Morgan Johansson
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Jag har också ansett att Morgan har ett mycket annorlunda synsätt, på regelsystemet, som inte stämmer överrens med vad de flesta av oss tycker. Han var förra året tillsammans med Pehr Claesson de mest kritiserade domarna. Det säger väl en del i allafall.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Ja att får döma i junior-vm är väl bara ett bevis på trogen tjänst för något annat kan väl inte svenska domarförbundet hitta(eftersom de utser vilka domare de ska skicka) Nästa gång blir det väl Per Classon och varför inte Wolmer som båda visat att de håller måttet i antalet matcher de dömt..
Ingen match är spelad förrän den är slut!
-
- Inaktiverad användare
Alla önskar bättre Domare, Okej.
Då går det inte att ge yrket så dålig status som det blir när det kritiseras vid varenda förlust, precis som Baker skrev så tjänar Domarna småsmulor jämfört med spelarna och tränare som gnölar som bebisar under/efter matcher, Bit ihop och Prestera istället, lägg inte fokus på Zebran.
HUR ska det bli möjligt att få duktiga ungdomar att VÅGA bli Domare när Vuxna Ledare/Publik skriker som VrålApor
Endast några FÅ pallar detta.
I NHL är det 4 Domare som är Proffs och tjänar hyggligt, Man Tjafsar inte med Domare i NHL, det är INTE Professionellt.
Lägg ner hela debbaten och KRÄV RESPEKT för deras Funktion, OM detta görs så kanske Domarna kan vara med på presskonferensen efteråt, och Läxa upp BebisTränare som gnölar efter Tappad Tutte, (förlåt Poäng)
Sen att Canada Myglar med Domare i VM/OS är en annan sak, och är Politik.
Då går det inte att ge yrket så dålig status som det blir när det kritiseras vid varenda förlust, precis som Baker skrev så tjänar Domarna småsmulor jämfört med spelarna och tränare som gnölar som bebisar under/efter matcher, Bit ihop och Prestera istället, lägg inte fokus på Zebran.
HUR ska det bli möjligt att få duktiga ungdomar att VÅGA bli Domare när Vuxna Ledare/Publik skriker som VrålApor

I NHL är det 4 Domare som är Proffs och tjänar hyggligt, Man Tjafsar inte med Domare i NHL, det är INTE Professionellt.
Lägg ner hela debbaten och KRÄV RESPEKT för deras Funktion, OM detta görs så kanske Domarna kan vara med på presskonferensen efteråt, och Läxa upp BebisTränare som gnölar efter Tappad Tutte, (förlåt Poäng)

Sen att Canada Myglar med Domare i VM/OS är en annan sak, och är Politik.
In Hinkum Veritas
Nu har MESSIAS Talat så var tyst alla andra !!!!!! ,han vet..... för mammorna i Alvesta ska du inte lyssna på för de kunde ingenting.... men MESSIAS kan kunde allt !! sparade smielsen för jag är rädd för de blir uppslitna i detta forum! så länge denna levande GUD finns kvar!!
-
- Inaktiverad användare
Messias har inte tid med Domarfrågor Min Gode Alfax, Med tanke på Din mycket förenklade beskrivning av problemställningen så avslöjar Du Din brist på omdöme, vilket inte är endast ett plus vid så HÖG ålder, ett gott råd dock, umgås inte så mycket med spelare, Man blir lätt Solbränd av StrålGlansen från dessa X-Boxens ekvilibrister 

In Hinkum Veritas
Nedomanski: jag vet inte hur mycket du vet om det här eller vad du läser för blaskor, när du uttalar dig som du gör. Klagas det inte på domarna i NHL, det var väldigt. Jag har en kompis i Montreal, han missar inte många matcher där och han resonerar ungefär som vi gör. Så en uppmaning till dig är att inte se dig som den enda vetande på detta forum, för det är du inte mer än någon annan här inne.
-
- Inaktiverad användare
Ni smickrar mig med ALLT beröm, GUD/MESSIAS/FRÄLSARE/ENDE VETANDE/MAMMORNAS ÄLSKLING, Jodå De Visste vad DE gjorde, MEN inte HUR det skulle sluta, Jag är nog ett av De få Offren för Inavelverksamheten i Plantskolan som faktiskt INTE bryr Mig ett Skvatt om NEPOTISMEN och MISSLYCKANDET i ASK. Tabeller och ALL tillgänglig statistik Talar Till Min Fördel, det Hjälper inte ett smack vad De med KlubbJacka i Växthuset säger om Min person, jag roar Mig ständigt åt deras Krampaktiga och DYRA försök att skapa någon form av Kvalitet i Verksamheten sedan många år, NU tvingas De satsa UT-sockens och avlöna Kompisar som inte får Uppdrag värda namnet någon annanstans.
Allt detta ovan är ett bemötande av Er osakliga argumentation, som visserligen är fattig men roande
Vad Jag menade i Domardebatten var att Spelare och Tränare respekterar Domarna i en större grad i NHL, inte att korkade Nordamerikaner inte skulle yla på Läktarna
ps.Följ gärna en presskonferens efter en NHL- Match, finns kanske någon textad variant på You-Tube Alfax
ps. 2 Att ha en avikande uppfattning anses allmänt INTE vara det samma som att vara GUD Allvetande
Allt detta ovan är ett bemötande av Er osakliga argumentation, som visserligen är fattig men roande

