Isen har smält. (IGEN!)

Sånt som inte passar in nån annanstans skrivs här. Självklart kan du diskutera även sånt som inte berör hockeyn här.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Tobbe
Forumentusiast

Isen har smält. (IGEN!)

Post by Tobbe »

Det är inte utan att man är lite nyfiken på hur kommunens snillen räknar ut kostnaden för att hyra isen på uterinken. Dividerar man driftskostnaden med antalet timmar som faktiskt kan utnyttjas får vi nog fram en svindlande siffra som ingen förening i sverige skulle vara beredd att betala. Bygger man däremot ett tak och två väggar t.ex så skulle ju ekvationen se ofantligt mycket bättre ut, man skulle kunna lägga isen tidigare, isen skulle inte smälta när det blir mildväder, fler istimmar skulle utnytttjas osv. osv. Summa sumarum: Eftersom kommunen bevisligen inte ser samhällsnyttan med att våra ungdomar får en vettig fritidssysselsättning borde dom åtminstonde vara intresserade av att minska sina "förluster", genom att bygga ett tak och ett par väggar över uterinken och på så sätt minska sina driftskostnader/timme. Ju lägre kostnad per timme desto mer av den faktiska kostnaden får kommunen in genom planhyran.

GÖR NÅGOT NU!!! :cry:
Och då menar jag inte att bygga något jävla äventyrsbad, självklart skall något göras så att växjö SS kan träna ordentligt men själva äventyrsdelen är fanimej helt obefogad. Äventyrsbad finns i Tingsryd (för dom som nu kan tänka sig att åka dit) Jönköping och snart i Ljungby det borde väl för fan räcka! :evil: :evil: :evil:
Ända in i kaklet..............
anderzon
c/o LL´s Forum

Post by anderzon »

Det handlar inte om vad kommunen vill eller inte vill för det finns inga pengar... inga pengar... inga pengar. :cry:
Tobbe
Forumentusiast

Post by Tobbe »

Pengar till ett j*vla skrytbygge till bibliotek fanns det, jag vet inte om jag har fel men jag kan inte tänka mig att böckerna har blivit bättre sen nya biblioteket blev färdigt! :evil:
anderzon
c/o LL´s Forum

Post by anderzon »

Självklart skulle det vara bra att ha ett tak över uterinken de dagar vädergudarna inte står på vår sida... men det känns som om det finns viktigare saker för kommunen att prioritera sina pengar på... ishallen kommer inte att byggas om gratis den dagen man måste sätta igång.
Snoken
Forumterrorist

Post by Snoken »

Nu börjar det gnällas om biblioteket igen!!! Ge upp! Inser du inte för att ett bibliotek är fan så mycket viktigare än en ishockeyrink. Hade du inte varit hockeyintresserad så hade du inte brytt dig. Dessutom finns det redan en rink med tak.
Tobbe
Forumentusiast

Post by Tobbe »

Hmmm..
Fanns väl redan ett bibliotek med tak också har jag för mig. :wink:
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Snoken >> Klart att det är viktigt med ett bibliotek. Det är vi nog alla överrens om. Men varför var man tvungen att bygga nytt. Vi hade ju ett redan, precis som du säger, vi hade redan en ishall med tak. Vi hade redan ett bibliotek med böcker... :roll:
Snoken
Forumterrorist

Post by Snoken »

Ja, men vilket är viktigast? en rink som kanske används av 300 personer eller ett bibliotek som används av 10 000?
Tzwintoo
Forumamatör

Post by Tzwintoo »

Bara för att du jobbade som bokuppställare Snokas! Har hört att du fick kicken, har inte sett dej där på länge :wink:

Var det för att du satte Hcf på Vnb eller var det så att du rev ut reportagen om Nybro ur Barometern och tog hem innan alla andra fick läsa? :twisted:
Tobbe
Forumentusiast

Post by Tobbe »

Snoken:
Jag har inget emot biblioteket i sig men att bygga ett sånt satans skrytbygge är väl ändå att ta i eller....
Du kanske mer än gärna ser att dina surt inbetalade skattepengar går till extravaganta utsmyckningar utav statsbilden men jag tycker det finns bättre saker att lägga pengarna på.
Fråga:
Vari ligger värdet av att ha ett bibliotek vars fasad säkert kostat mer än vad ett tak över en uterink hade kostat ?

