Everts VLH (18/19) 2.0
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Glöm inte 3-årscykeln som Evert använder rätt hårt. Detta året ”ska” vi antagligen inte vinna något då många bra lämnade. Denna säsongen letar han ny stomme, nästa förbättrar han svagheter och inför tredje lägger han på det som fattas för att vinna. En hobbyanalys från soffan. Är vi på väg att åka ur eller riskera det kommer det värvningar, ser han potential att vinna likadant. Då är man ekonomiskt uthållig och inte kastar pengar på truppen varje säsong. Everts metodik har ju funkat skapligt hittills.
Detta året måste vi värva för att hålla oss kvar. Vi är absolut i riskzon att kunna få kvala. HV har 5 raka vinster och har hittat nyckeln, Modo har väl 4/5 vinster. Trenden är tydlig. Tror vi att vi är immuna mot att kvala eller åka ur, då är vi enormt illa ute.venomizer wrote:Glöm inte 3-årscykeln som Evert använder rätt hårt. Detta året ”ska” vi antagligen inte vinna något då många bra lämnade. Denna säsongen letar han ny stomme, nästa förbättrar han svagheter och inför tredje lägger han på det som fattas för att vinna. En hobbyanalys från soffan. Är vi på väg att åka ur eller riskera det kommer det värvningar, ser han potential att vinna likadant. Då är man ekonomiskt uthållig och inte kastar pengar på truppen varje säsong. Everts metodik har ju funkat skapligt hittills.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
venomizers analys känns helt korrekt. Jag är inte rädd för att åka ur, men truppen behöver ändå någon form av injektion. Något är fel. Om det är att hierarkin inte är rätt så att alla inte köper sin roll och ALLTID gör det trista jobbet, vi är psykologiskt bräckliga - alltså att varje bra insats gör oss utmattade och vi måste "vila" matchen/matcherna efter, eller vad det handlar om?
Min önskan är att få in någon som kan ge samma effekt som när Melart kom in. Hans attityd att hockey är okomplicerat och tokskoj smittade av sig. Kanske omöjligt att upprepa. Troligen.
Jag pratar inte om att vi behöver hans spelartyp - utan om attityden. Kanske ett par carefree legoknektar från över pölen kan få greppen på klubborna att slappna av lite så vi slipper 37 straffrundor (gäsp...Zzzzzzz) framöver.
Vi är ofta otroligt krystade. Vi försöker trycka en kvadrat pusselbit i ett runt hål.
Min önskan är att få in någon som kan ge samma effekt som när Melart kom in. Hans attityd att hockey är okomplicerat och tokskoj smittade av sig. Kanske omöjligt att upprepa. Troligen.
Jag pratar inte om att vi behöver hans spelartyp - utan om attityden. Kanske ett par carefree legoknektar från över pölen kan få greppen på klubborna att slappna av lite så vi slipper 37 straffrundor (gäsp...Zzzzzzz) framöver.
Vi är ofta otroligt krystade. Vi försöker trycka en kvadrat pusselbit i ett runt hål.
Någon med exakt motsatta attityden som Strandberg visar måste in. Undrar om inte hans attityd är något av det värsta jag sett på en hockeyrink. Jag tror dock det krävs minst två forwards med exakt rätt attityd.Varanen wrote:venomizers analys känns helt korrekt. Jag är inte rädd för att åka ur, men truppen behöver ändå någon form av injektion. Något är fel. Om det är att hierarkin inte är rätt så att alla inte köper sin roll och ALLTID gör det trista jobbet, vi är psykologiskt bräckliga - alltså att varje bra insats gör oss utmattade och vi måste "vila" matchen/matcherna efter, eller vad det handlar om?
- steve_saviano_theking
- Forumproffs
Nu verkar det klart att Jörgen lämnar efter säsongen. Vad tror ni, tar vi in en ny headcoach? Eller ska vi kanske försöka köra med enbart E Rasmussen och Hellgren och istället kanske kunna få pengar över till en extra toppforward? Det gäller att verkligen vrida och vända på varenda krona och försöka prioritera rätt med tanke på att vi verkar behöva hålla riktigt hårt i slantarna.
Ett skott! Ett mål! För Lakers!
-
- c/o LL´s Forum
Det blir Daniel Hall som tar över
Kan också tycka att det vore mer rätt att Jörgen fick OK att lägga korten på bordet. Så det inte blir utdraget och spekulationer. Att han kommer ge allt hela vägen in i mål är jag övertygad om ändå.
