Enligt Barometern så framfördes från de allsvenska föreningarna ett gemensamt klagomål på domarkvalitén. VD Stefan Bengtsson säger att den är för låg och att en ändring kommer att ske. Hockeyförbundet har tagit åt sig av kritiken och toppar "laget" efter nyår .
Vi får hoppas att Martin Brolin, Morgan Claesson, Mikael Holm och Mikael Noord samt kanske någon till slipper skådas i Lakerdoome eller i en lada som VLH besöker.
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Lite nyåsris till domarna även från SnusJerry :
" Linjemännen som i brist på uppskattning mer o mer inbillar sig att de även ska döma i matcherna. Två uppgifter finns i princip som jag ser det för en hel del kvartsfigurer i rollen som linjeman , nämligen att släppa pucken så spelet kommer igång samt att ligga på rätt linje för att se om det är icing eller offside , thats it. Vem går på hockey för att se en linjeman , fundera på det Malmqvist !"
Det förekommer givetvis sämre Domare och USLA Domslut, men i det stora hela så är det inte det största problemet enligt Mig, det största bekymmret är att Hockeyn inte insett att Sporten utvecklats något enormt i tempo/intensitet sedan 60/70-talet, det krävs 4 Domarsystem och aktiva linjemän som hjälper till, där är Jag oense med SnusJerry, Det får plockas Domare till detta underifrån och tiden får utbilda dessa till den nivå som krävs, det finns inga alternativ precis som för Spelare än att Spela/Döma i skarpt läge.
Tror nog att Jerry vill ha ett 4-domarsystem, fast det såg rätt patetiskt ut och jag vet inte vilken rätt linjemannen Malmqvist i matchen Nybro-Troja hade att ge Pasco en Missconduct-utvisning efter en tekning...
Och som det är nu så har väl Jerry rätt i att:
"Två uppgifter finns i princip som jag ser det för en linjeman , nämligen att släppa pucken så spelet kommer igång samt att ligga på rätt linje för att se om det är icing eller offside"
Nu är Jag inget RegelOrakel , men nog får väl Linjemän påverka Rättskipningen i en Match mer än till de TVÅ aktiviteter Jerry nämner, annars så tillbringar De Tre Zebrorna i Matcherna en del tid till gemensamt Kallprat
Påverka får dom, men Charlamov vet kanske om en linjeman har rätt att göra missconduct-tecknet mot en spelare och visa ut honom. Såg iallafall rätt komiskt ut. Har aldrig sett nåt liknande... och det var nog det som retade Jerry.
om inte ja missminner mig så haj ja sett linjedomarna ettpargånger gått in å blåst av för något som hänt som varit då av den grövre saken som huvuddomarn missat, men de har då meddelat domarn om detta som i sin tur gett utvisning
Visst ser det illa ut, dock så blir han inknuffad av Hv-spelaren + att ante först och främst sparkar pucken MOT abbott,och slutligen så ser det även ut som att den tar på Ante EFTER Abbot har sparkat till den, och om han sparkar den PÅ ante så ska det ju vara mål!? För övrigt en hysteriskt viktig seger och Abbottarna är så sjukt bra så det är helt otroligt.
Att den touchar på Ante efter att Röglespelaren sparkar på pucken har ingen betydelse. Ska underkännas likväl. Och visst knuffar HV-spelaren, men sparkrörelsen utför Röglespelaren helt själv. Solklar spark enligt mig.
Hmm...Så det är inte mål ÄVEN om ante är sist på pucken ?? Stämmer verkligen det ?? Håller med om att det ser illa ut,dock sparkar ju ante pucken MOT Abbot,det som ser illa ut är väl just att han snedställer skridskon vilket gör att det ser ut som en behärskad bredsida Men vi har ju blivit blåsta på 2 SOLKLARA straffar varav B-Å Gustafsson kommenterade den ena med " Är inte det straff så är inget straff..." så det var väl på tiden det.Tydligen är det såhär..
a)Inget mål skall godkännas:
1 - om en anfallande spelare avsiktligt sparkar, kastar, spelar pucken med sin hand eller på annat sätt, utom med sin klubba, spelar pucken i mål, även om pucken reflekterats av någon försvarande spelare, målvakt eller funktionär.... Så då måste ju videodomaren bedömt det som att knuffen och sparken från ante mot abbot gjorde att dom godkände det och ansåg att det var deras agerande som gjorde att det blev mål.
Hur fan kan man ens diskutera om det är mål eller inte???
Så jävla solklart att han SPARKAR in pucken.
Den som inte ser detta är helt blind eller står mitt i AIA...
Slavik wrote:Påverka får dom, men Charlamov vet kanske om en linjeman har rätt att göra missconduct-tecknet mot en spelare och visa ut honom. Såg iallafall rätt komiskt ut. Har aldrig sett nåt liknande... och det var nog det som retade Jerry.
O nej... linjedomaren blåser bara för icing, offside, för många spelare och puck utanför banan. Bättre var det förr när det fanns redline offside (ärligt... skönt att slippa regeln).
LD kan rapportera förseelser som renderar det större straffet (5 min). Tvåminutare får dom inte rapportera till HD, men om HD frågar så är det ok att öppna sitt hjärta och placera den kriminelle på botbänken.
Tillåt spark av pucken i mål så slipper vi en massa tveksamma situationer... för det är fan inte lättare att skicka pucken i mål med en skridsko än med klubban.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.” G. B. Shaw
serra wrote:Hur fan kan man ens diskutera om det är mål eller inte???
Så jävla solklart att han SPARKAR in pucken.
Den som inte ser detta är helt blind eller står mitt i AIA...
Tja om du dessutom lägger till tidsaspekten från studsen på Ante till den träffar Abbots skridsk så kan man konstatera att Abbotarna är snabbare än blixten för att hinna göra en medveten sparkrörelse han är ganska hårt uppvaktad samtidigt av Angnell som oxå sparkar vilt omkring sig. Det hela utspelar sig inte i det långsamma tempo som repriser visar utan det sker på tiondelar av en sekund är det då medvetet? Att man ska när en eventuell retur kan komma ställa skriskona så det blir en så bred träffyta som möjligt är basic det lär sig alla spelare tidigt.
Visst ser det ut som en sparkrörelse men är den medveten, vilket fodras för att målet ska dömmas bort??
Oavsett vilket så när dommaren släpper pucken i mittcirklen så är det dömt mål, därefter är sekvensen överspelad.
När man tittar på repriser på målet om och om igen, så tycker jag själv att det ser ut som en ofrivillig spark, alltså ska det bli mål. Han är på väg framåt och även hans fot och ben, när han får pucken på sig.
Jag tycker det är feldömt. Jag tycker att så fort en kroppsdel söker pucken avsiktligt eller oavsiktligt så ska det bedömmas som felaktigt gjort mål. Mål ska göras med klubban enligt regelboken.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
PutteA wrote:Jag tycker det är feldömt. Jag tycker att så fort en kroppsdel söker pucken avsiktligt eller oavsiktligt så ska det bedömmas som felaktigt gjort mål. Mål ska göras med klubban enligt regelboken.
Vad du personligen anser är ju helt irrelevant egentligen.
Regelboken säger att man får göra mål med foten såvida det inte sker avsiktligt.
Men visst, det hade varit enklare att antingen förbjuda fotmål helt, eller släppa det fullständigt fritt. Då slipper vi dessa situationer.
Solklar spark. Det är nog bara i Ängelholm det inte tycks så. Numer har även videodomaren krypit till korset. Undrar om han är hedersmedlem i AIA. Släpp det helt fritt så slipper vi dessa diskussioner.