Kan du svara på det Snoken vore jag tacksam.
Bizon
Forumdemon

Post by Bizon »

Jag fattar inte varför man inte får tycke att en rink är viktigare än ett biblotek om man verkligen tycker så?
Jag gör ju det, jag tycker att det bara är en massa snåla gratis läsare av tidningar och internet osv. som går till bibloteket och sedan några till då givetvis!

Vad fan ett biblotekt ger inte mig personligen ett jävla skit och det gör hockeyn och det är en jävla massa, så därför tycker jag som jag gör!

Men det kanske är tvärt om för dig Snoken och då respekterar jag detta.
Snoken
Forumterrorist

Post by Snoken »

Jag ser också hellre ett tak på rinken, men ett bibliotek är till större nytta för fler invånare. Jag försöker förstå hur kommunen prioriterar.

Skrytbygge och skrytbygge. Mycket handlar idag om att få en vacker stadsbild. Det var bl a därför man byggde om bron över järnvägen.

Sen har vi t ex campus som dräller av byggnader som har lagts extra miljoner på för att få dem vackra och unika. Det ligger i tiden att design är en del av ett bygge.

Växjö är inte ensamt om detta. Säg någonstans man bygger nytt idag utan att tänka på designen. Går inte, finns inte.

Gamla biblioteket var ju skandalöst dåligt och har stått där sen Dackes tid. På tiden att Växjö fick ett nytt, även om jag inte har varit där än.

Tak på uterinken kommer tids nog. Jag tror att utbyggnaden av biblioteket låg på planeringsbordet långt innan Lakers ens skapades.
Per Carlsson wrote:Snoken >> Klart att det är viktigt med ett bibliotek. Det är vi nog alla överrens om. Men varför var man tvungen att bygga nytt. Vi hade ju ett redan, precis som du säger, vi hade redan en ishall med tak. Vi hade redan ett bibliotek med böcker... :roll:
Varför var man tvungen att bygga ny arena i Karlstad? Man hade redan en med tak på. Varför vill vi ha ny arena i Växjö när vi redan har en med tak på? Vi fyller inte hallen varje gång, alltså behöver vi ingen ny arena. Däremot vill vi ha en ny fräsch sådan bara för att det är roligare och bättre. Om kommunen bygger en ny hall så vill vi inte ha en dålig sådan. Var hittar ni skillnaden mot biblioteket?
Last edited by Snoken on 29 October 2003, 11:25, edited 1 time in total.
Micha
Forumentusiast

Post by Micha »

Om man nu var tvungen och bygga ett nytt biblotek kunde man väl iaf gjort det ordentligt från början..... :?:

Bara min lilla åsikt... :?
Tobbe
Forumentusiast

Post by Tobbe »

Snoken:
Fortfarande så är min fråga obesvarad, värdet av att välja det kanske dyraste fasadmaterialet som finns, nämnligen marmor har jag mycket svårt att se. Det räcker väl att man går till sig själv, har jag lite pengar och skall handla mat så fyller jag väl för fasen inte matkorgen med fläskfile', entrecote, och oxfile'er bara för att äta gott i tre dar och sedan svälta i 27. Kommunen anser jag har en förbannad skyldighet att försöka tillgodose kommuninnevånarnas behov av diverse faciliteter och att man när man har så dåligt med pengar som kommunen har lägger sina sista slantar på skrytbyggen typ biblioteket så kan man fan inte bli annat än arg. :evil:
Det är förbannat svårt uppskatta en snygg fasad när man sitter inne i biblioteket och gratissurfar på kommunens dator. 8O
Cilla
Forumentusiast

Post by Cilla »

Nu kan jag inte låtabli att ha åsikt om detta ämne......

