Jag gillar att skriva lite inför såhär innan det drog igång.Förra säsongen tyckte jag att VLH osade topplag lång väg och tippade mycket riktigt att Soares skulle bli en guldkalv.Det inlägget,
http://www.lakerslakejer.se/phpBB3/view ... =3&t=16044 ,
skrev jag den 13-e september förra året.Ett år senare har vi elitseriepremiär i Scandinavium.Otroligt mäktigt.
Skulle man plocka ihop ett best of-lag från alla säsonger vi spelat hittills finns få spelare som skulle platsa i dagens lag.Möjligvis Hadelöv,Fasth eller Heed skulle kunna ha utmanat lite.
Men man ska inte glömma att ibland hylla de som tagit oss fram längs vägen till den station vi nu står vid.
Jarno Pikkarainen som var den optimala spelaren,Dalle som debuterar som matchhjälte och alltid kämpade på,Stefan Nilsson som fick chansen att avgöra mot Troja några gånger,Shjon Podein som drog igång laget efter en tung start den säsongen,Männikkö briljerade med sin skridskoelegans,Arto den store,Bjerdahls återkomst,Kung Basse vars segervarv utan att ha spelat en minut sa allt,Markus Andersson magi tillsammans med Chrille,Lundström,Josh MacNevins sanslösa skott och sanslösa fart

Förra året tyckte jag mig kunna skippa att ha koll på motståndarna då bara vi gjorde det vi ska så skulle vi själva ha vårat öde i våra egna händer.
I år behöver vi inte ha en hel hög lag bakom oss vilket förändrar en del.Har vi 2 lag bakom oss så är det bra.Har vi fyra är det en succé.
Har vi receptet för en succésäsong då? Jag tror det,här kommer förklaringen:
Längst bak,bakom laget har vi tränarduon Janne & Hellgren.Dr Jekyll & Mr Hyde
De två lag som främst präglats av sina tränare under senare år i allsvenskan(och sedemera i ES) är Almtuna och Växjö Lakers.Det är ingen slump eller tur att dessa två tränare möts igen.Janne & Hellgren har ett vinnande koncept,man följer det slaviskt tills Janne måste göra något och under de år vid rodret han styrt laget så har han visat på helt magiska time-outer,galna utbrott på allt eller iskalla manövrar som resulterat i segrar.Jag vill se en sammanställning på hur många matcher under JK´s ledning som vi förlorat när vi har haft en tvåmålsledning,jag tror det går att räkna på något finger.
Lite längre fram i ledet finner vi rutin,erfarenhet och otrolig smidighet i Gerber.Han har visat redan att om han är på humör så blir det riktigt jävla sketsvårt att överlista honom.Oscar måste känna sig rejält utmanad och detta kan alstra en höjning till i hans utveckling såsom när KK kom.
Vi hoppar raskt fram till backposition.
Stämmer EP så har Gäry spelat 311 matcher i Lakers färger.Nu ska han få spela i nya färger och i en ny serie.Jag håller med Varanen här,Gäry är symbolen för VLH för mig med.Man lyckas kriga sig till en plats i laget,man blir ordinarie,man avancerar till fullgod allsvensk back,skador följs av en comeback och slutligen efter års slit o släng så kommer belöningen i form av spel i högsta ligan.Och grabben är bara 25!
Ilkka och Per har visat hittills att dom är perfekta kliniska värvningar,de vet inte det men de föddes för just detta.

Spelandes i en ny klubb i orangea färger där fansen skanderar andra färger kommer få dessa två att prestera övermänskligt.Robar är svårt att sia om,samtidigt bör vi behålla alla i laget just för breddens skull och för att Mitja kan få mer tid att visa vad han kan.Jag tror han är redo.
Tom,Nils,Björn,Johan och Marcus är alla nya elitseriespelare.Här begär jag endast att sommarens hårda träning gjort dom lite starkare,snabbare och lite bättre än de var i kvalserien.Där var dom bara lysande.
Sista ledet,anfallet.
Här får JK ursäkta men med en sådan här anfallsgrupp att välja på så skulle vår nymfparakit Dennis kunna ta ut fyra bra kedjor.Även om han nuförtiden är halvblind som 27-åring.
Reddox,Moran,Iggulden,Soares,Saviano,Kallio och Dennis Rasmussen.
Lägg till våra egna Josefsson,Anders Eriksson och Bois.
Vi har naturliga snipers och otröttliga mardrömsspelare för motståndarna.Vi ha snabba lirare skjutna ur kanoner i BP.I PP har vi varit outstanding under försäsongen utan att ha tränat på det.
Summa summarum,denna säsongen ställer vi ett respektingivande lag på isen.Vi slåss inte om seriesegern,den jämnheten kommer med år av erfarenheter.Samtidigt kan vi slå alla lag.Frågorna man ställer sig är historiskt,hur har vi klarat av att avancera förut med alla de nya förutsättningar som krävs?
98/99 Höst 1-a Div 4
Vår 5-a Div 3
00/01 Höst 1-a Div 2
Vår 1-a Div 1 Fortsättningsserie
Vår 2-a Förkvalsserie till Allsvenskan
01/02 Höst 1-a Div 1
Vår 4-a Allettan
Vår 1-a Förkval Allsvenskan
Vår 4-a Kval Allsvenskan
02/03 Höst 1-a Div 1
Vår 1-a Förkval
Vår 1-a Allsvenskt kval
03/04 Höst 7-a Allsvenskan Södra
Vår 2-a Södra Vår
Play-off seger mot Sundsvall och förlust mot Skellefteå
När vi gick upp från tvåan höll vi nästan på att gå till allsvenskt kval direkt.Från ettan till allsvenskan var ett större steg men Podeineffekten höll på att ta oss till kvalserien.
Denna erfarenhet pekar på att vi tidigare alltid legat bra till,något som nu ska testas å det yttersta.
En känsla man hade förra säsongen var att allsvenskan hade närmat sig elitserien och denna säsong så tyder ingenting på att gapet blivit större.Tvärtom visar det sig så att alla lag är osäkra på sina trupper.SAIK tippas etta där,Hv på ett annat ställe,FBK är favoriter även dom.Brynäs kan vinna och åka ur.Timrå har leftovers från Hv men slår konkurrenterna i träningsmatcher.
Jag tror säsongen som kommer kommer att bli den mest tuffa,den mest jämna och den mest oförutsägbara någonsin.
Citerar mig själv:
Låt alla lag komma hit med fruktan i ögonen,vi är redo!
Nu är det nära kära vänner,snart brakar det loss med Växjö Lakers som en dark horse!
Sup in känslan,snart är tiden förbi då vi inte hade spelat en enda elitseriematch!
För alltid Lakej!