Everts VLH (18/19) 2.0
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Everts VLH (18/19) 2.0
Vi måste försöka bli av med ett par av de skitkontrakt vi sitter fast i. Som läget är nu måste vi göra oss av med nyttiga stabila trotjänare för att få in spets. Och kvar sitter vi med ett antal svarte Petter som vi förmodligen ändå kommer att skeppa då deras kontrakt går ut om ett år. Det finns ju knappt plats och möjlighet att förlänga med HG och Ludde tyvärr. Två spelare som jag hade hoppats skulle vara en del av en stomme framöver. Men om vi vill få in några spetsspelare så ser jag inte att vi har platser för HG och Ludde. Hemskt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- Forumdemon
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Ungefär så här borde det se ut tycker jag. Det lär aldrig hända men man kan ju alltid få drömma:
Suomi* - X1 - Elvenes
HG* - Henriksson - X2
X3 - Rasmussen - Ågren
McLoL - Strandberg - Kratz
Svensson
Jag är inget fan av vare sig McL eller Strandberg, men har landat i att det är Robert och Koivula som borde skeppas. Fler än två kontrakt kommer inte brytas, om ens det. #91 och #12 är tänkta att göra skillnad men lever inte alls upp till förväntningarna. Strandberg har sina ljusa stunder och fina straffar, och McL är emellanåt fantastiskt underhållande att kika på, åtminstone i grundserien.
X1 är en riktig förstecenter, en Robban Rosén-klon.
X2 är en sniper som håller hög SHL-klass, skulle möjligen kunna vara Justin Kloos. Modos Mikkel Aagaard hade suttit som kniven i en bonde, men Skaik hann tyvärr dit först.
X3 är en tung vinge. Med tanke på att X1 och X2 måste få kosta bra med pengar hade en billig lösning från HA funkat som X3, varför inte BIKs Jonathan Harju? Eller Ludde N, om han är beredd att köra ett år till här. Då blir det dyrare än en HA-lösning, men ska Lakers kunna ta den utlovade revanschen måste det få kosta.
*Suomi är än så länge bara ett rykte. Han är väl skadad nu? och kanske gör det att Evertsson i stället väljer ett annat spår.
*HG är inte presenterad än, men enligt SMP tidigare i våras hade det svängt till att han skulle stanna. Nu föll dessutom SSK häromdan.
Suomi* - X1 - Elvenes
HG* - Henriksson - X2
X3 - Rasmussen - Ågren
Svensson
Jag är inget fan av vare sig McL eller Strandberg, men har landat i att det är Robert och Koivula som borde skeppas. Fler än två kontrakt kommer inte brytas, om ens det. #91 och #12 är tänkta att göra skillnad men lever inte alls upp till förväntningarna. Strandberg har sina ljusa stunder och fina straffar, och McL är emellanåt fantastiskt underhållande att kika på, åtminstone i grundserien.
X2 är en sniper som håller hög SHL-klass, skulle möjligen kunna vara Justin Kloos. Modos Mikkel Aagaard hade suttit som kniven i en bonde, men Skaik hann tyvärr dit först.
X3 är en tung vinge. Med tanke på att X1 och X2 måste få kosta bra med pengar hade en billig lösning från HA funkat som X3, varför inte BIKs Jonathan Harju? Eller Ludde N, om han är beredd att köra ett år till här. Då blir det dyrare än en HA-lösning, men ska Lakers kunna ta den utlovade revanschen måste det få kosta.
*Suomi är än så länge bara ett rykte. Han är väl skadad nu? och kanske gör det att Evertsson i stället väljer ett annat spår.
*HG är inte presenterad än, men enligt SMP tidigare i våras hade det svängt till att han skulle stanna. Nu föll dessutom SSK häromdan.
