Växjö tackar av fem spelare
10.33
Alexander Jonsson
DELA
Säsongen tog slut för Växjö i semifinal mot Rögle för en vecka sedan. Nu väljer smålänningarna att tacka av fem spelare som därmed lämnar klubben.
Mest iögonfallande är den nordamerikanska trion Zach Giuttari, Dylan McLaughlin och Felix Robert.
McLaughlin har redan gjort klart med Timrå medan Expressen uppgett att Giuttari är klar för Linköping. Var Felix Robert hamnar är ännu oklart.
Även Ville Svensson och Kevin Israelsson lämnar klubben. Båda har varit utlånade till Vimmerby i hockeyallsvenskan under säsongen. Israelsson har däremot gjort klart med Karlskrona i hockeyettan.
Växjö tackar samtliga spelare och meddelar på sin hemsida att de successivt kommer att tacka av spelare samt presentera nyförvärv den kommande tiden. Därmed kan fler spelare lämna laget.
Everts VLH (18/19) 2.0
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Från Aftonbladet:
If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
Om de spelar fortfarande blir det ju inte officiellt än. Lite tråkigt att Dylan lämnar. Han har bjudit på lite läckerbitar under ett par år. MEN - let's face it - Dylan är inte en spelare som växer ut i slutspel.
Vad händer med Reid? Med COOPER?
Vad händer med Reid? Med COOPER?
Dylan är ingen jag ville ha kvar. Alldeles för vek. Han är EXTREMT anpassad för brasse-hockey, vilket ju var vår offensiva gameplan, så på så sätt passade han in. Men i ett slutspel så krävs det mer än känsliga handleder. Om vi analyserar varför vi har 1-8 mot RBK i de 2 senaste mötena i slutspelet så kommer inte svaret vara att vi har för få "Dylans". Snarare tvärtom och det oroar mig. För kollar man vår trupp så verkar inte power vara något ledord vi går efter. Samtidigt är silly i en tidig fas och mer kraftfulla spelare kan vara på ingång. Måste vara på ingång om vi ska kunna gå hela vägen, och för att vi inte ska ha 2-12 mot RBK på 3 möten.
Do you even looksmaxx, bro?
Men kollar man på TIK och vad de tappar så är Dylan nästan en given värvning. De blir av med känsliga handleder och måste ersätta. Gå långt i ett slutspel är inte deras främsta prio utan att faktiskt ta sig dit. I en serielunk är mjukare killar helt ok. Man möter olika motstånd omgång för omgång och utrymmet för brasse-plays är klart större och behovet av styrka klart mindre än i ett slutspel.
-
StenhårtSlagskott
- c/o LL´s Forum
Svårt att veta om vi behöver Dylan eller inte. Men nu är beslutet taget och har inte mycket att invända.
På sikt kommer det inte att hålla för oss att ligga 10:A i lönetabellen och tro vi ska vinna enorma framgångar. Med nuvarande trend ekonomiskt kommer vi sakta att dala nedåt, för att till sist dingla vid strecket.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
Lakers-Ulla
- Forumamatör
Ingen risk så länge vi har Evertsson - men den dagen han lämnar kan det bli riktigt jävla obehagligt!Micjac112 wrote:På sikt kommer det inte att hålla för oss att ligga 10:A i lönetabellen och tro vi ska vinna enorma framgångar. Med nuvarande trend ekonomiskt kommer vi sakta att dala nedåt, för att till sist dingla vid strecket.
Skriv 100års kontrakt med honom.Lakers-Ulla wrote:Ingen risk så länge vi har Evertsson - men den dagen han lämnar kan det bli riktigt jävla obehagligt!Micjac112 wrote:På sikt kommer det inte att hålla för oss att ligga 10:A i lönetabellen och tro vi ska vinna enorma framgångar. Med nuvarande trend ekonomiskt kommer vi sakta att dala nedåt, för att till sist dingla vid strecket.
-
Lakers-Ulla
- Forumamatör
Ja, jag håller med!
Men det finns en ganska stor skara här inne som har velat bli av med honom i 15 år!
Kritiken har tystnat i några veckor efter varje guld - för att sen dra igång med full kraft igen efter någon period in i första träningsmatchen i augusti!