Kan också tycka att det vore mer rätt att Jörgen fick OK att lägga korten på bordet. Så det inte blir utdraget och spekulationer. Att han kommer ge allt hela vägen in i mål är jag övertygad om ändå.
Daniel Hall, who?
-
- Forumdemon
Daniel Hall?
Menar du möjligen Patrik Hall, Evertssons förlängda arm?
I så fall har Evertsson total kontroll över allt, snart kör han även ismaskinen
Menar du möjligen Patrik Hall, Evertssons förlängda arm?
I så fall har Evertsson total kontroll över allt, snart kör han även ismaskinen
Jag tror ni menar Karlskogas succétränare (känns historien bekant.. ) - Dennis HALL. I Sam's ålder när den blivande tränardemonen kom till oss..
En skillnad är att Sam kom som ass. och tog Head som en krislösning. Nu handlar det om en ledarmantel direkt. I en klubb där bara guld räknas. Samtidigt är organisationen mognare.
Jag hoppas att man tar omtag i ledningen och frågar sig: vad är vinnande hockey 2030? Och inte 2018. Och rekrytera klass för pojk- och flickhockeyn. Det skall vara HIPPT och LÄRORIKT att börja lira hockey i Lakers - INNAN junioråren.
HALL Ser i var fall inte ut som en serieförbrytare - som HELLQVIST eller JOKINEN, (KURRI, TIKKANEN, RUUTU m fl)
En skillnad är att Sam kom som ass. och tog Head som en krislösning. Nu handlar det om en ledarmantel direkt. I en klubb där bara guld räknas. Samtidigt är organisationen mognare.
Jag hoppas att man tar omtag i ledningen och frågar sig: vad är vinnande hockey 2030? Och inte 2018. Och rekrytera klass för pojk- och flickhockeyn. Det skall vara HIPPT och LÄRORIKT att börja lira hockey i Lakers - INNAN junioråren.
HALL Ser i var fall inte ut som en serieförbrytare - som HELLQVIST eller JOKINEN, (KURRI, TIKKANEN, RUUTU m fl)
Dennis, inte Daniel
Lite googling ger dessutom vid handen att HALL är en kaxig 08:a, som hamnat i Karlskoga och styrt upp föreningen - känns den historien igen..?
Sitter du på inside här Svartis, eller är HALL ren spekulation?
Björn och Dan har florerat. Men Dan kan vi avskriva, tre år med 'Bandyn'. Björn känns osannolik, lite temperament vill jag minnas? Och sjukdomshistorik i Parkinson va'? Men presterar i Umeå.
Inte mycket som läcker, men Maestro har säkert en short-list sedan ett år tillbaka minst. Vakansen är knappast en blixt från klar.
Man är kluven; å ena sidan är det på sikt mest rewarding med att hitta en egen kolbit som ingen förstått värdet i - och slipa till högkaratig diamant. Lex HALLAM. Å andra sidan, vill du ha 'belöningen' snabbt. "Kändiskåt" som man alltid är; ett namn med bollar - ett namn som välter ligan och stjäl medialjus månader innan säsongen startar. Känslan är att vårt varumärke tappat sedan Sam lämnade. Vi behöver bli heta (och hatade) på allvar igen.
Sanny är ju en jäv*a åsiktsmaskin och får allt att verka så självklart. Som ett rent experiment, vore det häftigt att sätta ut honom i ett bås en säsong. Vi skulle få mycket utrymme i podden i vart fall
Sitter du på inside här Svartis, eller är HALL ren spekulation?
Björn och Dan har florerat. Men Dan kan vi avskriva, tre år med 'Bandyn'. Björn känns osannolik, lite temperament vill jag minnas? Och sjukdomshistorik i Parkinson va'? Men presterar i Umeå.
Inte mycket som läcker, men Maestro har säkert en short-list sedan ett år tillbaka minst. Vakansen är knappast en blixt från klar.
Man är kluven; å ena sidan är det på sikt mest rewarding med att hitta en egen kolbit som ingen förstått värdet i - och slipa till högkaratig diamant. Lex HALLAM. Å andra sidan, vill du ha 'belöningen' snabbt. "Kändiskåt" som man alltid är; ett namn med bollar - ett namn som välter ligan och stjäl medialjus månader innan säsongen startar. Känslan är att vårt varumärke tappat sedan Sam lämnade. Vi behöver bli heta (och hatade) på allvar igen.
