EXTREMT stor sport med alla ligar och cupspel. Det finns ingen motsvarande i hockey med de proportionerna.
Fast på lokal nivå så kan ishockey definitivt bli större än fotboll.
Personligen så tycker jag att ishockey är överlägset mer intressant och roligare att gå på live. Det händer saker hela tiden, även i en "mitten match"
Fotboll kan också vara spännande men jag tycker att kvaliten i spelet varierar allt för mycket.
MEN internationellt är fotboll en EXTREMT stor sport med alla ligar och cupspel. Det finns ingen motsvarande i hockey med de proportionerna.
Fast på lokal nivå så kan ishockey definitivt bli större än fotboll.
På tal om Stockholmstidningarnas intresse så läste jag en artikel efter HV matchen där det skulle göras sken av att Aftonbladet bevakat matchen. Man skrev ett kort repotage om matchen och sedan så kom det komiska i det hela.
Domarinsatsen: Domare Cleasson hade en lugn kväll i en mycket snäll match där han inte behövde dela ut en enda tvåminutare .
Nu vet jag inte exakt utvisningsminuter i denna match men ett antal utvisningar/period var det trots allt plus ett matchstraff.
Snacka om att ha koll på läget
Domarinsatsen: Domare Cleasson hade en lugn kväll i en mycket snäll match där han inte behövde dela ut en enda tvåminutare .
Nu vet jag inte exakt utvisningsminuter i denna match men ett antal utvisningar/period var det trots allt plus ett matchstraff.
Snacka om att ha koll på läget
Lakerdome wrote:Beckis wrote:Nu skriver jag detta en gång för alla......
Fotboll är skit........................................
Du är en vis liten dam du, kunde inte uttryckt det bättre själv..
Hmmmmmmm, nu blir jag aningen lack.........Den dagen när du kan kalla mig för en "vis liten dam" är när jag genomför en smärre operation, som jag ej kommer för mitt liv genomföra=)
stolt över att bära cm som femte utåtstående organ.........
-
- c/o LL´s Forum