Everts VLH (18/19) 2.0

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Primeau
c/o LL´s Forum

Re: Everts VLH (18/19) 2.0

Post by Primeau »

Jag är inte superimponerad av backsidan, tycker både Melart och Koivisto sjönk som gråstenar efter den succéartade inledningen. Joel P behövs, den saken är klart.
Vet inte om ryktet med Häman stämmer, men han har gått skadad i tre år och kan nog må bra av ytterligare en säsong i HA.

Värvningen av Robban blir antagligen officiell när det är dax att kränga årskort? En fantastisk spelare och en väldigt bra värvning om det stämmer, men... också lite tråkig och förutsägbar lösning...?

Målvakterna: en 38-åring + en rookie = en riktig rysare!

Det är väl JFK man kan hoppas på att nån utländsk klubb klipper, det skulle i så fall öppna upp för en förstärkning. Resten tror jag inte är intressanta för utlandet, inte nån liga som håller klass i alla fall.
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Towen
Forumterrorist

Post by Towen »

Tommy BOUSTEDT lämnar Svenska Ishockeyförbundet. Om jag inte är helt fel ute har han haft en drakonisk roll i att bygga svensk juniorverksamhet på nationell nivå, tagit fram strategier för att mjölka ut och förädla talang.

Många här på forumet väntar tålmodigt på en verklig utväxling ur egna led. BOUSTEDT vore en prestigevärvning, som nog skulle locka talanger från hela landet i bara farten..?
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Primeau wrote:Jag är inte superimponerad av backsidan, tycker både Melart och Koivisto sjönk som gråstenar efter den succéartade inledningen. Joel P behövs, den saken är klart.
Vet inte om ryktet med Häman stämmer, men han har gått skadad i tre år och kan nog må bra av ytterligare en säsong i HA.

Värvningen av Robban blir antagligen officiell när det är dax att kränga årskort? En fantastisk spelare och en väldigt bra värvning om det stämmer, men... också lite tråkig och förutsägbar lösning...?

Målvakterna: en 38-åring + en rookie = en riktig rysare!

Det är väl JFK man kan hoppas på att nån utländsk klubb klipper, det skulle i så fall öppna upp för en förstärkning. Resten tror jag inte är intressanta för utlandet, inte nån liga som håller klass i alla fall.
Kan förstå skepticismen, men bjuder på lite ljusglimtar för herrn istället (i dessa bistra Corona-tider):

JFK, Davidsson, Pettersson - samtliga har en brutalt hög högsta nivå för SHL-mått mätt. Handlar bara om att ta fram den.
Melart och Koivisto är ordinarie i Lejonen, liksom Vainio - räcker inte det?!
Fasth må vara 38, men så är även Henrik Lundqvist. Hasek var väl 43 i NHL?

Ja, det var en sjuk underleverans på sina håll, men det handlar mer om balans än något annat. Vi visste på förhand att det kunde bli ömsom vin, ömsom vatten med ett helt nytt lag. Det blev betydligt mer vatten än vin. Min förhoppning är att ALLA har fått en blodad tand. Förra säsongen är ett minne blott. Detta året ska vi vinna, kosta vad det kostar vill.¨

Den som inte skriver under på detta - tack och hej, Välkommen till TAIF.

Lite småjusteringar. Några ekvationer som ska ha rätt värde på X. Sedan har denna truppen det mesta du kan önska. Joel P, Rosén, en Sniper till. Klarar inte SamHall(am) få ett sådant lag att ligga topp 6 efter 15 omgångar, då är det hans huvud som ska rulla.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Om vi är riktigt ärliga så är endast Koivisto reguljär i Lejonen. Medan de två andra fortsätter att prövas i de sammanhangen. Inte illa pinkat det heller. Alla tillhör vad jag kallar EHT-nivå. Är man bättre så ska det till speciella omständigheter för att de ska representera VLH mer än en säsong.
Person
Forumdemon

Post by Person »

En spelare som snart är på marknaden och som är aktuell för SHL är Peter Cehlarik. Rätt bra siffror i AHL under 4 säsonger som varvats med en del NHL-spel. Är ju ett tag sen han var i SHL men tyckte om hans spelstil. Stor och stark, påminner en del om Robin Alvarez men med lite mer skicklighet. Dock är kanske Alvarez lite mer ”raka vägen mot mål” och det ska inte underskattas det heller. För även han är ju på marknaden och han skulle kunna tillföra något som saknas i vår forwardsuppsättning.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Person
Forumdemon

Post by Person »