Vad Jag menade i Domardebatten var att Spelare och Tränare respekterar Domarna i en större grad i NHL, inte att korkade Nordamerikaner inte skulle yla på Läktarna

ps.Följ gärna en presskonferens efter en NHL- Match, finns kanske någon textad variant på You-Tube Alfax

ps. 2 Att ha en avikande uppfattning anses allmänt INTE vara det samma som att vara GUD Allvetande

In Hinkum Veritas
-
- Forumdemon
Oj vad det osar bränt härinne...
Jag har ett tips till Alfax m.fl: Ignorera Neddo. Alla översittare som älskar att skriva folk på näsan går igång när opponenten reagerar med ilska. Det är deras livselixir och föder bara deras missbeteende.
Själv har jag helt slutat läsa hans inlägg sedan länge.
Jag har ett tips till Alfax m.fl: Ignorera Neddo. Alla översittare som älskar att skriva folk på näsan går igång när opponenten reagerar med ilska. Det är deras livselixir och föder bara deras missbeteende.
Själv har jag helt slutat läsa hans inlägg sedan länge.
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
-
- Inaktiverad användare
Power Play ,jag har tänkt som dej många gånger ,men när denne Guden Som han tror han är.... eller egentligen är han ju det MAMMORNA i Alvesta förstod för länge sen, så måste man ibland svara ,men Du har rätt PP.Troligen skiter jag han i nu ,men det är klart kommer han med mer inlägg som är lika fåniga ,då måste jag nog försvara MAMMORNA , jag skriver som jag skrivit innan det måste finnas många mammor i Alvesta som är ganska förståndiga för att inte säga VÄLDIGT förståndiga ,men jag har full förståelse för Neddo ,det måste svida att bli så behanndlad av MAMMOR som har mer förståelse än han MESSIAS ,GUDEN ;DEN ENDE SOM FÖRSTÅR ALLT:
-
- Forumdemon
-
- c/o LL´s Forum
Det måste väl ändå finnas lite sans när man skriver här inne, annars ger det inte ett förbannat dugg. Trams hör inte hemma här, tycker jag. Det borde vara ganska enkelt att framföra sina åsikter på ett konstruktivt och förståligt sätt. Eller har jag fel?
-
- Forumdemon
- Åryd Lakej
- Forumdemon
Tycker också att det gnälls för mycket på domarna idag!ska vi gnälla så ska vi göra det på förbundet å försöka påverka dom så vi får en starkare domarkår.Kan inte tänka mig att domarna har detta jobb för pengarnas skull,utan för den kärlek dom känner för hockeyn som dom utsätter sig för detta. Om nu alla suportrar i diverse klubbar skulle vilja ha bort dom domarna som inte dömer i deras smak så skulle vi nog inte ha ngn kår kvar......Kan förstå att det inte är lätt att döma hockey idag när nu hockeyn blir snabbare å snabbare,ser hellre ett två domar system rätt om vi får två domare som är sämre så ser dom mer än en.Håller med neddo att i NHL så tjafsar man inte med domarna mens här i sverige så ska det diskuteras vid var enda djävla domslut...gällde spelarna detta.Att publiken ska försöka påverka domaren till sin fördel är ju en självklarhet med diverse visslingar å burop! men att skrika domardjävel tycker jag inte hör hit.Måste bara sä att!!!Domare är det sista yrket jag skulle vilja ha! 

