Hockeyn är het, till och med Stockholmsbladet erkänner det

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Mygel
Forumdemon

Hockeyn är het, till och med Stockholmsbladet erkänner det

Post by Mygel »

Nu har det otroliga hänt. Till och med Stockholmsbladet har insett att det är hockey som regerar i Sveas rike. De till och med går så långt så att de verkar ha fått upp ögonen och insett att den inhemska fotbollen mer eller mindre är på korpnivå internationellt sett. Jag vet att detta är något som varenda normalt sport intresserad person har vetat hela tiden, men att de skrivande snubbarna på lokalblaskan i fjollträsket skulle se det är nästan en sensation!

Ta en titt. Er vågade och aggressiva marknadsföring bär verkligen frukt då även ni nämns i artikeln:
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 92,00.html
Lakerdome
Forumdemon

Post by Lakerdome »

"Till och med Växjö är på väg att svänga över, då Öster ligger i aska och hockeyn bara rusar fram, fylld av självförtroende och framtidstro."

"Värst är det i Linköping, där nya arenan Cloetta Center öpnnar den 5 september med en träningsmatch mot TPS Åbo.
Det är 5000 biljetter sålda - av cirka 8000 tillgängliga.
Då är det ändå nästan en månad kvar och de som vill uppleva det historiska öppnandet lär få skynda sig.
Och det Linköping upplever idag, kan Växjö uppleva i morgon."

Smickrande läsning :P
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Kan bara hålla med, det är en enorm skillnad på underhållningsvärdet och spänningen till hockeyns fördel. Förr kollade jag mycket fotboll, men nu är det väldigt sällan, kan undra varför!
Musicman
Forumproffs

Post by Musicman »

Då är det ändå nästan en månad kvar och de som vill uppleva det historiska öppnandet lär få skynda sig.
Och det Linköping upplever idag, kan Växjö uppleva i morgon....

Och vi behöver en ny arena....Någon som vet hur det går med det???
Kan bli så att när folk inte kommer in så tappar de intresset.
"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

:headbang:
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jo, tack, ny arena! Vi lär få vänta, den saken är klar.
Lakers00
Forumterrorist

Post by Lakers00 »

Räven wrote:Jo, tack, ny arena! Vi lär få vänta, den saken är klar.

Va inte så säker på det!!!!
Det kommer bli en ny innom 5 år gissar jag! Och det är ju inte så länge.
-Vill ni se Hockey med fart? Växjö HC såklart!!-
Lobo
Forumterrorist

Post by Lobo »

Tror att om intresset är starkt denna säsongen o det kommer bli många fullsatta matcher kanske det blir en mindre ombygnation av den nurvarande först.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Ja, inte tror jag på de vansinniga visioner som något osynligt bolag pratar om.
{SweET}Wolger
Forumamatör

Hoppas bara att fjollträsk ...

Post by {SweET}Wolger »

inte gör igen som de brukar varje år ... Koncentrerar sig på Stockholmslagen och skiter i övriga Sveriges Hockeylag. :evil:
För att citera min idol Peanut:
Oh MY GOOOOD!
Administratören som gick in på min Profil och redigerade bort min signatur & raderade mitt inlägg ... OMG!
PRoss
Forumamatör

Ny arena?

Post by PRoss »

Varför ny hall? Ni fyller ju inte Växjö Ishall nu, än mindre sen när alla nyfrälsta tröttnat och bara de närmast sörjande (1600?) fortfarande dyker upp!!! :lol:
PRoss
Forumamatör

Glömde!

Post by PRoss »

Idag krossade vi Mörrum, 3-0 inför fullsatta läktare!! Sunnerbohov kokade av alla 299 åskådare!!
Kanonkalle
Forumamatör

Post by Kanonkalle »

Om nu hockeyn är så mycket bättre än och publik vänligare än fotboll så kan man ju undra varför det är så mycket folk på den allsvenska fotbollen?
Lobo
Forumterrorist

Post by Lobo »

Kanonkalle wrote:Om nu hockeyn är så mycket bättre än och publik vänligare än fotboll så kan man ju undra varför det är så mycket folk på den allsvenska fotbollen?

