Ett hockeylags inställning till match

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Komodoödlan

Ett hockeylags inställning till match

Post by Komodoödlan »

Hjalmarsson berättar i en intervju, att laget inte kom upp i den nivå som man brukar mot Rögle. Men så här säger ju 10 av 10 tränare efter en förlust. Men vad beror det på??? Om det är en eller två spelare som är sega i benen eller inte alls är på "tårna", ska detta behöva smitta av sig på hela laget då??? Man går väl i stort sätt ut med samma matchplan till varje match där varje spelare/individ tar sitt ansvar.

Varför blandar hockeylag med enorma laginsatser med mer eller mindre bottennapp? (I Lakers fall ex IKO, Sundsvall, Björklöven) Hur ska man få ett LAG att gå ut med samma motivation och "vinnarskalle" mot sämre lag än mot Leksand, Malmö, Rögle som tidigare säsonger?
I år förstår jag mycket väl att man inte hade en chans mot Leksand hemma, men tidigare säsonger har vi ju gjort kanonmatcher mot dessa lag. Lakers vann ju både mot Leksand och Malmö 06/07.

Jag förstår att, om en hockeyspelare bara tappar några procent av sin normala kapacitet så kan man förlora matcher på detta. Men ändå? Varför går ibland inte spelare/laget ut och ger 100%, till en match mot Rögle på obs! hemmaplan? Hur ska man få spelare att "kriga" i varje match?
Kan man alltid skylla på att spelare är slitna? Åt man en icke tillräckligt energirik frukost samma matchdag? Sömnbrist? Hur många av spelarna hade sex samma morgon? Eller är lagets grundspel alldeles för ostabilt och inte tillräckligt inövat in i "ryggmärgen" o.s.v.

Nog kan Lakers vinna matcher mot sämre lag utan att ge 100%, men i synnerhet mot ett lag som Rögle kan man inte slappna av "1 mm". För varje situation som en spelare inte går in och gör sitt YTTERSTA för kan det sekunderna efter resultera i ett baklängesmål.

Är Rögle så mycket bättre en Lakers, EGENTLIGEN? Är svaret bara Kenny Jönsson? Vad har Rögle för omsättning jämfört med Lakers?

Många frågor här, men jag tycker diskussionen är intressant. Kanske kan vi besvara några av frågorna? Oj, där kom en fråga till :lol:
Komodoödlan

Post by Komodoödlan »

Dålig uppslutning. Kanske får jag muta er med lite kaffe med dropp? :lol:
Mygel
Forumdemon

Re: Ett hockeylags inställning till match

Post by Mygel »

Komodoödlan wrote:Vad har Rögle för omsättning jämfört med Lakers?

Många frågor här, men jag tycker diskussionen är intressant. Kanske kan vi besvara några av frågorna? Oj, där kom en fråga till :lol:
Jag har för mig att Rögle har nästan dubbel omsättning jämfört med Växjö. Men mina siffror kan vara gamla.

På dina frågor svarar jag:
A - Det är en idrott. Hade det varit så att man kunde förutse detta underbara fenomen så hade Oddset inte existerat.

B - Idrotten utövas av människor och inte robotar. Människor har bra dagar och sämre dagar, hur man än gör. Jag går inte kneget varje dag med colgate smile och 100% energi (speciellt inte på måndagar!).

Detta är hela tjusningen med sporten. Självklart kan man påverka variablerna och höja sannolikheten med att ha bättre spelare, men i slutändan så finns alltid den lilla chansen att David vinner över Goliath.
Kjellsson
Forumproffs

Post by Kjellsson »

Vill minnas att Lakers omsättning var ca: 18 millar förra säsongen, skulle tippa på att Rögles ligger runt 21-22 miljoner.
Kungen
Forumamatör

Post by Kungen »

omsättningen borde vara helt ovidkommande i denna diskussion, som jag ser det har inte detta med hur inställningen dels hos individen eller laget som helhet påverkas.

som en passus vill jag också ha sagt att i detta fall antar jag att det är spelarbudgeten som avses, inte vad klubben i sin helhet (kaffe,korv,marknadspengar m.m) omsätter.

En sak som slog mig och som troligtvis är problemet, precis som ovan talare noterade är att Lakers spelide/plan inte är 100% förankrad hos spelarna.
Hörde coach Karlsson inför Röglematchen prata om att de skulle sätta press på Kenny för att rubba deras uppspel. Detta var som svar på frågan hur vi skulle vinna matchen. men hallå, om man nu har en spelplan, skulle det inte ingå att oavsettt motstånd så skulle alltid forwads sätta press på motståndarens backar eller menade Coach att normalt sett så backar vi hem och låter motståndaren i lugn o ro starat sina uppspel ?!

Ja ja, jag blir inte klok o tyvärr har inte jag sett några tydliga "linjer" i Lakers spel ännu. Kanske någon annan??!!