Sanny är ju en jäv*a åsiktsmaskin och får allt att verka så självklart. Som ett rent experiment, vore det häftigt att sätta ut honom i ett bås en säsong. Vi skulle få mycket utrymme i podden i vart fall
- steve_saviano_theking
- Forumproffs
Larmi skall enligt rykte vara på Färjestads radar till nästa säsong! Känns surt, men tyvärr får man väl acceptera vår plats i näringskedjan.
Ett skott! Ett mål! För Lakers!
Och malmö tar väl Evertsson nu när dom förlorar Björn till HV71....steve_saviano_theking wrote:Larmi skall enligt rykte vara på Färjestads radar till nästa säsong! Känns surt, men tyvärr får man väl acceptera vår plats i näringskedjan.
Hörde i någon podd att Joels dåliga säsong är för att han spelar med Martinsson och får städa upp efter honom stup i kvarten. Och det låter faktiskt inte fel alls.
Skickat från min SM-S901B via Tapatalk
bratsson wrote: 10 December 2024, 19:20 Hörde i någon podd att Joels dåliga säsong är för att han spelar med Martinsson och får städa upp efter honom stup i kvarten. Och det låter faktiskt inte fel alls.
Det poängterar jag nästan i varje matchtråd. Martinsson hade knappt platsat i HA. Han har åkt snålskjuts på bra backar i Växjö sen 2014/2015.
Som toppmålvakt i SHL och med utgående kontrakt är LARMI på nära alla klubbars radar. Inget konstigt. Lämnar han Växjö tror jag det blir för Schweiz.
-
- c/o LL´s Forum
Har gärna klart med en ny Coach snarast. Det skulle underlätta för alla inblandade. Stjernborg och Larmi får gärna stanna men förstår om de lämnar för utlandet.
Rimligt att Larmi prövar något annat. Scwäääz inte alls omöjligt, dock hade jag inte blivit förvånad om han har erbjudande från andra sidan atlanten (finns betydligt sämre målvakter som fått chansen).
Dags för Åhman i så fall att få chans att bemästra första-spaden på riktigt.
Jag kommer vara nervös om man går all in på Åhman. Han har varit bra i perioder men är i mitt tycke inte tillräckligt bra för att vakta kassen som etta. Man måste ha MINST en likvärdig målvakt med Åhman och hoppas på att någon av dem tar ett steg till.DeLarge wrote: 11 December 2024, 00:37 Rimligt att Larmi prövar något annat. Scwäääz inte alls omöjligt, dock hade jag inte blivit förvånad om han har erbjudande från andra sidan atlanten (finns betydligt sämre målvakter som fått chansen).
-
- Forumdemon
Åhman var ju ännu en sån där billig nödlösning när han värvades. Andremålvakt i Taif och på väg att trappa ner i div.1 hos moderklubben Västervik när Växjö plötsligt hörde av sig. Sett till det har Åhman gjort det riktigt bra, och det har funnits perioder där han storspelat, men sen har det kommit en sån där dipp eller nån märklig match när han raserat mitt förtroende för honom.
I år har han stått lite för lite för att kunna bedömas men 89,5 i räddningsprocent på 9 matcher avslöjar väl ändå att Adam Åhman inte är en förstekeeper? Fast målvakter är ett släkte för sig, plötsligt kan nån helt anonym kille bli rena väggen samtidigt som nån storstjärna se ut som att han aldrig ägt en plockhandske.
I år har han stått lite för lite för att kunna bedömas men 89,5 i räddningsprocent på 9 matcher avslöjar väl ändå att Adam Åhman inte är en förstekeeper? Fast målvakter är ett släkte för sig, plötsligt kan nån helt anonym kille bli rena väggen samtidigt som nån storstjärna se ut som att han aldrig ägt en plockhandske.
-
- c/o LL´s Forum
Dennis Hall kan vi räkna bort. Expressen skriver att han har kontrakt utan "out".
Bulan kan vi räkna bort.
Bulan kan vi räkna bort.
Om vi verkligen vill ha HALL (framkommer det?) går sådant oftast lösa. Vilken klubb vill hålla kvar en tränare som vill bort för en högre liga? Dessutom är väl Torsten YNGVESON boss i Karlskoga? Det löser 'Chief' och #12 över en julgrogg. Vi slänger in någon av våra "målskyttar" i deal:en som kompensation
Sen vet vi inte vem som egentligen är 'Maestro's huvudspår. Det kan bli en blixt. Igen.
---
Vilken yngling är det som sägs vara på väg till Växjö?
Sen vet vi inte vem som egentligen är 'Maestro's huvudspår. Det kan bli en blixt. Igen.