Jag gissar att vi inleder med 14 forwards.Dysterqvist wrote:Ungefär så här borde det se ut tycker jag. Det lär aldrig hända men man kan ju alltid få drömma:
Suomi* - X1 - Elvenes
HG* - Henriksson - X2
X3 - Rasmussen - Ågren
Svensson
Suomi gör comeback idag i den tredje semin mot Kalpa. Gott!
Sanny säger i podden att KARLSTRÖM dras med rejäla skadeproblem, och att den klubb som eventuellt värvar hem honom bör räkna honom som tillgänglig först halvvägs in i säsongen.
Då vet vi - han är definitivt en man för oss. Du vill alltid ha ett fullsatt rehab-stall..
Då vet vi - han är definitivt en man för oss. Du vill alltid ha ett fullsatt rehab-stall..

Skämt åsido är det lite synd om det stämmer att han har lång startsträcka. Rapp och fin skridskoåkning och näsa för mål, fortfarande ung och redan "vår" spelare. Att ro hem Fredrik hade känts bra. Samtidigt är det kanske från en ännu högre hylla vi behöver plocka om det är få pjäser som skall in.
Inte en säsong till med trubbtryne
Inte en säsong till med trubbtryne

Sen apropå HG: Om det stämmer som det antytts i media sedan en tid, att en förlängning är klar - hade det då inte varit mer logiskt att offentliggöra denna, som befintlig spelare - innan man publicerar rena nyförvärv som KRATZ och ELVENES?
Får en att undra..
Får en att undra..

Tro inte på allt du läser i media. Speciellt inte hockey-"experter" som kräver betalning för deras artiklarTowen wrote: 14 April 2025, 16:57 Sen apropå HG: Om det stämmer som det antytts i media sedan en tid, att en förlängning är klar - hade det då inte varit mer logiskt att offentliggöra denna, som befintlig spelare - innan man publicerar rena nyförvärv som KRATZ och ELVENES?
Får en att undra..![]()

-
- Forumdemon
Nu vill jag se att han lirar resterande matcher med Ilves, för att ens kunna bli aktuell för oss. Han har under olika perioder missat 23 av Ilves senaste 37 matcher
Känns annars som hög risk att Evertsson går på samma nit igen.
HG på två nya år. Skönt ändå, det behövs spelare som kan klubben när man bygger om. Hugo är en spelare jag skulle kunna se länge i Lakers om det vill sig väl. Troligtvis kommer han inte nå en nivå så att alperna eller NA blir aktuellt men kommer säkerligen att bli en viktig och nyttig pjäs i SHL.
Det var en bra förlängning ….
Ser hellre att han inte spelar och rehabar istället. Du vet väl hur många dem ”tvingar” tillbaka för att spela istället för att läka sina skador?Dysterqvist wrote: 15 April 2025, 11:04Nu vill jag se att han lirar resterande matcher med Ilves, för att ens kunna bli aktuell för oss. Han har under olika perioder missat 23 av Ilves senaste 37 matcher
Känns annars som hög risk att Evertsson går på samma nit igen.
Kul att HG blir kvar. Är ju en del av kärnan nu. Känslan är att han inte nått sitt tak i SHL än, och det jag gillar med Hugo är att han tar sin roll oavsett vart i laget. Gnuggar och hänger inte. Flexibel och användbar. Verkar uppriktigt trivas väldigt bra i miljön också. Växer han lite till kan hans jersey mycket väl hänga i VIDA:s tak om tio år.
Klarade att titta ca 30 sekunder på "avtacknings"-filmen med Lundberg. Visar återigen bristen på kvalitén hos lakers mediateam. "Sorglig" musik som spelas i bakgrunden som tar över konversationen, BRUTALT tråkiga frågor och så charmtrollet själv, Lundberg med händerna i kors och keps inomhus.
2,5/10
2,5/10
Ja hjälp.DeLarge wrote:Klarade att titta ca 30 sekunder på "avtacknings"-filmen med Lundberg. Visar återigen bristen på kvalitén hos lakers mediateam. "Sorglig" musik som spelas i bakgrunden som tar över konversationen, BRUTALT tråkiga frågor och så charmtrollet själv, Lundberg med händerna i kors och keps inomhus.
