lycka till!
Vilket lag blir säsongens överraskning/flopp?
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
-
NEDOMANSKY
- Inaktiverad användare
- Posts: 3972
- Joined: 6 March 2006, 02:04
- Location: ZinkensDamn
Menar du Buck, att spelet hela tiden går ut på att improvisera, att det inte existerar något grundspel alls??? Vad ska en tränare annars lära ut? Alla tränare säger ju likadant ungefär, även om det ibland kan uttryckas olika att "jag vill verka för ett stabilt försvarspel och en anfallsglad hockey", ungefär så har det låtit från i alla fall Lakers tre senaste tränare.
Fagerwall hade ex. sagt en gång att han inte gillade att man passade pucken två gånger inom mittzonen. Ofta såg det ut som att spelet gickut på att tjånga in pucken in i anfallszon om och om igen och sedan börja jaga.
Ett grundspel kan ju ex. var torpedhockeyn 1 3 1, som en gång Waltins Rögle.
Ett grundspel kan väl vara, att en tränare lär ut ett tryggt spel med linjer i, vilka positioner man ska ha, effektiva uppspelskombinationer eller andra överraskningsmoment som spelarna känner sig bekväma i och som är vinstgivande.
Fagerwall hade ex. sagt en gång att han inte gillade att man passade pucken två gånger inom mittzonen. Ofta såg det ut som att spelet gickut på att tjånga in pucken in i anfallszon om och om igen och sedan börja jaga.
Ett grundspel kan ju ex. var torpedhockeyn 1 3 1, som en gång Waltins Rögle.
Ett grundspel kan väl vara, att en tränare lär ut ett tryggt spel med linjer i, vilka positioner man ska ha, effektiva uppspelskombinationer eller andra överraskningsmoment som spelarna känner sig bekväma i och som är vinstgivande.
Det jag menar är att det snackas en sån j-a massa om grundspel o linjer, men det är fan inte många som kan redogöra för vad det handlar om...
Menar du exempelvis att det ENDA som Jocke byggde hela sin spelide på är att man inte får passa 2 ggr i mittzon?
Menar du exempelvis att det ENDA som Jocke byggde hela sin spelide på är att man inte får passa 2 ggr i mittzon?
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Nej, jag tog bara ett exempel. Det kunde ha varit Ett av Fagerwalls spel i lagets grundspel.
Vad menar tränare när de uttrycker under en match att laget har tappat sitt grundspel?
Ska vi inte använda ordet grundspel i något ishockeysammanhang då?
Hur som helst..intressant diskussion, som man önskar få svar på!
Vad menar tränare när de uttrycker under en match att laget har tappat sitt grundspel?
Ska vi inte använda ordet grundspel i något ishockeysammanhang då?
Hur som helst..intressant diskussion, som man önskar få svar på!
- Dragkampslakej
- Forumdemon
- Posts: 1058
- Joined: 10 October 2004, 17:59
- Location: Teleborg
Svenskafans.com:s sluttabell:
1 Malmö
2 Leksand
3 Västerås
4 Rögle
5 AIK
6 Björklöven
7 Bofors
8 Växjö Lakers
9 Borås
10 Nyköping
11 Oskarshamn
12 Almtuna
13 Nybro
14 Sundsvall
15 Hammarby
16 Huddinge
AIK får väl se som överraskningen här. Men pinsamt att man två år på raken haussar upp AIK, som om de vore "världens bästa lag", trots årets ganska mediokra material", som inte ser mycket bättre ut än fjolårets.
Bofors sen.. ??? Tror jag inte ett ögonblick på.
Lakers får väl se som floppen i den här tabellen som inte kommer att nå play-off ens. Att Lakers slutar på en 8:e plats, det är faktiskt inte omöjligt. I år känns det som att det kan bli både flipp och flopp.
1 Malmö
2 Leksand
3 Västerås
4 Rögle
5 AIK
6 Björklöven
7 Bofors
8 Växjö Lakers
9 Borås
10 Nyköping
11 Oskarshamn
12 Almtuna
13 Nybro
14 Sundsvall
15 Hammarby
16 Huddinge
AIK får väl se som överraskningen här. Men pinsamt att man två år på raken haussar upp AIK, som om de vore "världens bästa lag", trots årets ganska mediokra material", som inte ser mycket bättre ut än fjolårets.
Bofors sen.. ??? Tror jag inte ett ögonblick på.
Lakers får väl se som floppen i den här tabellen som inte kommer att nå play-off ens. Att Lakers slutar på en 8:e plats, det är faktiskt inte omöjligt. I år känns det som att det kan bli både flipp och flopp.
Last edited by Supporter on 14 September 2007, 19:42, edited 1 time in total.
Hockey är i botten ett väldigt simpelt spel. Ibland känns det som om snacket om taktik och annat mest handlar om att man vill efterapa gräsätarna och deras närmast narcisistiska böjelser för sifferkombinationer. Självklart har varje tränare ideér om hur man vill att spelarna skall agera, men väldigt få utanför laget kan redogöra för vad de faktiskt är.