---
Vilken yngling är det som sägs vara på väg till Växjö?
Det var synd att det kom ut att Jörgen ska till FBK. Det sätter smolk i bägaren lite just nu. Framförallt nu när det går dåligt. Jag tror dock på Jörgen ändå och menar att den trupp vi har inte går att trolla med. Truppen är för svag helt enkelt, och egentligen är det ett styrkebesked att vi tagit så många poäng som vi har. Vi har extremt dåliga stats på det mesta. Hade vi inte haft vår Lakersstruktur hade vi legat tvärsist med de statsen.
-
- Forumdemon
Lyssnade på Hockeypuls igår och blev återigen plågsamt påmind om att det är EN (1 st) spelare som höjt sig jämfört med i fjol: Stjernborg. Ågren fick också godkänt. Resten… pffft!
Man får inte glömma att målvakter i VÄXJÖ ofta har boostade stats pga extremt bra defensiv. Men ja, håller med dig om att det i så fall MINST bör ansluta en likvärdig målvakt a lá Åhman (OM nu inte Larmi mot förmodan stannar i Växjö).
Nu skrev ju tyvärr Shesterkin 8 år med Rangers, men Växjö var nog hans andra alternativ
Nu skrev ju tyvärr Shesterkin 8 år med Rangers, men Växjö var nog hans andra alternativ
-
- Forumdemon
Nu har jag lyssnat på Lakerspodden, även om inget som presenteras där kommer som någon direkt nyhet blir man ändå mörkrädd:
Lakers har gjort färre mål än alla andra lag, man står på -13 och avståndet till Modo, som är näst sämst på att göra mål, ökar. Lakers har bra corsi men är näst sämst i ligan på att få till A-lägen, alltså lägen i skottsektorn. Evertssons små lilleputtar kommer inte in på mål helt enkelt. Man är på 12:e plats i Expected goals, statistiken säger alltså att man inte SKA göra fler mål än vad man gjort, sett till lägen man skapar. DET är siffror som borde ge Evertsson och Jönsson dålig nattsömn.
Man ligger på 12:e plats i PP, ynka 9 mål. FBK som är bäst i PP har gjort 23, ofattbart stort glapp mellan oss och dom faktiskt.
VLH är dessutom näst sämst i BP, det som tidigare annars alltid har varit Lakers paradgren.
Ett mirakel egentligen att vi inte ligger under kvalstrecket, men det kommer kanske? Modo och HV har börjat dra ihop tabellen.
En avstämning med Evertsson nu under uppehållet hade suttit fint
Lakers har gjort färre mål än alla andra lag, man står på -13 och avståndet till Modo, som är näst sämst på att göra mål, ökar. Lakers har bra corsi men är näst sämst i ligan på att få till A-lägen, alltså lägen i skottsektorn. Evertssons små lilleputtar kommer inte in på mål helt enkelt. Man är på 12:e plats i Expected goals, statistiken säger alltså att man inte SKA göra fler mål än vad man gjort, sett till lägen man skapar. DET är siffror som borde ge Evertsson och Jönsson dålig nattsömn.
Man ligger på 12:e plats i PP, ynka 9 mål. FBK som är bäst i PP har gjort 23, ofattbart stort glapp mellan oss och dom faktiskt.
VLH är dessutom näst sämst i BP, det som tidigare annars alltid har varit Lakers paradgren.
Ett mirakel egentligen att vi inte ligger under kvalstrecket, men det kommer kanske? Modo och HV har börjat dra ihop tabellen.
En avstämning med Evertsson nu under uppehållet hade suttit fint
Evertsson är iår nöjd med ingenmansland och Jörgen har redan flyttat till Karlstad...
-
- c/o LL´s Forum
Återuppstår #12 efter nyår så kan det bli en ordentlig smällkaramell. Har hört att han ska vara riktigt fin ut.
Man kan ju hoppas att han spelat halvskadad och därför inte kunnat göra sig rättvisa. Jörgen nämnde att en del inte varit ärliga mot sig själva och spelat på 80%. Efter det uttalandet försvann Koivula. Han borde ha 2 nivåer till i sig, men jag tror det inte förrän jag ser det.StenhårtSlagskott wrote: 14 December 2024, 10:59 Återuppstår #12 efter nyår så kan det bli en ordentlig smällkaramell. Har hört att han ska vara riktigt fin ut.
-
- Forumdemon
Vet inte vad Koivula dras med för skada, men tror inte det går att förklara bort alla märkliga bakåtpassningar och usla pucktapp med skadan
Han behöver vara bra på allt, en frälsare i både pp och bp om han ska ersätta ev. nyförvärv, 2-3 st dessutom.
