majjen wrote:Eller ännu enklare:
Om du slåss för att skada en motståndare spelar du inte på många matcher.
Har sååå svårt att förstå varför våld är så spännande!
Tycker att stubbens inlägg på Hockeyfredag i Smp idag är bland det bästa han skrivit. Liter tillspetsat som det alltid är när Stubben skriver men mycket kloka tankar.
Alltså man tittar ju inte på hockey för att se slagsmål, men ishockey rör upp känslor, det är ju en kontaktsport, ärligt talat tror jag inte det nånsin kommer att försvinna, att handskarna kastas alltså....testosoronet eller hur fan det stavas flödar under en match och då händer det sånt här.. Och jag erkänner händer det nån gång att det blir lite fight nån match..pumpar adrenalinet på mig också..... tror det är nån infödd instinkt från grotttmänniskornas tid.... Majjen önskar att jag vore mer som dig
Fredsgrodan!
Vi är nog inte så olika, jag är också full av adrenalin och testosteron. Självklart blir man förbannad när någon beter sej för jävligt.
Men vi har ett val. Det är det som skiljer oss från djuren. Brukar alltid jämföra med handbollen som är lika fysisk och hård som hockeyn. Där är traditionen inte att du slår någon som ”hoppat på dej”. Det är domarens sak att döma.
Om det vore så att man i NHL fick 10 eller 20 matchers avstängning för slagsmål så skulle drängabetendet upphöra på studs. Men det vet vi ju att våldet lockar "Over there". Det är därför vi måste stå emot och införa regler som som minimera våld.
Gärna tuff hockey! Hårda tacklingar axel mot axel! Skitkul! Men försöka skada sin MEDTÄVLARE nej det är för lågt!
Tycker att ett Slagsmål INTE och jag säger det igen INTE(!) är ett försök att skada varandra! Det hela handlar om att stå upp för sitt lag, och att visa för alla andra i sitt egna lag att "Jag står fan i mig upp för vårat lag, om det så skulle betyda att slå ner en dum jävel".
Hur många här inne tycker att det hade varit fel av Hedman att slå ner Sjödin om det hade stått 2-0 till Bofors istället? Inte jag iaf, det är precis som när två Lejon gör upp om vem som ska skydda stammen!
Jag håller inte med. Inte skada varandra!!?? Man märker ju varje gång att man vill ge den andra på käften! Klart man vill att det ska svida för motspelaren med ett par slag mot kroppen (allt som oftast tyvärr mot huvudet) som ger sig på en, men också för att avskräcka den andre att inte komma för nära nästa gång.. Och slår man hårda knytnävsslag mot huvudet ett X antal gånger så kan det omedvetet bli allvarliga hjärnskador.
Lejon slåss INTE för att skydda Stammen, utan precis som i FarmarKlubben endast för att skydda SITT Revir Där Hannarna Ligger och Sover medan Honorna jagar i Flock för A-lagets MaterialKonto
Att STÅ UPP för något likt Hedman passar bättre in på en VILDSVINSGALT, som det finns Plenty av i trakten , Där prutas det ingenting för någon eller något
För övrigt vore det på sin plats att låta #81 i BIK smaka lite Illaluktande Handske
Mig veterligt har INGEN Hockeyspelare blivit Allvarligt skadad av en Fight på Isen eftersom slagen blir tämligen beskedliga när fästet är uselt, annat är det med pååkningar bakifrån/mot Huvudet.
Du har aldrig fått på käften Svartis? Jag kan inte säga att jag fått det men jag har tillräckligt god fantasi för att känna in i hur det känns när någon försöker slå upp näsan i hjärnan på mej! Självklart vill grottmannen skada!
Att man inte lyckas speciellt ofta är för väl. Jag tror också att respektlösa tacklingar mot huvudet är mycket farligare.
Det som stör mej mest är att "hockey-våld" lockar fram våra dåliga sidor. Blodtörsten sprider sej liksom upp på läktarna.
Tycker det är för trist när mina bänkgrannar i Ishallen berättar med uppskattande röster om vilka "feta goa smällar" de upplevt i olika matcher.
Likaså störs jag av hockey-våldstrådar som dyker upp med jämna mellanrum på olika hockeyforum. Tycker det är så trist att så många är så fascinerade av att se de dummaste drängarna puckla på varandra på youtub.
Det blir liksom fel grabbar som blir förebilderna. Minns ett besök i Ishallen då ett av de äldre pojklagen tränade. Träningen slutade med att alla 15- 16- (?) åringarna lekte hockeyslagsmål!
Vad är det för ideal? Mina hjältar gör mål, fintar upp motståndarna på läktaren, slår snygga passningar, räddar snyggt med plocken etc etc.
