Everts VLH (18/19) 2.0

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Dysterqvist
Forumdemon

Re: Everts VLH (18/19) 2.0

Post by Dysterqvist »

bratsson wrote: 22 January 2026, 12:01 Tambellini och Hennessy kom väl runt februari?

Lugnt, Evertsson har full koll.
Både Tambellini och Hennessy presenterades precis kring nyår. Det finns tid kvar innan fönstret stänger, problemet är väl att den typen av värvningar under säsong som blivit Evertssons signum har blivit betydligt svårare att göra, om man inte har massvis med pengar.
Jag har inga större förhoppningar på att det kommer något mer nyförvärv den här säsongen faktiskt.
Kloker
Forumterrorist

Post by Kloker »

En röd tråd de senaste säsongerna gällande Hönerövens fantastiska scoutande är att det är spelare i laget som tipsar denne om sina fantastiska kompisar som dom har spelat med. Hönans egna fingerspitzengefühl tål att ifrågasättas. Men en spelare från HA och en bastubadande poängspruta (Suomis kompis…) till nästa säsong är ju inte hönsskit…

Att det inte laget har förstärkts-/kompletterats med tanke på den hitskeppade spetsfrånvaron är mycket märkligt. Minst sagt.
bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

Dysterqvist wrote:
bratsson wrote: 22 January 2026, 12:01 Tambellini och Hennessy kom väl runt februari?

Lugnt, Evertsson har full koll.
Både Tambellini och Hennessy presenterades precis kring nyår. Det finns tid kvar innan fönstret stänger, problemet är väl att den typen av värvningar under säsong som blivit Evertssons signum har blivit betydligt svårare att göra, om man inte har massvis med pengar.
Jag har inga större förhoppningar på att det kommer något mer nyförvärv den här säsongen faktiskt.
Ah, tog Josefsson på orden i podden Image

Skickat från min SM-S921B via Tapatalk

StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Post by StenhårtSlagskott »

Varanen wrote: 21 January 2026, 22:19 Nja, kollar man VLHs totala historia så har mina landsmän varit bidragande till vår framgång. Svårt att bidra när man är skadad och det finns även svenska spelare som varit mindre lyckade. Men då betonar man inte deras nationalitet. Jag skulle till och med hävda att det finns mumintroll i dagens SHL du gärna sett i vår trupp nu. :lol:

Det allra intressantaste är några av oss ser skador som ett karaktärsfel, men bara om det är finska spelare. Ingen hävdade att Martin Lundberg hade fel karaktär när han var skadad eller att HugoG är av surt virke nu när han är på injury roster.

Jag är också frustrerad över att Koivula knappt kunnat spela under hans tid hos oss och att Suomi återigen är skadad, men att från det hävda att finska spelare är skit och har något mer att bevisa än andra nationaliteter är en felaktigt dragen slutsats.

De två senaste finska värvningarna har varit allt annat än lyckade. Ingen är mer frustrerad än jag. Skulle vara Micjac då. Bäst att jag inte visar mig ute tills vi återigen har en finsk toppspelare i VLH. Tack så j-a mycket chiefen! Jag kommer stämma dig personligen för anti-finsk verksamhet om inte Mäntykivi levererar :lol:
Jag tänker bara på våra nuvarande spelare och när de spelar. Det är inte tillräckligt snabba i sitt spel för en ledande formation. Soumi jobbar hårt. Men här och nu är de sämre än väntat och det får du ansvara för. Du har hand om sommarträning i öknen. Kan han få en utveckling som Robert kommande säsong :?:
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

HHA och Evert har haft en del kontakt senaste. Vet ej mkt mer än så.
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Re: Everts VLH (1[emoji239[emoji2394]]/1[emoji239[emoji239[emoji2393]]]) 2.0

Post by PutteA »

Ja det är ju bra om vi kan uppdatera backsidan om nu Coop försvinner, annars så är det ju spets framåt vi behöver.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Elvenes, Rafferty, Gardiner, Rasmussen och Suomi står allihop på minus i +/-, fyra av våra fem främsta poänggörare är alltså inne på fler mål bakåt än framåt. Suomi tog jag med för han är tänkt att bära detta laget offensivt 🙂.
Endast LHC och Leksand visar upp samma usla stats i toppen av interna poängligan. HV, DIF och Örebro får nog också räknas in här. Det är bottenskrapet plus Växjö Lakers som har dessa siffror, bland topplagen har poängspelarna oftast plus så det skriker om det.
Vi saknar fortfarande ett par klassforwards, pålitliga poänggörare med defensiva kvaliteter. Rasmussen är en sådan spelare, att han står på minus beror antagligen på att han har fått agera städgubbe i stort sett hela säsongen; man har kastat på honom olika forwards i försök att få igång dom.
Årets upplaga av Växjö Lakers är ett mysterium, det borde vara omöjligt att nosa på tredjeplatsen i tabellen med den statistiken och det svaga spelet man visar upp ganska ofta. Men som nån skrev igår, det är inte vackert men vi är svåra att besegra.
Towen
Forumterrorist

