Backarna

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Charlamov
Forumterrorist

Backarna

Post by Charlamov »

Läget 20 oktober 2011

Offensiva backar: Illka, Nisse A, Holös - Nisse och Holös känns som 40/60 Off/Def. Illka 80/20.
Defensiva backar: Björn, Johan, Hållberg, Augustin, Mackan

Av dom defensiva backarna tycker jag Augustin är 0/100 Off/Def. Dom andra backarna är i nivå 20/80 Off/Def och kan trixa lite med pucken. Skottmässigt är dom ganska usla alla defensiva pjäser och det förvånar mig STORT. Alla antas träna skott men ingen verkar kunna gå upp och tenta inom den närmsta tiden.

I dagsläget tycker jag Gäry och Mackan ska sitta på bänken.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Varanen
c/o LL´s Forum

Re: Backarna

Post by Varanen »

Intressant med procentsatserna. Håller med om vilka roller de har. Men hur vill du formera paren?
Charlamov
Forumterrorist

Backarna

Post by Charlamov »

Illka - Björn
Holös - Jonsson
Nisse - Hållberg

En Off/Def i respektive par men mest uttalat i översta. Holös vet vi inte än och Nisse är nog endast Off om bra självförtroende.

G. B. Shaw
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Challe du har mitt medhåll.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

En komedi. Jag skulle testa tipset jag fick om det norska ö:et mitt i inlägget och det jag skrivit försvann givetvis.

Spelmässigt ser dina par bra ut, men kilomässigt väger trean lite för lätt. Något coach Karlsson/Hellgren inte hållt med om. Byt plats på Jonsson och Hållberg, vilket skulle ge:

1. Hekkinen - Karlsson
2. Hållberg - Holös
3. Jonsson - Andersson

Men om du undrade över vilket annat ES-lag som skulle haft Gäry i första par, så kan samma fråga ställas nu fast med Karlsson istället. Vi som sett Heikkinen på nära håll vet att han är lite speciell och tar/ges mycket utrymme i spelet. Det påverkar givetvis matchningen (kan alltså förklara varför vi har "doldisar" i första par). Någonstans vore det coolt om vi kunde köra Heikkinen - Holös tillsammans. Men jag får inte riktigt ihop pusslet då.
Lalin
c/o LL´s Forum

Post by Lalin »

Hade varit trevligt att se dem ihop i PP. :) Holös får vara backup bakåt. Han ska ju vara en hygglig skridskoåkare. :wink:
Blueshirts United
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Håller med. Just nu har vi Kallio på offensiv blå bara för att vi ska kunna passa längs med linjen. Men så fort motståndarna har pucken blir det tokigt eftersom TK, i likhet med alla andra forwards, inte kan åka baklänges. Jag vet att det inte blev omedelbar succé med NisseA i den positionen heller, men det är ett bättre alternativ alla dagar i veckan. Och ännu bättre kanske det vore med Holös.
Erland
Forumamatör

Backarna

Post by Erland »

Tycker inte man bör dela på det hittills mycket stabila (tredje)backparet Jonsson-Karlsson. Övriga två backpar kan se ut så här:

1.Heikkinen-Gäry
2.Hållberg-Holös

Alt.

1.Heikkinen-Holös
2.Hållberg-Nisse

Jag anser att Heikkinen behöver en stabil defensiv back vid sin sida då han spelar mycket och ibland behöver någon som täcker upp för honom hemåt när han sticker på offensiven. Gäry tycker jag fungerat kanon hittills för detta medan Ilkka tagit hand om uppspelen:) dock ser jag mer potential i Nisse och när han åter är redo ska han fortsätta med Hållberg som varit en perfekt mentor till honom och givit honom den trygghet han behövt för att våga spela sitt spel.

Som sagt ser jag ingen anledning till att sära på Jonsson och Karlsson eftersom de skött sin uppgift bra hittills som den stabila defensiva enhet som jag förväntat mig av dem.
- Inga bromsspår
Talismanen
c/o LL´s Forum

Post by Talismanen »

Sära på Bena?
Den som inte sjunger är taifare!!!
Charlamov
Forumterrorist

Backarna

Post by Charlamov »

Nä, låter alltför spooky.

Nisse behöver trygga Hållberg. Jonsson har en tendens att slumra till en halvsekund ibland och det är inte bra för Nisse.

Björn fixar Gärys jobb alla dar i veckan. Snabb på rören när Heikkinen tabbar sig i Off zon.

