Everts VLH (18/19) 2.0

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

DeLarge
Forumdemon

Re: Everts VLH (18/19) 2.0

Post by DeLarge »

Dysterqvist wrote: 4 February 2025, 16:09 Vi får se vart allt tar vägen, inte säkert att Larmi väljer FBK bara för att dom viftar med en massa pengar. Jag hoppas han väljer Schweiz om det nu inte blir fortsättning här. Jäkligt kul att HG förlänger i alla fall, om ryktet stämmer.
Alltså det finns 1000000 målvakter som fått chansen i NHL som är sämre än Larmi. Han har säkert kontakt med flertalet klubbar där borta också
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Sant, men eftersom Larmi redan försökt i Nordamerika och misslyckats tror jag inte det är lika aktuellt. Bara spekulationer så klart, men om han försvinner jag tror mer på Schweiz i så fall.
Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Det bästa är väl om LARMI avslutar säsongen episkt - flest antal hålla nollor i ett slutspel någonsin - fler än Stefan LIV. Emil vinner mer eller mindre ensam LE MAT och en fullsatt arena skanderar hans namn i timmar efter slutsignalen i game-6. Karln guldmålas av Aftonbladet och en känslosam Emil med nybliven superstjärnestatus berättar att han nu kan lägga skridskorna på hyllan. Det finns inget mer eller större att uppnå 8) 8)

Och VARFÖR tillkännager man inte Hugo's förlängning?? Perfekt present för oss supportrar under ökenvandringen "Landslagsuppehåll"..
DeLarge
Forumdemon

Post by DeLarge »

Towen wrote: 5 February 2025, 00:00 Och VARFÖR tillkännager man inte Hugo's förlängning?? Perfekt present för oss supportrar under ökenvandringen "Landslagsuppehåll"..
Standard Lakersmedia. T.ex som nu när SYLVEGÅRD gör comeback så får vi en ca 2min lång intervju med standard tråkiga frågor.
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Håller med. Tråkig inställning, väldigt icke-kreativt.

Jämför det med när vi mötte Rögle och de presenterade Bengtssons förlängning... Hade man gjort samma med Rosén, HG eller Mackan - taket hade lyft på Vida
Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Rem PITLICK - som ryktats till SHL - blir kvar i Nordamerika säsongen ut. Landar i San José Barracuda, AHL.

Han har tidigare i sin karriär spelat 132 NHL-matcher för Nashville Predators, Minnesota Wild, Montréal Canadiens och Chicago Blackhawks. Förra säsongen imponerade han i AHL med 22 mål och 57 poäng på 59 matcher. (Hockeysverige.se)

Både Rögle och HV skall ha varit intresserade. Var vi också det? Konstigt om vi inte varit det. Poängspelare är ju vad vi törstat efter hela säsongen. För dyr? Eller uppfyller han kanske inte den heliga treenigheten 'Maestro' går efter när han värvar transor:

1. Du skall kunna gå C.
2. Du skall kunna gå vinge.
3. Du skall ha gått skadad. Gärna fortfarande i rehab.

Och Linus KARLSSON skickas ner till AHL av Vancouver. Sägs vilja stanna i Nordamerika. Men vi har sett vad karatehockey kan göra.

Men närmast handlar det om att få igång 'Mackan' och Otto. Om de är i slag kan vi springa in på en femteplats. Och bli en dark horse i play off.
Lakers-Ulla
Forumamatör

Post by Lakers-Ulla »

Towen wrote:Rem PITLICK - som ryktats till SHL - blir kvar i Nordamerika säsongen ut. Landar i San José Barracuda, AHL.