Men det finns en ganska stor skara här inne som har velat bli av med honom i 15 år!
Kritiken har tystnat i några veckor efter varje guld - för att sen dra igång med full kraft igen efter någon period in i första träningsmatchen i augusti!
Chiefen är anställd tillsvidare. Han är inte på tidsbestämt kontrakt. Så på sätt och vis så är han på livstidskontrakt, eller till 67 års ålder.
-
Dysterqvist
- Forumdemon
Emil Alba har utgående kontrakt i FBK.
Stor, fysisk och nyligen opererad för brutet ben i handen. Evertsson är garanterat med i racet om honom
Stor, fysisk och nyligen opererad för brutet ben i handen. Evertsson är garanterat med i racet om honom
Tack och hej
#6 Petter Granberg
#12 Otto Koivula
#17 Erik Andersson
#6 Petter Granberg
#12 Otto Koivula
#17 Erik Andersson
Erik har gjort det bra. Men fjärdekedjans center måste lösas på annat sätt. Synd att Stjernborg är fjärdecenter i SAIK
-
Dysterqvist
- Forumdemon
Ofattbart att man släppte en JVM-kapten som varit med sedan U16 och uppåt. Det går såklart inte tvinga någon att vara kvar men detta känns som ett stort jävla misslyckande. Stjernborg gjorde för övrigt mål igår, i final nr.1.Micjac112 wrote: 24 April 2026, 16:40 Erik har gjort det bra. Men fjärdekedjans center måste lösas på annat sätt. Synd att Stjernborg är fjärdecenter i SAIK
Jag har ingen inside, men ibland kan det vara bra att byta miljö oavsett vilken bransch du jobbar inom. Gäller även hockeyspelare.
Ja, eller som med GRANBERG - att man vill hem till mamma

- steve_saviano_theking
- Forumproffs
Jag tror att man gärna hade behållt Stjernborg, men det blev en ekonomisk fråga och med tanke på vilken nivå vi ligger på lönemässigt, så måste vi vända och vrida på varenda krona och då gjorde man bedömningen att vi inte kunde betala det Skellefteå gjorde.Dysterqvist wrote: 24 April 2026, 17:10Ofattbart att man släppte en JVM-kapten som varit med sedan U16 och uppåt. Det går såklart inte tvinga någon att vara kvar men detta känns som ett stort jävla misslyckande. Stjernborg gjorde för övrigt mål igår, i final nr.1.Micjac112 wrote: 24 April 2026, 16:40 Erik har gjort det bra. Men fjärdekedjans center måste lösas på annat sätt. Synd att Stjernborg är fjärdecenter i SAIK
Ett skott! Ett mål! För Lakers!
Önskeläget är givetvis alltid att det uppstår, vad jag kallar, magi mellan klubb och spelaren. Klubben är den bästa möjliga miljön för spelarens utveckling och klubben får ut mycket hockey/krona och får en pusselbit som uppfyller just den roll klubben har behov av. Mer än trivsamt för båda parter. Det är magi.
Det jag beskriver ovan uppstod inte mellan Granberg och VLH enligt mig. Det gjorde det med Welch, Rahimi och Melart exempelvis. Granberg är en kompetent spelare, men har inte den pondus, rizz som kidsen skulle säga, vi behövde. Han tacklas inte själv överbord, men ser inte heller till att skicka motståndaren samma väg eller markera så att våra känsliga killar får spela mer ostört. Helt enkelt inget ledarskap på isen. Hur han var off-ice vet jag inte. I det här fallet är det klokt att spelaren och klubben skiljer sig. Granberg är alldeles för etablerad för att ha som en spelare som "enbart" gör sitt jobb. Både för hans egen och klubbens skull. Han ska vara en franchise-spelare och det var han verkligen inte hos oss.
Sedan underlättades det hela inte med att han parades ihop med Lowe. Ett knasigt sammansatt par. Det man försökte få ut av experimentet misslyckades fullständigt.
Kanske om man hade särat på de och låtit Kaptenen få en och The Wonderkid den andra så hade vårt första backpar inte blivit tacklade överbord i den sista semin. Inte båda i alla fall.
