VLH,lag nummer 22 i Elitserien

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

Lag 21 i maratontabellen genom tiderna i elitserien tog 3 poäng,på den tiden var det en seger och en oavgjord.

Jag gillar att skriva lite inför såhär innan det drog igång.Förra säsongen tyckte jag att VLH osade topplag lång väg och tippade mycket riktigt att Soares skulle bli en guldkalv.Det inlägget,
http://www.lakerslakejer.se/phpBB3/view ... =3&t=16044 ,
skrev jag den 13-e september förra året.Ett år senare har vi elitseriepremiär i Scandinavium.Otroligt mäktigt.

Skulle man plocka ihop ett best of-lag från alla säsonger vi spelat hittills finns få spelare som skulle platsa i dagens lag.Möjligvis Hadelöv,Fasth eller Heed skulle kunna ha utmanat lite.

Men man ska inte glömma att ibland hylla de som tagit oss fram längs vägen till den station vi nu står vid.
Jarno Pikkarainen som var den optimala spelaren,Dalle som debuterar som matchhjälte och alltid kämpade på,Stefan Nilsson som fick chansen att avgöra mot Troja några gånger,Shjon Podein som drog igång laget efter en tung start den säsongen,Männikkö briljerade med sin skridskoelegans,Arto den store,Bjerdahls återkomst,Kung Basse vars segervarv utan att ha spelat en minut sa allt,Markus Andersson magi tillsammans med Chrille,Lundström,Josh MacNevins sanslösa skott och sanslösa fart 8) ,Lindhagen,Romö och alla de andra man inte nämnt men aldrig glömmer.Hilldings mål mot Södertälje när det återstod en hundradel gör även Jocke till en odödlig.

Förra året tyckte jag mig kunna skippa att ha koll på motståndarna då bara vi gjorde det vi ska så skulle vi själva ha vårat öde i våra egna händer.
I år behöver vi inte ha en hel hög lag bakom oss vilket förändrar en del.Har vi 2 lag bakom oss så är det bra.Har vi fyra är det en succé.

Har vi receptet för en succésäsong då? Jag tror det,här kommer förklaringen:

Längst bak,bakom laget har vi tränarduon Janne & Hellgren.Dr Jekyll & Mr Hyde
De två lag som främst präglats av sina tränare under senare år i allsvenskan(och sedemera i ES) är Almtuna och Växjö Lakers.Det är ingen slump eller tur att dessa två tränare möts igen.Janne & Hellgren har ett vinnande koncept,man följer det slaviskt tills Janne måste göra något och under de år vid rodret han styrt laget så har han visat på helt magiska time-outer,galna utbrott på allt eller iskalla manövrar som resulterat i segrar.Jag vill se en sammanställning på hur många matcher under JK´s ledning som vi förlorat när vi har haft en tvåmålsledning,jag tror det går att räkna på något finger.

Lite längre fram i ledet finner vi rutin,erfarenhet och otrolig smidighet i Gerber.Han har visat redan att om han är på humör så blir det riktigt jävla sketsvårt att överlista honom.Oscar måste känna sig rejält utmanad och detta kan alstra en höjning till i hans utveckling såsom när KK kom.

Vi hoppar raskt fram till backposition.
Stämmer EP så har Gäry spelat 311 matcher i Lakers färger.Nu ska han få spela i nya färger och i en ny serie.Jag håller med Varanen här,Gäry är symbolen för VLH för mig med.Man lyckas kriga sig till en plats i laget,man blir ordinarie,man avancerar till fullgod allsvensk back,skador följs av en comeback och slutligen efter års slit o släng så kommer belöningen i form av spel i högsta ligan.Och grabben är bara 25!

Ilkka och Per har visat hittills att dom är perfekta kliniska värvningar,de vet inte det men de föddes för just detta. 8)
Spelandes i en ny klubb i orangea färger där fansen skanderar andra färger kommer få dessa två att prestera övermänskligt.Robar är svårt att sia om,samtidigt bör vi behålla alla i laget just för breddens skull och för att Mitja kan få mer tid att visa vad han kan.Jag tror han är redo.
Tom,Nils,Björn,Johan och Marcus är alla nya elitseriespelare.Här begär jag endast att sommarens hårda träning gjort dom lite starkare,snabbare och lite bättre än de var i kvalserien.Där var dom bara lysande.