Majjen nu går du lite väl långt med ditt resonemang, jag känner mig inte ett dugg träffad av att skapa Hockeyvåldtrådar. Jag ställde en avnlig fråga bara , hur skulle Anton klara sig mot Grand Pierre om det skulle uppstå en liknande situation som mot Carlsson, jag vet inte hur det är med dig men ger sig nån på mig på stan och börjar flaxa med armarna som en väderkvarn mot mig, då ser jag till att sänka honom i självförsvar..så är det bara så får jag vara så mycket neanderthalare som helst
majjen wrote:Du har aldrig fått på käften Svartis? Jag kan inte säga att jag fått det men jag har tillräckligt god fantasi för att känna in i hur det känns när någon försöker slå upp näsan i hjärnan på mej! Självklart vill grottmannen skada!
Att man inte lyckas speciellt ofta är för väl. Jag tror också att respektlösa tacklingar mot huvudet är mycket farligare.
Det som stör mej mest är att "hockey-våld" lockar fram våra dåliga sidor. Blodtörsten sprider sej liksom upp på läktarna.
Tycker det är för trist när mina bänkgrannar i Ishallen berättar med uppskattande röster om vilka "feta goa smällar" de upplevt i olika matcher.
Likaså störs jag av hockey-våldstrådar som dyker upp med jämna mellanrum på olika hockeyforum. Tycker det är så trist att så många är så fascinerade av att se de dummaste drängarna puckla på varandra på youtub.
Det blir liksom fel grabbar som blir förebilderna. Minns ett besök i Ishallen då ett av de äldre pojklagen tränade. Träningen slutade med att alla 15- 16- (?) åringarna lekte hockeyslagsmål!
Vad är det för ideal? Mina hjältar gör mål, fintar upp motståndarna på läktaren, slår snygga passningar, räddar snyggt med plocken etc etc.
För det första, alla som har varit på Balders har fått en käftsmäll. Det finns inte en punkt där jag kan hålla med dig, inte ens att man leker slagsmål i slutet. Det kan jag bara besvara med "been there done that".
(Jag vet bland annat själv att Juniorerna har sin egna upplaga av UFC-fighting i omklädningsrummet, och där är det allt annat än snälla tag)
Du tycker då fortfarande att t.ex; Patrik Bäärnhielm gjorde helt fel och uppträdde otroligt korkat när han nitade TAIFaren som körde över Johan Markusson så att han blev liggande på isen? Du tycker alltså då också att Rögles Lag uppträdde helt korrekt när Kenny Den Store blir överkörd och får hjärnskakning av Nicholas Angell?
(OBS! om du skickar sista frågan till AIA så lovar jag att du får 100% på att dom anser att laget inte uppträdde korrekt)
Jo, jag är nog ett UFO.
Jag skrattar inte ens när någon får en pungspark på bio.
Grodan, var inte ffa denna tråd jag menade utan de som lägger upp en massa länkar till youtuben.
Svartis, helt riktigt jag tycker domaren ska döma. Återigen parallellen till handboll: Varför är det aldrig (mycket sällan) någon där som måste "stå upp för sitt lag"?
Ska vi införa "medborgargarde-tradition" i fotboll också? När någon sparkat ner någon riktigt fult och avsiktligt. Ska då den som är närmast rusa fram och fälla vederbörande med en rak höger?
"Stå upp för sitt lag" gör man genom att se till att ingen av kompisarna blir skadade. Hålla borta motspelare från målmannen etc.
Hpcs, jag älskar hockey! Men jag menar att vi får akta oss. Jämför tillbaka 30 år i tiden. Hur mycket slogs det på hockeyrinkarna då? Visst det förekom men det var bra mycket mindre och mycket mera sällan. Liksom i samhället i övrigt har våldet ökat. Tycker vi det är bra?
Hade Lill-Pelle i Lif slagits så som i förra veckan för 30 år sedan hade han fått en lång avstängning!
Det tycker jag han ska ha idag också! Jag vill inte att hockey förfaller till underhållningsvåld.
Hahahahhaa fan det var tider det. Baldershage,Silverdalen Tack goa minnen kommer tillbaka. Gäller att inte tänka allt för mycket bara. Näsan kan bli sned igen. ASG.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
majjen wrote:Svartis, helt riktigt jag tycker domaren ska döma. Återigen parallellen till handboll: Varför är det aldrig (mycket sällan) någon där som måste "stå upp för sitt lag"?
Ska vi införa "medborgargarde-tradition" i fotboll också? När någon sparkat ner någon riktigt fult och avsiktligt. Ska då den som är närmast rusa fram och fälla vederbörande med en rak höger? "Stå upp för sitt lag" gör man genom att se till att ingen av kompisarna blir skadade. Hålla borta motspelare från målmannen etc
Så du tycker att Nicholas Angells överkörning på Kenny the King och ingen slår ner han är rätt? Du vägrar ju ge svar...
Angells överfall på Kenny var jävligt fel! Men vad hade blivit bättre om någon spöat upp Ängeln? Hade Kenny spelat nästa match då? Hade Angell ALDRIG mera gjort något orätt när han ått smisk? Eller skulle någon spöat skiter ur Angell så han inte kunde spelat på 5 - 8 matcher?