Han har tidigare i sin karriär spelat 132 NHL-matcher för Nashville Predators, Minnesota Wild, Montréal Canadiens och Chicago Blackhawks. Förra säsongen imponerade han i AHL med 22 mål och 57 poäng på 59 matcher. (Hockeysverige.se)

Både Rögle och HV skall ha varit intresserade. Var vi också det? Konstigt om vi inte varit det. Poängspelare är ju vad vi törstat efter hela säsongen. För dyr? Eller uppfyller han kanske inte den heliga treenigheten 'Maestro' går efter när han värvar transor:

1. Du skall kunna gå C.
2. Du skall kunna gå vinge.
3. Du skall ha gått skadad. Gärna fortfarande i rehab.

Och Linus KARLSSON skickas ner till AHL av Vancouver. Sägs vilja stanna i Nordamerika. Men vi har sett vad karatehockey kan göra.

Men närmast handlar det om att få igång 'Mackan' och Otto. Om de är i slag kan vi springa in på en femteplats. Och bli en dark horse i play off.
Ptliick skulle ju ha 500k i månaden så det fallerar på punkt 4:

4. Du får inte kosta ohemult mycket pengar!

Det var nog bara HV som kunde plockat honom!
MalZon
Forumentusiast

Post by MalZon »

Hur är löneläget i de olika ligorna runt om i världen egentligen? Är uttalat att NL är bra betalt jämfört med SHL tex.
500'000sek i månaden ger ju runt 46'000 dollar per månad, alltså runt 500'000 per säsong. Det är ju en ruskigt dålig lön i AHL.
SHL har väl länge varit uttalat den 3e bästa linan i världen vilket jag menar är ruskigt dåligt betalda liga med tanke på statusen den har ändå. Eller tänker jag fel?
Vad gör NL så pass mycket bättre betald än SHL?
ratscore
Forumproffs

Post by ratscore »

MalZon wrote:Hur är löneläget i de olika ligorna runt om i världen egentligen? Är uttalat att NL är bra betalt jämfört med SHL tex.
500'000sek i månaden ger ju runt 46'000 dollar per månad, alltså runt 500'000 per säsong. Det är ju en ruskigt dålig lön i AHL.
SHL har väl länge varit uttalat den 3e bästa linan i världen vilket jag menar är ruskigt dåligt betalda liga med tanke på statusen den har ändå. Eller tänker jag fel?
Vad gör NL så pass mycket bättre betald än SHL?
Skatter

Sent from my SM-S911B using Tapatalk

Thats Mr. Ratscore to you..!
bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

Filip Eriksson till Djurgården.
Det luriga är att går Djurgården upp så har dom stora möjligheter att norrpa honom av oss till nästa säsong?
vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

Ville Svensson klar för Kalmar

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

Joel
vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

bratsson wrote:Joel
Ja, såklart Image

Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Tror det blir kanon för alla parter med ERIKSSON till Djurgården. Hoppas nu att han tar chansen och får speltid. Filip behöver hitta tillbaka till känslan av att göra skillnad. En målbild av att vara kapabel. Väldigt spännande att se vilken nivå han håller i ett topplag som Djurgården - i en skicklig omgivning - när det drar ihop sig till slutspel, blod, svett och tårar som det är i satsande lag i HA.

Försöker Djurgården locka över honom till nästa säsong? Kanske vid succé. Samtidigt har de mycket egen talang redan, och går de upp måste de spetsa med beprövade starka kort. Oavsett, om vi skall ha någon användning av honom nästa säsong måste han 'reboota' och få växa i HA. På bänken händer det inget. Ens med sommarträning.
vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

Eriksson målskytt direkt för Djurgården. Dansken redan gud i Ängelholm efter 3 mål och ett par assist.

Är det något i växjö som inte stämmer beträffande spelet?

Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Hur tror ni Evertsson resonerar kring Emil Larsson nästa säsong? Jag reagerade på Emils uttalande i SMP:s intervju häromdagen, det kändes lite som att han var ut och fiskade efter andra intressenter, ”Jag spelar fantastisk hockey just nu”.
Alltså ursäkt, Emil Larsson har absolut gjort det godkänt men FANTASTISK hockey vet jag inte om jag tycker han lirar? :roll:
3p på 12 matcher och +2 i +/- motsvarar väl ungefär hur det har sett ut.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Men han säljer ju in sig. Hur många är 100% ärliga i en anställningsintervju. :lol:
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Otto borta igen, kan det vara så att han tilläts testa innan transferfönstret stänger? Är det nu Evertsson kommer med en sucker punch som får alla lågintelligenta SD-anhöngare på X att vråla KÖPELAG?
vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

Undrar hur illa det är med Joel när Leo kallas hem från Finland.

bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

vlk wrote:Undrar hur illa det är med Joel när Leo kallas hem från Finland.

Ja lär ju inte vara dag till dag i alla fall
vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

Är 12 färdig hos oss? Är hans skada för komplicerad? Måste han ersättas innan deadline ?

Stupet
Forumdemon

Post by Stupet »

Undrar hur Evertsson tänker om nu Sam får kicken från Tre Kronor. Värdelöst resultat de senaste turneringarna så tror tyvärr att Sam hänger ganska löst.
DeLarge
Forumdemon

Post by DeLarge »

Stupet wrote: 16 February 2025, 09:25 Undrar hur Evertsson tänker om nu Sam får kicken från Tre Kronor. Värdelöst resultat de senaste turneringarna så tror tyvärr att Sam hänger ganska löst.
?

Man är ett suddenmål att vinna mot både Canada och Finland när BÄSTA MÖTER BÄSTA, och har chans att gå vidare till final? Var är din logik? ... och ingen bryr sig om försäsongsturneringarna. Under Hallams första år vann man all dom, men ingen brydde sig då heller. VM 2025 och OS 2026 kommer vara hans Legacy
Stupet
Forumdemon

Post by Stupet »

Ja vi vet ju nu att Tre Kronor INTE kommer gå till final i Four Nations. Man tar sig inte änns vidare från gruppen. Där har du logiken. Som sagt alla de senaste turneringarna har slutat med ett fiasko. Finns just nu ingenting som talar för att Tre Kronor gör ett bra VM eller OS. Som du sa de bästa möter de bästa i Four Nation och där var inte Tre Kronor änns tillräckligt bra för att ta sig vidare från gruppen. Många utav dessa spelare kommer att vara med i OS och en del i VM. Ser inte att det skulle bli så mycket bättre tyvärr. Därför tror jag att Sam hänger löst.
bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

Rykten går att Joel är borta någon månad.
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Post by StenhårtSlagskott »

Alfons Freij ryktas lånas ut till Timrå? Den såg man inte komma.
vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

Ja, där rök en tongivande juniorlandslagsman till…lycka till i Timrå. Tydligen ska det vara så jäkla svårt i Lakers att slussas in från junior till A-lagsspelare.

Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Samtidigt har vi, sedan ett par år, en baksida svår att slå sig in i. I Timrå får du spela hur mycket som helst som back - även om du håller HV-klass. Så framtunga är Medelpadingarna.
Sen är det vanligt i andra klubbar också - att talanger tar chansen hos en konkurrent. Talanger som flytt Timrå t ex. Det mest bisarra exemplet är väl Leo CARLSSON - som lämnade Karlstad och blev en superstjärna i Örebro. Den svider nog än i dansbandet. Som om Vikingarna förlorat Christer SJÖGREN :lol:

Min fundering här och nu är varför man inte försökt ersätta KOIVULA under transferfönstrets sista dagar. Otto har en hög(?) lön, och denna har i stort länge betalats av försäkringar(?) under (den uppenbart pågående) skadeperioden?