Sista ledet,anfallet.
Här får JK ursäkta men med en sådan här anfallsgrupp att välja på så skulle vår nymfparakit Dennis kunna ta ut fyra bra kedjor.Även om han nuförtiden är halvblind som 27-åring.
Reddox,Moran,Iggulden,Soares,Saviano,Kallio och Dennis Rasmussen.
Lägg till våra egna Josefsson,Anders Eriksson och Bois.
Vi har naturliga snipers och otröttliga mardrömsspelare för motståndarna.Vi ha snabba lirare skjutna ur kanoner i BP.I PP har vi varit outstanding under försäsongen utan att ha tränat på det.

Summa summarum,denna säsongen ställer vi ett respektingivande lag på isen.Vi slåss inte om seriesegern,den jämnheten kommer med år av erfarenheter.Samtidigt kan vi slå alla lag.Frågorna man ställer sig är historiskt,hur har vi klarat av att avancera förut med alla de nya förutsättningar som krävs?

98/99 Höst 1-a Div 4
Vår 5-a Div 3

00/01 Höst 1-a Div 2
Vår 1-a Div 1 Fortsättningsserie
Vår 2-a Förkvalsserie till Allsvenskan

01/02 Höst 1-a Div 1
Vår 4-a Allettan
Vår 1-a Förkval Allsvenskan
Vår 4-a Kval Allsvenskan

02/03 Höst 1-a Div 1
Vår 1-a Förkval
Vår 1-a Allsvenskt kval

03/04 Höst 7-a Allsvenskan Södra
Vår 2-a Södra Vår
Play-off seger mot Sundsvall och förlust mot Skellefteå

När vi gick upp från tvåan höll vi nästan på att gå till allsvenskt kval direkt.Från ettan till allsvenskan var ett större steg men Podeineffekten höll på att ta oss till kvalserien.
Denna erfarenhet pekar på att vi tidigare alltid legat bra till,något som nu ska testas å det yttersta.

En känsla man hade förra säsongen var att allsvenskan hade närmat sig elitserien och denna säsong så tyder ingenting på att gapet blivit större.Tvärtom visar det sig så att alla lag är osäkra på sina trupper.SAIK tippas etta där,Hv på ett annat ställe,FBK är favoriter även dom.Brynäs kan vinna och åka ur.Timrå har leftovers från Hv men slår konkurrenterna i träningsmatcher.

Jag tror säsongen som kommer kommer att bli den mest tuffa,den mest jämna och den mest oförutsägbara någonsin.

Citerar mig själv:
Låt alla lag komma hit med fruktan i ögonen,vi är redo!

Nu är det nära kära vänner,snart brakar det loss med Växjö Lakers som en dark horse!

Sup in känslan,snart är tiden förbi då vi inte hade spelat en enda elitseriematch!

För alltid Lakej!
Last edited by Malul on 9 October 2011, 10:54, edited 2 times in total.
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Anders L
Forumdemon

Re: VLH,lag nummer 22 i Elitserien

Post by Anders L »

Mycket bra skrivet Malul, :clap: :clap:
LAKERS framgång är guld värd!
Andra lags motgång är ej heller att förakta!
Coffe #800
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by Coffe #800 »

Kingdingeling ! :D :clap: :clap:
" Jävla Moped" :D
" Det Är Tajt " ;)
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

You r tha man !!!! :clap:
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
dolitle
c/o LL´s Forum

Post by dolitle »

Ögongodis :)
[b]Klubb Poseidon is the shit[/b]
ljung93
Forumamatör

Post by ljung93 »

Det här gjorde min dag, fan va bra skrivet !
För alltid Lakej
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

10 matcher in i serien så tycks det som lite tendenser kan urskiljas.

Vi tar det stegvis igen;

Ledarstaben:
Evertsson visar att han kommer bli årets ledare,sportchef you name it även denna säsong.Hade vi inte gått upp i Elitserien hade hans fingertoppskänsla våldförts igen av wannabees som Gozzi och de andra gröngölingarna som sitter som s k sportchefer i de andra elitserielagen.

Nu satte vi oss i en gyllene position,med Evert i Elitserien så fick han lite babelobas och leka med.Rätt många typ 70 miljoner babelobas.Men det är ju inte hans jobb att avsluta jobbet,han ger ju bara oss de bästa förutsättningarna,inget annat.

