Det är bra att ni la ut hur kvalserien spelas, men det kan bli bättre. Förra säsongen så hade Lakers.nu en skit bra grafisk bild som visade hur hela serien och kvalet spelades. Om ni kan fixa till en sådan så skulle det vara lättare att fatta hur det spelas.
Ni gör ett häst jobb med sidan alla som är inblandade i den.
Den bilden som Växjö Lakers hade förra året var tagen från Swehockey.se vilka har en bild även i år men det är inte så bra grafisk översikt på den som det var förra året så därför väljer vi att inte publicera den.
Om man följer tabellen och förlitar sig på statistik, så verkar det mer förmånligt att komma två än etta i grundserien. Som tvåa får man ju möta lag 4-6-8, eller har jag fattat fel?
Såhär skall det vara 1:an och 2:an till var sin grupp.
3:an och 4 :an lottas till vilken grupp de kommer (1:ans grupp eller 2:ans grupp).
Samma typ av lottning kommer att ske med 5:an å 6:an och 7:an å 8:an.
Det är bara 1:an som går vidare från de 2 grupperna.
Sedan kommer det 2 lag från div 1 västra + 2 lag från allsvenskan.
Dessa 6 lag skall göra upp om 2 platser till allsvenskan.
Alldeles rätt Anders L. Frågan består hur korkade är de som gör upp detta systemet.Ett bra lag sett under hela säsongen är det bara nackdelar för ,Jaja herrens vägar äro underliga,där kom mitt religösa jag fram.
Det jag förvånades över i dagens artikel var att även Region Syd tyckte det var korkat att spela 44 omgångar i grundserien. De hänvisade dock till att klubbarna själva hade valt det...!
Nej, ta efter fotbollen och skippa orättvisa play-off mm. Kör två längre serier istället. En på hösten där agnarna skiljs från vetet och en serie på våren där de bästa får spela i en högre grundserie nästkommande säsong.
Ex.vis att de fyra bästa från grundserien möter de de fyra bästa från västras grundserie samt de fyra sämsta från allsvenskan. De fyra bästa i denna "vårserie" spelar allsvenskan nästa säsong.
Nej, för några år sedan så spelade ju de fyra främsta i allsvenskan "play-off" för att göra upp om vem skulle bli svensk mästare. Det har de ju lämnat nu.