2,5/10
Martin säger att han "kommer ner och hälsar på". Då räknar jag in honom i Skellefteå nu
-
- Forumdemon
Jahopp, då är det bara att invänta förlängningen med Ludde, sen är truppen nästintill spikad för revanschsugne Evertsson.
Och dags för en uppdatering av THE GRID:
MV1: Åhman
MV2: (Persson) - ny från BIF
B1: J.Persson
B2: Cooper
B3: Guittari
B4: Granberg
B5: Sahlin Wallenius
B6: (Lowe) - förlängning
B7: Rosén
B8:
C1: Rasmussen
C2: Koivula
C3: McLaughlin
C4: Henriksson
C5: Strandberg
V1: Robert
V2: (Suomi) - Ny från Ilves
V3: Elvenes
V4: Gustafsson
V5: Ågren
V6: Svensson
V7: Kratz
V8:
V9:
Kommentar: Hittills har allt gått enligt plan. Satte upp Kratz som ytter. Alla 5 som är uppsatta som centrar spelade som det hos oss förra säsongen.
MV1: Åhman
MV2: (Persson) - ny från BIF
B1: J.Persson
B2: Cooper
B3: Guittari
B4: Granberg
B5: Sahlin Wallenius
B6: (Lowe) - förlängning
B7: Rosén
B8:
C1: Rasmussen
C2: Koivula
C3: McLaughlin
C4: Henriksson
C5: Strandberg
V1: Robert
V2: (Suomi) - Ny från Ilves
V3: Elvenes
V4: Gustafsson
V5: Ågren
V6: Svensson
V7: Kratz
V8:
V9:
Kommentar: Hittills har allt gått enligt plan. Satte upp Kratz som ytter. Alla 5 som är uppsatta som centrar spelade som det hos oss förra säsongen.
Ny taktik från Evertsson, låna ut lovande spelare för att se dom gå till andra klubbar. Intressant.
Alfons Freij klar för Timrå
Alfons Freij klar för Timrå
-
- Forumdemon
Tack Varanen, alltid tacksamt att få THE GRID 
Men usch så galet lagbygget ser ut, där finns varken tyngd eller spets! Jag ser ett gäng kompetenta och hyggliga SHL-spelare men absolut ingenting som tyder på förbättring gentemot säsongen som gick.
Men usch så galet lagbygget ser ut, där finns varken tyngd eller spets! Jag ser ett gäng kompetenta och hyggliga SHL-spelare men absolut ingenting som tyder på förbättring gentemot säsongen som gick.
Last edited by Dysterqvist on 18 April 2025, 16:57, edited 1 time in total.
ELVENES skall vara en förstärkning. SUOMI's nivå vet i tusan? Vilken svensk spelare skulle du likställa honom med Varanen?
Det måste in minst två odiskutabla SPJUTH till. Evident poängkåta. Vad gör SUOMELA och SMEJKAL? I dagsläget är vi där att vi knappt sminkat grisen på truppen
Det måste in minst två odiskutabla SPJUTH till. Evident poängkåta. Vad gör SUOMELA och SMEJKAL? I dagsläget är vi där att vi knappt sminkat grisen på truppen

Skönt att vi inte presenterat någon i stil med McDavid ännu. Tänker att det inte är särskilt kul för resterande lag i SHL om dom på förhand vet att Växjö kommer vinna guld liksom.
Jag har alltid trott stenhårt på Evertsson men den här säsongen har fått en att tänka.
Förmodligen samma lag nästa år och en ny Björn på det.
Antingen blir det kanon eller rakt ner till derby med Kalmar.
Förmodligen samma lag nästa år och en ny Björn på det.
Antingen blir det kanon eller rakt ner till derby med Kalmar.
