Om vi nu fortsätter på ämnet arenan så borde väl VLH ihop med kommunen kunna fixa till så att Lakers kommer ordentligt med i miljödebatten. Kanske även få helt nya sponsorer på vägen. Växjö som är en miljöstad borde väl ha en ishall med egna små vindsnurror för att på så sätt få ner kostnaden för frysningen av isen. Finns ju många företag idag som säljer just anpassade stadsmiljövindsnurror till en relativ billig peng. Har några länkar till just detta. Jag fundera själv på en liten snurra på tomten här hemma.
Så länge det blåser i snurrorna tar man energin därifrån. Slutar det blåsa så kopplas nuvarande elen på. På så sätt kommer det inte märkas om det inte blåser.
Har man sen solpaneler på taket kanske det även går att ha isen frusen även på sommaren för ett betydlig billigare peng än vad det skulle kosta idag. Åretomhall borde väl vara idealet.
Funkar ALDRIG med Vindkraft på området, ej heller ngn nytta av en åretrunt hall som går på solceller. Kostar mer ström när solen inte lyser att hålle nere tempen på isen än vad man tjänar på det!
Utvecklingen går framåt ultraboy. När, om det blir en ny hall i umeå fundera kommunen i just solceller. Inte för att frysa isen året om utan för att det är en stor plats som går outnyttjat förbi annars. Och dom ser möjligheten att kunna locka till sig några stora miljöorginisationer som sponsorer framöver. Finns nog en hel del att tjäna på det om man fundera ett steg längre. Vet inte om Umeå har mer soltimmar än växjö
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Just det här ämnet tror jag vet LITE mer än dig på, går kurser om detta ämnet flera dagar i veckan, så du ska inte tro att det blir mycket pengar i kassan på några år.
Nä Ultraboy jag är ingen expert. Absolut inte. Men när man står på olika mässor runt om i nordens alla hörn är detta en stor del av de uthyrda montrararna just nu. Så vist blir man nyfiken då man hör hur bra det skulle bli i framtiden. Ja som sagt ingen expert men min cupevärmare funkar utmärkt att ladda med solceller Laddar batteriet på dan och en timme innan jag ska ha bilen går cupevärmaren igång. Köpte denna förövrigt på en mässa i Kankanpää.
Så tror nog att Lakers skulle kunna hitta nya sponsorer om de fundera i miljötänkande banor.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
alfax wrote:Ingelstad försökte med solceller på ett område ,dessa husägare hade de högsta elströmsförbrukning av alla.
Dessa solceller var iofs vattenburna och producerade inte el om det är solvärme området du tänker på, men ett rejält praktfiasko blev det iallafall.
Och vad gäller elproducerande solceller så har jag viss inblick i ämnet efter att ha monterat och kört igång de som idag finns på Teleborsgskolan.
Och visst ger de rätt så bra med el, även under molninga dagar vilket vi har i särklass mest av här i växjö.
Men i dagsläget blir investeringskostnaden i förhållande till vad de ger inte på något sätt ekonomiskt hållbar utan bidrag i storleksorningen omfattande.
Dock ett väldigt intressant sätt att producera miljövänlig el på när väl kostnaden sjunker till mer rimlig nivå.
Jo man ska man ändå bygga som i VLHs fall en helt ny hall så borde ju tänket iallafall vara med för att på detta vis hitta nya investerare till klubben.
Och på så sätt även få växjö miljöstad att komma i ljuset än mer ihop med VLH. Typ som Oskarshamn har gort med kärnkraftavfallet och detta gav ju deras klubb 3 miljoner bara så där.
Okej, nu måste man nästan dumförklara dig. Läs på och förstå vilka krafter man måste ha för ett vindkraftverk. De sätter ut kraftverken i havet för 1: enda ställena i Sverige man får ut riktig effekt förutom vissa delar av skåne.
2: låter för mycket att ha Samhällen.
