VÄXJÖ ARENA
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Tror knappast det är nått rekord i de
, samtidigt kan du ju inte blanda ihop en förenings vanliga verksamhet med driften av en arena. Omsättningen måste givetvis öka också med tanke på de mål föreningen har, men det är ju ekonomi som går vid sidan av driften. Lakers får 18 milj i driftbidrag, resten ska man dra in själv, ca 3-4 milj. Sen genererar ju givetvis en arena av denna kaliber stora intäkter också. Förhoppningsvis tillräckligt för att täcka den kostnad Lakers har utöver driftbidraget!!

Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det

Detta var ett riktigt härligt beslut. Tråk Växjö håller äntligen på att förändras till något vi alla kan vara stolta över. GO VÄXJÖ KOMUN!!!
"En pusselbit i ekonomi är driften av den gamla ishallen. När matcher och arrangemang flyttas till nya hockeyarenan försvinner stor del av intäkterna men inte kostnaderna.
– Det finns därför anledning att titta på hur den gamla hallen kan omdanas för att få in ny verksamhet. Detta behöver klaras ut inför föreningens köp av hallen, menar Gunnar Elm.
– Oavsett vilket är vi beredda att teckna ett hyresavtal och ta över driften från årsskiftet, förklarar Anders Öman."
Skulle det inte vara tre isytor längre eller?

"En pusselbit i ekonomi är driften av den gamla ishallen. När matcher och arrangemang flyttas till nya hockeyarenan försvinner stor del av intäkterna men inte kostnaderna.
– Det finns därför anledning att titta på hur den gamla hallen kan omdanas för att få in ny verksamhet. Detta behöver klaras ut inför föreningens köp av hallen, menar Gunnar Elm.
– Oavsett vilket är vi beredda att teckna ett hyresavtal och ta över driften från årsskiftet, förklarar Anders Öman."
Skulle det inte vara tre isytor längre eller?
Växjö: Europas Orangeaste Stad
Tror alla är vinnare när de nya anläggningarna nu kommer att poppa upp en efter en. En eventarena kommer att tillfredställa många fler än dom som älskar Lakers, den saken är klar. Sen är det väl på tiden att nåt händer efter alla år av diskussioner och alla år av undermåliga arenor.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Kanske en återbetalning för alla år med 2-3 gånger så hög hyra som ni har.Trojanr1 wrote:Det är bara att lyfta på hatten för det lobbyarbete Växjö Lakers gjort. Att en förening som omsätter 18 miljoner kronor årligen kan förhandla sig till ett driftsbidrag från kommunen som är 100% av omsättningen måste vara svenskt rekord......

