Ryssbydiket är kvar

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

puff
Forumdemon

Ryssbydiket är kvar

Post by puff »

I dagerns smålandsposten uttalar sig Jerry så här -

"Ett A-lag på elitnivå är alltid syrgasapparaten, den som får publiken att se på hockey och unga att söka sig till hockeyn. Har vi inte det tvingas vi se hur våra egna spelare går till Nyköping, Oskarshamn och Rögle" -

Som vanligt när det gäller Ljungby så låtsas man som om inte Växjö finns. Detta gäller inte bara hockeyn utan är ett väl inarbetat beteende i de flesta frågor. Det är inte lätt att passera Ryssbydiket
Lille meg
Forumproffs

Post by Lille meg »

Innan jag läste SMP på nätet fattade jag inte riktigt vad du menade med det du skrev. Sen blev det inte klarare... :oops: Och för andre intresserade så klistrar jag inn länken till artikelen citatet kommer ifrån här:
http://www.smp.se/article.php?args=509319,102;0;0;0

=)
Last edited by Lille meg on 8 March 2005, 09:44, edited 1 time in total.
carl
Forumdemon

Post by carl »

Men, snälla nån. Det är väl inget att haka upp sig på. För din info kan jag berätta att inte heller Halmstad eller Hammarby (av de SA-klara lagen) nämns. Ska han rapa upp varenda SA-lag för att folk ska vara nöjda?

Det känns som om vissa står på tå och bara längtar efter att lappa till Jerry så fort han öppnar munnen........
Troja - laget i hjärtat
Anders L
Forumdemon

Post by Anders L »

carl wrote: Det känns som om vissa står på tå och bara längtar efter att lappa till Jerry så fort han öppnar munnen........
Å vad är det för fel på det??? 8)
Puck På Pung
Forumentusiast

Post by Puck På Pung »

carl wrote:Men, snälla nån. Det är väl inget att haka upp sig på. För din info kan jag berätta att inte heller Halmstad eller Hammarby (av de SA-klara lagen) nämns. Ska han rapa upp varenda SA-lag för att folk ska vara nöjda?

Det känns som om vissa står på tå och bara längtar efter att lappa till Jerry så fort han öppnar munnen........
Jag gillar Jerry skarpt. Säger vad han tycker och i många fall har jag samma åsikter som honom. Att man som Växjösupporter hänger upp sig på att han inte nämner Växjö är väl lite lågt.
Mitt tips - 05/06 slår Gräsberg igenom!
Rebecca
Forumentusiast

Post by Rebecca »

Nej det tycker jag inte alls är lågt, men som Växjösupporter förstår man alltid att det handlar om avundsjuka när det kommer från Troja i största allmänhet...
puff
Forumdemon

Post by puff »

Nu handlade inte tråden om avundssjuka utan om Ryssbydiket. så långt tillbaka som 1950 talet så fanns detta dike som ett hinder. Det var ingen självklarhet att gå högre studier i växjö för dem som bodde i Ljungby. det sågs inte med blida ögon. Man skulle kunna tro att diket med åren skulle bli lättare att ta sig över men så är icke fallet. Det finns där och utgör samma hinder idag som då. Vi ser det i många samhälliga frågor som polisväsendet, sjukvården, skolan, sporten osv. Det finns däremot inget märkbart dike norrut mot värnamo eller västerut mot Halmstad.
Detta var bara en liten notering som jag gjorde i dagens smålandsposten.
Det tar många år för att vissa saker skall förändras och en del saker förändras aldrig.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Jo, men i det här fallet gör Jerry rätt när han inte nämner Lakers. Sammanhanget är ju till vilka klubbar Troja tvingas släppa sina spelare. Av vad jag förstått så har Troja-spelarna något principiellt mot Växjö och skulle inte skriva på för oss om så deras liv hängde på det. Sedan är det ju en annan sak att de flesta har ett pris när det väl kommer till kritan...
puff
Forumdemon

Post by puff »

Det är helt rätt som du skriver, Varanen. Jerry har rätt i det han skriver. Han gav ryssbydiket ett ansikte anno 2005.
carl
Forumdemon

Post by carl »

Varanen wrote:Jo, men i det här fallet gör Jerry rätt när han inte nämner Lakers. Sammanhanget är ju till vilka klubbar Troja tvingas släppa sina spelare. Av vad jag förstått så har Troja-spelarna något principiellt mot Växjö och skulle inte skriva på för oss om så deras liv hängde på det. Sedan är det ju en annan sak att de flesta har ett pris när det väl kommer till kritan...
Jag tror nog att vissa enstaka Troja-spelarna kan ha något emot att spela i Växjö, men att prata om att Troja-spelarna generellt skulle ha något emot att gå till Växjö är en stor myt.
Troja - laget i hjärtat
Beckis
Forumproffs

Post by Beckis »

Det har du absolut rätt i Carl...
Vet mig känna till tre-Troja spelare som inför denna säsongen var intresserade om en plats i Lakers.

Det Toja och dess spelare gör väldigt bra under sässongen är att skapa fram de där typiska hatkänslorna innan deryby matcherna mot Lakers för att komma rejält taggade till matchen.

Men bara för det kan man inte förväxla spelarnas allmäna uppfattningar om Lakers vid sidan av isen.

Beckis
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Ok då. Jag köper era resonemang eftersom jag själv vet för lite om saken. Då kunde Jerry nämnt Lakers i det sammanhanget. Vi är trots allt en klubb som befinner sig nära Troja-spelarnas nuvarande adresser.
carl
Forumdemon

Post by carl »

Ja, Lakers ligger i Trojas närhet, vilket även Hammers gör.......

