Kvalitétsökning på domarna
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Tillåt spark av puck i mål!!! Nu är ju hockeyn en bedömningssport typ gång
... där domaren ska avgöra om sparken är avsiktligt eller inte. Är spark av puck tillåtet i alla andra sammanhang under matchen (var det Lidström som fotade fram pucken till Zäta igår? Snygg assist var det i alla fall) kan man lika gärna tillåta att den sparkas i mål oxå. BASTA!!!

”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”
G. B. Shaw
G. B. Shaw
-
- Inaktiverad användare
Håller med, Sparka pucken i Mål och nästa steg för Gath och Company är ju att ta sats från Röda och helt enkelt trycka in både Puck och Målvakt i maskorna ala Le Canaidian Violent Femmes.
Hockey är och kommer ALLTID att vara en bedömningssport, om inte, så blir det en blandning mellan Amerikansk Fotboll och UFC.
Och HV då har de aldrig fått ett oförtjänt domslut med sig
Hockey är och kommer ALLTID att vara en bedömningssport, om inte, så blir det en blandning mellan Amerikansk Fotboll och UFC.
Och HV då har de aldrig fått ett oförtjänt domslut med sig

In Hinkum Veritas
Vill bara påpeka att sist jag läste regelboken så stog det att felaktigt gjort mål är det om man avsiktligt spelat pucken med foten, handen eller på annat sätt utom med klubban spelat pucken i mål. I mitt tycke innebär detta att du avsiktligt endast får spela pucken i mål med klubban. Du får alltså inte avsiktligt göra mål med någon kroppsdel, utan bara med klubban.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det

Att släppa det fritt är ett direkt hot mot spelarnas säkerhet. Tänk er alla tighta situationen kring målområdet, ibland med försvarspelare liggandes i målgården. Direkt farligt. Man kan ju inbilla sig att spelarna borde ha respekt för varandra och inte sparka i sådana situationer, men samtliga hockeyspelare i Hockeysverige har inte riktigt de gränserna.
Jag tycker att regeln är bra som den är. Bedömningen är jävligt tydlig egentligen. OM EN SPARKRÖRELSE SKER SKA MÅL UNDERKÄNNAS. Alla (som vill) kan se skillnad på en vinkling med skriskon kontra en sparkrörelse.
Förövrigt tycker jag det är beklagligt att videodomaren i Jönköping lät "udda vara jämnt" med sitt felaktiga underkännande av Timrås avgörande mål igår. Den situationen kontra Ängelholms situationen är mil ifrån varanda. Tenkrat vinklar in pucken. Abbott sparkar in den. Ingen spelare kan bli skadad av en vinkling av skridskon!
Jag tycker att regeln är bra som den är. Bedömningen är jävligt tydlig egentligen. OM EN SPARKRÖRELSE SKER SKA MÅL UNDERKÄNNAS. Alla (som vill) kan se skillnad på en vinkling med skriskon kontra en sparkrörelse.
Förövrigt tycker jag det är beklagligt att videodomaren i Jönköping lät "udda vara jämnt" med sitt felaktiga underkännande av Timrås avgörande mål igår. Den situationen kontra Ängelholms situationen är mil ifrån varanda. Tenkrat vinklar in pucken. Abbott sparkar in den. Ingen spelare kan bli skadad av en vinkling av skridskon!
Troja - laget i hjärtat
Du talar ju en smula mot dig själv Carl. Om alla kan se om sparken var avsiktlig eller inte varför händer då saker som i Äckelholm och Jerusalem? Om regeln ska finnas kvar måste mänskligheten göra sig av med subjektiviteten. Idag finns det inte en enda objektiv människa på jordklotet... inte ens i Ljungbycarl wrote:Att släppa det fritt är ett direkt hot mot spelarnas säkerhet. Tänk er alla tighta situationen kring målområdet, ibland med försvarspelare liggandes i målgården. Direkt farligt. Man kan ju inbilla sig att spelarna borde ha respekt för varandra och inte sparka i sådana situationer, men samtliga hockeyspelare i Hockeysverige har inte riktigt de gränserna.