Häman Aktell lämnar Löven så är säkert på ingång nu. Och därav tror jag inte Norbe kommer hit eftersom även Persson ska in. Då har vi:
Persson
Melart
Koivisto
Erixon
Vainio
Häman Aktell
Nässén
Andersson

Visst att kanske Nässén försvinner men är väldigt skeptisk ändå till ryktena om Norbe. Dock har ingen ”riktig” källa uppgett något om det.

bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

Då stryker vi Lundgren och Philip Holm då.
Person
Forumdemon

Post by Person »

Holm kändes ganska given att skriva av. Med Persson in så hade vi haft alldeles för många backar som vill ligga på 18-20 min. Plus att han kanske är den lediga back just nu som kommer vara dyrast att signa. Han letar främst i KHL/NLA av en anledning, och det är inte kvaliteten på hockeyn.

Även Lundgren kostar för mycket tror jag, tror att Lundgren kostar mer än vad exempelvis Andersson och Häman Aktell gör tillsammans.

StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Post by StenhårtSlagskott »

Då var han klar. Intressant är ju att han skrev nytt avtal med björklöven så sent som för en månad sedan. Så några 100k får Växjö betala här. Men det bevisar att man tror på honom.
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Kan nog garantera dig, till 110%, att han hade en klausul i sitt avtal om SHL-spel. Alltså inga extra pengar att betala Löven.
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Svartvadet wrote:Kan nog garantera dig, till 110%, att han hade en klausul i sitt avtal om SHL-spel. Alltså inga extra pengar att betala Löven.
Tror nog 350.000 betalas.
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Du har helt rätt. Jag som har blandat ihop det.

Fick för mig att utbildningsersättningen var finansierad som en "pott" från hela SHL och att HA hade samma sak mot Ettan. Precis som NHL har det mot SHL.
Aleks
Forumdemon

Post by Aleks »

Har aldrig sett Häman spela men helt uppenbart har han tuggat en del tid i allsvenskans bästa lag, fin statistik och bra ålder. Samtidigt har jag svårt för värvningen om man ser lokala spelare som Norbe och Svensson som alternativ.

Sannolikt bör detta vara en bra SHL-back om några år men återigen värvas det på positioner längre ner i hierarkin där vi skulle kunna fylla på med eget och billigare.
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Skulle jag gissa, så är Nässén utlånad ett år till. Kändes långt ifrån redo för SHL.

Det skulle innebära att Norbe faktiskt kan vara aktuell.
Aleks
Forumdemon

Post by Aleks »

Svartvadet wrote:Skulle jag gissa, så är Nässén utlånad ett år till. Kändes långt ifrån redo för SHL.

Det skulle innebära att Norbe faktiskt kan vara aktuell.
Norbe bör i dagsläget ses som en bättre back än Häman och dessutom en Växjökille. Hoppas verkligen Norbe fortfarande är aktuell, har de valt mellan Häman och Norbe tycker jag det är fel val helt enkelt (kanske är Nobe inte själv intresserad).
Person
Forumdemon

Post by Person »

Norbe kostar nog ganska mycket mer. Toppback i HA som dessutom bevisade att han håller bra nivå i SHL. Tror nog att Norbe ligger på nästan det dubbla jämfört med HHA.

StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Någon som har möjlighet att lägga sig i bakhåll på en träning för att se vilka som är på plats. Antar att Shinnimin inte är det om han nu Växjö/Shinnimin vill bryta kontraktet.
Person
Forumdemon

Post by Person »

Tror nog att Shinnimin inte varit med på träningen ändå. Alla importspelare i alla klubbar flydde landet innan gränserna stängdes.

Tyckte mig se i ett klipp ett par shorts fladdra förbi när de filmade i gymet, och byxorna hade nummer 14. Så Pettersson verkar vara kvar med laget och träna trots ryktena om honom.

Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Helt rätt. Inga Transor på Svensk Barmark.

Är kluven om Shinni. Jag älskar honom, men förra året var han rent av kass. Hoppas han hittar något utomlands (typ DEL där han kan var Kung). Att se han i ett annat SHL-lag? Som Kiiskinen - fy fan. Att se 19 i Svart/Gult varje match... det gör ont i hjärtat. Vår Toumas.
Härmapan
c/o LL´s Forum

Post by Härmapan »

Håller med!
Vill absolut inte se #24 i nåt annat lag!
Speciellt inte om skickat iväg honom...
Person
Forumdemon

Post by Person »

Nä man vill ju verkligen inte se honom i SHL om det skulle vara så att han försvinner. Men håller med Svartvadet, riktigt usel föregående säsong med tanke på den lön han säkerligen lyfter.

