Everts VLH (18/19) 2.0

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Micjac112
Forumproffs

Re: Everts VLH (18/19) 2.0

Post by Micjac112 »

Olle Karlsson ska in i a-lagstruppen nästa säsong Image

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

På tal om Stjernborg - helvete vad bra han är i finalen!! Han hatar Rögle hahaha
Micjac112
Forumproffs

Post by Micjac112 »

Ola Palme ska också ges en plats i truppen

Jocke86
Forumterrorist

Post by Jocke86 »

Vafasen Gardiner till Timrå?
If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
steve_saviano_theking
Forumproffs

Post by steve_saviano_theking »

Jocke86 wrote: 30 April 2026, 23:22 Vafasen Gardiner till Timrå?
Det är nya tider nu ekonomiskt sett, när vi inte ens klarar av en budgivning mot Timrå.
Ett skott! Ett mål! För Lakers!
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Jag tror att Timrå har stora luckor efter Dahlen och Pettersson - så de lägger nog överbud på allt de kan. Säg att Gardiner kanske har 200 hos oss, så ger Timrå 300 och då är Evertsson inte intresserad längre. Han har ett grymt skott, men alldeles för ojämn i min värld för den pengen.

Handlar alltså inte om att vi ej har råd. Handlar om vad vi får för pengarna.
steve_saviano_theking
Forumproffs

Svartvadet wrote: 1 May 2026, 07:51 Jag tror att Timrå har stora luckor efter Dahlen och Pettersson - så de lägger nog överbud på allt de kan. Säg att Gardiner kanske har 200 hos oss, så ger Timrå 300 och då är Evertsson inte intresserad längre. Han har ett grymt skott, men alldeles för ojämn i min värld för den pengen.

Handlar alltså inte om att vi ej har råd. Handlar om vad vi får för pengarna.
Visst är Gardiner ganska ensidig, men det är inte helt enkelt att hitta någon utifrån som kliver in och gör 15 mål och 30 poäng. Det är ju tyvärr ganska många chansningar som inte fallit så väl ut för Evertsson de senaste åren. Jag är rädd att vi istället för Gardiner tar in någon med ”skade-rabatt” som bara gör 15-20 matcher. Händer ju i princip varje år att vi tar in skadat gods som vi tror plötsligt skall hålla sig skadefria.
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Jag hade byggt laget såhär:

Mäntykivi - X - Suomi
Elvenes - Raz - Ågren
HG - Henriksson - Levin
Nilsson - Anderberg - Karlsson/Kratz

Kanske en finne till som center i första? Tänk en Kossila-typ. Känns väldigt mycket fart och tydliga roller såhär och i vanlig Evertsson-tappning väldigt få "målskyttar" bland forwards. Har du J Suomi och Aho som kryddar på backarna så har vi sjukt mkt offensiv bakåt. Påminner lite om Bengtsson-säsongen.
steve_saviano_theking
Forumproffs

Svartvadet wrote: 1 May 2026, 08:01 Jag hade byggt laget såhär:

Mäntykivi - X - Suomi
Elvenes - Raz - Ågren
HG - Henriksson - Levin

Kanske en finne till som center i första? Tänk en Kossila-typ. Känns väldigt mycket fart och tydliga roller såhär och i vanlig Evertsson-tappning väldigt få "målskyttar" bland forwards. Har du J Suomi och Aho som kryddar på backarna så har vi sjukt mkt offensiv bakåt. Påminner lite om Bengtsson-säsongen.
Är detta en uppgradering tror vi? Suomi och en kille som producerade hälften av vad Blichfeld producerade i finska ligan förra året. Låter inte jätte spännande att de 2 skall vara 2/3 av forwardsen i första femman. Då lastar jag hellre in på en riktigt bra tredjelänk i kedjan med Elvenes och Rasmussen.
Micjac112
Forumproffs

Everts VLH (18/19) 2.0

Post by Micjac112 »

steve_saviano_theking wrote:
Svartvadet wrote: 1 May 2026, 08:01 Jag hade byggt laget såhär:

Mäntykivi - X - Suomi
Elvenes - Raz - Ågren
HG - Henriksson - Levin

Är detta en uppgradering tror vi? Suomi och en kille som producerade hälften av vad Blichfeld producerade i finska ligan förra året. Låter inte jätte spännande att de 2 skall vara 2/3 av forwardsen i första femman. Då lastar jag hellre in på en riktigt bra tredjelänk i kedjan med Elvenes och Rasmussen.
Problemet i ekvationen är att Suomi är för trubbig och svag. Så vi kommer att fortsätta dras med bekymret och förmodligen laborera vidare .