Leo har skrivit på ett 3-årigt NHL-avtal med Sharks. Vi får hoppas på en utlåning ett år. Lite gulligt ändå att han inte fick speltid i slutspelet i ett i övrigt uddlöst Lakers.
Ja, det var knas. Hoppas att coach Björn är modigare än coach Jörgen var.
Såg honom hos sjukgymnasten så säkert en skada.
-
- c/o LL´s Forum
Saknar en fjärdecenter som sätter prestige i att spela NOLL NOLL eller vinna en tekning i omgång sexton.
Håller med er om att jag har svårt att se truppen som Guld-kandidat. Rätt långt ifrån faktiskt. Men nyförvärven kan knappast lyckas sämre än de som var nya förra säsongen, så en stabilare säsong blir det nog. En kvartsfinal kan vara ett bra mål, dvs topp8. Kom ihåg att ni (ja, jag menar just DIG!) alltid överskattar motståndet under silly.
Everts VLH (18/19) 2.0
Jag saknar en poängstark förstacenter som driver laget när det tar emot.StenhårtSlagskott wrote:Saknar en fjärdecenter som sätter prestige i att spela NOLL NOLL eller vinna en tekning i omgång sexton.
Vi har blivit som en Volvo 240 , gedigen och pålitlig men saknar finess , acceleration, och den sista knorren. Bara inte vår Volvo blir för sliten och gammal.
Jag saknar en center som kan teka.
Och något jag saknade förra säsongen är spelaren/spelarna som utövar hockey som en självklarhet. Jag syftar inte på att vara bäst, utan på att alltid spela som om man kan sporten och att hockey är något man gjort hela livet. Typ Melart. Han är inte bäst på en enda aspekt (möjligen fighter men det får vi aldrig veta i Sverige eftersom det är dödsstraff på gruff). Men han spelar som att han älskar hockey och att det är något han har ägnat sig åt sedan han föddes.
Vissa kallar det pondus, andra karisma på isen.
Vi hade duktiga spelare, men ingen med den karisman (Larmi undantaget). När vi blir små blir vi pyttesmå som i den katastrofala hemmamatchen mot Saik, eller när vi torskade båda hemmamatcherna mot Modo som åkte ur.
Vi behöver öka den sunda kaxigheten. Hoppas att exempelvis Elvenes kan bidra med det.
Och något jag saknade förra säsongen är spelaren/spelarna som utövar hockey som en självklarhet. Jag syftar inte på att vara bäst, utan på att alltid spela som om man kan sporten och att hockey är något man gjort hela livet. Typ Melart. Han är inte bäst på en enda aspekt (möjligen fighter men det får vi aldrig veta i Sverige eftersom det är dödsstraff på gruff). Men han spelar som att han älskar hockey och att det är något han har ägnat sig åt sedan han föddes.
Vissa kallar det pondus, andra karisma på isen.
Vi hade duktiga spelare, men ingen med den karisman (Larmi undantaget). När vi blir små blir vi pyttesmå som i den katastrofala hemmamatchen mot Saik, eller när vi torskade båda hemmamatcherna mot Modo som åkte ur.
Vi behöver öka den sunda kaxigheten. Hoppas att exempelvis Elvenes kan bidra med det.
Vill bara tillägga att RR och Lundberg självklart är spelare med den egenskapen jag talar om. Men den förstnämnda gjorde comeback efter att ha lagt av och den sedermera efter en lång skada.
Och det sista för ikväll. Jag trodde att chiefen och jag var överens om att spelare som gått hela vägen och vunnit mästerskap var något vi ville ha in. Och så har det låtit när vi rekryterat de som faktiskt är mästare. Men så helt plötsligt värvar vi från LHC, klubben som aldrig vunnit någonting, och nu är vår stjärnvärvning från LIF, klubben som var toknöjda med att slippa kval nedåt.
Suomi är åtminstone i final.
Bullshittar vi bara efter namnteckningarna på faxen eller har vi en idé? Och hur passar Strandberg och Elvenes in på allt detta?