Blev en allmän domardiskution av detta och det är väl inte fel?
Jag förstår inte varför man inte får kritisera en domare? Det är absolut en del av spelet som KAN vara DIREKT avgörande om det blir vinst eller förlust även om det är vääääldigt ovanligt .
Domarnivån varierar kraftigt och det är dessutom skillnad på vad det är för typ av match. En slutspelsmatch eller ett derby så förlåter domaren betydligt mer t.ex gruff framför målet efter avblåsning medans det i nästa match räcker med att peta på varandra så ska det visslas och delas ut utvisningar och det ska diskuteras fantamej i oändlighet.
När domaren har dömt utvisning är det fanimej dömt och då ska man ut i båset utan disktution, VARFÖR MÅSTE BÅDA LAGKAPTENERNA ÅKA FRAM TILL DOMAREN 5 GGR PER MATCH?
Det anser jag vara spelförstörelse ! Jag är så förbannat irriterad på detta moment och jag deltar mer än gärna i en visselorkan i det läget.
Om det blir en diskution efter en skada kan jag köpa men efter en holding , eller en tripping så ska spelet igång tvärt och inget jävla gafflande.
Jag förstår inte varför man inte får kritisera en domare? Det är absolut en del av spelet som KAN vara DIREKT avgörande om det blir vinst eller förlust även om det är vääääldigt ovanligt .
Domarnivån varierar kraftigt och det är dessutom skillnad på vad det är för typ av match. En slutspelsmatch eller ett derby så förlåter domaren betydligt mer t.ex gruff framför målet efter avblåsning medans det i nästa match räcker med att peta på varandra så ska det visslas och delas ut utvisningar och det ska diskuteras fantamej i oändlighet.
När domaren har dömt utvisning är det fanimej dömt och då ska man ut i båset utan disktution, VARFÖR MÅSTE BÅDA LAGKAPTENERNA ÅKA FRAM TILL DOMAREN 5 GGR PER MATCH?
Det anser jag vara spelförstörelse ! Jag är så förbannat irriterad på detta moment och jag deltar mer än gärna i en visselorkan i det läget.
Om det blir en diskution efter en skada kan jag köpa men efter en holding , eller en tripping så ska spelet igång tvärt och inget jävla gafflande.
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
-
- c/o LL´s Forum
Vill bara tillägga en sak, att det finns ju inga garantier på att två domare ser mer än en domare obs! i enskilda situationer eftersom alla domare är människor, och vi har inga ögon i "nacken". Logiskt sätt så borde två domare se mer än en domare, men att de skulle se precis allt det tror jag inte på.Åryd Lakej wrote:Kan förstå att det inte är lätt att döma hockey idag när nu hockeyn blir snabbare å snabbare,ser hellre ett två domar system rätt om vi får två domare som är sämre så ser dom mer än en.
Ska domare över huvud taget med gott samvete kunna blåsa för regelbrott utan att behöva höra "Visselorkaner" från läktare så krävs det nog, att varje spelare är utrustade med någon form av sensorer som ger ifrån sig ljud för regelbrott. Hur det ska gå till, det är en annan fråga.
De flesta domare är bra tycker jag, att de gör något/några fel per match är mänskligt tycker jag. Men det är några som har en annorlunda tolkning av allt och det är väl dessa domare som kommer i fokus hela tiden.
Jag tror att de får ganska mycket skriverier till domarbasen och oftast får man också svar.
Det som jag själv kan reta mig på är när en domare inte är konsekvent, ändrar nivå från period till period. Det är omöjligt för spelare att veta vad som gäller och det hämmar spelet.
Jag tror att de får ganska mycket skriverier till domarbasen och oftast får man också svar.
Det som jag själv kan reta mig på är när en domare inte är konsekvent, ändrar nivå från period till period. Det är omöjligt för spelare att veta vad som gäller och det hämmar spelet.
-
- c/o LL´s Forum
Det är en Lagkaptens uppgift att framföra till tränaren sin syn på saken, och detta är enbart för att tränaren inte ska stå och skrika hela tiden. Just därför så brukar man sätta Kapten, ass och ass i 3 olika kedjor alt. backparAnders83 wrote:När domaren har dömt utvisning är det fanimej dömt och då ska man ut i båset utan disktution, VARFÖR MÅSTE BÅDA LAGKAPTENERNA ÅKA FRAM TILL DOMAREN 5 GGR PER MATCH?
För det första när det gäller matchen i fredags: det fanns bara ett lag på banan, och det var inte Lakers. En mer rättvis seger är svår att hitta. Våra spelare bör ta sig en jävla funderare på vad det är dom håller på med, och vad det är man levererar till sin arbetsgivare som han betalar för. Samtliga spelare som äntrade Berhn Arena i fredags ska SKÄMMAS utom Alsenfelt som jag ger MVG till, synd du inte hade några medspelare som hjälpte dig i försvarsspelet bara!
Morgan Johansson: Jag vet ingen domare i svensk elithockey som har den inkonsekvensen i sitt agerande på en hockeyplan som han har, samt den domare på denna nivå som har den absolut sämsta matchledar-psykologiska
förmågan. Tittade på en elitfight på C+ för några veckor sedan med MJ som rättviseskipare. Sällan skådar man så mycket diskusioner med domaren under en elitseriematch som denna match. Helt makalöst, efter varenda avblåsning var det NÅN som hade nått att säga till honom.
Så jag instämmer i kören om MJ. Winnerborg och Johansson representerar två olika klasser, ändå dömmer dom på samma nivå. PINSAMT!! Ledningen i domarorganisationen borde se över sin kompetens som rekryterare. Det finns i mitt tycke inte många domare i sverige med elitstatus idag: Winnerborg, Andersson och Rönnmark, tillhör spetsen, därefter ser det mörkt ut!
Morgan Johansson: Jag vet ingen domare i svensk elithockey som har den inkonsekvensen i sitt agerande på en hockeyplan som han har, samt den domare på denna nivå som har den absolut sämsta matchledar-psykologiska
förmågan. Tittade på en elitfight på C+ för några veckor sedan med MJ som rättviseskipare. Sällan skådar man så mycket diskusioner med domaren under en elitseriematch som denna match. Helt makalöst, efter varenda avblåsning var det NÅN som hade nått att säga till honom.
Så jag instämmer i kören om MJ. Winnerborg och Johansson representerar två olika klasser, ändå dömmer dom på samma nivå. PINSAMT!! Ledningen i domarorganisationen borde se över sin kompetens som rekryterare. Det finns i mitt tycke inte många domare i sverige med elitstatus idag: Winnerborg, Andersson och Rönnmark, tillhör spetsen, därefter ser det mörkt ut!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
är, me det som är, så är det