- "Saknar grundspel", "Ryggsäckshockey", "Inga linjer" bla ha bla ha.
Hockey handlar mest om energi - dränera dina motståndare, bidra med det till dina medspelare och du vinner.
- "Saknar grundspel", "Ryggsäckshockey", "Inga linjer" bla ha bla ha.
Hockey handlar mest om energi - dränera dina motståndare, bidra med det till dina medspelare och du vinner.
Do you even looksmaxx, bro?
Svarade bara ang Lakers chanser. Skulle Mif komma 2:a skulle väl det räknas som en flopp, för alla räknar med att Mif inte kan missa seriesegern den här säsongen..så det skiljer sig väl litegrann mellan lagen om man ska tolka ett enskilt lags prestation när serien är slut. När jag sa att Lakers mycket väl kan göra en flopp idag, så kan det bli alltfrån plats 8-14.Primeau wrote:Gäller alla lag.Supporter wrote:I år känns det som att det kan bli både flipp och flopp.
Crosschecking.se:s sluttabell (se ovan Svenska fans tabell)
1 Malmö
2 Leksand
3 Björklöven
4 Västerås
5 AIK
6 Rögle
7 Oskarshamn
8 Nyköping
9 Växjö
10 Almtuna
11 Borås
12 Sundsvall
13 Nybro
14 Bofors
15 Hammarby
16 Huddinge
Är AIK så bra i år???
Oskarshamn på kvalplats..Nåväl, kan man vinna lite matcher på bortaplan också, som de hade katastrofalt svårt med ifjol så är det inte helt omöjligt.
1 Malmö
2 Leksand
3 Björklöven
4 Västerås
5 AIK
6 Rögle
7 Oskarshamn
8 Nyköping
9 Växjö
10 Almtuna
11 Borås
12 Sundsvall
13 Nybro
14 Bofors
15 Hammarby
16 Huddinge
Är AIK så bra i år???
Oskarshamn på kvalplats..Nåväl, kan man vinna lite matcher på bortaplan också, som de hade katastrofalt svårt med ifjol så är det inte helt omöjligt.
Last edited by Supporter on 14 September 2007, 19:47, edited 3 times in total.
- Sköna_Gröna
- Forumamatör
- Posts: 212
- Joined: 18 March 2007, 21:15
- Location: VÄXJÖ
Flipp: Tror mycket på IKO i år. Vet inte riktigt varför men magkänslan säger att de kommer ta en playoff plats och det måste IKo vara nöjda med isåfall.
Borås tror jag också kommer skrälla mot många av topplagen i serien.
Flopp: Växjö Lakers. Tappat de bästa spelarna från förra säsongen och inte värvat tillräckligt bra. Vem vet, kanske räcker till playoff trots att spelet kommer vackla.
Borås tror jag också kommer skrälla mot många av topplagen i serien.
Flopp: Växjö Lakers. Tappat de bästa spelarna från förra säsongen och inte värvat tillräckligt bra. Vem vet, kanske räcker till playoff trots att spelet kommer vackla.
Stolthet, hjärta, tradition
-
Hallabro-Nisse
- Forumamatör
- Posts: 43
- Joined: 4 August 2006, 18:26
- Location: Öljehult
buck wrote:Snälla... kan NÅN som helst förklara NÅN av våra tidigare tränares "GRUNDSPEL"???
nä, trodde inte det heller...
Ställde frågan till klubben. Man svarade så här:
Grundspel idag benämner man sättet att styra på (2-2-1, 1-3-1 osv) samt försvarspelet (man/man eller zon).
Vidare till spelide så kan det väl liknas med om man har en defensiv eller offensiv grundsyn, ex sarg ut eller söka pass i alla lägen, dumpa in eller bära puck över blå.
Anfallsspel i anf zon styr man aldrig upp mer än att försöka ha folk på mål o s v.
-
NEDOMANSKY
- Inaktiverad användare
- Posts: 3972
- Joined: 6 March 2006, 02:04
- Location: ZinkensDamn
Grundspel hit och dit, Hockey bygger på ett antal grundläggande sätt att uppträda för spelarna i olika delar av banan tex . D-Zone coverage, Passningsficka, Överbelastning, omställningar, Uppspel, för att omsätta en taktik(spelide) i faktiska kombinationer räcker det inte med ren Energi i längden utan det som gäller är som i de flesta skicklighetssporter, nämligen graden av skills kombinerat med förmågan att ta KLOKA(rätt)beslut på banan.
Förmågan att kunna spela på olika sätt är den bästa förmågan som dock inte alla klarar av, Janne Karlsson har sagt att han vill att Lakers ska kunna uppträda på olika sätt i Matcher och även skilja mellan Femmorna, för detta får Han av Mig ett Jättestort
Förmågan att kunna spela på olika sätt är den bästa förmågan som dock inte alla klarar av, Janne Karlsson har sagt att han vill att Lakers ska kunna uppträda på olika sätt i Matcher och även skilja mellan Femmorna, för detta får Han av Mig ett Jättestort
In Hinkum Veritas