Växjö Lakers omsättning förra säsongen var ca:25milj och lär bli något liknade denna.Trojanr1 wrote:Det är bara att lyfta på hatten för det lobbyarbete Växjö Lakers gjort. Att en förening som omsätter 18 miljoner kronor årligen kan förhandla sig till ett driftsbidrag från kommunen som är 100% av omsättningen måste vara svenskt rekord......
Ja, det var verkligen toligt att läsa. Vi har Anders Öhman att tacka för mycket i detta.
Glad är jag också för att det blir tre isytor, det är viktigt inför framtiden.
Sedan hoppas jag att det går att skapa ett antal arrangemng som gör att ekonomin går ihop.
Glad är jag också för att det blir tre isytor, det är viktigt inför framtiden.
Sedan hoppas jag att det går att skapa ett antal arrangemng som gör att ekonomin går ihop.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
-
- Forumdemon
Samtidigt får vi inte förringa varken föreningens förhandlingsförmåga som genererat i ett mycket förmånligt avtal med kommunen, och heller inte kommunen som varit mycket tillmötesgående! Jag tror de kommuner som ställer upp på motsvarande sätt är lätträknade.
Jag lyfter på hatten för båda!!
Vad gäller att nyttja den gamla hallen på nya sätt tror jag inte handlar om att inverka på isytan, som någon var orolig för här ovan, utan om de övriga ytor som kan göras om till annat nu när all hockeyverksamhet flyttar in i nya hallen.
Jag tänker på alla biytor runt isen. Det är nog en hel del som skulle kunna anpassas för att hysa helt nya verksamheter som t.ex. kunde hyras ut. Jag kan inte se att läktarna t.ex. behöver vara kvar i samma omfattning. Sen har vi de fyra hörnrummen och ytor runt dem, ytorna där kioskerna är etc. Tänk hela västra stå - riv alltihop (snyft) så finns det en hel del plats tillsammans med de gamla sunkiga omklädningsrummen där juniorerna och ungdomslagen huserar idag. Allt detta blir tomt när nya arenan står klar!
Med lite fantasi kan man säkert komma på mycket här.
Jag lyfter på hatten för båda!!
Vad gäller att nyttja den gamla hallen på nya sätt tror jag inte handlar om att inverka på isytan, som någon var orolig för här ovan, utan om de övriga ytor som kan göras om till annat nu när all hockeyverksamhet flyttar in i nya hallen.
Jag tänker på alla biytor runt isen. Det är nog en hel del som skulle kunna anpassas för att hysa helt nya verksamheter som t.ex. kunde hyras ut. Jag kan inte se att läktarna t.ex. behöver vara kvar i samma omfattning. Sen har vi de fyra hörnrummen och ytor runt dem, ytorna där kioskerna är etc. Tänk hela västra stå - riv alltihop (snyft) så finns det en hel del plats tillsammans med de gamla sunkiga omklädningsrummen där juniorerna och ungdomslagen huserar idag. Allt detta blir tomt när nya arenan står klar!
Med lite fantasi kan man säkert komma på mycket här.
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Det finns många frågor som måste lösas under resans gång. Vi har en stor konståkningsklubb i stan som skall ha sitt också, allmänheten skall tillgodoses m.m
Tror det mesta kommer lösa sig med god vilja från alla, just nu längtar jag bara till att vara med och ta ett första spadtag
Lycklig
Tror det mesta kommer lösa sig med god vilja från alla, just nu längtar jag bara till att vara med och ta ett första spadtag

Lycklig

-
- Forumdemon
Jag är verkligen ingen expert på fastigheter och deras ekonomi, men avtalet ser onekligen MYCKEt BRA ut för klubben. Ur alla aspekter. Gott jobbat! Jag tror precis som Niles att alla i Växjö-regionen är vinnare på detta. Skönt med positiva nyheter nu när det e knas sportsligt. Kanske kan jag byta ut knas mot tokskoj i min signatur igen. 

Re: Växjö arena
Jag tror detta snarare var en förhoppning, eller???? Förstår inte hur vissa rykten uppstår, eller är det bara en illvilja???micke j wrote:Hört att ishallsbygget ska skjutas på framtiden.Kommer info i veckan.![]()
![]()
![]()
![]()

Perfekt timing skulle jag vilja säga. Att bli klar med en arena mitt i en säsong skulle bara skapa problem och stress. Klar lagom till att konjunkturen har vänt på allvar också. Nästa säsongs insatser kvalificerar sig för nystart i en makalöst fin ny arena..
Nästa säsong blir kul att följa både hockeyn och en sakta framväxande ny arena, härligt!! Tycker också det ser perfekt ut, man har lite mer än ett år på sig, och behöver inte stressa. Man ska kunna ha tid att testa av arenan i god tid innan premiären 11/12. Kanon detta!!

AhaNiles wrote:Vilka datum? Menar du PutteA´s 11/12 så menar han nog säsongen 11/12 dvs. en arena klar till september nästa år. Det är oxå vad som står på hemsidan.

[b]Hörde Saviano tala med Tom Koivisto under en match - "Kör du först så väntar jag där framme"[/b]