Post by Towen »

Vi ÄR svåra att besegra. Ja förutom om du frågar Skellefteå då. Jag tar hellre Frölunda än SAIK i semin. I lördagsstudion sitter Sanny och grabbarna och använder uttrycket "Växjö tassar med topplagen", vid åtminstone tre-fyra tillfällen under sändningen. Jag tar det. Jag gillar möjligheterna och signalerna det sänder - Att TASSA MED täten - Vi som ser Animal Planet vet att det är precis så lejonstammar jagar. Smyger med buffel över savannen - innan de kommer från ingenstans och "går för the kill".

Låt oss tassa med in i maj. Hela vägen in i munhålan på expertis och kultur.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Ja, det passar oss bra. Dif-matchen senast var intressant i mitt tycke eftersom jag för första gången såg vad årets upplaga skulle kunna uträtta i ett slutspel. Att psykologiskt besegra Dif på bortais på de oskrivna reglerna, rufflet och stöket visar att vi har potential. Men en gång är ingen gång sägs det ju så jag vet inte om vi klarar av det mer kontinuerligt eller om det var en lyckoträff.
Jocke86
Forumterrorist

Post by Jocke86 »

If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Jocke86 wrote: 26 January 2026, 09:10 Adam Åhman blir kvar i Växjö https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... jo-lakers/
Bara han inte blir för bekväm med sitt nya kontrakt . Men helt riktigt att förlänga. Adam har varit bra.

Jag tror att Evertssons kommer presentera något snart. Det vore synd om han inte försökte göra laget bättre. När det är tydligt att vi inte har den riktiga attacken mot mål.

Hur dyrt skulle det vara att få loss en liten spelare George Diaco. Betalar Evertsson per kilo kan det inte bli så farligt. Vad ligger kilopriset på i Kalmar nu för tiden :?:
Kalmar får ingenting om han lämnar efter säsongen. Det är en chansning och ingen vet han är tillräckligt snabb för SHL. Men en möjlig chansning :P
Towen
Forumterrorist

Post by Towen »

Svartis går runt och sprider rykten om att HÄMAN är detaljer från spel i Lakers nästa säsong. Låter lovande. Snittar ungefär 0.5 poäng i Bern. En annan bekanting på backsidan från den mäktiga uppsättningen vid senaste guldet, hittar vi i Zug - Lukas BENGTSSON. Ser inte ut att ha överimponerat där nere, givet förväntningarna. Verkar ha missat en del matcher innevarande säsong. Vet inte hur hans kontraktsituation ser ut, men jävla* vad häftigt om 'Chief' lyckades ro hem båda två - med löften om samma episka resa. Lukas var rena tivoliattraktionen när han var här senast. Karln dansade hockey.

Vi skall vara en käftsmäll i fejjan på kulturen nästa säsong.
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Det måste in raketer FRAMÅT, riktigt tunga namn. Vi har redan Ågren, Suomi och några till utfyllnadsspelare på kontrakt. Eddie Levin från allsvenska Kalmar och Suomis finske kompis är tydligen klara - inte så man studsar av förväntan direkt? 😐
Towen
Forumterrorist

Post by Towen »

Ja nu räcker det med fösare, tåfjuttar och tjejkast från HA - Columbus sätter upp Brendan GAUNCE på waiver. Om inget annat NHL-lag vill ha honom skickas han till Cleveland Monsters (schysst namn) i AHL. Borde inte 'Chief' vara sugen? Vi vet hur det gick senast han var här. Vet inte hur kontraktet ser ut för honom. Förlorar han inte för stora summor borde han själv vara intresserad av att avsluta på Stortorget i vår?
bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

Skulle inte förvåna mig om han går och vänta på Otto och Hugo ändå.
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Lyssnade på Lakerspodden innan, där dom bl a tog upp Mäntykivi. Han kan såklart bli en succé i SHL, men man blir ju lite oroad att SHL-rejects som Jens Lökke och Lukas Jasek + några till, ligger före Mäntykivi i interna poängligan. Det är vad är, denna typen av värvningar får vi nog vänja oss vid. Ibland blir det bra, ibland inte.
I år tror jag inte det kommer in nån mer, kanske att Otto kan spela i slutspelet och Hugo förhoppningsvis nästa säsong.
Micjac112
Forumproffs