Borde gått att S$MASHA in ett dyrt spjuth för att verkligen gå för guldet Jörgen's sista år. Eller finns det bara inget där ute?? Jonathan ANG fanns i var fall där ute.
Stupet
Forumdemon

Post by Stupet »

Dessutom så var det flera SHL klubbar som var med i fajten om hans påskrift men att Timrå vann kampen.
Tycker det är fullständigt vidrigt av Växjö Lakers att var ända jävla år pissa på sina egna talanger. Dom har bara en plats i A-laget ifall någon av A spelarna är skadade annars inte. Ja plastklubb kommer Växjö alltid att vara sålänge man håller på såhär. Dessutom kommer det aldrig finnas några spelare i framtiden som vänder hemåt till Växjö där man hade sin juniortid när man samtidigt vet om att klubben inte satsade ett jävla skit på dom. Du kan idag titta på imprinsivt alla lag i både SHL och Hockeyallsvenskan så har samtliga lag juniorer som skrivit A-kontrakt och som spelar i A-laget. Utom i Växjö. Titta bara på en sån som Filip Eriksson. Han får chansen i år. Men bara för att han inte lyckas detta året så lånar man ut honom. Och det skulle inte förvåna mig ifall han får lämna. Hade det varit en invärvad spelare istället som har skrivit på säg 3 år så hade man behållt honom till punkt och prickar även om han inte tillför ett smack. Men det är ju skillnad. Lycka till att kunna bygga nån som helst kultur i denna klubben sålänge man har det tänket man har.
Stupet
Forumdemon

Post by Stupet »

Läste tex idag att Calle Clang är påväg tillbaka till Sverige och att Växjö skulle vara intresserad. Varför då tänker jag? Vad har vi på juniorsidan? Jo en av Österrikes kanske största talanger på målvaksidan på många år. Och som gjort det ruskigt bra i J20. Men som vanligt så lär Växjö låna ut honom och sen lämnar han för en annan SHL klubb. Det är ju såååå mycket bättre att satsa på hitvärvade spelare än dom från de egna leden.
Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Calle KLANG är fortfarande ung och lovande. Särskilt för att vara målvakt. 22 bast. Och varit med och bärgat en CHL-titel med Rögle Bandyklubb 2022. Även junioråren i skåneklubben. Kan det vara så att Björn HELLKVIST har lite extra koll på den här pjäsen? Båda har ju en koppling till Ängelholm. Även om jag inte vet om de kamperat ihop något.

Både vår lovande Österrikare och en ny keeper borde det finnas plats för om LARMI lämnar? ÅHMAN är ingen HASEK. Vi kanske släpper honom till HV? :P
vlk
c/o LL´s Forum

Everts VLH (18/19) 2.0

Post by vlk »

Towen wrote:Samtidigt har vi, sedan ett par år, en baksida svår att slå sig in i. I Timrå får du spela hur mycket som helst som back - även om du håller HV-klass. Så framtunga är Medelpadingarna.
Sen är det vanligt i andra klubbar också - att talanger tar chansen hos en konkurrent. Talanger som flytt Timrå t ex. Det mest bisarra exemplet är väl Leo CARLSSON - som lämnade Karlstad och blev en superstjärna i Örebro. Den svider nog än i dansbandet. Som om Vikingarna förlorat Christer SJÖGREN :lol:

Min fundering här och nu är varför man inte försökt ersätta KOIVULA under transferfönstrets sista dagar. Otto har en hög(?) lön, och denna har i stort länge betalats av försäkringar(?) under (den uppenbart pågående) skadeperioden?

Borde gått att S$MASHA in ett dyrt spjuth för att verkligen gå för guldet Jörgen's sista år. Eller finns det bara inget där ute?? Jonathan ANG fanns i var fall där ute.
Trots denna ”dåliga” backsida så har Timrå släppt in mindre mål än Lakers i serien. Mycket förvånande med tanke på allt skit den backsidan fått.

bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

vlk wrote:
Towen wrote:Samtidigt har vi, sedan ett par år, en baksida svår att slå sig in i. I Timrå får du spela hur mycket som helst som back - även om du håller HV-klass. Så framtunga är Medelpadingarna.
Sen är det vanligt i andra klubbar också - att talanger tar chansen hos en konkurrent. Talanger som flytt Timrå t ex. Det mest bisarra exemplet är väl Leo CARLSSON - som lämnade Karlstad och blev en superstjärna i Örebro. Den svider nog än i dansbandet. Som om Vikingarna förlorat Christer SJÖGREN Image

Trots denna ”dåliga” backsida så har Timrå släppt in mindre mål än Lakers i serien. Mycket förvånande med tanke på allt skit den backsidan fått.

