Samma ämne (ramsor/sånger) men på en högre nivå!

Här diskuterar du ämnen som har med klacken att göra.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
CU
Forumamatör

Samma ämne (ramsor/sånger) men på en högre nivå!

Post by CU »

Tjena, tyckte det blev en bättre diskussion om ramsor när väl störande inslag, läs Svenne (och kanske Mystiq borde ta sig en funderare på hur man bemöter folk med avvikande åsikter eller från andra delar av landet...) lämnat diskussionen så jag tar mig friheten att starta en ny tråd på samma tema...

Jag var under en period i mitt liv ganska hockeyintresserad och följer väl fortfarande med något lite. Något jag slogs av på den tiden, och fortfarande tycker stämmer, är att hockeyklackar generellt sett ligger väldigt långt efter fotbollsklackar vad gäller utbudet av sånger och ramsor. Jag tror exempelvis inte att det är en tillfällighet att någon här skrev att det inte spelar någon roll om man lånar från varandra eftersom alla klackar ändå har ungefär samma melodier. Kan lugnt säga att så inte är fallet vad gäller fotbollsklackarna - att sno varandras ramsor ses inte med blida ögon och många ramsor är unika för en enskild klack. Det är mot bakgrund av detta man får se vissas irritation beträffande era ramsor.

Jag tycker att ni gör helt rätt som försöker hitta inspiration utifrån (bara det gör er till förebilder på hockeyfronten) och varför då inte kolla på vad som sjungs runt om på de fotbollsallsvenska arenorna? Detta tror jag inte att många har något som helst problem med. Däremot så är det lite annorlunda att kopiera texter. "Ett skott, ett mål..."-texten (och melodin) är för oss blåa väldigt intimt förknippad med vår egen supporterkultur eftersom den var den första "egna" riktiga sången som fick ett riktigt genomslag. Fråga någon fotbollssupporter i Sverige om de känner till någon MFF-sång och de kommer med 95% säkerhet att svara just denna.

Vad tycker ni själv om era ambitioner, vilken typ av ramsor vill ni ha i framtiden? Enligt mig är den optimala blandningen att hämta inspiration från omgivningen - men samtidigt sätta en personlig touch på det man inhämtar.
mackan
Forumterrorist

Post by mackan »

Jag håller med dig CU, vet exakt hur det är i fotbollsvärlden då man, när det är fotboll, står i en klack som jag lovar att du inte tycker om :wink:

Hockeyklackar är långt, långt efter fotbollsklackarna i Sverige.

Om man ser till de främsta fotbollsklackarna, dvs Black Army, Järnkaminerna, Änglarna och MFF Support så är det en enorm skillnad mot exempelvis Frölundas, Färjestads, Timrås och Södertäljes klackar, det är ungfär som att jämföra Stockholm och Osby.

Jag är mycket väl medveten om att vi har kopierat er ramsa, vi har bara bytt ut lagens namn. Men just denna ramsa är väldigt svår att ta en annan text till och den har vuxit fram genom säsonger då en började sjunga en annan variant men den har ändrats och har blivit densamma som MFF:s.

Jag är inte förvånad över att ni reagerar så starkt på detta eftersom detta har blivit er främsta ramsa och känns igen i hela Sverige.
.....
Walle
Forumproffs

Post by Walle »

jag råkade förirra mig in på värendsvallen och såg en fotbollsmatch(öster-mff).Kan väl hålla med om att det inte är säskilt snyggt att sno ramsor rakt av ,men det draget malmöklacken hade där vill man ha i ishallen med
Vi är en ny supporteklubb med stora ambitioner , egna sånger och ramsor är ett mål som vi jobbar på ,men tillsvidare snor och lånar vi lite här och där
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

John Lennon sa en gång att all musik bygger på stöld. Det gäller bara att inte åka fast...

Jag skall direkt erkänna att jag saknar erfarenhet av klack-verksamhet och därmed har jag ingen koll på de skrivna eller oskrivna lagar som gäller inom området. Jag trodde att en klacks uppgift helt enkelt var att stödja sitt lag, och att metoden för detta var att skapa en god stämning på läktaren. Om den goda stämningen sedan skapas genom en ramsa från Malmö, Kairo eller Arvidsjaur trodde jag saknade betydelse.

Jag har länge insett att elitidrott är en nöjesindustri och i ljuset av det är den här diskussionen inte är så konstig, vilket jag först tyckte. Utvecklingen kanske går åt det hållet att klackarna blir en del i det nöjesindustriella komlexet och då blir ord som upphovsrätt, plagiat, STIM, process och juridiskt ombud vardagsmat för varje seriös klack.

Orginalitet och kreativitet är i de flesta sammanhang uppskattat. Samtidigt har jag alltid tyckt att det är onödigt att uppfinna hjulet gång på gång. Vi i LL skall fokusera på den uppgift som föreningen en gång skapades för. Allt annat är bonus. Min slutsats blir, efter moget övervägande, att vi skall fortsätta att använda oss av det bästa som idrottsvärlden har att bjuda på och undvika allt det som är dåligt i samma värld. Skamlöst - javisst!
Wolger

Javisst CU

Post by Wolger »

Jag håller med dig CU i mångt och mycket. Bland annat för att jag skrev mycket plumpa saker, men att gå in i en annan klacks forum och bete sig som ... ja väldigt låga saker tycker jag är dålig stil. Att ni kommer in på vårt forum och skriver en klagan över att vi har tagit en låt av er, ja visst så förstår jag er till viss del, men vi håller på med ishockey ni med fotboll. Det är ju två skilda världar vi kommer aldrig att möta MFF i ishockey och ni kommer aldrig att möta Lakers på en fotbollsplan. Vi kommer ju inte mötas i klacksammanhang så varför inte känna heder och bli stolta över att vi har tagit en låt av er för att vi tyckte den var så djävla bra att vi satte in den i vårat vrålsymphoni ? :?:

Bra skrivet Varanen.
Post Reply