1. Först ett tack och varmt välkommen till alla 450 nya Egen Els nyfikna somkom efter SVT 24:s utsändning av det lilla föredrag jag hade om Egen Elförförra helgen.Vi börjar bli riktigt många nu som arbetar med och tar de första stegen tillmer Egen Els produktion. Ni har alla fått vår katalog men mycket händer hela tiden.Därför bilägger jag till er alla en helt ny vindsnurra som vi beställt in deförsta tio exemplaren av bums (De ska sitta på vår vindkraftspark iKatrineholm bla). Nämligen Airdolphin GTO.Det är precis samma snurra utanpå som förut MEN den är specialgjord för attkopplas in på nätet. Den behöver varken batteri eller en dyrvindkraftsväxelriktare, den går alldeles utmärkt att koppla direkt till ensolcellsväxelriktare eftersom den är på hela 250 v DC. Dessutom har vi tagit fram en mast som står av sig själv och inte kräverbygglov om den står på ett tak heller. (Bild bilagd) Airdolphin GTO är 10% billigare än den äldre varianten, den är perfekt förhybridlösningar (sol/vind) och de japanska utvecklarna har gjort den tystaregenom att sänka varvtalet. (Man använder idag samma generator som finns iToyotas Prius bilar). Det gör att denna lilla snurra faktiskt kan ge hela 4kW vid 20 m/s. (Fast sån vind har vi inte så ofta i Sverige.)Airdolphin, liksom alla propellrar - ska ha frisk och fri vind. Det är inteen lågvindssnurra! Men denna nya variant gör Egen El enklare för dig som borpå bra vindlägen. 2. Den nya lagen om inmatning på nätet segar sig sakta genomlagstiftningssystemet. Jag har läst en remiss och den är bra för dig somvill göra lika mycket egen el som du konsumerar. Dvs om du exporterar 2 000kWh och köper 2 000 kWh så räknas detta mot varann (nettomätning) och du fårhelt enkelt bara nätavgiften kvar som kostnad.Däremot är lagen mycket dum och krånglig när det handlar om oss som villgöra MER el än vi använder, dvs vi som vill exportera och hjälpa till ochsälja netto överskottMen än är nog inte sista ordet sagt i den frågan. En särskild artikel om den nya lagen kommer att komma på egenel.etc.sesåfort vi fått mer bekräftat och förklarat. (Den är mycket krångligtskriven). Mvh JohanEgen El
Cross Tower[7].JPG
Vet inte om det är jag eller tekniken som är blåst i detta läge. Detta var mailet jag fick då jag frågade lite om hur det funkar med vinkraftverk på tak.
Sen är det nog så tyvärr att det kommer dröja ett tag till innan spaden sätts i marken för den nya hallen. Är VLH med på noterna och erbjuder en investerare eller en forskningsgrupp att erbjuda sitt tak för eventuella framtida vindsnurror tror jag hur mycket du än idiotförklara mig att lakers kommer vinna på det i längden.
Hallen kommer få alla möjliga blickar på sig. Både negativa som positiva. Utlänska som inhämska. Även Växjö som stad kommer dra nytta av detta om tänket finns med.
PS När folk för länge sedan ansåg att jorden var rund kunde de med lite otur bli halsnhuggna. Vem trodde att folk skulle bestiga månen eller åka tåg. Nä gosse. Se möjligheterna.
Scrolla ni ner så ser ni hur fint snurran sitter på en ställning på hustaket. Visar bara att det går. Varför jag är är så besatt av detta är det att jag själv fundera skarpt på att att investera i små vindsnurror som är anpassade i statsmiljö för att just kunnas sätta upp på mitt eget tak. Lågenergilampor har jag redan investerat i. Vecka 44 kommer det hit en firma som ska bygga om vinden och lägga i en helt ny sorts isolering för att på så sätt spara på spillvärmen än mer. Dyrt ja vist men hoppas att om 5 år ska det märkas en radikal skillnad då lånen är betalda.