Jag tror inte heller att spelarna kommer att stå runt målen och sparka som thaiboxare. Det kommer fortsatt att vara betydligt enklare att använda klubban. När det gäller spark av motståndare så anses det vara ett av dom allvarligaste brotten med matchstraff och avstängning som följd. Ingen lär komma undan med argumentet "det var inte meningen att sparka honom på pungen... jag siktade på pucken".
När jag mailade Peter Andersson för 1 år sedan och föreslog att dom gärna fick ta bort regeln svarade han "Kloka synpunkter som jag kan hålla med om. Men vi är inte riktigt där än." Han fick ett nytt mail tidigare idag med frågan var dom befinner sig nu.
Alla som vill ha bort regeln och modernisera hockeyn uppmanas skicka honom ett mail.
G. B. Shaw
G. B. Shaw
Det är ju inte förbjudet att sparka pucken idag, så länge du inte gör mål. Så att sparkandet skulle bli jättefarligt plötsligt om regeln ändrades tror jag inte på. Klubban är nog ändå det verktyg som är klart effektivast.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Visst väljer alla att använda klubban i första hand. Men om den är fastslås eller ihållen (vilket är mer regel än undantag vid tighta situationer framför mål) kommer det som står till buds att användas. Med adrenalin över öronen och i ivern att få trycka in pucken i mål vore det livsfarligt att tillåta sparkmål. Vissa av vildhjärnnorna kommer inte att ta hänsyn till motståndaren även om han skulle ha halsen blottad i närheten..... I dagsläget sitter det i ryggmärgen på spelarna att man inte kan sparka in pucken. De är uppfostrade så. Låt även framtidens spelare fostras med det.
Nej, Charlamov. Jag talar inte mot mig själv. Alternativet till din tolkning av det jag skrev är ju naturligtvis att måldomaren VÄLJER att göra rätt bedömning (i fallen Ängelhoolm och Jönköping handlar det inte om felbedömningar av misstag). Men visst, vi kommer aldrig att kunna friskriva oss från orättvisa domslut om vi behåller det som det är. Å andra sidan plockar vi ju inte bort varken holding eller hakning bara för att det är föremål för bedömning (och/eller att domaren ibland väljer att blunda för det). I den här sporten kommer det alltid att finnas bedömningsmoment!
Ställ högre krav på måldomarens objektivitet. Måldomaren ska inte vara en avdankad division 1-domare med starka sympatier till sin hemstads hockeyförening......
Mitt huvudargument för att ha "sparkförbudet" kvar är att vi inte öka hoten mot spelarnas säkerhet. De som vill sparka kan konvertera till gräsätare.
Nej, Charlamov. Jag talar inte mot mig själv. Alternativet till din tolkning av det jag skrev är ju naturligtvis att måldomaren VÄLJER att göra rätt bedömning (i fallen Ängelhoolm och Jönköping handlar det inte om felbedömningar av misstag). Men visst, vi kommer aldrig att kunna friskriva oss från orättvisa domslut om vi behåller det som det är. Å andra sidan plockar vi ju inte bort varken holding eller hakning bara för att det är föremål för bedömning (och/eller att domaren ibland väljer att blunda för det). I den här sporten kommer det alltid att finnas bedömningsmoment!
Ställ högre krav på måldomarens objektivitet. Måldomaren ska inte vara en avdankad division 1-domare med starka sympatier till sin hemstads hockeyförening......
Mitt huvudargument för att ha "sparkförbudet" kvar är att vi inte öka hoten mot spelarnas säkerhet. De som vill sparka kan konvertera till gräsätare.
Troja - laget i hjärtat
Domarbas Peter Andersson sa precis på TV Sporten att dom lagt ett förslag att spark av puck i mål ska tillåtas. Godtas den så är regeln ett faktum fr.o.m 2010. Tydligen tycker inte heller elitdomarföreningen att regeln är bra i nuvarande form
.

