Everts VLH (18/19) 2.0

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Aleks
Forumdemon

Re: Everts VLH (18/19) 2.0

Post by Aleks »

Anledningen till att vi känner oss lugnare är väl att de flesta av oss till slut ändå landat i hur Evertsson bygger sina lag. Man kanske får dela in det lite i sektioner från att han tog över.

1. Första delen är allsvenskan med sikte mot SHL. Givetvis lite spretig med en ekonomisk kris mitt i men man byggde en maskin som till slut inte gick att bräcka i kvalserien.

2. Överleva i elitserien/SHL de första åren. Man fick betala lite extra för att få in "stjärnstatus" men bakom fanns fortfarande en hårt jobbande maskin med hjärtat i Markusson.

3. Mot total dominans. Hur gick det egentligen till? Upplevelsen är väl helt klart att det i förhållande till andra klubbar fanns lite extra tryck i kassan efter första guldet och att det sakta begränsats. Med undantag av guldet 2018 så är det verkligen laget som vunnit utan att egentligen ha den mest profilstarka truppen. På senare år känns det också som en långsiktig tanke att alltid ha ett par unga lågavlönande som ska få en utväxling inom 1-2 år och då kunna vara en nyckelfaktor till framgång. Även om det inte blev någon sen värvning förra säsongen tror jag ändå att Evertsson konstant scannar för att kunna dra till med en riktig "boom" innan slutspelet.

Oro: Fortfarande är förutsättningen att laget sitter som en enhet om det ska leda till framgång. Man kan inte förlita sig på att individer ska dra fram laget (vilket egentligen känns positivt :lol: ). Klubben har fortfarande inte kunnat etablera en talangutveckling som förser med klubbhjärta och billigare löner samt i slutändan lite trevliga "hemvändare". Något jag känner en oro för är att Växjö blivit lite mätta på Lakers. Både publiksnitt och draget under matcherna är sämre än vad det varit. Publiksnittet är kanske inte sämre men känns som att man behöver locka med lite rabatter och mindre lönsamma kampanjer för att hålla det uppe, detta trots helt otrolig sportslig framgång.
Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Tycker vi skall sitta förväntansfulla inför seriestarten. Känslan är, vi har absolut ett roligare lag i år.

Nycklarna till det här lagets framgång är i mina ögon följande två:

1. I min värld lagets viktigaste spelare, som - om 'MEDALJPUNG' vore en sjukdom - förmodligen varit långtidssjukskriven nu; Jörgen JÖNSSON.
Med samma "killer face" till vinnarinstinkt som kommer med hans ledarskap och coachning sätter han den här enheten. Det här laget. Den här klubbens första back-to-back-guld.

2. Kung 'COOP'. Växjö Lakers Hockey har alltid stått för att vara ett LAG. Men klubben har ett signum till - Vi är en SNYGG klubb. Vi för oss snyggt. Vi rör oss snyggt. Vi vinner, förlorar, slåss, bryter ihop och kommer igen - SNYGGA. Stil. Klass. Hårsvall. Och SWAG.
COOPER är här kanske svensk ishockeys ledande, med sin mäktiga elegans på och utanför isen. En MUSCHE som får själva Tom SELLECK att se prepubertal ut. Går 'COOP' in i den här säsongen med samma SWAG han gjort oss bortskämda med, då drar han övriga med sig - och gör män av pojkar.

Check på punkterna ovan och det blir Stortorget 2024.

This is no game. This club, is about PASSION :!:
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Post by StenhårtSlagskott »

Fördelen med att inte har några namnkunniga stjärnor är att när slutspelet börjar så är det fritt fram för vem som helst att kliva fram. Sexton och Lowe klev fram och gjorde viktiga och oväntade mål. Det vill jag hävda var helt avgörande. Att sitta på ett par superstjärnor kan inte överraska motståndarna på samma sätt.
Min bedömningen är att VLH är ganska svaga framåt, både bland forwards och backar. Men sätter VLH försvarsspelet så har lag 10+45 matcher för att hitta anfallsvägar, roller och powerplay.

Jag skulle vilja höra Coach om hur han ser på laget och nyförvärven. Är han nöjd med laget och nyförvärven så är jag nöjd.