Det mest oroande med Daniel Svenssons artikel var väl annars att sportchef Andersson och styrelseorförande Jönsson basunerar ut varsin syn på situationen. Samsyn tack!
Troja - laget i hjärtat
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

Man kan ju undra om styrelsen o sporchefen är aktiva inom samma förening ibland... ;)
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Nille
Forumproffs

Post by Nille »

Men det belyser ju ett problem som man inte har hört något från Lakers om. Det torde ju bli rätt mycket dyrare att spela i Allsvenskan nästa år, det krävs en bättre trupp + resekostnaden. Det hade varit intressant att belysa Lakers beredskap för detta.
Fröken Svår
Forumproffs

Post by Fröken Svår »

om man ska tro herrarna i artikeln, d.v.s. att det krävs 20-25 MKr i omsättning för att klara sig, så ligger väl lakers där?
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Fröken Svår wrote:om man ska tro herrarna i artikeln, d.v.s. att det krävs 20-25 MKr i omsättning för att klara sig, så ligger väl lakers där?
Har Lakers 20 - 25 mille i omsättning?? Då måste ni vara bland de rikaste klubbarna i allsvenskan. Ni slår iallafall min klubb med bra mått. Fattiga Rögle ligger enbart på 16 - 17 mille (när det har varit en bra säsong)
Nille
Forumproffs

Post by Nille »

Jag vet inte men jag tror knappast att Växjö ligger på en omsättning på 20-25 miljoner........
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jo, till nästa säsong behövs det verkligen pengar för att få det att gå runt både ekonomsikt och sportsligt
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Jag tror inte häller att Lakers har en omsättning på dessa siffror.
men med en rejäl marknadsföring av Lakers i vår,sommar och höst så kanske vi börja närma oss dessa siffror till nästa år.
Då måste Ryssbydiket bli utraderat så att det kommer in pengar från hela kronobergs län
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Lakers omsatte väl runt 15 miljoner förra säsongen. Tror det ligger där omkring även denna säsongen. 20-25 miljoner är det defenitivt inte.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Men till nästa säsong kommer det kanske att ligga mellan 20-25.
puff
Forumdemon

Post by puff »

pengar från hela Kronobergs län, troja som farmarklubb till lakers och utsuddat Ryssbydike. Det är nog så det kommer att bli. Om man läser mellan raderna i artikeln så var det nog så trojaledningen menade när de var oroliga över kostnadsutvecklingen. De ville bara inte säga det i klartext.
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

så långt tror jag inte det ska behöva gå puff.Men att supportrar,kommunen,företagare och vanliga döingar ska vara berädda att satsa en slant är nog ett måste för att hålla sig kvar både sportsligt och ekonomiskt.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

erok,

supportrar och kommun kan du inte blanda in i detta sammanhanget när det rör sig om att öka omsättningen med 5-10 miljoner. Det finns inte en möjlighet i världen att privatpersoner och kommunen(jag vet inte vad du fick de ifrån öht) kan hjälpa Lakers med dessa pengar. En lite bit på vägen kanske men det blir ändå som en fis i rymden när vi snackar dessa beloppen.
Nä det enda som gäller är att jobba på att hitta nya STORA sponsorertror jag....
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Helt rätt Per ,det är med mera sponsorpengar som man kan öka sin omsättning .
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Det är väl antar jag, till nästa säsong som grejerna kommer att prövas, och just då hur man tänker sig sponsorsidan och även hur man väver ihop ett sportsligt lag med optimala tränarinsatser.
För misslyckas man, är det adjö.
puff
Forumdemon

Post by puff »

Det är med bra spel som publiken och det massmediala intresset ökar. När det ökar, ja då ökar förutsättningarna för att öka sponsorintäkterna. företagen vill förstås synas med en vinnare så att de får valuta för sina insatser. de sysslar ju inte med välgörenhet, ialla fall inte om det rör sig om stora summor
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Exakt puff, jag håller med dig.
Klonis
Ordförande Lakers Lakejer

Post by Klonis »

Ja visst är det på Bla Sponsopengar man måste bygga se bara på Leksand tror dom omsätter nånstans runt 35-40 mille

Men så länge hallen är som den är är det jävligt svårt att få ihop sponsorpengar mer än de vi har idag. för det finns inte många företagare som kan pumpa in kanske 100000:- och sen få 5st ståplats abbonemang och en varmkorv i pausen till varje match :wink:
Hockeybussen till Malmö 28 oktober mindre än 90 platser kvar
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Klonis: Helt rätt, hallen är en stor tragedi och den påverkar såklart negativt i racet om sponsorer.
A-sta
Forumdemon

Post by A-sta »

Tydligen ska hallen fixas till inför nästa säsong!??????????
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Räven wrote:Klonis: Helt rätt, hallen är en stor tragedi och den påverkar såklart negativt i racet om sponsorer.
Här har väl kommunen ett stort ansvar :?
och blir det en ny hall så kan vi nog räkna med att biljettpriset ökar
Last edited by erok on 8 March 2005, 18:52, edited 1 time in total.
KyriakoS
Forumproffs

Post by KyriakoS »

Famera wrote:Tydligen ska hallen fixas till inför nästa säsong!??????????
den kan aldrig fixas så att den duger...detta är bara som smärtstillande... o temporär lösning
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

erok wrote:
Räven wrote:Klonis: Helt rätt, hallen är en stor tragedi och den påverkar såklart negativt i racet om sponsorer.
Här har väl kommunen ett stort ansvar :?
och blir det en ny hall så kan vi nog räkna med att biljettpriset ökar
Frågan är då om döingarna kommer om det går lite knackligt för Laget
Post Reply