G. B. Shaw
Power Play
Forumdemon

Post by Power Play »

Talismanen wrote:Sära på Bena?
:roflol:
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Erland
Forumamatör

Backarna

Post by Erland »

Talismanen wrote:Sära på Bena?
Fyndigt:D

Janne sa idag på SMP live att han väljer att köra på "mitt" första alternativ imorgon på matchen

Ilkka-Gäry
Hållberg-Holös
JJ-Bena

Till sist vill jag bara nämna att jag blev riktigt trött på smp-Dan idag när han gav Janne frågan om vi nu börjar bli ett etablerat elitserielag? Var ju säkert inte första gången han fick den innan omgång 13. Jag menar ska den frågan ställas efter varje omgång den här säsongen så länge laget ligger på slutspelsplats? Kom tillbaka nån gång efter nästa säsong säger jag.
- Inga bromsspår
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Äsch, den frågan kommer han att höra 500 gånger innan säsongen är över! Tycker annars att Magnussons fråga (som förövrigt är lysande som "programledare") gällande Holös var bedrövlig! Först berättar Janne att papperna blev klara idag och att Holös då är klar för spel. Vad frågar Magnusson då?

"Kommer Holös att spela på Lördag?"

Nej, vad fan tror du? 400 lök i månaden så kan han fan sitta på bänken! :lol:

Angående Augustin, jag står fast vid det jag sa. Han håller inte i ES. Inte någonstans. Men, och detta är ett stort MEN, Heikkinen behöver spela med en back där han själv MÅSTE ta ett stort ansvar. Augustin är den backen som är minst konstruktiv utav samtliga, han kan inte med den biten - skillsen saknas. Om vi leker med tanken och sätter in Holös ihop med Heikkinen så blir det lite "tårta på tårta" - vem gör vad?! Nu vet Heikkinen att "Jag har utrymme för mitt spel, Gäry säkrar upp och spelar enkelt". Med Holös hade han nog blivit lite felplacerad om Holös känner för att "följa med i anfallet" - ja, ni vet vad jag pratar om.
Last edited by Svartvadet on 21 October 2011, 20:38, edited 1 time in total.
friberg
c/o LL´s Forum

Post by friberg »

tror ni det är så lätt att bara kliva in i ES som 1a gångare som flera av våra spelare ink Gäry, ja tror nog faan han är kappabel till att spela ES bara han får jobba in sig i det och det har ju nu bara gått 13 matcher än så länge och det är 1a gången vi är där så ja tycker allt gnäll på Gäry är bedrövligt , ge han en chans att jobba sig in i det för han sliter så gott han kan och lär sig av sina misstag så som många andra gör det lika så Markusson. för en del spelare tar det lite längre tid än andra att anpassa sig.
Stoffe
Forumdemon

Post by Stoffe »

Hade lätt kunnat tänka mig att testa

Heikkinen-Jonsson
Bena-Holös
Hållberg-Nisse

Heikkinen-Holös ska spela i andra pp-uppställningen ihop! Soares som lägger mackor upp på blå, och PANG!
I Urbas frånvaro får BOIS positionen framför mål, och A.Eriksson får åka runt som lite gubben i lådan.

Första PP-uppställningen känns som om man inte ska röra som den är just nu, STEKHET både framåt och bakåt :oops:
Once a laker, always a laker!
Erland
Forumamatör

Backarna

Post by Erland »

Svartvadet wrote:Äsch, den frågan kommer han att höra 500 gånger innan säsongen är över! Tycker annars att Magnussons fråga (som förövrigt är lysande som "programledare") gällande Holös var bedrövlig! Först berättar Janne att papperna blev klara idag och att Holös då är klar för spel. Vad frågar Magnusson då?

"Kommer Holös att spela på Lördag?"

Nej, vad fan tror du? 400 lök i månaden så kan han fan sitta på bänken! :lol:

Angående Augustin, jag står fast vid det jag sa. Han håller inte i ES. Inte någonstans. Men, och detta är ett stort MEN, Heikkinen behöver spela med en back där han själv MÅSTE ta ett stort ansvar. Augustin är den backen som är minst konstruktiv utav samtliga, han kan inte med den biten - skillsen saknas. Om vi leker med tanken och sätter inte Holös ihop med Heikkinen så blir det lite "tårta på tårta" - vem gör vad?! Nu vet Heikkinen att "Jag har utrymme för mitt spel, Gäry säkrar upp och spelar enkelt". Med Holös hade han nog blivit lite felplacerad om Holös känner för att "Nu följer jag med i anfallet" - ja, ni vet vad jag pratar om.
klockren analys, sen längre fram kanske Nisse tar gärys plats på sex backar men då inte ihop med Ilkka.
- Inga bromsspår
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Svartvadet wrote:Angående Augustin, jag står fast vid det jag sa. Han håller inte i ES. Inte någonstans.
Ord och inga visor. Läge att upprepa vad jag tycker om ALLA spelare på elitnivå:

Jag har hellre en dålig spelare som vinner sina byten, än en bra som förlorar sina.