För att stockholmsmedia housar upp den ! hur mycket folk var det på fotboll för 10 år sedan när knappt några stockholmslag var med i allsvenskan o krigade om segern ?
Viktor666
Forumterrorist

Post by Viktor666 »

Kanonkalle wrote:Om nu hockeyn är så mycket bättre än och publik vänligare än fotboll så kan man ju undra varför det är så mycket folk på den allsvenska fotbollen?

För att de inte spelar tre matcher i veckan, kanske? :roll:
"Herr-bh, herr-bh, herr-bh..."
Escargot
Forumamatör

Post by Escargot »

Viktor666 wrote:

För att de inte spelar tre matcher i veckan, kanske? :roll:

Håller med Viktor. Det är vansinne för intresset att spela så många matcher. Tänk om även hockeyn hade en match i veckan. Då skulle man verkligen ha nå't att se fram emot, publiken skulle ha råd att gå oftare och det skulle bli bättre kvalitet på spelet. Med 2-3 matcher i veckan hasar många bara runt på en skena ibland.
Det finns plats för två lag i Växjö
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Jag tycker det är OTROLIGT skönt att det spelas med hockey mer än en gång i veckan. Fy vad tråkigt det hade vart med en hemmamatch på två veckor.
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Publikmässigt är hockey större än fotboll förutom i Stockholm. Fotbollslagen spelar en match per vecka och drar kanske 10.000 åskådare. Hockeyn spelare i snitt 3 matcher per vecka och många arenor, t.ex. Kinnarps, Löfbergs Lila, Timrå etc etc är mer eller mindre fullsatta varje match, vilket innebär på vissa håll ett publiksnitt upp till 18.000 pers per vecka. Så att säga att fotbollen är mer populär är inte sant om man tittar utanför Stockholm.

Vidare så såg man i förra årets SIFO mätning att hockey fortfarande generellt sett är populärare än fotboll.

Kort sagt; Hockey är Sveriges national sport no 1. Det är bara trist att vår största kvällstidning inte har fattat det fullt ut.
Beckis
Forumproffs

Post by Beckis »

Kan inget annat än hålla med dig Mygel.......

Fotboll är liksom inte lika roligt :lol: :lol: :lol:
Puck På Pung
Forumentusiast

Post by Puck På Pung »

Jag är ju en vän av både fotboll och hockey och ser tjusning - dock olika sorters - med både fotboll och hockey.

Fotboll kan vara otroligt vackert att titta på medan hockey är mer nervkittlande och adrenalinsprutande.

Däremot tror jag det är fel att se varandra som konkurrenter eftersom det är väldigt lite som säsongerna går in i varandra. Skulle nu HBK hålla hela vägen tror jag dessutom att det kommer ha en positiv inverkan på Hammers publiksiffror eftersom törsten efter idrott bara blir större när framgångar nås.
Mitt tips - 05/06 slår Gräsberg igenom!
Escargot
Forumamatör

Post by Escargot »

Mygel wrote:Publikmässigt är hockey större än fotboll förutom i Stockholm. Fotbollslagen spelar en match per vecka och drar kanske 10.000 åskådare. Hockeyn spelare i snitt 3 matcher per vecka och många arenor, t.ex. Kinnarps, Löfbergs Lila, Timrå etc etc är mer eller mindre fullsatta varje match, vilket innebär på vissa håll ett publiksnitt upp till 18.000 pers per vecka. Så att säga att fotbollen är mer populär är inte sant om man tittar utanför Stockholm.

Vidare så såg man i förra årets SIFO mätning att hockey fortfarande generellt sett är populärare än fotboll.

Kort sagt; Hockey är Sveriges national sport no 1. Det är bara trist att vår största kvällstidning inte har fattat det fullt ut.