Att Alvesta väljer att spela mot Troja i Vida Arena är positivt för framtida silly där kidsen i regionen ser vilken STOR arena VLH har. En klubb på en helt annan nivå och något att sträva mot. Kanske ska vi stötta Alvesta på läktarplats.
vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

StenhårtSlagskott wrote:Fördelen med att inte har några namnkunniga stjärnor är att när slutspelet börjar så är det fritt fram för vem som helst att kliva fram. Sexton och Lowe klev fram och gjorde viktiga och oväntade mål. Det vill jag hävda var helt avgörande. Att sitta på ett par superstjärnor kan inte överraska motståndarna på samma sätt.
Min bedömningen är att VLH är ganska svaga framåt, både bland forwards och backar. Men sätter VLH försvarsspelet så har lag 10+45 matcher för att hitta anfallsvägar, roller och powerplay.

Jag skulle vilja höra Coach om hur han ser på laget och nyförvärven. Är han nöjd med laget och nyförvärven så är jag nöjd.

Att Alvesta väljer att spela mot Troja i Vida Arena är positivt för framtida silly där kidsen i regionen ser vilken STOR arena VLH har. En klubb på en helt annan nivå och något att sträva mot. Kanske ska vi stötta Alvesta på läktarplats.
”Vi” stötta Alvesta mot Troja. Image. Inte jag i alla fall.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Säg vad du gör och gör vad du säger !
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Purre Carlsson och Frölunda går skilda vägar. Hade gärna sett Purre i Lakers igen!

Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

vlk wrote:
StenhårtSlagskott wrote:Fördelen med att inte har några namnkunniga stjärnor är att när slutspelet börjar så är det fritt fram för vem som helst att kliva fram. Sexton och Lowe klev fram och gjorde viktiga och oväntade mål. Det vill jag hävda var helt avgörande. Att sitta på ett par superstjärnor kan inte överraska motståndarna på samma sätt.

”Vi” stötta Alvesta mot Troja. Image. Inte jag i alla fall.

Det är valfritt :D
Du kan ta epan dit och ta en raggarballe med svängdörr precis som alla andra som gästar.
Tror på att ha ett bra samarbete med klubbarna i närheten. Särskilt de som ligger närmast för att öka chansen till att framtida talanger väljer VLH i tidig ålder.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

PutteA wrote:Purre Carlsson och Frölunda går skilda vägar. Hade gärna sett Purre i Lakers igen!
Klar för Pelicans. Men jag hade inte velat ha honom. Vi behöver inte den rollen och han är 35.
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Och Malte S klar för Frölunda!

Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Malte är ett problembarn, vi vill inte ha sådana som är "större än laget"
vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

Svartvadet wrote:Malte är ett problembarn, vi vill inte ha sådana som är "större än laget"
Han var ett barn då han var i växjö. Är han likadan nu ?

bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

Jag hade gärna sett Malte hos oss.
Bra skott på honom och kan göra mål.

Skickat från min Pixel 7 Pro via Tapatalk
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

vlk wrote:
Svartvadet wrote:Malte är ett problembarn, vi vill inte ha sådana som är "större än laget"
Han var ett barn då han var i växjö. Är han likadan nu ?

Ja, tyvärr. Det jag vet är att han är kaxig och självgod. Lite som Klasen.
Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Det måste ändå ha tagit lite, på den här kaxigheten och självgodheten - att ha tillhört klubben GREENVILLE SWAMP RABBITS (ECHL) :mrgreen:
Dannedd
Forumproffs

Everts VLH (18/19) 2.0

Post by Dannedd »

Och så tar han #88 i dessa tider…
#10 Duchon
Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Är det någon som har koll på hur situationen med LILLEBERG ser ut? D v s har vi första tjing på norrbaggen om han inte platsar i NHL i höst, eller annullerades kontraktet varpå han kan välja annan SHL-klubb?

Har Maestro uttalat sig någonstans om hur troligt det är att han ansluter? Man var liksom inställd på honom.
Person
Forumdemon

Post by Person »

Towen wrote:Är det någon som har koll på hur situationen med LILLEBERG ser ut? D v s har vi första tjing på norrbaggen om han inte platsar i NHL i höst, eller annullerades kontraktet varpå han kan välja annan SHL-klubb?

