Nya Lakerdome [teknisk diskussion vindkraftverk/solceller]

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Power Play
Forumdemon

Nya Lakerdome [teknisk diskussion vindkraftverk/solceller]

Inlägg av Power Play »

Tycker det är dags att vi har en tråd om arenabygget. Ny info från Öman i dagens Smp:

http://www.smp.se/sport/oman-drommer-om ... ia(1296459).gm

Jag gillar tänket med att ha en mega-loge för företagen, i stället för små egna bås. Nytänk! Här kan ges betydligt bättre förutsättningar för oss sponsorer att exponera på varandra, och på varandras kunder/gäster. Tror stenhårt på detta!

Längtar man till juni nu? När tydligen de mer handfasta besluten ska tas.

Edit: (Blev först jäkligt konfunderad när jag läste rubriken - sen insåg jag att det finns två Salo...) :lol:
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
friberg
c/o LL´s Forum

Inlägg av friberg »

detta ska bli helt klart intressant att följa och man får hoppas de kommer fram till massa goa å positiva saker framöver
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inlägg av Niles »

För första gången på länge känns det som att det kan bli av. Budgetfullmäktigemötet i slutet av juni hoppas jag blir avstampet. Tror också att en speciell finansieringslösning krävs, Anders nämner lite om detta i artikeln. Kommunen är positiva och vet att något måste göras i arenafrågorna. Ny arena till Lucia nästa år, så kan det bli.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inlägg av Räven »

Ja, grejen är att Anders Öhman har hand om tänkandet och kontaktandet i frågan, då händer det också saker och vi kan då få se verkligheter, som vi annars knappast hade fått se.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inlägg av alfax »

Ett av det bästa idagens artikel var att det ska undersökas om en nyemmision,nu får man chansen att köpa aktier om jag förstod Öman rätt på mötet med lakejerna :ok:
Ingen match är spelad förrän den är slut!
erok
c/o LL´s Forum

Inlägg av erok »

Bygg hallen i trä. Billig råvara just nu. Ligger fortfarnde stockar från både gudrun å pär. Kan ge uppsving för några sågverk i bygden.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inlägg av Primeau »

Skulle det inte tas beslut i början av juni månad?
Någon som vet någonting om vad som egentligen händer med den nya arenan?
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
Kontakt:

Inlägg av PutteA »

Den 16:e skulle dom ha ett finansieringsmöte tror jag!! Men jag har inte hört nått!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
Kontakt:

Inlägg av PutteA »

Hittade föredragningslistan från den 16/6. Men inget protokoll finns ute.
Och inga punkter som handlade om Arenabygget?? :?

Tisdagen den 16 juni 2009
Klockan 14.00

1.
Justering av protokoll
2.
Ledamöternas och ersättarnas frågestund (max 30 minuter)
3.
Motion om inventering och åtgärder för allas tillgänglighet i samtliga kommundelscentra i Växjö kommun
4.
Motion om att införa förslagslådor inom varje förvaltning för att uppmuntra anställda att komma med förslag
5.
Motion om flyktingbarns skolgång
6.
Motion om att underlätta för vindkraften i Växjö kommun
7.
Motion om kallbadhus i Växjösjön
8.
Motion om dubbdäcksfritt i centrala Växjö
9.
Motion om fler språkval i grundskolan
10.
Medborgarförslag om att göra Växjö kommun till en GMO-fri zon
11.
Medborgarförslag om att Växjö kommun deklarerar sig som en GMO-fri zon
12.
Medborgarförslag om skridskobana i Gemla
13.
Medborgarförslag om jul- och nyårsarrangemang för barnfamiljer
14.
Ändring av bolagsordning för Växjö Flygplats AB
15.
Begäran om aktieägartillskott till Växjö Flygplats AB
16.
Nya parkeringsavgifter och parkeringszoner i Växjö stad
17.
Aktualisering av översiktsplanen
18.
Årsredovisning för Stiftelsen Braåsgården år 2008
19.
Årsredovisning för Värends Räddningstjänst år 2008
20.
Årsredovisning för VoB Kronoberg år 2008
21.
Fastställande av särskilt pris för fastigheten Öjaby 28:1
22.
Förvärv av fastigheten Skärvet 6
23.
Rapporter från revisionen
24.
Framställda interpellationer
25.
Interpellationssvar till Elin Blanck (S) från nämnden för arbete och välfärds ordförande om hur många feriearbeten som Växjö kommun erbjuder genom nämnden för arbete och välfärd år 2009
26.
Valärenden
27.
Redovisning av inkomna motioner och medborgarförslag
28.
Meddelanden
erok
c/o LL´s Forum