Igen har vi på pappret ingen utpräglad sniper bland forwards. Vi hade gardiner förra säsongen, nu får vi ev hoppas på Olle Karlsson , någon annan ser jag inte. Vi har liknande lagstruktur som Frölunda. Många gedigna spelare , men utan riktig krydda vad gäller målskytte bland forwards.

Last edited by Micjac112 on 1 May 2026, 08:40, edited 2 times in total.
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Problemet är att du tittar på poäng och inte spelartyp. Blichfeld passar inte in i SHL, det är för mkt struktur för honom. I Liiga är det mer lir och struktur. I Schweiz är det typ bara lir. Är du för strukturerad i Liiga så är det inte säkert att du gör mkt poäng.
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Mäntykivi i center, så satte ihop det fel. Fick för mig att han var forward? Men då kanske det är en sniper som ska in trots allt? Hur som hur - Evert har väl sett kemin han haft med Suomi?

Ryktet går också att en viss Dansk på andra sidan pölen spelar i Europa nästa säsong. Kommer han "hem"? Förvisso ingen sniper
Micjac112
Forumproffs

Post by Micjac112 »

Svartvadet wrote:Mäntykivi i center, så satte ihop det fel. Fick för mig att han var forward? Men då kanske det är en sniper som ska in trots allt? Hur som hur - Evert har väl sett kemin han haft med Suomi?

Ryktet går också att en viss Dansk på andra sidan pölen spelar i Europa nästa säsong. Kommer han "hem"? Förvisso ingen sniper
Ja, då finns en möjlighet att få in en riktigt vass forward där ,

Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Snackar vi om spelaren som nästan på egen hand låg bakom Danmarks enda seger mot Smålejonen i junior-VM?
Do you even looksmaxx, bro?
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Det är han vi pratar om ja!
Micjac112
Forumproffs

Everts VLH (18/19) 2.0

Post by Micjac112 »

Jag är inte säker på att Evertsson släpper fram våra juniorer i vm och ger dem en plats, de kan vara för unga. Jag hoppas han gör det. Åtminstonne ger dem chansen med lite speltid. Och värvar Viggo från Boro. Annars blir det nog HV på honom.

Last edited by Micjac112 on 1 May 2026, 22:29, edited 1 time in total.
Stupet
Forumterrorist

Post by Stupet »

Hade man varit Evertsson nu så hade jag försökt på riktigt få in Wiggo Sörensen i truppen. Dessutom satsat på Olle Karlsson, Max Isaksson och Ola Palme. Men som vanligt så satsar Evertsson på skadeskjutna spelare istället. Tycker det är så otroligt tråkigt att se andra klubbar satsa på sina juniorer samtidigt som vi inte gör det. Förstår varför våra riktigt duktiga juniorer söker sig till andra klubbar där dom får ett helt annat förtroende och där klubbarna tror på dom. I Växjö satsar man hellre på skadebenägna spelare som KANSKE spelar en hel säsong fast det brukar bli 20-30 matcher istället för att satsa på juniorer som uppenbarligen gör jävligt bra ifrån sig.
Man har slutat hoppas för länge sen när det gäller Växjö och Evertsson för man vet redan att det INTE kommer satsas på juniorerna. Med ett gigantiskt TYVÄRR!!
Micjac112
Forumproffs

Everts VLH (18/19) 2.0

Post by Micjac112 »