G. B. Shaw
G. B. Shaw
Må så vara. Betyder ju inte att alla måste gilla den bara för att elitdomarföreningen gör det. Och de föreslår väl regeln bara för att slippa hamna i skottgluggen när en partisk måldomare gör fel.
Nu är det ju, som väl är, inte den svenska elitdomarföreningen som bestämmer regelverket för hockeyn. Jag tror inte att det svenska hockeyförbundet kommer att dra igenom en sådan ändring; begränsad till Sverige. Den lär väl i så fall föreslås IIHF så att det blir en internationell regeländring. Någonstans på vägen är det säkert någon som ser till spelarnas säkerhet och stoppar tokerierna.
Hoppas vi får ha kvar det som det är. Mer lättbedömd än mycket annat.
Nu är det ju, som väl är, inte den svenska elitdomarföreningen som bestämmer regelverket för hockeyn. Jag tror inte att det svenska hockeyförbundet kommer att dra igenom en sådan ändring; begränsad till Sverige. Den lär väl i så fall föreslås IIHF så att det blir en internationell regeländring. Någonstans på vägen är det säkert någon som ser till spelarnas säkerhet och stoppar tokerierna.
Hoppas vi får ha kvar det som det är. Mer lättbedömd än mycket annat.
Troja - laget i hjärtat
Nytt groll med tomtar och troll.
Trams. Du tror väl inte i din vildaste fantasi att spelarna ska börja sparka vilt omkring sig... som Fred Astaire on ice!?!? Det borde innebära att det redan idag är livsfarligt och att dom vevar klubborna som baseballträn. NOT.
Självklart blir jobbet bättre för domarna om regeln införs... och varför skulle det inte det?
Självklart måste regeln införas initialt i ngt land som test. Varmt välkomna att börja i Sverige.
Modernisera hockeyn och tillåt spark
. Länge leve utvecklingen
.
Trams. Du tror väl inte i din vildaste fantasi att spelarna ska börja sparka vilt omkring sig... som Fred Astaire on ice!?!? Det borde innebära att det redan idag är livsfarligt och att dom vevar klubborna som baseballträn. NOT.
Självklart blir jobbet bättre för domarna om regeln införs... och varför skulle det inte det?
Självklart måste regeln införas initialt i ngt land som test. Varmt välkomna att börja i Sverige.
Modernisera hockeyn och tillåt spark

G. B. Shaw
G. B. Shaw
-
- Inaktiverad användare
Nu behöver jag din hjälp Challe ,kan man döma både straff och utvisning matchstraff i samma moment.Jag kan inte påminna mig att det förekommit innan Volmar införde reglern igår.
Innebandyn har reglern straff och görs det inte mål 2 min. utvisning,jag har trott att i hockeyn är det antingen eller.
Innebandyn har reglern straff och görs det inte mål 2 min. utvisning,jag har trott att i hockeyn är det antingen eller.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
-
- Forumproffs
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4154485.ab
Knarkhund sjukskriven – chockades av tung haschrök vid tillslag
Knarkhund sjukskriven – chockades av tung haschrök vid tillslag

Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.
Växjö Lakersissä!!
Växjö Lakersissä!!
Regel 508:alfax wrote:Nu behöver jag din hjälp Challe ,kan man döma både straff och utvisning matchstraff i samma moment.Jag kan inte påminna mig att det förekommit innan Volmar införde reglern igår.
När en överträdelse mot reglerna begås så att ett STRAFFSLAG utdöms, och om förseelsen innehåller ett Mindre straff (= 2 min), skall det icke felande laget få möjlighet att:
1 - acceptera Straffslaget, och att utvisningen inte utdöms oavsett om Straffslaget
resulterar i ett mål eller inte, eller
2 - välja att den felande spelaren ådöms Mindre straffet.
Om förseelsen innehåller något annat straff skall både straffslaget och straffet utdömas, oavsett om straffslaget resulterar i ett mål eller ej.
Wolframs beslut var således helt korrekt.
G. B. Shaw
G. B. Shaw
Det rimmade så bra baracarl wrote:Groll? Vem grollar clownen med? Vi har olika uppfattningar. Sånt händer hela tiden.Charlamov wrote:Nytt groll med tomtar och troll.

G. B. Shaw
G. B. Shaw
Här tycker jag innebandyns regel är bättre och rättvisare. Jag tycker att felande lag ska få känna av en regelöverträdelse som generar starffslag. I innebandyn resonerar man så att om du kommer fri, eller om man på ett regelvidrigt sätt hindrar en målchans att uppstå tilldöms straffslag. Är förseelsen av arten som i vanliga fall genererat ett lagstraff på 2 min skall straffslaget ses som att laget får en chans att avsluta den avbrutna målchansen under en avvaktande utvsining. Går straffen i mål, verkställs ingen utvisning (gäller 2 min, 5 min och mer verkställs ändå). Missar man straffen så verkställs utvisningen och det blir spel 5m4.
Rättvisare tycker jag. Man kan alltså i innebandy dömma straffslag för situationer som man som domare bedömmer kunde genererat en målchans om inte regelbrottet begåtts!
Rättvisare tycker jag. Man kan alltså i innebandy dömma straffslag för situationer som man som domare bedömmer kunde genererat en målchans om inte regelbrottet begåtts!
Så är det med det, som det

