Modersklubbar i ES
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Modersklubbar i ES
Det är ju mycket snack om att Lakers bara köper in spelare och inte tar fram egna produkter, men eftersom att jag stör mig så mycket på att folk anser att dom har egna produkter och inte inser att dom blivit inplockade som juniorer så har jag gjort en sammanställning på spelare som faktiskt har deras elitserieklubb som modersklubb!
AIK - 2
Brynäs - 1
Djurgården - 2
Frölunda - 2
Färjestad - 4
HV 71 - 2
Linköping - 5
Luleå - 1
Modo - 2
Skellefteå - 3
Timrå - 2
Lakers - 1
AIK - 2
Brynäs - 1
Djurgården - 2
Frölunda - 2
Färjestad - 4
HV 71 - 2
Linköping - 5
Luleå - 1
Modo - 2
Skellefteå - 3
Timrå - 2
Lakers - 1
"A month before the season I stop putting ketchup on my french fries." -Mario Lemieux
-
- Forumdemon
Modersklubbar i ES
Men vänta lite nu... Hur var det nu med kultur vs. pop? Tillhör inte Linköping popen enligt etablissemanget...?
Hur blir det nu...?
Hur blir det nu...?

Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Re: Modersklubbar i ES
Om man räknar ifrån j18 eller j20 så anser jag att det är en egen produkt om den kommer därifrån men som sagt om mana tar ifrån de första skären så finns det inte många.
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Fast det är ju många klubbar som värvar in till sina junior lag och då är dom ju faktiskt nästan fullt utvecklade många gånger.Anders83 wrote:Om man räknar ifrån j18 eller j20 så anser jag att det är en egen produkt om den kommer därifrån men som sagt om mana tar ifrån de första skären så finns det inte många.
"A month before the season I stop putting ketchup on my french fries." -Mario Lemieux
-
- Forumentusiast
Spelare man värvar till sina J-18 t.ex är ju knappast fullt utvecklade. De är dessutom oftast ett antal år yngre än just 18.
Marcus Johansson i Washington kom till Färjestad som 15-åring och spelade hela 3 år i vårt J-18 lag innan han tog steget upp i A-laget. Då anser jag att han är en egen produkt även om han inte har Färjestad som modersklubb.
Även Jonas Brodin som har Nor som modersklubb (vilket ligger i Karlstad kommun) och har spelat i Färjestad sen J16-tiden anser jag vara egen produkt.
Marius Holtet må va norsk men är uppväxt i Karlstad och gick på vårt hockeygymnasium som tonåring så även han får ses som egen produkt då han gått igenom alla våra juniorsteg.
Klefbom har Hammarö som modersklubb (ligger knappt en mil utanför Karlstad) men har även han gått igenom J16 och lirat 4 år i våra juniorlag.
Åslund kom som 16-åring från Kil (1 mil utanför Karlstad) och gjorde 5 år i juniorlagen,
Frögren från Ludvika som 16-åring, Berglund som 16-åring, Wallin som 17-åring, samtliga har spelat i juniorlagen.
Modersklubb tycker jag inte har så stor betydelse. Viktigare hur man som klubb tränar ungdomarna i sina juniorlag så de får allra bästa hjälp med att bli så bra som möjligt och därmed få fram talanger som kanske inte hade utvecklats lika bra i en sämre förening.
Marcus Johansson i Washington kom till Färjestad som 15-åring och spelade hela 3 år i vårt J-18 lag innan han tog steget upp i A-laget. Då anser jag att han är en egen produkt även om han inte har Färjestad som modersklubb.
Även Jonas Brodin som har Nor som modersklubb (vilket ligger i Karlstad kommun) och har spelat i Färjestad sen J16-tiden anser jag vara egen produkt.
Marius Holtet må va norsk men är uppväxt i Karlstad och gick på vårt hockeygymnasium som tonåring så även han får ses som egen produkt då han gått igenom alla våra juniorsteg.
Klefbom har Hammarö som modersklubb (ligger knappt en mil utanför Karlstad) men har även han gått igenom J16 och lirat 4 år i våra juniorlag.
Åslund kom som 16-åring från Kil (1 mil utanför Karlstad) och gjorde 5 år i juniorlagen,
Frögren från Ludvika som 16-åring, Berglund som 16-åring, Wallin som 17-åring, samtliga har spelat i juniorlagen.
Modersklubb tycker jag inte har så stor betydelse. Viktigare hur man som klubb tränar ungdomarna i sina juniorlag så de får allra bästa hjälp med att bli så bra som möjligt och därmed få fram talanger som kanske inte hade utvecklats lika bra i en sämre förening.
"Jag unnar ingen annan än Färjestad att vinna SM-guld" - Lars Glennert.
Nej j-18 spelare är väl förvisso lite skillnad men många spelare som värvas till j-20 superelit lagen är i stort sett redan kompletta hockeyspelare. Fast jag tycker dock inte att man kan anse att en kille som värvas i 16-17 års åldern kan anses som en egen produkt..
-
- Forumentusiast
Är ju i 15-16-års åldern som folk sollar bort andra sporter och väljer vilken de ska satsa på. J16 är ju även första steget i juniortrappan. Är ju egentligen först då som det börjar bli seriöst och ingen lek längre, då folk väljer att verkligen satsa på att bli just hockeyspelare. Är ju i de åren man lär sig allt man behöver veta och kunna för att klara av att spela seniorhockey framöver. Går man igenom J16 - J18 - J20 å sen upp i a-laget så har han ju formats av klubben helt klart, därmed tycker jag att han därför får anses som egen produkt utan att ha klubben som modersklubb.
Har man dessutom ett hockeygymnasium där alla sina ungdomsspelare går under tiden som de lirar i juniorlagen så är ju det ytterliggare ett steg på att forma spelarna till vad som komma skall.
Jag tror alla är överens om att samtliga ES-lag kan erbjuda bättre träning och bättre förutsättningar att utvecklas och lyckas om man spelar där i sina ungdomsår än om man stannar i J18-laget i nån Division 2-klubb vars ort har 5000 pers och hockeyn bara är en hobby för de flesta.
Har man dessutom ett hockeygymnasium där alla sina ungdomsspelare går under tiden som de lirar i juniorlagen så är ju det ytterliggare ett steg på att forma spelarna till vad som komma skall.
Jag tror alla är överens om att samtliga ES-lag kan erbjuda bättre träning och bättre förutsättningar att utvecklas och lyckas om man spelar där i sina ungdomsår än om man stannar i J18-laget i nån Division 2-klubb vars ort har 5000 pers och hockeyn bara är en hobby för de flesta.
Ja det håller jag helt med om att man har, men jag anser inte att ens "utgångsläge" ändrar faktumet. Men det är väl individuellt när man ser det som egna produkter men detta är iaf min åsikt, givetvis så måste ju inte modersklubb vara samma för att det ska bli en egen produkt men tycker 16-17 år är för gammalt!
-
- Forumentusiast
Okej då tycker vi olika då
Det heter ju egen produkt och jag tycker att alla dessa år i ens juniorlag formar produkten såpass mkt till vad de blir som 20+ åriga hockeyspelare så. Men men 

Modersklubbar i ES
Den romantiska bilden av en liten ort där alla kidsen lirar hockey o blir NHL-proffs är fin och kommer aldrig att dö. Vi som lever i verkligheten agerar istället för att drömma,hockey är en miljonindustri och blir bara större.
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.
Växjö Lakersissä!!
Växjö Lakersissä!!