Om inte domaren klara av att "hålla lagen" i så allvarliga fall som Angell/Kenny, kan man låta en deciplinkommité döma i efterhand.
Titta på slagskämparna i NHL. Lär de sej något av att få sej ett "näbbakrök" då och då"? Blir de snällare?? Slåss de aldrig mer???
De metoderna fungerar möjligen i hunduppfostran. Men där tror jag att man kombinerar det med massor av kärlek?
FACE IT: Slagsmålen är underhållning! Det säljer! Det handlar inte om "att stå upp för sitt lag". Det är big buisness!
Svartis, tycker du att fler sporter bör ta efter hockeyn och "spöa skiten" ur dem som man anser kränker det egna laget?
Ok dags att sammanfatta vårt meningsutbyte Svarten. Vi tycker uppenbarligen helt olika.
Du tycker att det är för lite våld i dagens idrott.
Jag tycker att det är för mycket.
RBK:S pinsamma agerande som LAG efter att Kenny sänktes av Angell var uselt, givetvis ska han slås ner...BRUTALT dessutom, handlar om att sätta ner foten, visa att sådant skit INTE accepteras mot vår lagkapten.,..Rör han och du kommer slaktas-ska vara budskapet.. Precis som det var underbart att se premiären ifjor mot FBK, Mattias Sjögren får en feg tackling av Sevc med under en minut kvar när RBK leder med 4-1, dock med 10 sekunder kvar lyckas Cam abbott sänka Sevc där han fullständigt skiter i pucken, kör över han och sedan står kvar och berättar för han att " det där ger du fan i..." Handlar om att sända signaler, ge rätta vibbar,stå upp för sitt lag, sitt klubbmärke,fans osv osv
Hatapopcornssupportrar wrote:Precis som det var underbart att se premiären ifjor mot FBK, Mattias Sjögren får en feg tackling av Sevc med under en minut kvar när RBK leder med 4-1, dock med 10 sekunder kvar lyckas Cam abbott sänka Sevc där han fullständigt skiter i pucken, kör över han och sedan står kvar och berättar för han att " det där ger du fan i..." Handlar om att sända signaler, ge rätta vibbar,stå upp för sitt lag, sitt klubbmärke,fans osv osv
Abbotts tackling var dock helt enligt regelboken och därmed är hans handlade knappast särskilt kontroversiellt.
Men ändock, en bra markering var det
Pinsamt beslut tycker jag att döma böter på 11 000 till JLGP när det var AIK spelaren som kastade handskarna först. Tycker 1 matchs avstängning hade varit OK
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Det var väl bra att det bara blev två matchers avsängning? Då kan ni ju fortsätta att odla machomyten om "att stå upp för sitt lag". Tänk om han blivit avstängd tio matcher? Herre Gud! Då hade ju spelarna fått tänka sej för innan de börjar vifta med nävarna.
Anledningen till att Zeb också fick två matcher var nog att han missade lite i machokoden. Vill minnas att han drog Bång i håret. Såååå kan man ju inte göra.
Jag personligen tycker att man inte bör få mer än en matchs avstängning vid fight OM båda slänger handskarna.
Jag tycker att en ful tackling kan du få flera matcher varför inte 5 vid extrema fall ?
Vilket tror ni lockar fler åskådare ? - Att man ger böter och avstängning vid minsta lilla fight ?
Eller
att låta dom fightas och ge dem 5 minuter utvisning vardera ? ( VIsst i sverige lär det alltid bli matchstraff men låt oss säga 1 match då )
Jag tror att lag som Sundsvall Oskarshamn o de lag i nedre regionen hade fått upp intresset om man tillät lite mer slagsmål. Nu är jag inte för slagsmål eller påstår att man ska fightas mer men jag tror att du tjänar fler supportrar på att tillåta lite mer slagsmål än att man skulle förlora supportrar pga fighterna.
upp med intresset lite.
Fjantiganämnden är ett stort skämt och ett HÅN mot hockeysvrige.
Macnevins avstängning var fjantig tycker jag.
JLGP får böter + 2 matcher just för att han KAN slåss tycker både böterna och avstängning är fel ( Givetvis fick AIK spelaren lika många matcher men mindre böteslapp och där tycker jag man agerar fel )
Men såklart har vi alla olika åsikter
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Härligt 03! Skönt att du ser sammanhangen. Synd att vi nte delar uppfattning om "tuppfäktningen".
Jag tror hockey kan va teknisk, snabb, stenhård OCH PUBLIKDRAGANDE utan näsblod.
De som slänger handskarna är ju beredda att ge och få näsblod därför tycker jag att det hade varit OK. det är en annan sak om både INTE vill slåss för då är man inte beredd.
Jag tror att man hade kunnat locka fler supportrar på tillåta lite mer. En fight efter avblåsning t ex eller liknande där det är gruff kan tända en hel ishall och ett helt lag det hör till hockeyn tycker jag.