Så, jag tror att Lakers problem bottnar i en otydlig spelide som inte än har amnamatts av hela laget, inget som de än kan trilla tillbaks på när man har en dålig dag på jobbet....
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Se där hade mina siffor fel. Har för mig att Rögle numera omsätter mellan 24 - 26 mille. Trodde att Växjö låg runt 12 - 13 mille, vilket jag tror är den normala omsättningen för merparten av lagen i serien.
Komodoödlan

Post by Komodoödlan »

Kungen wrote:omsättningen borde vara helt ovidkommande i denna diskussion, som jag ser det har inte detta med hur inställningen dels hos individen eller laget som helhet påverkas.
Precis så menade jag! :ok:
Komodoödlan

Post by Komodoödlan »

Om hockeyspelare bara är människor, så måste det ju bero på att vissa lag ständigt befinner sig bland de topp 3 i elithockeyn, ES, HA.
Jag tror att det är en kombination av mina 10 budord:

1.
Målvakten sägs vara 50% av hela laget.

2.
Individerna/karaktärerna på spelare man har i laget (inställningen till hockeyn, klubbmärket, viljan att vinna varje match).

3.
Ett inövat grundspel. Ett inövat PP. Ett inövat BP.

4. Bra tekare.

5. Individuellt skickliga spelare.

6. Målgörare, som man vet "alltid" producerar, måste alla bra lag ha.

7. Viss rutin i laget. Kombination av ungt och "gammalt".

8. Att utan puck ha disciplin, lära sig regelboken, att undvika utvisningar så långt det är möjligt. Att spela fysiskt men juste, att våga tackla..OFTA!

9. En tränare som kan motivera spelare till varje match, som får ut max av varje spelare, ha förmågan att sätta ihop ett LAG med materialet som finns, ev. av spelare som man värvar. Att sätta ihop ett LAG är som att lägga "pussel".

10. Coaching, att kunna anpassa spelet till motståndet också, och inte bara lira sama gamla spel och tro att man vinner varje match på det. Ibland måste man inse att man är ett sämre lag än motståndarna och spela utifrån det. Det är tillåtet med "grishockey". Det är tillåtet med icingpuckar. Det gäller ju att försvara målet till varje pris.

Förenklad version:

Göra fler mål än motståndaren.
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Rögles omsättning är inte så otroligt mycket större än Lakers, men Spelarbudgeten.

Mer pengar kan köpa spelare med bättre skills och INSTÄLLNING, detta scoutar man fram OM MAN kan.

Detta snacket om att INTE komma upp i nivå är Bla Bla Bla, Medelmåttssyndrom som betyder att VI var SÄMRE och motståndarna BÄTTRE.

Säg detta istället för Lagerbäckförklaringar.

Sen är idrotten sådan att You Win Some and Loose some!
In Hinkum Veritas
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Att enskilda och lagprestationer kan variera kraftigt inte enbart beroende av motståndet är väl känt inom idrottskretsar och övriga delen av befolkningen. Att neddo inte förstått det förstår jag absolut.
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Komodoödlan wrote:Om hockeyspelare bara är människor, så måste det ju bero på att vissa lag ständigt befinner sig bland de topp 3 i elithockeyn, ES, HA.
Fast detta påstående är inte sant. I ett kort perspektiv av 2 - 3 säsonger kanske, men i ett längre perspektiv så håller inte det påståendet.
Komodoödlan

Post by Komodoödlan »

Men hörrni..jämför ett lag som Rögle med Lakers och jämför med mina 10 kriterier längre upp på hur man kan bli ett framgånsrikt LAG. Spelarbudgetarna skiljer ju sig faktiskt inte så mycket heller.

Rögle är ju inget "Malmö" eller "Leksand" utan bör väl ligga i samma "fack" som Lakers.
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Komodoödlan wrote:Men hörrni..jämför ett lag som Rögle med Lakers och jämför med mina 10 kriterier längre upp på hur man kan bli ett framgånsrikt LAG. Spelarbudgetarna skiljer ju sig faktiskt inte så mycket heller.

Rögle är ju inget "Malmö" eller "Leksand" utan bör väl ligga i samma "fack" som Lakers.
Nja, vi ska inte dividera om kultur och historia, men Rögle har legat i toppen av andra serien sen början på 80-talet, medan Växjö fortfarande är en relativt ny företelse i sin nuvarande form. Där är lite mer i baggaget i Rögle än Växjö sett från den aspekten (organisationsmässigt, attraktionskraft, talanger etc etc)
Komodoödlan

Post by Komodoödlan »

Tror du att det bara beror på detta?

Jag vill nog mer ifrågasätta vad man prioriterar, vad man tränar på under Lakers träningar. Hur mkt tid lägger man t.ex. ner på PP, BP, grundspel mm. Rögle verkar veta precis vad de ska göra.

Att säga att "ibland vinner man, och ibland förlorar man" tycker jag är att förbise mycket.
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Jag menade mer att Växjö och Rögle skulle ligga i samma fack av lag.
Post Reply