Växjö kommun har ca 75 000 inv Vi som tittar på Lakers matcher är i snitt 3000 per match + alla ungdomar som tränar. Det är väl glasklart hur kommunen prioriterar med tanke på intresse för olika saker. kan nämna jag har två döttrar som är totalt ointresserade av hockey (Jag och maken går på hockey så fort det är hemma match)men är skäla glada för att vi i Växjö ska få ett Äventyrsbad och döttrarna besöker biblan regelbundet.

Sedan tycker jag självklart att tak och väggar på uterinken vore kanon. Men var sak har sin tid :!:
Lakers now and forever

Cilla
anderzon
c/o LL´s Forum

Post by anderzon »

Det var ett bra inlägg Cilla...
Tobbe
Forumentusiast

Post by Tobbe »

Det är ju skitbra! :evil:
Lägg ner äldreomsorgen, barnomsorgen och all sjukvård så kan vi ju bygga till biblioteket med ett par tusen kvadrat, göra om hela förbannade växjösjön till ett innomhusbad/äventyrsbad med sandstränder runt hela skiten, så är väl majoriteten av växjös befolkning nöjda.!!! :evil:

Det är tydligen inte många som fattar att allt handlar om en fördelningsfråga, har man har begränsade resurser så gäller det att bygga smart och billigt så att det räcker till så mycket och många som möjligt.
Men det är klart att många äro växjöinnevånarna som går en sväng till biblioteket minst en gång i veckan och beundrar det finna bygget. :?:
Razzel
Forumentusiast

Post by Razzel »

Vill egentligen inte vara uppviglare. Är det inte så att de snart skall börja bygga ut universitetsbiblioteket (fördubbling av ytan). Fast det bibiloteket har ju vart underdimensionerat sedan det blev klart visserligen.
When you pull on that jersey, the name on the front is a hell of alot more important than the one on the back.
anderzon
c/o LL´s Forum

Post by anderzon »

Razzel wrote:Vill egentligen inte vara uppviglare. Är det inte så att de snart skall börja bygga ut universitetsbiblioteket (fördubbling av ytan). Fast det bibiloteket har ju vart underdimensionerat sedan det blev klart visserligen.
ojojoj... hur ska Tobbe kunna arbeta i eftermiddag. :lol:
Tobbe
Forumentusiast

Post by Tobbe »

Har absolut inga problem med att bibblan på universitetet måste byggas till, så länge dom bygger förnuftigt och rättar munnen efter plånboken, men det har växjö kommun väldigt svårt att göra så det blir säkert ett bygge utan dess like. Kanske ännu en byggnad som vi innevånare kan ta en söndagsutflykt till för att beundra. :wink:
Tobbe
Forumentusiast

Post by Tobbe »

Anderzon:
:ok: :clappy: :clappy: :clappy:
Viktor666
Forumterrorist

Post by Viktor666 »

Hur rättar man munnen efter plånboken, Turesson? :?: :?: :?:
"Herr-bh, herr-bh, herr-bh..."
Tobbe
Forumentusiast

Post by Tobbe »

Fläskfile' eller snabbmakaroner med smör..............:wink:
Det är frågan :?: :?:
Roger
Forumdemon

Post by Roger »

Razzel wrote:Vill egentligen inte vara uppviglare. Är det inte så att de snart skall börja bygga ut universitetsbiblioteket (fördubbling av ytan). Fast det bibiloteket har ju vart underdimensionerat sedan det blev klart visserligen.
om jag minns rätt var det ca 6000 studenter på högskolan när det det biblioteket byggdes, nu är det drygt 10000 så jag hoppas att man inte begränsar sig till en fördubbling av ytan.