Har Maestro uttalat sig någonstans om hur troligt det är att han ansluter? Man var liksom inställd på honom.
Det har skrivits flertalet gånger.
Inga kontrakt annulleras från SHL till NHL, om spelaren inte stannar i NHL-lagets organisation då gäller kontraktet med det europeiska laget. I vissa fall, t.ex Lilleberg, så krävs även spel i NHL då AHL inte är aktuellt.
Stupet
Forumterrorist

Post by Stupet »

Även Erik Thorell klar för Frölunda. 16 forwards uppställda i deras lag nu. Ska bli intressant att se hur många poäng Tömmernes, Klingberg, Strömwall och Rydahl gör i år. Det är ju dom som ska göra det och med tanke på vad dom har levererat innan så luktar det många poäng och många mål. Rent poängmässigt så får man nog säga att Frölunda värvat bäst i år.
Stupet
Forumterrorist

Post by Stupet »

Förövrigt hoppas jag att Evertsson är med och hugger på Anthony Greco.
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

När det gäller Lilleberg så har jag fått till mig att vår GM inte är så glad över hur norrmannen skött det här. Så chansen att Lilleberg kommer till oss är ganska liten. Tror det är därför han värvade in även Gabriel Karlsson.

Person
Forumdemon

Post by Person »

PutteA wrote:När det gäller Lilleberg så har jag fått till mig att vår GM inte är så glad över hur norrmannen skött det här. Så chansen att Lilleberg kommer till oss är ganska liten. Tror det är därför han värvade in även Gabriel Karlsson.

Nu har ju inte vi all fakta men jag ser inget större ”fel” i Lillebergs agerande. Han skriver kontrakt med oss men får sedan ett erbjudande om NHL-spel och hoppar på det. Vem vet, det kanske är hans enda chans.
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Person wrote:
PutteA wrote:När det gäller Lilleberg så har jag fått till mig att vår GM inte är så glad över hur norrmannen skött det här. Så chansen att Lilleberg kommer till oss är ganska liten. Tror det är därför han värvade in även Gabriel Karlsson.

Nu har ju inte vi all fakta men jag ser inget större ”fel” i Lillebergs agerande. Han skriver kontrakt med oss men får sedan ett erbjudande om NHL-spel och hoppar på det. Vem vet, det kanske är hans enda chans.
Tror inte det handlar om det, utan snarare mer om hur han kommunicerat detta med VLH, eller INTE kommunicerat det. Att spelare tar chansen om den kommer är ju ganska naturligt och något som HE vet om och respekterar. Men om du som GM skriver kontrakt med en spelare, och sedan får all info om hans NHL kontrakt via media, och ingen heads-up eller info från spelaren själv. Skulle du tycka det var bra och att det är en bra start på ett kommande ev samarbete?

Person
Forumdemon

Post by Person »

PutteA wrote:
Person wrote:

Tror inte det handlar om det, utan snarare mer om hur han kommunicerat detta med VLH, eller INTE kommunicerat det. Att spelare tar chansen om den kommer är ju ganska naturligt och något som HE vet om och respekterar. Men om du som GM skriver kontrakt med en spelare, och sedan får all info om hans NHL kontrakt via media, och ingen heads-up eller info från spelaren själv. Skulle du tycka det var bra och att det är en bra start på ett kommande ev samarbete?

Den informationen har jag helt missat, då förstår jag om Evert inte gillar hans agerande. Samtidigt är han under kontrakt av oss, såvida inte båda parter vill bryta kontraktet, ifall det inte blir spel i NHL.
steve_saviano_theking
Forumproffs

Post by steve_saviano_theking »

Tror ni inte att Kossila sparkas snart? Det håller inte att ha en spelare som går skadad nästan jämt, det är lite Teemu Laakso vibbar över honom. Det spelar ingen roll hur bra man är när man väl kan spela, när man nästan aldrig kan spela.
Ett skott! Ett mål! För Lakers!
vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

steve_saviano_theking wrote:Tror ni inte att Kossila sparkas snart? Det håller inte att ha en spelare som går skadad nästan jämt, det är lite Teemu Laakso vibbar över honom. Det spelar ingen roll hur bra man är när man väl kan spela, när man nästan aldrig kan spela.
Självklart kommer han inte att sparkas. Att ens komma på tanken är ju absurt

Daste
Forumdemon

Post by Daste »

Försäkringarna tar väl lönekostnaderna efter några veckors skadefrånvaro? Isf är han hypotetiskt ingen kostnadspost och man förlorar inget på att ha kvar honom i truppen.
Plocka in ersättare, visst - om man vet att han riskerar återkommande frånvaro osv. Men skicka en bevisat skicklig spelare innan säsongen ens börjat? Nja.
steve_saviano_theking
Forumproffs

Post by steve_saviano_theking »

Man får ju ta för givet att det inte blir en förlängning i alla fall. Efter att han fick sin känning efter någon dag på is, så har han ju tydligen inte ens kunnat beträda isen igen. Är nog ganska långt bort. De kan ju knappt räkna in han i lagbygget, utan mest se det som en bonus om han spelar några matcher då och då innan han får en ny känning. Jag gissar på Max 15-20 matcher i år.
Ett skott! Ett mål! För Lakers!
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Kossila kan vi nog räkna bort stora dela av säsongen, mest bara bonus ifall han spelar.
Oroväckande med Noah Östlund också, jag hoppas verkligen att Evertsson plockar in en poängstark forward till, typ Anthony Greco.

Adam Åhman tror jag inte alls på, det såg hemskt ut mot LHC flera gånger. Han får gärna motbevisa mej redan ikväll.

Jag har tippat Växjö som vinnare av grundserien men det förutsätter så klart att våra producerande forwards är friska ock att dom levererar stort, samt att båda målvakterna levererar.
Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Har det framkommit vad KOSSILA lider av idag (förutom finskt medborgarskap, poängkåtnad och storhetsvansinne) ?

Det är ju den här säsongen han skall göra "en SUOMELA" i svensk ishockey. Duger inte att gå runt i mysbrallor då.
vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

Towen wrote:Har det framkommit vad KOSSILA lider av idag (förutom finskt medborgarskap, poängkåtnad och storhetsvansinne) ?

Det är ju den här säsongen han skall göra "en SUOMELA" i svensk ishockey. Duger inte att gå runt i mysbrallor då.
Nej, eftersom vi befinner oss i ett kritiskt läge i säsongen är det helt locket på från Lakers sida

PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Noah Östlund och Ludde är på is. Däremot Kossila är fortfarande på gymet.

vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

PutteA wrote:Noah Östlund och Ludde är på is. Däremot Kossila är fortfarande på gymet.

Vad är Kossilas problem ?

StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Expressen listar Shls 25 största stjärnor. VLH har bara 2 spelare med just nu. Med lite tur kan Dylan eller Kalle ta sig in där :clap:

Plats 12 - Larmi
"Under den andra halvan av säsongen var Emil Larmi seriens i särklass bästa målvakt. När Växjö vann guld var Larmi omutlig och tog hem Stefan Liv Memorial Trophy som slutspelets mest värdefulla spelare. Fick sedan chansen som förstemålvakt för Finland under VM."

Plats 11 - Persson
"Seriens spelskickligaste back. Ser isen som få andra och är duktig över hela banan och i synnerhet i det offensiva spelet. Persson har dessutom tagit över som lagkapten efter att Erik Josefsson avslutat sin karriär. Persson är god för runt 40 poäng vilket är väldigt bra för en back."
vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

Vi är alltid dissade. Förra året tippade många sk experter oss 8-10 plats.

Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Etta på den listan måste Skellefteå's dyra spetsvärvning Kenny AGOSTINO vara? Inte många lirare som omgärdas av sådan hype och publicitet redan innan första skäret :mrgreen: :mrgreen:
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Towen wrote:Etta på den listan måste Skellefteå's dyra spetsvärvning Kenny AGOSTINO vara? Inte många lirare som omgärdas av sådan hype och publicitet redan innan första skäret :mrgreen: :mrgreen:
Kunde varit det. Men är en lika pengakåt jävel i närliggande by. :D

"Den största artisten i ligan. Senast det begav sig, säsongen 21/22, var Omark trollbindande bra i ett Luleå som var en seger ifrån att vinna klubbens andra SM-guld. Då blev det 75 poäng utspritt över 52 grundserie- och 17 slutspelsmatcher för Omark, som passade på att vinna guld i Schweiz förra säsongen med sitt Genève. Nu är den lille trollkarlen, som varit en av Europas bästa spelare i ett årtionde, tillbaka i svensk ishockey med ett enda mål: Guldet ska till Norrbotten"
Post Reply