Inlägg av erok »

Var bara en punkt som var av intresse å det var väl i så fall skriskobanan i Gemla. Men var det kommunen som skulle ha uppe detta eller var det lakers själva som skulle ha ett möte om det den 16? Jag fattade det som det var det sistnämnda putte
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inlägg av Primeau »

"11.
Medborgarförslag om att Växjö kommun deklarerar sig som en GMO-fri zon"

Aha där har vi anledningen till varför Tsimikalis inte har dykt upp! För visst står väl GMO för Grek-Med-Ouzo...?
Varanen
c/o LL´s Forum

Inlägg av Varanen »

Vi blandar inte ihop det med fritidsnämndens möte den 22 juni (idag) där nuvarande hallens hyra diskuteras?

Förvaltningschefen Lars-Evert Ekman slutar i alla fall den 1 november i år. Vilken betydelse det har för det fortsatta samarbetet med kommunen vet jag inte då jag inte har kännedom om Ekmans inställning till de viktiga frågorna för oss.
Varanen
c/o LL´s Forum

Inlägg av Varanen »

Såg att Kommunstyrelsen föreslagit följande stycke som tillägg till budgeten:

Under rubriken 5.3 Kommunens attraktivitet ska följande text finnas: ”Arenastaden ska inledas och i budgeten anvisas medel så att projektet kan starta. Om visionen ska kunna förverkligas krävs ett stort engagemang, inte bara från kommunen utan också från näringslivet, elitidrotten och de i övrigt berörda föreningarna, men också från medborgarna. Vision Arenastaden förutsätter en samverkan både kring praktiska funktioner och verksamheternas inriktning. Det långsiktiga målet är att stärka Växjös internationella profil och att bli erkända som ett centrum för idrott på bredd- och elitnivå samt att utveckla sambandet mellan utövande, forskning och utveckling kring idrottens alla aspekter.
erok
c/o LL´s Forum

Inlägg av erok »

Intressant det där med med att dom skriver att även medborganas intresse ska vara med. Hur får man medborgarna med på detta tåg??? Tåls att fundera på :eeeh:
serra
c/o LL´s Forum

Inlägg av serra »

Vi kanska ska be dom som vill vara med på tåget Erok att maila Lakers så lägger Lakers ut en stapel på hemsidan om hur många som har mailat in?
Snart nära dig...en ny hall
erok
c/o LL´s Forum

Inlägg av erok »

Alla förslag är förmodligen av intresse. :wink:
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
Kontakt:

Inlägg av PutteA »

Varanen skrev:Vi blandar inte ihop det med fritidsnämndens möte den 22 juni (idag) där nuvarande hallens hyra diskuteras?

Förvaltningschefen Lars-Evert Ekman slutar i alla fall den 1 november i år. Vilken betydelse det har för det fortsatta samarbetet med kommunen vet jag inte då jag inte har kännedom om Ekmans inställning till de viktiga frågorna för oss.

Vet faktiskt inte Varanen. Har bara datumet den 16/6 i huvudet. Har för mig att nån sa att detta datum tar kommunfullmäktige det slutliga finasiella beslutet.
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
Kontakt:

Inlägg av PutteA »

Förteckning över fritidsnämndens ärenden vid möte den 22/6 -2009.