Kan inte riktigt hålla med dig. Anledningen till att det är mkt folk på de ställen du nämner är att publiken där har säsongskort för att vara säkra på att få plats, då är det inte konstigt att totalsiffran du nämner blir så hög.

Fotboll kommer alltid att vara större än hockey pga att det är enklare och billigare att spela, och man kan lira var som helst. Hockey har idag blivit en rikemanssport.

Hockeyn kan heller aldrig dra de massorna till en arena som fotbollen kan, idag är det tex derby i Götet inför drygt 40000 åskådare, Skånederby med 20000 etc.

Hockeyn är heller inte lika intressant eftersom det genomförs dessa kalkonmästerskap varje år som kallas VM. Skippa VM och kör bara World Cup vart fjärde år, där de bästa är med. Vilka som vinner ett VM beror ju på vilka de får loss från NHL, och då är det inget VM.

För mig är fotbollen större, men det är jäkligt kul med hockey också!
Framgång föder framgång, i denna stad har idrottsintresset generellt sett ökat de senaste åren. Växjö Lakers har kommit till och gått som en raket, Öster hade ifjol 7025 åskådare i snitt och IFK Växjö får fram talang efter talang. Om bara kommunen fattade betydelsen av bra idrott och ville hjälpa till, skulle Växjö åter kunna bli landets idrottsstad no 1 som i mitten på 90-talet.
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Escargot wrote:Kan inte riktigt hålla med dig. Anledningen till att det är mkt folk på de ställen du nämner är att publiken där har säsongskort för att vara säkra på att få plats, då är det inte konstigt att totalsiffran du nämner blir så hög.

Fotboll kommer alltid att vara större än hockey pga att det är enklare och billigare att spela, och man kan lira var som helst. Hockey har idag blivit en rikemanssport.

Hockeyn kan heller aldrig dra de massorna till en arena som fotbollen kan, idag är det tex derby i Götet inför drygt 40000 åskådare, Skånederby med 20000 etc.

Hockeyn är heller inte lika intressant eftersom det genomförs dessa kalkonmästerskap varje år som kallas VM. Skippa VM och kör bara World Cup vart fjärde år, där de bästa är med. Vilka som vinner ett VM beror ju på vilka de får loss från NHL, och då är det inget VM.

För mig är fotbollen större, men det är jäkligt kul med hockey också!
Framgång föder framgång, i denna stad har idrottsintresset generellt sett ökat de senaste åren. Växjö Lakers har kommit till och gått som en raket, Öster hade ifjol 7025 åskådare i snitt och IFK Växjö får fram talang efter talang. Om bara kommunen fattade betydelsen av bra idrott och ville hjälpa till, skulle Växjö åter kunna bli landets idrottsstad no 1 som i mitten på 90-talet.

Det är ju samma sak med säsongskort på fotbollen, eller hur? Så om det redovisas 10.000 åskådare så kan det, teoretiskt sett, endast vara 7000 åskådare på plats o det kvittar om det är hockey, fotboll eller bandy.

Totalsiffran blir större eftersom totalt sett så är det fler sålda biljetter (inkluderat säsongskort) på hockey under ett år. Som sagt så är det säsongskort även inom fotbollen. Självklart så kan ingen hockeyarena i Sverige idag matcha de enskilda publiksiffrorna i derbyna i allsvenskan, men överlag så drar hockeyn mer folk.
Escargot
Forumamatör

Post by Escargot »

Självklart är det säsongskort även inom fotbollen, men det är pga att det är fler matcher som totalsiffran är högre inom hockeyn.
HV71 t ex har endast 700 av de 6236 biljetterna lösa till varje match, resten är sponsorbiljetter eller säsongskort.
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Men det är trots allt en form av sålda biljetter och den verkliga siffran av åskådare som besöker matcherna är väldigt nära den publicerade siffran. Annars hade det självklart varit väldigt tomt på arenan. Antalet matcher kvittar ju eftersom hockeyn är handikappad på grund av kapacitets brist medan fotbollen är lite handikapad på det sättet med så få matcher om man jämför med hockeyn.