Jag har mailat Paldan om att det finns otroligt många företag just nu som ligger i startgroparna att försöka slå sig in på marknaden med statsmiljösnurror och egen el. Och han letar ju nya sponsorer hela tiden så.
www.minplanet.se. Inte en kronobergare som har angett ett miljölöfte på över en månad men Kalmar läns befolkning är otroligt aktiva just nu å flest folk i landet som har angett löften. Vet inte om det har med att Kalmar ff har en sponsor som säljer just lågenergilampor. Det var detta företaget jag mailade paldan om
Ja jag fortsätter med min tro att Lakers som klubb skulle kunna dra fördelar av det här och även växjö som stad. Har även mailat växjö kommun länkarna för att även väcka tänket hos dem. Trots allt är ju Växjö en miljöstad och inte en idrottstad
fortfarande är det Franzen som är ordförande i areastaden. Trodde att själva arenastaden var nerlagt och att VLH med kommunen skulle fixa ishallen. Ja där ser man.
Nä absolut inte men varför skapa nya trådar när det handlar om samma ämne. Väntar på svaret från franzen, sen blir det ett inlägg till här på vad han säger om mina länkar och tankar,funderingar på att göra Hallen unik.
Ska man sänka priset så att det påverkar antalet åskådare märkbart (från snittet 2500-2600 till 3000-3100) får man nog sänka det rätt drastiskt. Ex 30-50%
Dom som varit i vår "hall" när det är >3000 i publik vet hur trångt det blir. Det ger att färre rör på sig och handlar i kioskerna.
30% sänkning av priset och 500 pers mer som betalar för enkelhetens skull ståplats pris, 100:- nu ---> 70:- då
2500 X 100 = 250 000
3000 X 70 = 210 000
merförsäljningen måste öka med 40 000 / match för att det ska gå break-even.
I en ny modern hall, där man kan röra sig i pauserna och köpa en kaffe, läsk, korv osv. Gå på toan utan att trängas utan att riskera x antal koppar kaffe över sig innan man når fram. Då tror jag man skulle kunna räkna hem en sänkning bara genom ökad merförsäljning.
Sen är det ju så oxå att man ska aldrig sälja en bra produkt för billigt.
Jag tror inte det är priset som är avgörande när vi rör oss i dessa ändå såpass låga summorna.
NEDOMANSKY wrote:Den är redan Unik erok, sänk Biljettpriset så ökar publikmängden.
Jag pratar om den nya hallen som ska byggas. Den ska bli helt unik med fler mlijöinriktade företag inblandade. Då kan vi kanske hitta nya sponsorer till klubben och nya företag som etablera sig i växjö med omnejd. IKEA ska börja sälja solpaneler. Tänk om ett företag skulle kunna bli levrantörer från växjö. Kan swedwood AB bli ett världslendande företag inom planlackering till IKEAS köksluckor som ligger i Älmhult så kan kanske även ett solcellertillverkare företag bli det i Växjö. Och ha Växjö ishall som forskningscentrum. Måste ju vara det perfekta läget då det finns minimalt med soltimmar i den stan. Ju mer forskning kring ämnet desto bättre solpaneler och vindkraftsnurror Och ishallen kommer i blickfånget med eller utan något större hockeyintresse
Last edited by erok on 15 October 2009, 18:12, edited 1 time in total.
Våga ta betalt för en bra produkt. Ska vi så småningom satsa rejält mot Elitserien duger det inte att slumpa bort biljetter. Då kan man precis lika bra lägga ner. Öman och resten av styret hos hockeyklubbarna i eliten vet precis vad det handlar om. Men så ska dom ju också se till att få verkligheten att fungera. I en ny hall är det betydligt mer pengar som skall in, nåt att betänka redan nu för dom som önskar se toppidrott för mjölkpriser.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.