Post by Micjac112 »

Vi fortsätter värva finskt. En Soumi till https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... imi-suomi/

Skickat från min iPhone med Tapatalk
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Micjac112 wrote: 30 January 2026, 16:29 Vi fortsätter värva finskt. En Soumi till https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... imi-suomi/

Eller en ny Melart :?: 1 kg luft eller 1 kg granit :?:

Hinner vi få in något inför imorgon.
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

StenhårtSlagskott wrote: 30 January 2026, 17:44 Eller en ny Melart :?: 1 kg luft eller 1 kg granit :?:
Jimi Suomi, 79 kg
Ilari Melart, 97 kg
steve_saviano_theking
Forumproffs

Post by steve_saviano_theking »

Synd för han att han ska behöva bli skadebenägen de närmaste säsongerna…
Ett skott! Ett mål! För Lakers!
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Dysterqvist wrote: 30 January 2026, 19:07
StenhårtSlagskott wrote: 30 January 2026, 17:44 Eller en ny Melart :?: 1 kg luft eller 1 kg granit :?:
Jimi Suomi, 79 kg
Ilari Melart, 97 kg
Vikt är bara en siffra. Att åka in 79 kg granit eller 97 kg luft är extremt stor skillnad. Lägg sedan vikt vid attityd. Robert vinner puckar på attityd mot betydligt tyngre spelare.
Vi får vänta och se eller ratta in finlandia league.

Robert väger 100 kg :lol:
bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

Stör mig fortfarande på att Evertsson inte nöp Jonathan Ang.
Micjac112
Forumproffs

Post by Micjac112 »

bratsson wrote:Stör mig fortfarande på att Evertsson inte nöp Jonathan Ang.
Vi har ju Soumi Image

bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

Micjac112 wrote:
bratsson wrote:Stör mig fortfarande på att Evertsson inte nöp Jonathan Ang.
Vi har ju Soumi Image

Nu kommer ödlan och tar dig i örat
Towen
Forumterrorist

Post by Towen »

Säga vad man vill om verksamheten i dojon, men Sensei är inte rädd att gå sin egen väg. Fanbase går bananas (mig inräknad) över Mumindalen's plantskola. Otto och Eemeli visar grabbarna vodka och risbastu, men på isen är de inte de ledhundar de kom med löften om. Är Finlands sak ens vår längre?

Men vi får inte glömma bort att nationen givit oss Jari KURRI, SELÄNNE, KIISKINEN, Varanen, Tove JANSSON - och en behaglig krockkudde mot ryssen.

Och Sensei svarar tvivlen och oron bland gräsrötterna med att närmast hånfullt självsäkert landa in ytterligare två Liiga-lirare - varav en är namne med redan hårt ansatta SUOMI 1. Nu får vi en SUOMI 2 plus en kompis till honom :lol:

MÄNTYKIWI är i en intressant ålder (24) och förr eller senare måste vi rent statistiskt få en ny fullträff på en finsk spelare. Vi VET att de finns (Lex SUOMELA).

I Tornedalen finns ett IKEA som till hälften ligger i Sverige, och till hälften i Finland - Finlands sak ÄR vår :!:
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Chiefen är i alla fall konsekvent vad det kommer till vilka backar han gillar. Suomi2 är en skridskoskicklig tvåvägsback med en offensiv ådra TM. :lol:

Hopps vi ersätter Granberg (bra men jag hade hoppats på mer) med någon som kan få stopp på motståndet.
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Expectedhockey har lagt ut Jimi Suomis spindeldiagram: han ser bra ut offensivt, skjuter mest i hela ligan och har bra fart. Ingen fysisk back. Är han tänkt att ersätta Leo S W, eller Elias Rosén?
Towen
Forumterrorist

Post by Towen »

Leo gör väl bäst i att göra en säsong till i Sverige? Verkligen blomma ut här innan han ger sig in i den knivskarpa konkurrensen där borta (Lex DAHLÉN som inte ens tyckte sig behöva SHL-erfarenhet; jag har sagt det förut, hade varit häftigt att jämföra Jonathan's nuvarande karriär med om han hade nappat på att följa med EP40 till oss inför 17/18, vill minnas han var här och tittade..)

Tror ni det kommer något i vår? Hugo känns nästan som ett nyförvärv nu. Hoppas han har kvar självförtroendet han hade innan skadan. Såg riktigt fin ut och var på väg till ett "genombrott 2.0". Har grabben en nivå till i sig?