Bästa målvakten i serien?
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Mycket cred till Lakers backsida, men är den så jäkla bra egentligen? Vi har Persson som är superbra offensivt, ändå är han ”bara” 15e poängbäst bland backarna, t o m Malmö har två backar som gjort fler poäng. Granberg är en klippa där bak såklart, även Lowe har taktat igång. Cooper blandar och ger, magnifik ibland men också helt snett på det emellanåt. Likadant med Martinsson. Rosén är bra, men en i mängden än så länge. Vi saknar fortfarande den där backen, en Melart eller en Heikkinen.
Aleks
Forumdemon

Post by Aleks »

Dysterqvist wrote: 20 February 2025, 10:27 Mycket cred till Lakers backsida, men är den så jäkla bra egentligen? Vi har Persson som är superbra offensivt, ändå är han ”bara” 15e poängbäst bland backarna, t o m Malmö har två backar som gjort fler poäng. Granberg är en klippa där bak såklart, även Lowe har taktat igång. Cooper blandar och ger, magnifik ibland men också helt snett på det emellanåt. Likadant med Martinsson. Rosén är bra, men en i mängden än så länge. Vi saknar fortfarande den där backen, en Melart eller en Heikkinen.
Jag hade gärna haft en Bengtsson eller Carlsson jämte Persson likt vi haft senaste åren. I år är det Martinsson som går in och fyller den plats, eller rättare sagt är han inte in närheten att göra det.

Till frågan om Lakers backsida, eller rättare sagt lagets försvar är bra? Siffrorna visar på att vi i det stora hela har ligans bästa försvar på många punkter. Vi är laget som det är svårast att skapa chanser på och släpper till väldigt lite. Varför vi inte släppt in färst mål får de vise orda om. Kan bero på att vi tillfälligt tappar fokus i matcher och spelar slapphänt men även att varken Larmi eller Åhman i år visat upp siffror som är särskilt imponerande.

Sport är en färskvara och spelare kan köra fast men det går inte bara titta på innevarande säsong om vi ska bedöma våra spelare och om det är värt att satsa vidare på dem.

Persson - Förra årets MVP i SHL, inte gjort lika mycket poäng men fortsatt levererat fina mackor. Problemet ligger på avsaknad av målskyttar, därav lägre poängskörd.
Martinsson - Värvades till rea-pris, annars hade han aldrig varit aktuell. Har ändå producerat lite i år men överlag för svag i spelet som helhet.
Cooper - Visst gör han frustrerande saker ibland, men jag håller honom ändå som en viktig kugge och en av ligans bästa backar.
Lowe - Ledare och slutspelsspelare som står upp för laget. Inte särskilt dyr i förhållande till vad vi får.
Giuttari - Haft en sämre säsong. Kontrakt även nästa år och blir antagligen kvar, annars någon man velat byta ut.
Rosén - Kontraktet går ut men hoppas på förlängning. Gjort det bra!
Granberg - Exakt vad vi förväntat oss.
LSW - Om Frej är klar för Timrå utgår jag ifrån att man satsar på Leo. Nästa år tar han Martinssons plats.

Försvaret ser som sagt stabilt ut. Nästa år hoppas jag Lowe ändå förlänger och Martinsson drar vidare. Därefter för man gärna värva en fin tvåvägsback med en riktig bössa.
Post Reply