Finns det en liten mikroskopisk chans till att Gäry faktiskt gör lite nytta i en annars ultraoffensiv femma? Ingen i laget har bättre +/- utav de som fått kontinuerligt med istid.
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Klart han gör nytta. Dravlet om att han spelar för att han är egen produkt är väl bland det absolut sämsta jag har hört i år. Janne funkar inte riktigt så.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
nature
Forumdemon

Post by nature »

Nisse vs Augustin

Vem av dessa två tror ni att övriga ES klubbar hade varit intresserade av om de fanns med på marknaden? Jag kan tänkta mig en hel del intresse för Nisse men för Agge hade inte ens någon vänt blicken till.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Helt korrekt. Men vem tror ni hade matchats i en tokoffensiv förstafemma med Moran, Kallio, Iggy och Bono? Kanske NisseA, men det får vi aldrig veta. Vår första femma balanserar redan på gränsen till det acceptabla rent defensivt. Vrider vi reglaget ännu mer mot O kan det bli totalkaos.

Jag tror inte på ett laggbygge där man plockar ut de 25 talangfullaste spelarna och sedan bara säger kör.
Lalin
c/o LL´s Forum

Post by Lalin »

Du har nog rätt här Varanen. På Skavlan igår så pratades det om stjärnor och slitvargar med Hamrén och Drillo. Så ser det ut i fotboll. Kanske är det så i hockey med. Ganska troligt.
Blueshirts United
Charlamov
Forumterrorist

Backarna

Post by Charlamov »

Jag tycker Björn är vår bästa defensiva back. Därefter Johan. Trea Gäry. Men jag är ju ingen vän av Gäry så det kan ju påverka min ranking :D.

G. B. Shaw
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Självklart tycker vi olika. Jag hade nog inte förlängt Gärys kontrakt i våras. Tror inte heller på belöningar för lång och trogen tjänst osv om man vill vinna. Men samtidigt är jag alltid lika imponerad över hur han klarar av att anspassa sig och höja sig säsong efter säsong. Ska man verkligen göra sig av med en spelare som hela tiden blir bättre (inga jättekliv men ändå)? Disciplin och laglojalitet ska inte heller underskattas.

Och för att förtydliga, jag anser att NisseA är den största talangen vi har tillsammans med Rasmussen. Men för det kan jag tycka Dennis kan stå över någon match ibland, precis som Nisse.
Lalin
c/o LL´s Forum

Post by Lalin »

Kom att tänka på den gamla kända ryska förstafemman. Talang är bra ibland. Speciellt om talangen också arbetar hårt. :D
Blueshirts United
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Gäry är våran Kasatonov! :ok: Vem hade honom som favoritspelare i den femman?
Lalin
c/o LL´s Forum

Post by Lalin »

Nu ställde du mig Varanen! :ok:
Blueshirts United
Lemieux
Forumentusiast

Post by Lemieux »

Varanen wrote:Och för att förtydliga, jag anser att NisseA är den största talangen vi har tillsammans med Rasmussen. Men för det kan jag tycka Dennis kan stå över någon match ibland, precis som Nisse.
Personligen tycker jag nog Rasmussen sett över hela isen är vår bästa center. Moran är alldeles för bekväm och är inte beredd att offra sig och ta ut sig de där lilla extra, och Josefssons offensiva kvalitéer är ju för svaga (dock har han ett galet defensivt register), Reddox är väl egentligen ingen renodlad center så han räknar jag väl kanske bort. Så hade gärna sett Rasmussen i en första line men då finns det ingenstans att placera Moran för han kan nog inte prestera nån annanstans.
"A month before the season I stop putting ketchup on my french fries." -Mario Lemieux
Charlamov
Forumterrorist

Backarna

Post by Charlamov »

Tråden heter "Backarna" och som du så korrekt skriver Lemieux är Dennis center.

G. B. Shaw
Lemieux
Forumentusiast

Post by Lemieux »

Charlamov wrote:Tråden heter "Backarna" och som du så korrekt skriver Lemieux är Dennis center.
Du begriper alltså inte varför jag skrev de?
Kan man lägga ihop saker och ting med det som va citerat så va de om att Dennis borde stå över någon match också.
Men jag erkänner det var oerhört korkat att nämna nåt annat om backar i en tråd vid namn "Backarna". :ajaj:
"A month before the season I stop putting ketchup on my french fries." -Mario Lemieux
Charlamov
Forumterrorist

Backarna

Post by Charlamov »

Visst förstår jag men ALLA trådar tenderar att sväva långt iväg så denna gång motade jag Olle direkt. Ok?

G. B. Shaw
Lemieux
Forumentusiast

Post by Lemieux »

Absolut!
Post Reply