-
- Inaktiverad användare
I den Vilda Western fans ett gäng Busar som trodde de var de Grymmaste som fanns, Luckey Luke var dock inte speciellt Rädd ej heller imponerad, Luke`s häst Jolly Jumper och Byrackan Ratata hade full koll på De Fyra Amatörerna medan Luke själv slickade på sin egen rullade Cigarett
, Busarnas hade ett gemensamt namn , De hette Bröderna Dalton, och var inte De slugaste herrarna i Guds Hage
Att de skulle återuppstå i Kronoberg ANADE FÅ, Alfax/Niles/PowerPlay och Räven som Frank, Men Festligt är det trots allt.
ps. I motsat mot Er förtjusning över Mammastyre inom idrotten, så föredrar Jag Kompetens, vilket också avspeglar sig i resultat, det begriper tydligen inte Ni och inte Mammorna heller. I övrigt så tackar jag för att Ni lägger så mycketr tid på Mig

Att de skulle återuppstå i Kronoberg ANADE FÅ, Alfax/Niles/PowerPlay och Räven som Frank, Men Festligt är det trots allt.
ps. I motsat mot Er förtjusning över Mammastyre inom idrotten, så föredrar Jag Kompetens, vilket också avspeglar sig i resultat, det begriper tydligen inte Ni och inte Mammorna heller. I övrigt så tackar jag för att Ni lägger så mycketr tid på Mig

Last edited by NEDOMANSKY on 26 October 2009, 01:02, edited 1 time in total.
In Hinkum Veritas
-
- Forumproffs
Generell domarfråga men det var Morgan som dömde
: Vad är det som gäller när det är en PERSONLIG 10a på någon, en dif-lirare sa tydligen något under spelets gång men rögle hade pucken och var på väg in i anfallszon, då blåste han ändå??
Och andra gången blev det utvisning men INTE tekning i anfallszon för RBK utan precis utanför, nån som vet varför d kan bli så?

