Hockeypsykologi på individ- och lagnivå

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Post by Lakershjärta71 »

Jag tyckte att det nu var dags att starta en tråd som tar upp frågor kring den psykologiska eller mentala biten i ett hockeylag. Behöver inte handla om just Lakers (även allmänt). Men varför inte utgå från Lakers efter all kritik som laget har fått den senaste tiden. Vi är nog många som frågar sig vad Lakers djupa kräftgång beror på när man i själva verket tycker att Lakers borde ÄLSKA att spela hockey just NU (trots mörka nov.) när man fått komma in i hockeyns "Finrum". Kanske är det så enkelt som att vi har ett för dåligt lag? Vi vet ju hur bra Lakers spelade i tredje perioden mot Färjestad..Varför går man inte in med den inställningen till varje match eller åtminstone visar upp detta spel under delar av matcherna? En gåta för mig! Se och lär av Frölunda!

Enestubbe säger i en videosändning häromdagen typ nånting om, att hockey är obegripligt, att man aldrig kan förklara varför dippar (kort- eller långvariga) kommer och går osv, och att det därmed är tjusningen med sporten.

Som nykomling i ES, hade klubbledningen kunnat förutspå att denna djupa svacka Lakers befinner sig i nu, skulle komma? Om inte, vad beror det då på att Lakers sänkt sig ner i den djupaste "kvicksanden"? Beror det på vad man har för individer i laget;intelligens, hur man tänker, hur stark mentalt man är som individ resp som LAG? Hur skapar man en hög lägstanivå vad gäller att hålla uppe ett gott självförtroende i en hockeytrupp?
Man tycker ju att spelare och som ett LAG ska kunna ta en förlust också..

Är det någon som minns hur det gick för AIK när de gick upp i ES förra säsongen, bara som en jämförelse? Någon som har ett minne av det? Hur löste AIK det?

Hur får man spelarna och laget på rätt "köl" igen? Är det alltid tiden som får utvisa det? Handlar allt om tillfälligheter i en specifik match, ex efter ett insläppt mål som riskerar att sänka lagets självförtroende dit Lakers är nu?
alfax
c/o LL´s Forum

Re: Hockeypsykologi på individ- och lagnivå

Post by alfax »

[quote="Lakershjärta71

Är det någon som minns hur det gick för AIK när de gick upp i ES förra säsongen, bara som en jämförelse? Någon som har ett minne av det? Hur löste AIK det?
[/quote]

Ja det minns vi ,de tog 8.e platsen tack vare de vann sista matchen ,hade de förlorat den så hade de varit i kvalserien.
Kanske Lakers löser det på samma sätt.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Nu är du där Alfax... OM. Fakta istället tack när det gäller historien. Endast spekulation om framtiden precis som du gör om Lakers framtid. Jag tackar nej till dylik nervpärs.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jag vill att man säkrar livet i ES så tidigt som möjligt. Jag vill inte att några få misstag eller lyckoskott i sista minuterna av hela säsongen ska vara avgörande. Det är att spela ett alltför högt spel och äventyra hela framtiden för föreningen.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Lalin
c/o LL´s Forum

Post by Lalin »

Du sätter ord på mina tankar Räven. I detta och ett tidigare inlägg då du beskrev din oro.
Blueshirts United
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Post by Lakershjärta71 »

Håller vi oss till trådämnet nu?
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

På tal om stolpskott - denna tråden? Höll den sig till ämnet från början?
Anders83
c/o LL´s Forum

Post by Anders83 »

Intressant fråga Svartvadet!

Hur kommer det sig att trådar spårar ur i princip varje gång ? Inte ens tråden "håll er inte till ämnet" fungerar ju menar jag .

Forumpsykologi är nog en en större fråga faktiskt :lol:
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Post Reply