Han behöver vara bra på allt, en frälsare i både pp och bp om han ska ersätta ev. nyförvärv, 2-3 st dessutom.
De märkliga bakåt-passen ser jag från flera ex. Granberg och Blichen. Har att göra med att vi överbetonat vikten av att hålla pucken inom laget. Det ser löjeväckande ut ibland där man VÄGRAR att ta pucken framåt även om det är det uppenbara. Mycket bättre mot FHC borta, men så "vilade" vi igen mot LIF.
Spelarna ovan är bara exempel, alla gör det mer eller mindre ofta och mer eller mindre knasigt.
Spelarna ovan är bara exempel, alla gör det mer eller mindre ofta och mer eller mindre knasigt.
-
- c/o LL´s Forum
Björn Hellqvist ser ut att vara huvudspåret som ersättare till coach Jörgen.
Björn Hellkvist, född 1977 i Malmö, har totalt fem säsonger som Head i SHL (Leksand 2020-2024 och Malmö 2015). Däremellan Head i HA (OIK och Modo; när Modo var "kanonbra" och hade häng på en SHL-plats 2020, innan ett förargligt kinavirus satte tvärstopp för Ö-viks drömmar). Och 'Bulan's seriösa guldhäng samma år
Jeffrey Lionel Dahmer, född 1960 i Wisconsin; en av Nordamerika's mest kända seriemördare (totalt 17 offer mellan åren 1978 och 1991).
"The Milwaukee Cannibal" och vår kommande Head råkar utseendemässigt vara väldigt lika. Och nog har Björn något vansinnigt i blicken, "-I asked politely for a game off for the wedding - and all of a sudden he had me pinned against the locker room brickwall - in a chokehold!" typ
Det kan vara refreshing med något mer vibrerande i båset som omväxling jämfört Jörgen. Vet inte vart på "önskestegen" Björn står hos 'Chief' (var vi t ex på TANGNES och HALL före?). Nog har han erfarenhet och har presterat en del men är det någon som har koll på vilken typ av hockey Björn egentligen står för? Finns det någon röd tråd han tagit med sig mellan sina klubbyten?
Jeffrey Lionel Dahmer, född 1960 i Wisconsin; en av Nordamerika's mest kända seriemördare (totalt 17 offer mellan åren 1978 och 1991).
"The Milwaukee Cannibal" och vår kommande Head råkar utseendemässigt vara väldigt lika. Och nog har Björn något vansinnigt i blicken, "-I asked politely for a game off for the wedding - and all of a sudden he had me pinned against the locker room brickwall - in a chokehold!" typ
Det kan vara refreshing med något mer vibrerande i båset som omväxling jämfört Jörgen. Vet inte vart på "önskestegen" Björn står hos 'Chief' (var vi t ex på TANGNES och HALL före?). Nog har han erfarenhet och har presterat en del men är det någon som har koll på vilken typ av hockey Björn egentligen står för? Finns det någon röd tråd han tagit med sig mellan sina klubbyten?
Frågan är vilka spelare han kan locka med sig.
Mantas Armalis kanske?
Peter Cehlárik?
Liam Dower-Nilsson hade varit spännande.
Mantas Armalis kanske?
Peter Cehlárik?
Liam Dower-Nilsson hade varit spännande.
-
- Forumdemon
Är det nån som vet varför inte Hellkvist blev kvar i Leksand, trots flera år kvar på kontraktet? Som jag fattat det har han varit utlånad till Löven från Leksand.
Var det för att det inte funkade pga hans sjukdom känns det lite som en chansning att ta hit han??
Jag gillar Hellkvist men hans sjukdom kan bli ett hinder? Värva skadade spelare och nu en tränare som kanske försvinner i perioder pga sjukdom känns ju sådär!
Var det för att det inte funkade pga hans sjukdom känns det lite som en chansning att ta hit han??
Jag gillar Hellkvist men hans sjukdom kan bli ett hinder? Värva skadade spelare och nu en tränare som kanske försvinner i perioder pga sjukdom känns ju sådär!
Kommer vi någonsin att få en bättre forwardsline ? Hur hade vi råd med detta ?
FORWARDS
Germany flag
Dominik Bokk (RW/LW)
2000
Sweden flag
Adam Brodecki (RW/LW)
1995
Canada flag
Andrew Calof (RW)
1991
Sweden flag
Nils Carnbäck (C/W)