Towen
Forumterrorist

Post by Towen »

Jag hade möjligen velat se SHIN' i Luleå - för det hade varit jävl*gt roligt att se lule'fansen förklara sig inför sig själva.. :roflol: :roflol:
Towen
Forumterrorist

Post by Towen »

Minns f ö att 'Bandy's' SC Chris ABBOTT alltid varit het på SHIN'. Inte för otroligt han hamnar där. Ängelholm ligger ju dessutom lååångt från Lule' :wink:
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Bra att Pettersson verkar bli kvar. Blir poängkung kommande år.
vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

StenhårtSlagskott wrote:Bra att Pettersson verkar bli kvar. Blir poängkung kommande år.
Nej, det blir han inte.

Säg vad du gör och gör vad du säger !
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

vlk wrote:
StenhårtSlagskott wrote:Bra att Pettersson verkar bli kvar. Blir poängkung kommande år.
Nej, det blir han inte.

Får se om Rosén kommer. Han kanske skrämmer liv i både Gynge och EP14. Image

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

PutteA wrote:
vlk wrote:
Nej, det blir han inte.

Får se om Rosén kommer. Han kanske skrämmer liv i både Gynge och EP14. Image

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
På tal om Rosén och Persson.
Om dom nu är färdiga....varför tränar dom inte med laget?
Härmapan
c/o LL´s Forum

Post by Härmapan »

Därför att KHL inte är slut förrän 2 maj (tror jag det var) och då tillhör RR fortfarande Sotji.

Gissar på typ samma när det gäller Joel?

Joel är nog mer osäker... RR kommer att presenteras till 99% så fort det går!
bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

Härmapan wrote:Därför att KHL inte är slut förrän 2 maj (tror jag det var) och då tillhör RR fortfarande Sotji.

Gissar på typ samma när det gäller Joel?

Joel är nog mer osäker... RR kommer att presenteras till 99% så fort det går!
Låter bra ImageImage
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Rosen och Växjö får inte börja förhandla före 2:a maj.
Vad som gäller med NHL/AHL spelare vet jag inte i nuläget. Antar att NHL måste ta beslut om att säsongen är över eller att NHL-klubben släpper Joel.
Men jag tror inte NHL-spelarna kommer vara fri a tidigare än oktober.
Person
Forumdemon

Post by Person »

Försäkringskostnader mm är svindyrt för NHL-kontrakterade spelare. Tänk följande scenario: Persson tränar med Lakers och råkar antingen skadas under lagträning alternativt smittas av corona. NHL fattar i samma veva att spel i NHL/AHL ska återupptas. Försäkringarna täcker inte Perssons skada, vem ska då stå för kostnaderna? Jo, Lakers. Så det är högst rimligt att han inte tränar med Lakers.

Och bara att han skulle göra det mitt under en pågående säsong (för tekniskt sett är det så) hade varit ytterst märkligt.

Aleks
Forumdemon

Post by Aleks »

Angående NHL, är det inte dags att de ger upp säsongen? Som det är i USA just nu ska de vara glada om en ny säsong kan starta upp innan jul. Känns bara onödigt att dra ut på det. Förstår att det är mycket pengar i rullning men tycker att även de borde se det uppenbara och ansvarsfulla.

Dessutom finns det många spelare som hamnar i kläm. Många spelare är i liknande läge som Joel Persson, de är långt ifrån givna i NHL och måste få möjlighet att se sig om efter ny klubb.
Person
Forumdemon

Post by Person »

Det är faktiskt inte helt otroligt att säsongen fortsätter. De planerar för att spela på vissa utvalda orter, därefter ett ”vanligt slutspel” fast utan publik. Dock kommer säsongen återupptas så pass sent att slutspelet kommer vara i en inledningsfas i augusti... Men med de ekonomiska summor det handlar om är jag inte förvånad. NHL är mer politik och företag än idrott.

Härmapan
c/o LL´s Forum

Post by Härmapan »

Ytterst tveksamt om SHL drar igång i höst heller...?

Det känns inte orimligt att restriktionerna håller på i alla fall året ut.
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Jodå, det ska alltid överdrivas med allt. Skulle tro att man släpper på en hel del restriktioner redan i mitten/slutet av Maj. Kanske inte för äldre eller riskgrupper.

Alla människor, eller iaf 95%, ska ju få Corona. Det går liksom inte att komma runt, om man nu inte vill vänta till 2021 när det kanske finns vaccin.

Iaf, väldigt långt från ämnet, så är ju frågan vad som händer med Palola och Calof nu? Hade ju varit magiskt att se
Post Reply