Suomi är åtminstone i final.
Bullshittar vi bara efter namnteckningarna på faxen eller har vi en idé? Och hur passar Strandberg och Elvenes in på allt detta?
Risken är att ELVENES är det mest meriterade vi har råd och krysta fram den här sillyn. Jag vet inget om SUOMI men det lär inte vara SUOMELA. Utöver dessa herrar har vi tillväxtfaktorn KRATZ i vårt nya blod. Det som skall ta oss från årets LHC-status till ett topp-4-lag och guldkandidat? Hur f*n skall det gå till?? Hur många "dolda nivåer" har HG, ÅGREN och KOIVULA?
Vi behöver ha in åtminstone två, på SHL-nivå framtunga stjärnspelare till om vi skall ha en chans att vara ett topplag 2025/26. Det är ju den råa verkligheten. Har vi inga visioner längre?
Vi sitter smällfeta på kontrakt och inte ett enda sexigt rykte surrar runt Växjö. Vi lär snitta två mål hemma och ett borta i höst. Ett tryggt grundspel håller oss borta från kvalplats. Men vi trampar i samma mittenträsk som i år.
Vi behöver ha in åtminstone två, på SHL-nivå framtunga stjärnspelare till om vi skall ha en chans att vara ett topplag 2025/26. Det är ju den råa verkligheten. Har vi inga visioner längre?
Vi sitter smällfeta på kontrakt och inte ett enda sexigt rykte surrar runt Växjö. Vi lär snitta två mål hemma och ett borta i höst. Ett tryggt grundspel håller oss borta från kvalplats. Men vi trampar i samma mittenträsk som i år.
-
- Forumdemon
Evertsson räknar alltid med att spelare tar ett kliv framåt/uppåt jämfört med säsongen innan. Tyvärr är det inte alltid det stämmer, se på Lowe, Giuttari, Persson, Cooper, Larmi, Rasmussen osv. Händer inte det kan detta bli en minst lika medioker säsong.
Jag har inga belägg för att det är så här, men visst har alla som presterat sämre samtidigt blivit pappor? Inte konstigt att fokus där inte enbart ligger på hockeyn, det finns viktigare saker i livet. Läste intervjun med Elvenes i SMP där han berättade att han snart ska bli förälder ….
Ludvig Persson, vår nye målis, går skadad. Emilii Suomi verkar vara igång igen (målskytt senast), men lite oroande med hur många matcher han varit borta i vinter, man får lite Kossilla-vibbar.
Förutom två riktigt vassa forwards måste det in en EHT-back, och LSW måste självfallet vara ordinarie, med mycket speltid i vinter.
Sommaren är på ingång, men än så länge är det många mörka moln vid horisonten. Har Lakerspodden helt lagt ner?
Jag har inga belägg för att det är så här, men visst har alla som presterat sämre samtidigt blivit pappor? Inte konstigt att fokus där inte enbart ligger på hockeyn, det finns viktigare saker i livet. Läste intervjun med Elvenes i SMP där han berättade att han snart ska bli förälder ….
Ludvig Persson, vår nye målis, går skadad. Emilii Suomi verkar vara igång igen (målskytt senast), men lite oroande med hur många matcher han varit borta i vinter, man får lite Kossilla-vibbar.
Förutom två riktigt vassa forwards måste det in en EHT-back, och LSW måste självfallet vara ordinarie, med mycket speltid i vinter.
Sommaren är på ingång, men än så länge är det många mörka moln vid horisonten. Har Lakerspodden helt lagt ner?
Det är nog så att Lowe är en av de spelare som ska bära Lakers tradition vidare och skapa förenings känsla. Hans uttalande i samband med kontraktet tyder på det (sådana uttalanden är inte en slump) ”Att få vara en del av Växjö Lakers betyder allt för mig och min familj”.
Hur mycket det spekuleras så kommer vi spela slutspel även nästa vår