Och andra gången blev det utvisning men INTE tekning i anfallszon för RBK utan precis utanför, nån som vet varför d kan bli så?
Självklart ska domaren få kritiseras. Om jag ska börja med att säga något till domarnas försvar så är det att regelkunskapen på Västra Stå är ruggigt låg.
Generellt sett så är kvalitén på dagens elitdomare (inkl HA) alldeles för ojämn. Förra säsongen i HA trodde jag ett par - Wolmer Edqvist, Niclas Johansson - skulle degraderas till div 1. Döm om min förvåning när dom istället blir uppflyttade till ES
. Båda håller en enormt ojämn kvalité. Wolmer kan inte skilja på sak och person utan verkar köra hämningskampanjer när hans beslut blir kritiserade. Han har definitivt ingen känsla för spelet och dess psykologi.
Anders83 berör en viktig punkt då han (oxå) insett ofoget med att kaptenerna vid väldigt många avblåsningar ska diskutera tagna beslut med domarna. Det händer ytterst sällan att domaren ändrar ett beslut. Det vore bättre om spelarna istället lär sig reglerna och accepterar besluten. Då hade vi kanske haft bättre flyt även när Wolmer deltar.
Om man från förbundets sida vill höja anseendet på domarna så måste det bli ett slut på allt snack. Detta "snackfenomen" förekommer nästan enbart i Sverige.
En annan viktig faktor för att höja anseendet är att rekrytera bra domare och göra sig av med dom dåliga. Idag lyfter dom fram alldeles för många "omogna" domare. Erkänn problemet med dåliga domare och inse faktum att tillväxten är för svag och att det därför är för tidigt med 4-domarsystem. Det är som med kedjan och dess svagaste länk.
Generellt sett så är kvalitén på dagens elitdomare (inkl HA) alldeles för ojämn. Förra säsongen i HA trodde jag ett par - Wolmer Edqvist, Niclas Johansson - skulle degraderas till div 1. Döm om min förvåning när dom istället blir uppflyttade till ES

Anders83 berör en viktig punkt då han (oxå) insett ofoget med att kaptenerna vid väldigt många avblåsningar ska diskutera tagna beslut med domarna. Det händer ytterst sällan att domaren ändrar ett beslut. Det vore bättre om spelarna istället lär sig reglerna och accepterar besluten. Då hade vi kanske haft bättre flyt även när Wolmer deltar.
Om man från förbundets sida vill höja anseendet på domarna så måste det bli ett slut på allt snack. Detta "snackfenomen" förekommer nästan enbart i Sverige.
En annan viktig faktor för att höja anseendet är att rekrytera bra domare och göra sig av med dom dåliga. Idag lyfter dom fram alldeles för många "omogna" domare. Erkänn problemet med dåliga domare och inse faktum att tillväxten är för svag och att det därför är för tidigt med 4-domarsystem. Det är som med kedjan och dess svagaste länk.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”
G. B. Shaw
G. B. Shaw
-
- c/o LL´s Forum
Säger det igen, om man är Kapten eller Ass så har man RÄTT till att prata med domaren, så är det och så kommer det alltid att vara.
Sen har jag varit med om att spelare som inte har C alt. A på sig försökt prata med domaren, vilket dom inte har rätt till. Leder oftast till en 10 min. Har dock varit med om att en Kapten har pratat med domaren först, och sen efter det så kommer en som inte har befogenhet i laget och snackar med domaren och har då i sin tur direkt åkt på en 2:a för avsiktligt fördröjande av spelet
Sen har jag varit med om att spelare som inte har C alt. A på sig försökt prata med domaren, vilket dom inte har rätt till. Leder oftast till en 10 min. Har dock varit med om att en Kapten har pratat med domaren först, och sen efter det så kommer en som inte har befogenhet i laget och snackar med domaren och har då i sin tur direkt åkt på en 2:a för avsiktligt fördröjande av spelet
Skitsnack. Det står ingenstans att C har rätt att prata med domaren i varenda jävla byte eller efter varenda jävla avblåsning.
Det är kanske läge att införa 2 min Misconduct igen!? Jag saknar banne mig det härliga T-tecknet
.
Det är kanske läge att införa 2 min Misconduct igen!? Jag saknar banne mig det härliga T-tecknet

”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
G. B. Shaw
G. B. Shaw
-
- Inaktiverad användare
Snacka med Domaren
, VARFÖR DÅ
Avbrott i spelet
,
Helt MENINGSLÖST
, Sluta helt med detta både Spelare och Tränare, ta ut frustrationen genom att använda energin positivt istället, Endast McEnroe som spelade bättre av att SKÄLLA på Domaren
http://www.youtube.com/watch?v=v16tKIAd ... re=related

Avbrott i spelet

Helt MENINGSLÖST

In Hinkum Veritas
Det är faktiskt oftare att det buas och visslas åt att domaren gafflar en massa onödigt, tar 2 år på sig att släppa pucken än att det buas åt solklara utvisningar som drabbar hemmalaget. Det går att sätta press på den randige oxå även om det inte tillhör vanligheten, därav "låg" kunskap gällande regelboken även om inte alla sover emd den under huvudkudden
.
Snacka mindre och spela mer röstar jag för i alla fall

Snacka mindre och spela mer röstar jag för i alla fall
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare