Det verkar ha varit rörigt i T-ryd i kväll. I samband med TAIFs 4-3 blev Laudius utvisad. Samtidigt!
Okey, om det blir mål och så firar någon lagkamrat det genom att bära sig illa åt. Då borde ju det kunna hända men om förseelsen skedde innan det blir mål kan väl målet aldrig godkännas?
Kompisar som var på matchen trodde att det gick till så. Laudius viftade med klubban i ansiktet på en örebroare ned i hörnet. Domaren ser inte det. En annan TAIFare får tag i pucken och gör mål flera sekunder senare.
Domarna konfererar och dömer mål och utvisning.
Märkligt tycker jag men här verkar det ha gått till så. Glad om någon har svaret.
För regelkloka
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
-
- Forumentusiast
Re: För regelkloka
Kan inte tänka mig att det skulle godkännas då. Skulle nog bli bortdömt samt en utvisning och klockan dras tillbaka till den stund då utvisningen skedde, problemet här är ju bara att ingen väl har exakt tidpunkten för den höga klubben, så vet inte riktigt hur det skulle gå till heller.majjen wrote:Det verkar ha varit rörigt i T-ryd i kväll. I samband med TAIFs 4-3 blev Laudius utvisad. Samtidigt!
Okey, om det blir mål och så firar någon lagkamrat det genom att bära sig illa åt. Då borde ju det kunna hända men om förseelsen skedde innan det blir mål kan väl målet aldrig godkännas?
Kompisar som var på matchen trodde att det gick till så. Laudius viftade med klubban i ansiktet på en örebroare ned i hörnet. Domaren ser inte det. En annan TAIFare får tag i pucken och gör mål flera sekunder senare.
Domarna konfererar och dömer mål och utvisning.
Märkligt tycker jag men här verkar det ha gått till så. Glad om någon har svaret.
Missar domarna att ta en utvisning och det sen blir mål för samma lag så får domarna helt enkelt stå för att de gjorde en miss/släppte situationen. Måste ha varit en som gjorde nåt efter att målet hade gjorts.
Har vart med flera gånger om att pucken har varit inne i mål men att man sen spelat vidare till en avblåsning för att sedan ringa och kolla, och då döma mål och dra tillbaks klockan till den sekund målet gjordes. Speciellt kul de gånger andra laget hinner göra mål innan det blir en avblåsning oxå

Hade en konstig situation i Karlstad för nåt/några år sen. Vi kommer i ett friläge 2 mot 0 med målvakten och är inne i deras zon, varpå motståndarna medvetet hoppar in med för många spelare på plan, precis när vi gör mål blåser linjemannen för too many players on the ice. Blev ett jäkla rabalder och minns inte riktigt, men tror inte vi fick målet iaf.
"Jag unnar ingen annan än Färjestad att vinna SM-guld" - Lars Glennert.
Låter väldigt märkligt om det skulle ha skett innan pucken va i mål.
Står inget direkt matnyttigt i regelboken heller vad jag hittar som skulle kunna bidra här utan det logiska borde vara att det är nåt som hänt efter målet har tillkommit!
Står inget direkt matnyttigt i regelboken heller vad jag hittar som skulle kunna bidra här utan det logiska borde vara att det är nåt som hänt efter målet har tillkommit!
"A month before the season I stop putting ketchup on my french fries." -Mario Lemieux
För regelkloka
Svårt att veta då domaren vägrade prata med tränarna efter. Det är omöjligt att göra mål om domaren har en avvaktande utvisning. Självmål däremot funkar bra. Fråga Sjödin i Brynäs
.
Händelsen i Karlstad borde dömts mål (eller straffslag - har glömt vilket). Samma regeltolkning som när man kastar klubban eller annan utrustning när motståndaren är fri.

Händelsen i Karlstad borde dömts mål (eller straffslag - har glömt vilket). Samma regeltolkning som när man kastar klubban eller annan utrustning när motståndaren är fri.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”
G. B. Shaw
G. B. Shaw
Som jag nu har förstått det hela efter att ha pratat med en TAIFare, så ska Laudius ha satt en ruskig tackling på en Örebro spelare (hjälmen gick sönder och visiret sprack) och därefter tagit pucken och Tingsryd gör mål. Linjedomaren som inte har några befogenheter att blåsa ser en hög klubba i samband med tacklingen och meddelar domaren detta efter mål avblåsningen. En förklaring jag har fått som jag inte kan säga med 100% stämmer är iaf att eftersom det är linjedomaren som hittar utvisningen och inte är berättigad att döma bort ett mål så ska målet kvarstå. Rätt eller fel är väl svårt att svara på, känns som en tolkningsfråga för domaren!
"A month before the season I stop putting ketchup on my french fries." -Mario Lemieux
För regelkloka
Tokfel. Det är domaren som tar utvisningen även om linjedomaren rapporterar förseelsen. Tar han en utvisning för något som händer innan målet borde målet underkännas.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
G. B. Shaw
G. B. Shaw
Relativt korrekt beskrivning.Lemieux wrote: Linjedomaren som inte har några befogenheter att blåsa ser en hög klubba i samband med tacklingen och meddelar domaren detta efter mål avblåsningen. En förklaring jag har fått som jag inte kan säga med 100% stämmer är iaf att eftersom det är linjedomaren som hittar utvisningen och inte är berättigad att döma bort ett mål så ska målet kvarstå.
Om huvuddomaren känner att han kan ha missat något så kan han vid nästa avblåsnig rådfråga linjedomarna om de har uppfattat situationen. Om någon av linjemännen ansåg att det skulle varit utvisning så utdöms utvisning, men vad som skedde under spelets gång kan så att säga inte tas till tillbaka. En ganska vettig regel trots allt, men som man väldigt sällan upplever.
Detta har också hänt för Lakers del i HockeyAllsvenskan för 5 år sen i en bortamatch mot Bofors.
Och jag har faktiskt ett filmklipp på det hela!
Letade upp det på en extern hårddisk och slängde upp det på YouTube precis.
"Laddar upp ett klipp från Hockeyallsvenskan 05/06 för att visa en tveksam domarinsats vid 1.58 in i klippet.
Där hör man folk skrika på att en spelare ligger på isen men spelet fortgår och Bofors gör mål ca 5 sekunder senare.
Målet godkänns men Bofors får en utvisning ändå."
http://www.youtube.com/watch?v=l6mh2VVfI5E
Lite nostalgi och Kultur.
Och jag har faktiskt ett filmklipp på det hela!
Letade upp det på en extern hårddisk och slängde upp det på YouTube precis.
"Laddar upp ett klipp från Hockeyallsvenskan 05/06 för att visa en tveksam domarinsats vid 1.58 in i klippet.
Där hör man folk skrika på att en spelare ligger på isen men spelet fortgår och Bofors gör mål ca 5 sekunder senare.
Målet godkänns men Bofors får en utvisning ändå."
http://www.youtube.com/watch?v=l6mh2VVfI5E
Lite nostalgi och Kultur.

TP! Mannen, Myten, Frisyren...