http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 55,00.html

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Det är ju bara att titta på förra matchen mellan Sundsvall-Hammarbycarl wrote:Jag har sagt det innan och säger det igen.....
Hockeyallsvenskan i nuvarande form kommer inte att hålla på sikt. Redan detta första år, när intresset borde vara på topp för den nya serien, sviktar många lags publiksiffror och Halmstad har som bekant fallit ifrån (dessutom flaggar Arboga upp ekonomiska bekymmer; man väntar ju bara på att Sundsvall, eller någon annan förening, ska göra samma sak....). Underifrån har förmodligen Örebro möjligheter att etablera sig, men inte speciellt många fler lag. Hockeyn i Sverige är helt enkelt inte tillräckligt stor för att orka med en nationell 16-lagsserie under ES. Antingen får man skära ner serien till en 12-lagsserie eller återgå till 2 parallella serier under ES.
För hockeyns skull och för att försöka minska avståndet mellan AS och ES förespråkar jag en nationell 12-lagsserie.
Skitsnack! Generellt sett har hockeyallsvenskan mer eller mindre varit en succé med höga publiksiffror och mycket publicitet. Det är knappast en överraskning att en ny serie med ökade krav på föreningarnas ekonomi och organisation kommer att kräva sina offer för att slutligen harmoniseras. Halmstad var första laget ut. Sundsvall och Arboga ligger i riskzonen. Lag med så dåliga publiksiffror som Sundsvall hade möjligheter att överleva när serien bestod av två halvor, men inte i en elitliga av hockeyallsvenskans slag(Hammarby är möjligtvis ett undantag). Ser det därför som en naturlig utveckling att dessa lag faller bort framöver, antingen sportsligt eller genom konkurs. Tror det finns potential i flera av lagen som ligger i div.1 för att kunna etablera sig i hockeyallsvenskan, ex. Skövde, Borås, Örebro, Troja, Tingsryd mfl.Jag har sagt det innan och säger det igen.....
Hockeyallsvenskan i nuvarande form kommer inte att hålla på sikt. Redan detta första år, när intresset borde vara på topp för den nya serien, sviktar många lags publiksiffror och Halmstad har som bekant fallit ifrån (dessutom flaggar Arboga upp ekonomiska bekymmer; man väntar ju bara på att Sundsvall, eller någon annan förening, ska göra samma sak....). Underifrån har förmodligen Örebro möjligheter att etablera sig, men inte speciellt många fler lag. Hockeyn i Sverige är helt enkelt inte tillräckligt stor för att orka med en nationell 16-lagsserie under ES. Antingen får man skära ner serien till en 12-lagsserie eller återgå till 2 parallella serier under ES.
För hockeyns skull och för att försöka minska avståndet mellan AS och ES förespråkar jag en nationell 12-lagsserie.
Att Hockeyallsvenskan, totalt sett, är en succé publikt sett är en stor myt. Efter de första 10-12 omgångarna såg det ut att bli det, vilket bland andra Herr Wikegård uppmärksammade, men ju fler omgångar som gått desto mindre succé verkar serien vara. Och hur kan man kalla en serie, där ett lag redan har gått i kk, för succé??Bortsprungen Lakej wrote:Skitsnack! Generellt sett har hockeyallsvenskan mer eller mindre varit en succé med höga publiksiffror och mycket publicitet. Det är knappast en överraskning att en ny serie med ökade krav på föreningarnas ekonomi och organisation kommer att kräva sina offer för att slutligen harmoniseras. Halmstad var första laget ut. Sundsvall och Arboga ligger i riskzonen. Lag med så dåliga publiksiffror som Sundsvall hade möjligheter att överleva när serien bestod av två halvor, men inte i en elitliga av hockeyallsvenskans slag(Hammarby är möjligtvis ett undantag). Ser det därför som en naturlig utveckling att dessa lag faller bort framöver, antingen sportsligt eller genom konkurs. Tror det finns potential i flera av lagen som ligger i div.1 för att kunna etablera sig i hockeyallsvenskan, ex. Skövde, Borås, Örebro, Troja, Tingsryd mfl.Jag har sagt det innan och säger det igen.....
En 12-lagsserie hade höjt kvaliteten ännu mer och ytterligare minskat avståndet till ES.Räven wrote:Det är möjligt att det blir som du skriver Carl, men jag tycker fortfarande att man får vänta, kanske två säsonger innan man kan fälla ett avgörande. Jag är själv positiv till det nya, då det höjer kvalitén avsevärt på AS. Att sedan Halmstad gått i konkurs och kanske ytterligare något lag gör det, ser jag inte som något konstigt på något vis, utan tvärtom faktiskt.
En 12-lags serie skulle få bort de 4 sämsta (och fattigaste) lagen, vilket självklart skulle förbättra kvaliteten och statusen på serien, vilket i sin tur skulle leda till ett minskat avstånd till ES. Jag håller med dig om att problemet blir det ökade avståndet till division 1, men samtidigt måste ju luckan öka någonstans om man minskar den på ett annat ställe.Räven wrote:Jag håller med Nille om problemet med Halmstad.
Carl: jag vet inte hur en 12-lagsserie skulle kunna minska avståndet till ES, mer än vad en 16-lagsserie kan göra. I så fall skulle den samtidigt minska möjligheten för ett div 1 lag att ta sig upp. Nä, jag tror nog fortfarande att nya AS blir lyckat på lite sikt.
När det sedan kommer an på publiksiffror, så kommer det knappast att bli så mycket mer publik totalt sett, för jag tror att hockeyn i landet lockar ungefär samma summa totalt, det går inte att jämföra med exempelvis fotboll, som är en otroligt mycket större sport i landet.