Stupet wrote:Hade man varit Evertsson nu så hade jag försökt på riktigt få in Wiggo Sörensen i truppen. Dessutom satsat på Olle Karlsson, Max Isaksson och Ola Palme. Men som vanligt så satsar Evertsson på skadeskjutna spelare istället. Tycker det är så otroligt tråkigt att se andra klubbar satsa på sina juniorer samtidigt som vi inte gör det. Förstår varför våra riktigt duktiga juniorer söker sig till andra klubbar där dom får ett helt annat förtroende och där klubbarna tror på dom. I Växjö satsar man hellre på skadebenägna spelare som KANSKE spelar en hel säsong fast det brukar bli 20-30 matcher istället för att satsa på juniorer som uppenbarligen gör jävligt bra ifrån sig.
Man har slutat hoppas för länge sen när det gäller Växjö och Evertsson för man vet redan att det INTE kommer satsas på juniorerna. Med ett gigantiskt TYVÄRR!!
Vi spelade med tre juniorer förra säsongen, två mer eller mindre ordinarie. Vilka förövrigt kommer att vara juniorer nästa år också.

Lakers-Ulla
Forumamatör

Post by Lakers-Ulla »

Ok, så förutom de tre juniorer vi spelar med så ska vi ge ytterligare 4 (på SHL-nivå i princip helt oprövade) juniorer ordinarie A-lagsplatser?

Det blir definitivt svenskt rekord i så fall!

Jag tror att Lakers ligger ganska högt upp i statistiken över lagen som ger juniorer speltid? För några år sen (kommer inte ihåg vilket år) när kritiken som vanligt flödade så visade det sig att vi hade mest istid på juniorer i hela SHL!

Mantrat: (som ältats tills det blivit en sanning) att E hellre köper dyra skadade spelare och kategoriskt vägrar släpper fram super-juniorer börjar bli tröttsam

Absolut ska man ge duktiga juniorer chansen och det finns absolut fall i Lakers där man med fog kan ifrågasätta och ha synpunkter på att man borde agerat annorlunda (utan att veta något om omständigheterna) men det måste ju finnas BALANS både i kritiken och definitivt i laget (unga/rutinerade, spets/brunkare osv)!
Micjac112
Forumproffs

Post by Micjac112 »

Lakers-Ulla wrote:Ok, så förutom de tre juniorer vi spelar med så ska vi ge ytterligare 4 (på SHL-nivå i princip helt oprövade) juniorer ordinarie A-lagsplatser?

Det blir definitivt svenskt rekord i så fall!

Jag tror att Lakers ligger ganska högt upp i statistiken över lagen som ger juniorer speltid? För några år sen (kommer inte ihåg vilket år) när kritiken som vanligt flödade så visade det sig att vi hade mest istid på juniorer i hela SHL!

Mantrat: (som ältats tills det blivit en sanning) att E hellre köper dyra skadade spelare och kategoriskt vägrar släpper fram super-juniorer börjar bli tröttsam

Absolut ska man ge duktiga juniorer chansen och det finns absolut fall i Lakers där man med fog kan ifrågasätta och ha synpunkter på att man borde agerat annorlunda (utan att veta något om omständigheterna) men det måste ju finnas BALANS både i kritiken och definitivt i laget (unga/rutinerade, spets/brunkare osv)!
Vi får lita på att vi lärt oss och blivit bättre. Och att det finns en plan för Åtminstonne de landslagsspelare vi får fram.

StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Post by StenhårtSlagskott »

Vi behöver flyt med värvningarna. Det blir inte lätt att toppa den här säsongen.
Aleks
Forumdemon

Post by Aleks »

Får tänka på att vi ska genomlida CHL också. Eftersom truppen är ganska klar om alla rykten stämmer så ska det enbart in en forward och 1-2 backar beroende på vad de tänker om E Rosén. Jag hoppas de siktar på fin EHT-klass på kvarvarande forward och back. Därefter signar man 2-3 juniorer som ges chansen och inte minst kan avlasta i CHL-spelet. Har inte tittat på några j-matcher men utgår ifrån att det är självklart att signa Karlsson och Palme, sen kanske det finns någon mer som kan ta chansen alternativt att värva in ytterligare en talang som någon nämnde.