MÄNTYKIWI i all ära (sägs ha sjujäkla spelsinne men inte så snabb? Påminner om en viss 87..) men man önskar ett mer etablerat namn in bland forwards nästa säsong. Som ELVENES. Vi är för anonyma i offensiven, och varit i flera år. En uppsjö "hårt jobbande tvåvägs-bla-bla-bla". Hade varit roligt om man rodde in en gubbe som Linus KARLSSON, Jesper FRÖDÉN etc. Pjäser som skvalpat mellan NHL, AHL och toppklubbar i Schweiz.

Ett namn som ger lite 'BUZZ' kring klubben redan pre-season i poddar och dyl.
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Kalmar krossar gnaget med 7-2 och går upp i ledning av HA, imponerande. Deras jänkare bara öser på: Diaco 3+0, Hawel 2+1. Vi tar Eddie Levin i stället, en billigare lösning 🙂
Towen
Forumterrorist

Post by Towen »

I dagens podd skrämmer 'STUBBEN' upp mig en smula med att lyfta en fråga jag inte tänkt på själv: Man har som tagit ELVENES för given över nästa säsong - att komplettera med någon ytterligare sylvass och skruva på nästa guldlag - men är Lucas för bra för SHL (som Keegan)? Kommer $Schweiz dra i honom? Måste vi "börja om" i änden vi har som svårast?

Vi målar inte f*n på väggen. Vi bestämmer oss för att Lucas blir kvar, och är här för att vinna med Björn. I annat fall ligger det nu på 'STUBBEN' och JEPSEN att hitta en ersättare - Avdelning väck inte den björn som.. :lol:
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Elvenes lär inte vinna nåt med Björn, inte så länge Luleå och Skellefteå existerar, men förhoppningsvis prioriterar han och sambon närheten till släkt och vänner. Men 5 miljoner är 5 miljoner, typ.
Skulle Elvenes försvinna får Evertsson börja om på ruta ett igen med Rosén, Ågren och två stycken Suomi som grundpelare 🤡
Micjac112
Forumproffs

Post by Micjac112 »

Är verkligen vårt tidigare vinnande koncept övergivit? Är magin över vad gäller nyförvärv vid jul januari ? Har vi blivit main stream ? Det känns så.

bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

Micjac112 wrote:Är verkligen vårt tidigare vinnande koncept övergivit? Är magin över vad gäller nyförvärv vid jul januari ? Har vi blivit main stream ? Det känns så.

Svar ja.
Inte ens när topp-spelare skadar dig ska dom ersättas.

Men han känner väl som oss andra, vi har ingen chans mot skellefteå ändå så spara pengarna till nästa säsong.
Lakers-Ulla
Forumamatör

Post by Lakers-Ulla »

bratsson wrote:
Micjac112 wrote:Är verkligen vårt tidigare vinnande koncept övergivit? Är magin över vad gäller nyförvärv vid jul januari ? Har vi blivit main stream ? Det känns så.

Svar ja.

Men han känner väl som oss andra, vi har ingen chans mot skellefteå ändå så spara pengarna till nästa säsong.

Jag tror inte någon har gett upp men det finns i princip inget att köpa!

Låt säga att en riktigt bra spelare ändå skulle bjudas ut, hur skulle det bli då?
Det är ju x antal lag som letar förstärkning...

HV som bjöd obscena summor för RR och kuk A skulle troligen bjuda 2-3 miljoner i månaden och aldrig någonsin ge sig.
Är det rimligt att ge sig in i bukrig med en svinrik och fullständigt panikslagen och omdömeslös konkurrent?

Enda chansen är nog att E hittar någon som flyger under radarn eller tar över någon (typ Emil L)

När är deadline? Är det 15/2?
bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

Lakers-Ulla wrote:
bratsson wrote:

Svar ja.

Jag tror inte någon har gett upp men det finns i princip inget att köpa!

Låt säga att en riktigt bra spelare ändå skulle bjudas ut, hur skulle det bli då?
Det är ju x antal lag som letar förstärkning...

HV som bjöd obscena summor för RR och kuk A skulle troligen bjuda 2-3 miljoner i månaden och aldrig någonsin ge sig.
Är det rimligt att ge sig in i bukrig med en svinrik och fullständigt panikslagen och omdömeslös konkurrent?

Enda chansen är nog att E hittar någon som flyger under radarn eller tar över någon (typ Emil L)

När är deadline? Är det 15/2?
Jo men det är ju den "magin" som försvunnit.
Älskade när han fyndade från AHL eller KHL. Det var tider det.

Ska vi ha någon chans på guldet så är det forwards vi behöver, och det kostar. Och antingen satsar man pengarna från Otto + lite till och går för guldet eller chansar med laget vi har.

Luleå kunde värva från Finland, det kostade men det gick.

15/2 Ja Image

Post Reply