1. Ekonomisk rapport för fritidsnämndens verksamheter t.o.m. maj 2009 (redovisas vid sammanträdet)
2. Information om internbudget 2010
3. Inköp av kylaggreat till Åby bandybana
4. Hyror och avgifter i Växjö bowlinghall och NCC arena
5. Hyror och avgifter för Växjö Lakers Hockey i Växjö ishall (ärendet redovisas vid sammanträdet)
6. Utredning av föreningsservice inom kultur- och fritidsförvaltningen
7. Yttrande över förslag om möjlig flyttning av fotbollsverksamhet från
Torparängen till sportfältet på Teleborg
8. Yttrande över medborgarförslag om att förbättra idrottsanläggningar i
Arabyområdet
9. Yttrande över ansökan om tillstånd för servering av alkoholdrycker
Yttrande över fördjupad översiktsplan för Rottne tätort - samrådsförslag
10. Yttrande över detaljplan för Gårdsby-Fylleryd 2:2 i Växjö
11. Nybyggnation av aktivitetshall i Araby/Dalbo
12. Nybyggnad av sporthall i Gemla
13. Lokaler för gymnastik på bredd- och elitnivå i Växjö, Dackegymnasterna
14. Redovisning av delegeringsbeslut
15. Meddelanden och rapporter
16. Övrigt
Användarvisningsbild
Medgångssupportern
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Medgångssupportern »

Hittar du detta på internet?
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
Kontakt:

Inlägg av PutteA »

Japp, på kommunens hemsida. Allt sånt här är ju offentligt. Du får t.o.m gå på mötena som åhörare!!
Power Play
Forumdemon

Inlägg av Power Play »

Jag ställde frågan om när kommunen skulle ha sitt möte för beslut i arenafrågan till Paldan häromdagen, och det är tydligen först i slutet av månaden.
Zebbe
Forumproffs

Inlägg av Zebbe »

Måste säga att jag vacklar ännu mer om arena frågan efter beslutet om att inte sänka hyran för Lakers. Jag tycker Växjö kommun skämmer ut sig när Benny Johansson i dagens smp.se säger att det är oerhört svårt att jämföra mellan kommuner!! 8O Ett uttalande som gör mig som skattebetalare super nervös, för kan man inte med lite sunt förnuft komma fram till att Växjö Ishall är allsvenskans sämsta hall där Lakers bortsett från Malmö betalar mest i hyra! Ja då förstår i alla fall inte jag hur det kan vara svårt att jämföra!!

Med alla turer som är i mellan Lakers och Kommunen så tycker jag det visar sig än en gång att man från Växjö Kommun inte ställer upp för Idrotten i Växjö.
Lägg ner arenastaden undersök möjligheter till att flytta laget till ex, Alvesta. Vill man inte flytta laget så måste vi bygga våran egna hall som klubben äger till 100% själva och inte kommer vara beroende av politikers framtida beslutsfattare.

Ps: För ev politiker lr andra belackare som läser denna text och tycker att kommunen räddat VLH med dispens i hallhyror så kan jag för er meddela er att dessa sk "räddningspengar" som Bosse Frank snackade om, har vi ju själva finansierat med kommunens OCKER hyror. Ds.

Tack för mig.
Användarvisningsbild
Linda
c/o LL´s Forum
Kontakt:

Inlägg av Linda »

Om VLH ska betala den ockerhyran så hoppas jag verkligen att hyran i den nya arenan får ett megapåslag rätt av bara.

Undra vad Öster och IFK Växjö betalar? Om det är samma hyra utslaget per timme som VLH betalar?
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inlägg av Niles »

Hade jag varit Anders Öman skulle jag satt spaden i jorden omgående och byggt en Ishall/Eventhall och gjort mig själv till arenachef.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Power Play
Forumdemon

Inlägg av Power Play »

Jaa.. Blir man trött, eller blir man trött... *suckar djupt* När ska denna soppan få ett slut, tro?
serra
c/o LL´s Forum

Inlägg av serra »