platsbristen på detta bibliotek var väl även ett av motiven till att bygga ut stadsbiblioteket.
törstens fiende
Plöjbojj
Forumamatör

Post by Plöjbojj »

Alla vill ju se om sitt skåp så är det ju bara ... när kommer en miles-bana till Växjö?
Jag är besserwisser!!!
Zrekal
Forumdemon

Post by Zrekal »

Universitetet är en statlig verksamhet så kommunpengarna går knappast dit....
anderzon
c/o LL´s Forum

Post by anderzon »

Kanske ska vi öppna ett forum för politiska inlägg? :roll:
Snoken
Forumterrorist

Post by Snoken »

Redan när bibblan på univ stod klart var det för litet. Det är dimensionerat för 4000-5000 personer. Utbyggnad sker förmodligen 2005, finansierat av skolan, dvs statliga pengar.

Däremot fläskar de nog på ordentligt för det har skolan verkligen gjort senaste tiden (båtarna, m-huset).
PeterL
Forumamatör

Post by PeterL »

Som nyinflyttad lakers supporter måste jag snarare misstänka att bristande ekonomiskt bistånd till lakers beror snarare på Öster än på biblioteket.
Ganska tråkigt att Växjö Kommun sponsrar allt från fri idrott till fotboll medans hockeyn lämnas åt sidan.
Kojjo
Forumentusiast

Post by Kojjo »

Jag tror inte det beror på biblioteket. Men inte f*n
behövde vi ett nytt bibliotek. Så nog tjatat om
biblan. Därimot behöver ishallen renoveras lite,
innan olyckan är framme på ståplats. Lösa plankor
ha vi å göra med. Där klacken stå. Gör något åt
detta. Å så behöver uterinken givetvis ett tak.
Så kommunen bör ta lite ansvar för detta.
Innan någon kanske stämmer kommunen,
om vi nu trilla igenom på ståplats...
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

Jag tycker man slopar barnomsorgen och äldrevården...
totalt onödig verksamhet som bara kostar en massa och inte ger nåt tebax. Tekniska förvaltningen tar ju iaf in lite egna pengar via avgifter mm...
Sen är det ju vansinne att LÅNA ut böcker... HYR ut dom istället! Finns ju ex inga ställen som LÅNAR ut bilar.
behöver vi verkligen ha ett helt kommunhus där de styrande sitter? nä sätt dom ute på verksamhetskontoren istället.

Dessutom är jag fast besluten om att Värendvallen skulle göra sej UTOMORDENTLIGT mycket bättre som speedwaybana. det är alldeles för länge sen som metanoldoften spreds över värend.

hmm.. o rösta på mej i nästa val! ;) ;) ;)
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Kanslisten
Forumentusiast

Post by Kanslisten »

Dessutom är jag fast besluten om att Värendvallen skulle göra sej UTOMORDENTLIGT mycket bättre som speedwaybana. det är alldeles för länge sen som metanoldoften spreds över värend.

hmm.. o rösta på mej i nästa val! ;) ;) ;)[/quote]

Jag saknar oxå metanoldoften..

Så jag lovar att rösta på dig... :D
Speedway är livets njutning..
Wolger

Min röst ...

Post by Wolger »

Buck ... du har min röst det vet du ... :lol:
NiGy
Forumproffs

Post by NiGy »

Anderzon wrote:Kanske ska vi öppna ett forum för politiska inlägg? :roll:
Kanske, inte! Vill man vara kompisar så ska man inte diskutera politik eller religion!
Fast i.o.m. att det inte finns något att rösta på i Växjö så kommer jag att rösta på Buck oxå, men bara för att han är Lakej!! :-)
Alla har rätt till min åsikt!
sorren
Forumproffs

Post by sorren »

(ursäkta avhoppet från tråden, men.....)

Buck for president! :rocker:
Heja Heja Heja Växjö, Växjö Lakers är dom bästa!
Post Reply