-
Svartvadet
- c/o LL´s Forum
Jag kan tala om att i Stjernborgs fall så handlade det inte om någon bitterhet eller att vi ej ville ha kvar. Han ville testa något annat och få lite annat perspektiv på hockey för att bli bredare i sin kompetens och vill ta sikte på Schweiz eller NHL.
Stor sannolikhet att han kommer tillbaka i framtiden, man får bara acceptera att ens hockeykarriär är kort och då vill man kanske testa mycket?
Stor sannolikhet att han kommer tillbaka i framtiden, man får bara acceptera att ens hockeykarriär är kort och då vill man kanske testa mycket?
Sportslig maktfaktor i SHL, 4 guld sista 10 åren. Och samma budget som en nykomling. Kan vi verkligen inte bättre ekonomiskt? 

Micjac112 wrote: 26 April 2026, 22:27 Sportslig maktfaktor i SHL, 4 guld sista 10 åren. Och samma budget som en nykomling. Kan vi verkligen inte bättre ekonomiskt?
Skellefteå ännu mer framgångsrika och även dom liknande budget.
Så är verkligheten, bara leva med det och det kommer fungera så länge Evertsson är kvar.
Hockey/krona är sporten bakom sporten. Vem vill vara HV? Störst budget - minst hockey.
Jag kan ha fel men vilka andra lags juniorspelare byter Shl-lag för att prova på något annat?Svartvadet wrote: 26 April 2026, 13:53 Jag kan tala om att i Stjernborgs fall så handlade det inte om någon bitterhet eller att vi ej ville ha kvar. Han ville testa något annat och få lite annat perspektiv på hockey för att bli bredare i sin kompetens och vill ta sikte på Schweiz eller NHL.
-
Dysterqvist
- Forumdemon
I avstämningen med Evertsson framgår det ganska tydligt att han tycker väldigt många spelare i SHL är överbetalda. I jämförelse med många andra är inte Stjernborg speciellt dyr, men Evertsson tyckte väl att han kunde hitta en likvärdig spelare till en billigare peng. Att han inte är sentimental och ser något mervärde i att Stjernborg har vuxit fram i klubben sen U16 vet vi sedan tidigare, om man är född på Stortorget här eller i Alaska spelar ingen roll. Evertsson är bara ute efter att bygga bästa möjliga lag, för så lite pengar som möjligt. Han verkar nästan njuta av utmaningen en mindre spelarbudget innebär.
Konstigt att vi fortsätter att spekulera när Svartvadet har beskrivit hur det är ovan. Ibland väljer spelare att byta klubb för att få till ett miljöombyte (både hockeymässigt och privat). Det utvecklar en som människa och spelare. Ett vanligt exempel är spelare som vet att de med största sannolikhet inte tar en plats i NHL, men väljer att ro över pölen för det. Nya intryck både på isen och utanför.
Personligen tycker jag inte att man ska åka över förrän man är 22-23 år. Se exempelvis Selänne och Datsyuk. Man är mognare både som hockeyspelare och människa vilket är en stor fördel. Men det är bara min åsikt och varken NHL eller spelarna bryr sig ett dyft om vad jag tycker och tänker.
Personligen tycker jag inte att man ska åka över förrän man är 22-23 år. Se exempelvis Selänne och Datsyuk. Man är mognare både som hockeyspelare och människa vilket är en stor fördel. Men det är bara min åsikt och varken NHL eller spelarna bryr sig ett dyft om vad jag tycker och tänker.
Jag köper det, men en annan SHL-klubb....Varanen wrote: 27 April 2026, 13:01 Konstigt att vi fortsätter att spekulera när Svartvadet har beskrivit hur det är ovan. Ibland väljer spelare att byta klubb för att få till ett miljöombyte (både hockeymässigt och privat). Det utvecklar en som människa och spelare. Ett vanligt exempel är spelare som vet att de med största sannolikhet inte tar en plats i NHL, men väljer att ro över pölen för det. Nya intryck både på isen och utanför.