Vad är det för jävla skitparti som styr????????
friberg
c/o LL´s Forum

Inlägg av friberg »

det är ju fördjävla tråkigt det här med hyran,vsst nu sitter de å betalar en extrasumma som ja förstod det på 200000 lök för det gamla kansliet men 1,6 är ändå på tok för mycket. ja har väldigt svårt att tro att Anders skulle ta saken i egna händer å bygga ny hall själv och dessutom försökafå med sig massa sponsorer till detta då det kommer kosta förmycket för plånböckerna. vi får be till gudarna att det inte kommer bli massa trubbel nu nästa år pga hyran för det kan ju inte hålla på så här i all eviget att klubben ska räddas hela tiden .å denna gång på en DJÄVLA SKETHYRA
Anders83
c/o LL´s Forum

Inlägg av Anders83 »

Ljudet av en rungande smäll i röven bör höras snarast och det är frågan om inte Öman ska ha den...

Hur i hela helvete kan man vara så urbota dum i huvudet rent ut sagt att man budgeterar med en hallhyra som man inte har?
Det måste vara en god anledning till att han uttalar sig som han gör för han är juändå e hyffsat framgångsrik man när det gäller $ .
Visst hallhyran är oförskämt hög men hallå det var väl ingen nyhet?

4,4 miljoner + ifrån en massa jävla kosing minus HUR I HELA HELVETE KAN NÄSTA ÅR GÅ MINUS SKÄRPNING FÖR FAN!!!
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
serra
c/o LL´s Forum

Inlägg av serra »

Tja, nu behöver man ju inte tveka på vad man ska rösta i nästa val iallafall!!!
serra
c/o LL´s Forum

Inlägg av serra »

Anders..skärp dig..
Man har ett eget kapital på 4.4 milj. Att man går - nästa år har inget med kapitalet att göra.
Dvs man bränner inte 4.4 milj OCH gör ett minusres. Utan - resultatet baseras bara på säsongen 09/10

Ta reda på lite fakta innan du spyr galla
Användarvisningsbild
Linda
c/o LL´s Forum
Kontakt:

Inlägg av Linda »

Jag är faktiskt alldeles för dåligt insatt i ekonomin och dess upplägg i VLH, dvs vad som egentligen ligger i det egna kapitalet. Det lär ju inte vara rena pengar. Därför tänker jag inte uttala mig om det.

Vad det gäller hyran så handlar det väl egentligen om att det är svårt att spela i samma serie på lika villkor när det är så stora skillnader i hyror till respektive kommun.

Sen varför VLH gjorde sitt uttalande på årsmötet och la en budget med lägre hyra fanns det säkert en tanke med, vilken tanken var vet jag inte och tänker därför inte kommentera det vidare heller. Den erfarenheter jag har är dock att Anders Ö ytterst sällan gör eller säger något utan att det ligger en tanke bakom.
erok
c/o LL´s Forum

Inlägg av erok »

erok
c/o LL´s Forum

Inlägg av erok »

Vad hade VLH budgeterat med från början då??? Det måste ju vara mellanskillnaden som VLH går back på. För inte hade dom väl räknat med att hyran skulle bli gratis.
Anders83
c/o LL´s Forum

Inlägg av Anders83 »

Serra: Skärpa mig? För att Öman först skryter om eget kapital på 4.4 miljoner och sen går ooch budgeterar med en lägre hyra trots att den ligger kvar på samma peng? Och sen så går man inte ihop sig nästa säsong ja det rimmar inte bra för en annan som inte är så insatt .

Med tanke på allt negativt som dragit över klubben så är det kanske bra att tala ur skägget istället för att ha "hemliga planer" och att det ligger något bakom och lurar så att det blir en massa spekulationer.
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
erok
c/o LL´s Forum

Inlägg av erok »

Ja jag kan hålla med Anders. Att budgetera med att hyran skulle sänkas innan hyreskontraktet är skrivet låter faktiskt illa. Sen att den är allt för hög kan jag hålla med Öman om. Som det ser ut nu måste intäkterna öka än mer för att få det att gå +
Skriv svar