Med tanke på förre höstens skadeproblematik så borde det kanske värvas in ytterligare någon innan säsongen startar då det verkar tufft att lösa värvningar under säsong.
Micjac112
Forumproffs

Post by Micjac112 »

https://x.com/smliiga/status/2050603216912416792?s=46

Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Han ser riktigt mjuk och fin ut 👌 återstår att se om det funkar lika enkelt i SHL.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Uttråkad. Finns inget att analysera och fundera på.

MV-positionen
Samma som förra säsongen. Åhman kan väl sägas ha gjort sitt definitiva genombrott i toppen.

Backar:
För många lediga platser. Dessutom vet vi inte vad som sker med Rosén. Om något. Ungefär som det konstiga inlägget Källgren, Brynäs, gjorde i sociala media. Betyder det något? Är det shit-posting på fyllen? Är det bara så enkelt att han älskar VLH precis som alla andra hockeylovers och ville visa det? Om Suomi2 kommer får vi förhoppningsvis en publikfavorit. Jag har sett en del matcher under säsongen och han utstrålar pondus och verkar tycka hockey är tokskoj. Vi kommer få det lättare att spela oss ur mega-press om han tillåts använda sina verktyg och lösningar. Något jag är väldigt skeptisk till att vi gör. Och om vi låser in honom i en bur kan vi lika gärna värva någon annan. Han vet hur man gör när 5 skäggiga gubbar på skridskor rusar mot dig och säger att de bara vill pussas.

Centrar
Mäntykivi var första center hos Ilves. Tekningsstatistiken såg bra ut under grundserien, men det jag såg av honom i slutspelet, höll VLH-nivå. Alltså kommer de fasta situationerna vara ett stort bekymmer även kommande säsong. Center-sidan är bra. Guld-bra? Njaaee. Vi får väl se om vi kan hitta något radar-par och lite magi i enheterna.

Forwards
Ge mig tyngd vid alla Hockeygudar. Just do it! Tveka inte chiefen. Faxa som du aldrig faxat förut. För alla kids out there så är en fax en kopiator som kan kommunicera med andra kopiatorer. Fördelen när man skriver kontrakt är att påskrivna fax räknas som orginal juridiskt. Eller gjorde så åtminstone. Inte expert på kontraktsjuridik.

Vi är bra på brasse-hockey. Elvenes har verkligen höjt vår konstruktiva nivå. Det är intressant hur en lösningsfokuserad spelare gör även de andra mer konstruktiva. Som ringar på vatten på något sätt. Men om det inte startar någonstans, i det här fallet LE, så kan det givetvis inte heller sprida sig.

Slutspelet visade att vi behöver bli biffigare på anfallssidan. Backsidan kanske inte så mycket. Lowe-Granberg var ett fiasko i slutspelet. Gav oss inget annat än extremt långa perioder panikartat i egen zon. Där är en spelare som Suomi2 klart mer värdefull för han kan spela sig ifrån press eller enkelt lägga ut pucken. Han tar snabbare beslut i första skedet. Så för ovanlighetens skull skriker jag inte efter en stark defensiv back. Spelare med rätt attityd är alltid välkomna i min bok. Hittar vi en defensiv klippa med swagger så inte mig emot, men tyngden behövs mer längre fram i uppställningen.
Micjac112
Forumproffs

Post by Micjac112 »

Jag upplevde att vi under långa stunder spelade i för låg fart, vilket blev tydligt i slutspelet även om vi slog Brynäs. Jag vill se högre fart i spelet

Towen
Forumterrorist

Post by Towen »

Du har helt rätt i att faxade avtal bör gälla Varanen - Fråga Skellefteå AIK och Kenny AGOSTINO - Ett giftermål med skilsmässa redan innan den KHL-kontaminerade transatlanten landat i Västerbotten. Och det var vår 'Maestro' som såg till att det hände:

"Den exakta summan för att bryta avtalet med Kenny Agostino har aldrig offentliggjorts av Skellefteå AIK, men händelsen beskrivs som en betydande "ekonomisk smäll" för klubben."