Personligen tycker jag inte att man ska åka över förrän man är 22-23 år. Se exempelvis Selänne och Datsyuk. Man är mognare både som hockeyspelare och människa vilket är en stor fördel. Men det är bara min åsikt och varken NHL eller spelarna bryr sig ett dyft om vad jag tycker och tänker.![]()
Men visst, betyder inte klubbhjärta det minsta lilla för Evertsson så varför skulle spelarna bry sig om det.
Jag tror däremot publiken bryr sig om en spelare som varit med sedan juniortiden. I längden är det sådana spelare som drar lite mer publik till matcherna.
Säg att Josefsson och Roséns pöjkar börjar ta sig uppåt och spela i A-laget. Visst brinner en hel stad lite mer för sådana spelare.
Locktoner från just Skellefteå smickrar nog lite extra med. Let's face it; end a klubb i Sverige som dominerat mer än vi det senaste dryga decenniet. Eftersom STJERNBORG har rötter i södra Sverige kommer han säkert landa hos oss igen - som en BÄT TRE hockeyspelare.Se på LUNDBERG (x 2) i SAIK, som gjort omvänd resa - Det är VI som gjorde män av dem 
GRANBERG är ju lite specielt, med en mamma som är lagläkare i Skellefteå. Som att gå runt med navelsträngen två och ett halvt varv runt halsen - svårt att klippa banden då
Och vad händer med COOPER?? Vore trevligt om man signalerade intention gällande en av våra skönaste pjäser.
GRANBERG är ju lite specielt, med en mamma som är lagläkare i Skellefteå. Som att gå runt med navelsträngen två och ett halvt varv runt halsen - svårt att klippa banden då
Och vad händer med COOPER?? Vore trevligt om man signalerade intention gällande en av våra skönaste pjäser.
Precis. Det är inte många som vet att LOOKSMAXXING är vårt hemliga vapen. 
Mäntykivi och Ilves utslagna i semin mot Tammerfors-rivalen Tappara med bl a Blichen och E.Sylvegård.
Och i den andra semin så tog sig Jimi Suomi sig till final. Utav av de båda VLH-ryktena så var Suomi klart bättre idag av det jag såg. Den med klart mest star-power.
Åman kvar. Det är jag nöjd med
-
Svartvadet
- c/o LL´s Forum
”-Det här känns som ett väldigt bra steg för mig. Jag är nyfiken på Skellefteå och allt kändes spännande när de presenterade sitt upplägg. Jag känner att det är dags för något nytt. Det blir en stor omväxling, men det är precis vad jag behöver just nu för att utvecklas vidare, säger Victor Stjernborg”
Han var ju ganska tydlig också när han lämnade?
Han var ju ganska tydlig också när han lämnade?
Rätt tydligt att han anklagade chiefen för att hata egna produkter och alla med ett VLH-hjärta. Chiefen är en trojansk häst från Taif = confirmed.
Personligen så är jag mest nyfiken på att se om vi kommer ta in någon kraftfull spelare. Jimi Suomi är EXAKT chiefens dröm-back. Bra på rören och bra passningsspelare. Mest istid i KooKoo och bra star-power, men inte kraftfull. Mäntykivi tekade skit igår och såg ut som en VLH-center i ren allmänhet. Han hade kunnat spela i VLH under säsongen och vi hade inte märkt någon skillnad. Alltså inte dålig, men inte direkt någon som har slutspelet som sin styrka. Bra spelfördelare om han inte sätts under press. Något vi tyvärr vet att RBK gör.
Personligen så är jag mest nyfiken på att se om vi kommer ta in någon kraftfull spelare. Jimi Suomi är EXAKT chiefens dröm-back. Bra på rören och bra passningsspelare. Mest istid i KooKoo och bra star-power, men inte kraftfull. Mäntykivi tekade skit igår och såg ut som en VLH-center i ren allmänhet. Han hade kunnat spela i VLH under säsongen och vi hade inte märkt någon skillnad. Alltså inte dålig, men inte direkt någon som har slutspelet som sin styrka. Bra spelfördelare om han inte sätts under press. Något vi tyvärr vet att RBK gör.
-
Dysterqvist
- Forumdemon
Din beskrivning av Jimi Suomi låter exakt som Alfons Freij, en till JVM-spelare från egna leden som ”blev sugen på att testa något nytt”.