Janne & Hell Gren!
Janne visar lite mindre utbrott och annat hittills,är det nervositet?Respekt?
Nejdå,allt finns kvar!Kanske bara i mindre doser.När Bena blev utvisad mot FBK när han blev trippad så skrattade Janne sitt härliga skratt och visade precis vad jag oxå tyckte om den domarinsatsen.Igår när vi BESEGRADE det andra smålandslaget jublade Janne och Hell Gren som om vi vunnit SM-guld.
JK tryckte upp Iggulden i förstafemman och ka-sching.Succé och tre raka segrar.
Men nu gott folk kommer det som åtminstone jag väntat på väldigt väldigt länge.Lakers-AIK.Och det är inte ens matchen jag väntar mest på utan presskonferensen :clappy:

Vi traskar vidare.

Målvakter
Gerber 93.85%
Oscar 93.10%

Något att tillägga? Nä.

Fösvarare
Heikkinen,tre i internapoängligan med 4+1. -3
Jätten i de bakre leden,suverän spelare som måste rycka upp sig i första perioderna.Förstafemman har slarvat tidigt i de flesta matcher vilket ger dåligt plus/minus.

Skoter-Nisse,hajpad som fan i media.Leder till större självförtroende.Leder till bättre kvaliteteter.Kommande storspelare.Sensationellt bra utveckling so fare.

Hållberg,syndade friskt i de första 4-5 matcherna.Har blivit tillsagd att bli bättre och har lyssnat.Viktig kugge i dagsläget.

Augustin,Gäry när dom sa till dig att du plötsligt skulle vara med i en förstaline i Elitserien och du börjat spela som att du klarar av det...Så lyssnade du.Så enkelt det kan vara ibland,tempot byggs sakta uppåt och vi ser honom utvecklas i match efter match.Jag gissar Gäry nätar inom 3 matcher dessutom.

Jonsson & Bena,fortfarande rookiemisstag som att ge bort pucken nära eget mål och sånt.Men ibland måste man göra sådant för att skapa en legendarisk seger.Man kan ju inte vinna allt.

Anfallare
Förstakedjan har exploderat,jag behöver inte ens kommentera.
Stiig har det problematiskt men hans inställning är mer värt för laget,sitter jag på bänken och vi vinner så stannar jag på bänken.Once a laker always a laker!
Soares och Reddox glimtar stundtals till även om de fått stå tillbaka de senaste matcherna för Guden,Reddox föranledde straffen igår som Guden kliniskt uträttade efteråt.
Och till det STOORA problemet,det som gör att alla i Växjö gråter sig tills sömns.Katastrofen.Vilken svensk gör första målet?
Josefssons lina kämpar på och har uppförsbacke,mer att ta där även om Markusson imponerar nåt djävulusiskt på mig.Han är fan i sin bästa form någonsin i VLH.Underbart att se.Hoppas Galärslaven kommer in i det lika bra och det snart.Då kan det komma att börja se annorlunda ut även i bortamatcher som den igår mot Hv.
BOIS har det tufft och Anders Eriksson likaså.Hjalmar får räknas in här med.
Kanske ska Åhsberg sprängas in i laget igen för att få se om det kan ge resultat?

Som ni märker så har vi fortfarande en del att tänka på som kan förbättras ty vi ligger bara sexa i elitserien efter 10 omgångar..

Och glöm aldrig en sak,eller två,hockey ska vara och är verkligen tokskoj! Den andra saken vi aldrig ska glömma är en ramsa som handlar om Grishockey.Tack Uggla!
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Piggelin
c/o LL´s Forum

Post by Piggelin »

Bra analys, Malul. :ok:
Jag är Lakers-fan, vad fan är du?
Det ÄR pappa som bestämmer!
dolitle
c/o LL´s Forum

Post by dolitle »

Som vanligt trevligt att läsa dina analyser Malul.

Men kan inte riktigt hålla med dig om vår kapten. ( :( )
Sett till gårdagens match där jag tycker Mackan var riktigt dålig, på gränsen till att bänkas. Men då han är vår kapten och att vi inte har ngn annan att slänga in får han spela matchen ut.

-5 i +- på #38 och galärslaven är inget bra betyg på linan som ska spela +-0 och skapa mkt energi till laget.
Varken #38 eller galärslaven har växt in i ES kostymen än... men som vanligt, hoppet är det sista som över ger en.

Jag hoppas och tror att de bägge ska växa in i det.
[b]Klubb Poseidon is the shit[/b]
Post Reply