Målkamera?

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
KalleB
Forumdemon

Målkamera?

Post by KalleB »

Varför finns det inte målkameror i hockeyallsvenskan? Det skulle göra livet lättare för många dommare och bidra till en rättvisare sport.
Är det någon som kan förklara varför det inte finns?

En kamerautrustning kostar inte skjortan, inför detta nu!
Växjö: Europas Orangeaste Stad
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Tror just det har med ekonomin att göra. Har för mig att det är klubbarna själva som ska stå för utrustningen. Kanske sas något om detta med på mötet. Fan att man inte var där :cry:
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
KalleB
Forumdemon

Post by KalleB »

Vi startar en insamling Erok! :D
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Nä nä inga insamlingar mer för min del :wink: Nu ska det först upp en projektor i klubblokalen. När förbundet säger att det måste in målkamera då ska jag fundera på det :lol:
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
KalleB
Forumdemon

Post by KalleB »

Men allvarligt talat, det kan inte vara en stor kostnad. behövs inget yber hightec. En vanlig jävla kamera bara (två) räcker gott.
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Måste ju finnas hallar som redan har Målkamera. Var väl inte så längesen Västerås spelade i ES. Så kan inte häller jag begripa varför det inte utnyttjas.
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Därimot om Klubbarna hade vägrat spela utan Målkamror hade det nog blivigt andra regler ganska snabbt. Vet inte var Lakers och övriga AS klubbar anser om detta.
Anders83
c/o LL´s Forum

Post by Anders83 »

Dom diskuterade lite på TV4SPORT om målkameror ikväll och svenska hockeyförbundet har beslutat att det INTE blir några målkameror under kvalserien :roll:
Det skulle tydligen bli för omständigt att fixa med men jag har ett tips, kolla med dom som sköter målkamerorna i elitserien och fråga hur man gör!
Ren jävla skandal att det inte ens kan ordnas till kvalserien, det är ju hyggligt viktigt hurvida målen bedöms med tanke på hur mycket det gäller!

Dom visade ett gott exempel när Leksand sätter klockren balja emot Malmö huvuddomaren hade fri sikt in i målet

:eyecrazy:
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
mace
Forumentusiast

Post by mace »

Förbundet går inte med på att bara vissa arenor har målkamera.

Alla arenor MÅSTE ha det isåfall i serien.

Detta är sagt från förbundet.
KHK = Blekinges Stolthet!
Qrax
Forumproffs

Post by Qrax »

Jag hörde när nåt elitserielag åkte ur för nåt år sedan att målkameran i deras hall skulle flyttas till hallen tillhörande det lag som gått upp. Så det är tydligen inte klubbarna som äger kamerorna. Om det inte har ändrats nu. Förutom en kamera så måste det sitta en kameradomare på varje match under hela säsongen. Det är också en kostnad.
friberg
c/o LL´s Forum

Post by friberg »

ja kan bara säga att det är ett sketet system som finns klart att dessa kameror skall finnas i HA . men förhoppningsvis så kommer de framöver!!!
mace
Forumentusiast

Post by mace »

Självklart ska det vara kameror i Allsvenskan!

Men det betyder också att ALLA lagen ska ha det i sina arenor/hallar.
KHK = Blekinges Stolthet!
Qrax
Forumproffs

Post by Qrax »

"Visst vill vi ha in målkameror, men det är klubbarna själva som får betala och det har de inte råd med. En målkamera kostar mellan 200 000-250 000 kronor, upplyste Stefan Bengtsson, vd för Hockeyallsvenskan."

Då tillkommer ytterligare kostnader som drift, service och underhåll. Om detta stämmer så tycker jag absolut inte att det ska vara målkameror i Hockeyallsvenskan. Om denna summan hade tagits ur Växjö Lakers kassa hade vi haft en klasspelare färre.
KalleB
Forumdemon

Post by KalleB »

250 000???? fan för 20 000 får du en jäävligt bra kamera på mediamarkt! Och sen är det ju ingen dommare i vanlig bemärkelse som sitter där och kikar. Att han kallas kameradommare ok, men han lär inte kosta så mycket.
Anders83
c/o LL´s Forum

Post by Anders83 »

I grundserien tror jag det jämnar ut sig hyffsat utan målkamera men i ett play-off eller en kvalserie ska det fanimej finnas målkamera på den här nivån.
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Qrax wrote:"Visst vill vi ha in målkameror, men det är klubbarna själva som får betala och det har de inte råd med. En målkamera kostar mellan 200 000-250 000 kronor, upplyste Stefan Bengtsson, vd för Hockeyallsvenskan."

.
Om det är så att det kostar denna summa kan man minska på bidraget på 20 miljoner som elitklubbarna får.
Förstår mer och mer att svenska spel tröttnat på förbundet och deras fördelningar och erbjuder de allsvenska klubbarna andra lösningar för att de ska få något av deras kaka.
Hoppas alla har deltagit i spelkortskampanjen!!!!!!!!!
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Post Reply