Om man sen jämför publiktillströmmningen generellt mellan de två sporterna så har flertalet superettan klubbar mindre publik (trots att de spelar ett mindre antal matcher än hockeylagen) än vissa div II klubbar i hockeyn.
firwo

Post by firwo »

Jag tycker att det blir konstigt att jämföra fotboll och ishockey.

Personligen så tycker jag att ishockey är överlägset mer intressant och roligare att gå på live. Det händer saker hela tiden, även i en "mitten match"

Fotboll kan också vara spännande men jag tycker att kvaliten i spelet varierar allt för mycket.

MEN internationellt är fotboll en EXTREMT stor sport med alla ligar och cupspel. Det finns ingen motsvarande i hockey med de proportionerna.

Fast på lokal nivå så kan ishockey definitivt bli större än fotboll.
rican
Forumamatör

Post by rican »

Detta är väl ändå inte rätt forum att jämföra fotboll med ishockey? Statisktiskt sett borde det väl ändå husera fler hockeyälskare än fotbollsdiggare här inne? :)
GS
Forumdemon

Post by GS »

På tal om Stockholmstidningarnas intresse så läste jag en artikel efter HV matchen där det skulle göras sken av att Aftonbladet bevakat matchen. Man skrev ett kort repotage om matchen och sedan så kom det komiska i det hela.
Domarinsatsen: Domare Cleasson hade en lugn kväll i en mycket snäll match där han inte behövde dela ut en enda tvåminutare 8O .

Nu vet jag inte exakt utvisningsminuter i denna match men ett antal utvisningar/period var det trots allt plus ett matchstraff.
Snacka om att ha koll på läget
Lobo
Forumterrorist

Post by Lobo »

Aftonbladets reportar satt väll på värensvallen o kolla på någon fotbollsträning :D
- In hoc signo vinces -
[img]http://smileys.smileycentral.com/cat/20_2_75.gif[/img]
Beckis
Forumproffs

Post by Beckis »

[quote="firwo"]Jag tycker att det blir konstigt att jämföra fotboll och ishockey.
quote]

Nu skriver jag detta en gång för alla......
Fotboll är skit........................................

och de som spelat fotboll, är de som ej kunde ta en plats i juniorlaget i hockey...Thats it.......
Lakerdome
Forumdemon

Post by Lakerdome »

Beckis wrote:Nu skriver jag detta en gång för alla......

Du är en vis liten dam du, kunde inte uttryckt det bättre själv.. :ok:
Beckis
Forumproffs

Post by Beckis »

Lakerdome wrote:
Beckis wrote:Nu skriver jag detta en gång för alla......

Du är en vis liten dam du, kunde inte uttryckt det bättre själv.. :ok:

Hmmmmmmm, nu blir jag aningen lack.........Den dagen när du kan kalla mig för en "vis liten dam" är när jag genomför en smärre operation, som jag ej kommer för mitt liv genomföra=)

stolt över att bära cm som femte utåtstående organ......... :lol: :lol: :lol:
Lakerdome
Forumdemon

Post by Lakerdome »

Haha, oj.. pinsamt.. sorry

Hursomhelst, känns bra att även allsvenskan i hockey får lite publicitet. Det blir förhoppningsvis mer nästa år med en rak serie där alla matcher blir toppmatcher :)
Putte#24
c/o LL´s Forum

Post by Putte#24 »

VIK:s cup med VIK, FBK, HV och Timrå lockade inte ens 5000 pers totalt...

Lakers har haft över 9000 på sina 4 träningsmatcher! 8) GLÖDHETT!!!

Förövrigt så blev VIK:s målskillnad i cupen 0-12...
dolitle
c/o LL´s Forum

Post by dolitle »

Lite mer än 4000 på läktaren under en sådan cup, det kallar jag pissdåligt.
[b]Klubb Poseidon is the shit[/b]
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Herregud. Var finns hockeyintresset i den stan ? :lol:
Post Reply