:lol: :lol:

Avdelning Sideline Karatehockey at it's finest 8)

När det kommer till centersidan: 'KIWI' ser jag som ersättare för 'McLUL'. Om vi menar allvar med att utmana om guldet nästa säsong, behöver vi spänna bågen - med en ersättare för KOIVULA. Och en GARDINER 2.0.
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

För första gången någonsin tycker jag det känns som en stentrist silly. Vi har ett lag som är bra men som inte räcker till mot dom allra bästa, eller när det börjar bränna till med fysisk slutspelshockey. Några få namn ska in, inget av namnen det ryktas om får mina mungipor att peka uppåt. J Suomi ser fin ut, men jag litar inte längre från nåt som kommer direkt från SM-liiga.

En enda stor gäspning är vad det är. Over and out.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Towen wrote: 4 May 2026, 16:40 När det kommer till centersidan: 'KIWI' ser jag som ersättare för 'McLUL'. Om vi menar allvar med att utmana om guldet nästa säsong, behöver vi spänna bågen - med en ersättare för KOIVULA. Och en GARDINER 2.0.
Håller med. 2 forwards av högsta klass behövs. Helst av modell STARK och högerfattad.
Micjac112
Forumproffs

Everts VLH (18/19) 2.0

Post by Micjac112 »

Nu får jag inte ihop centersidan. Efter förlängningen en Strandberg. Ska vi skeppa en ung talang igen? Tänker på Anderberg . Ska Henriksson gå vinge ? Frågorna är många. Och finns det plats för två riktiga forwards nu ? Finns det plats för Olle Carlsson på forwardssidan?

Eller ska vi ha en stor trupp nu med CHL. ?

Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Uppdatering av THE GRID:

MV1: Åhman
MV2: Persson
MV3: (Källgren) - Ny från BIF. Otroligt löst rykte om saker som hänt på sociala media

B1: Persson
B2: Rafferty
B3: Lowe
B4: Rosén
B5: (Aho) - Ny från AHL
B6: (J.Suomi) - Ny från KooKoo
B7: (Lindgren) - Ny från Vimmerby
B8: (Cooper) - förlängning

C1: Rasmussen
C2: Henriksson
C3: (Mäntykivi) - Ny från Ilves
C4: Strandberg

V1: Elvenes
V2: E.Suomi
V3: Gustafsson
V4: Ågren
V5: Kratz
V6: Nilsson
V7: Anderberg
V8: (Levin) - Ny från Kalmar

Uppdatering: Åhman förlängt. Strandberg förlängt, flyttade Anderberg till vinge. Cooper tillagd som rykte.
Micjac112
Forumproffs

Everts VLH (18/19) 2.0

Post by Micjac112 »

Och inga nya juniorer , spontant för många tredje och fjärdefemmaspelare

Är det klart att Leo inte blir kvar ?

Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Om du går till Elite Prospects och kollar förra säsongens trupp så ser du att vi använde oss av många fler (särskilt junisar) än vad som stod i uppställningen initialt. Backsidan (inklusive rykten) är ärligt inte kattpiss. Inte centerbesättningen heller. På FW-fronten måste en skarpskytt in. Helst högerfattad. En nödvändighet faktiskt. Och helst inte en kortvuxen med backhopparkropp. Han behöver heller inte vara någon som också kan gå center. En egenskap lagledningen tidigare uppskattat storligen. Vi har flera redan som kan gå center. Inte minst Anderberg som kan centra alla linor vid skador.

Typ en högerfattad Kovacs utan vattenskallen och utan LHCs losermentalitet. Får gärna vara transa.
Micjac112
Forumproffs

Everts VLH (18/19) 2.0

Post by Micjac112 »

Ja, nu har vi ingen forward som mäktar med 15 mål förutom Rasmusen med lite flyt. Men vi har en drös med gedigna tvåvägsspelare som max mäktar med 5-8 mål per man.

Det stora problemet är att Soumi inte är den snipern vi trodde , det problemet kommer att hänga med oss

Bra backsida. Och bra förstemålvakt

Känns som vi ska vinna många matcher med 1-0 och 2-1

Last edited by Micjac112 on 6 May 2026, 17:27, edited 1 time in total.
Jocke86
Forumterrorist

Post by Jocke86 »

Då var han presenterad av Timrå
Screenshot_20260506_181036_Gmail.jpg
Screenshot_20260506_181036_Gmail.jpg (33.25 KiB) Viewed 154 times
If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
Post Reply