-
- Inaktiverad användare
Den sista tiden har kvalitén på domarna varit sämre än på mången god dag. Jag skulle vilja dra det så långt som att påstå att det är kris i domarkåren.
Kanske högsta hönset ska ta sitt ansvar och kliva av (han har ju dessutom själv gjort bort sig i TV)? Mig veterligt så har det alltid förekommit rövslickeri på hög nivå i domarkåren, så även nu. Att tillsätta domare på dom premisserna har gjort att vi har dom domarna vi har.
Att införa 4-domarsystem är nödvändigt. Egentligen har det funnits behov av det sen dom tog bort Red line offside, då spelet blev mkt snabbare och avstånden mellan domaren och spelet större. Det är omöjligt för domaren (även linjemännen) att hänga med många ggr. I HA lär vi dock ha kvar problemen då det bara kommer att vara 1 HD.
I ES har dom video men inte i HA. Därmed är risken fantastiskt mkt större att det går åt helvete. Syndabockar blir naturligtvis domarna.
Domarna behövs naturligtvis, men något måste hända för att höja kvalitén. Det känns som om dom båda heltidsanställda, Vinnerborg och Andersson, ÄR kvalitén. Om det beror på att dom dömer mer eller om dom är mer talangfulla är svårt att svara på. Det håller i vilket fall som helst inte att domarna håller en mer än lovligt lägre kvalité än vad spelarna gör.
Åk till NHL, delta och lär. Ta även hit NHL domare istället för utbytet med Finland, Tyskland och övriga Europeiska länder. Deras kvalité är för låg.
Kanske högsta hönset ska ta sitt ansvar och kliva av (han har ju dessutom själv gjort bort sig i TV)? Mig veterligt så har det alltid förekommit rövslickeri på hög nivå i domarkåren, så även nu. Att tillsätta domare på dom premisserna har gjort att vi har dom domarna vi har.
Att införa 4-domarsystem är nödvändigt. Egentligen har det funnits behov av det sen dom tog bort Red line offside, då spelet blev mkt snabbare och avstånden mellan domaren och spelet större. Det är omöjligt för domaren (även linjemännen) att hänga med många ggr. I HA lär vi dock ha kvar problemen då det bara kommer att vara 1 HD.
I ES har dom video men inte i HA. Därmed är risken fantastiskt mkt större att det går åt helvete. Syndabockar blir naturligtvis domarna.
Domarna behövs naturligtvis, men något måste hända för att höja kvalitén. Det känns som om dom båda heltidsanställda, Vinnerborg och Andersson, ÄR kvalitén. Om det beror på att dom dömer mer eller om dom är mer talangfulla är svårt att svara på. Det håller i vilket fall som helst inte att domarna håller en mer än lovligt lägre kvalité än vad spelarna gör.
Åk till NHL, delta och lär. Ta även hit NHL domare istället för utbytet med Finland, Tyskland och övriga Europeiska länder. Deras kvalité är för låg.
G. B. Shaw
G. B. Shaw
-
- Inaktiverad användare
Ja Domarstandarden sjunker likt en Gråsten dessvärre
, Dock finns ingen Quick fix eftersom Domarbristen är Enorm neråt i Seriesystemen, finns bara TVå alternativ 1. 4 Domarssystem där även Linjemännen aktivt hjälper till att efterhålla Regelboken likt Linjemän i Fotboll med Höjd Flagga( + att Regeltillämpningen måste prioriteras och Synkroniseras en gång för ALLA). 2. Köpa in Skills från Ligorna på andra sidan Atlanten.
Sen måste Klubbarna lyckas med att Rektytera Nya Domare bland De unga spelare som slutar med Hockeyn, OM INTE så är det adjöss, tips till U-Tränare är då håll Käften på Matcherna i de LIVSVIKTIGA U-serierna

Sen måste Klubbarna lyckas med att Rektytera Nya Domare bland De unga spelare som slutar med Hockeyn, OM INTE så är det adjöss, tips till U-Tränare är då håll Käften på Matcherna i de LIVSVIKTIGA U-serierna

In Hinkum Veritas
Hittade den här artikeln på dn.se: http://www.dn.se/sport/ishockey/regelan ... n-1.926813. Gäller detta i AS också? Tyckte mig se någon "konstig" nedflyttning av tekningen efter en utvisning i helgen. Stöder detta. Bra också att alla tekningar sker i tekningscirklarna.