Kval till Allsvenskan
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Kval till Allsvenskan
Hammarby,Arboga,Huddinge,Mariestad och Piteå är lagen som gör upp om 3 platser.
Hammarby känns starkast men sen är det nog svårt, skall bli kul och se vilken div-1 serie som är starkast. Skulle Piteå gå upp vore det ytterligare en långresa för Lakers ifall Skaik gör som vanligt och hlar på målsnöret.
Min gissning
Hammarby
Huddinge
Mariestad
Arboga
Piteå
Hammarby känns starkast men sen är det nog svårt, skall bli kul och se vilken div-1 serie som är starkast. Skulle Piteå gå upp vore det ytterligare en långresa för Lakers ifall Skaik gör som vanligt och hlar på målsnöret.
Min gissning
Hammarby
Huddinge
Mariestad
Arboga
Piteå
- In hoc signo vinces -
[img]http://smileys.smileycentral.com/cat/20_2_75.gif[/img]
[img]http://smileys.smileycentral.com/cat/20_2_75.gif[/img]
Slipper gärna Huddinge, Bajen samt Piteå...
har dock en svag aning om att jag kommer bli besviken då iaf NÅT av dom kommer spela allsvenskt till hösten.
har dock en svag aning om att jag kommer bli besviken då iaf NÅT av dom kommer spela allsvenskt till hösten.

Last edited by buck on 19 March 2006, 18:45, edited 1 time in total.
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Jag tror du får rätt i detta. I sommar, tror jag, kan vi vänta oss ett beslut från förbundet som säger att nästa vår åker inget lag ur ES ner till kvalserien. Däremot kommer kvalserien finnas för de allsvenska lagen där de två bästa tar steget upp i ES. Därmed 14 lag i ES och 14 lag i AS säsongen 2007/08. Därefter tror jag ES stängs. Jag tror det därför gäller att satsa stort i år för att nå kvalserien och plocka in kompletterande spelare i transferfönstren.A-sta wrote:14 lag i ES och Allsvenskan är det logiska för att slippa derbygrupper.
Det blir 52 matcher per säsong med dubbelmöten.
I år kunde t.ex både Malmö och SAIK klarat sig i ES.
Tror jag defenitivt inte, de flesta har redan insett att det inte är någon väg att gå. Finland har väl också insett detta och ändrat om jag inte kom ihåg fel. Det finns tusen diskussioner om detta och snart är det bara FBK kvar som inte fattat galoppen och vitsen med en lagidrott.Sikson wrote:Därefter tror jag ES stängs.
Har du hört något från FBK den senaste tiden eller kör du med gammal skåpmat?Niles wrote:Tror jag defenitivt inte, de flesta har redan insett att det inte är någon väg att gå. Finland har väl också insett detta och ändrat om jag inte kom ihåg fel. Det finns tusen diskussioner om detta och snart är det bara FBK kvar som inte fattat galoppen och vitsen med en lagidrott.Sikson wrote:Därefter tror jag ES stängs.
Ja det måste definitivt ske en utjämning mellan allsvenska lagen och elitserielagen, att det skiljer ca 17,5 miljoner i tillskott för tv-rättigheterna är för mycket...tycker 17,5 miljoner är för mycket för elitserielagen, men samtidigt är 300 000 för lite för de allsvenska klubbarna!
[b][url]http://www.vaxjolakers.se[/url][/b]
Hammarby förlorade borta med 3-1 borta mot Piteå..snacka om tung start för bajen!! först Mariestad nu Piteå!!!
andra matchen slutade Mariestad - Arboga 1-2!!!
Tabell efter 2 omg..
1. Arboga 6p 2 matcher
2. Mariestad 3p 2 matcher
--------------------------------
3. Piteå 3p 1match
4.Huddinge 0p 1match
5. Hammarby 0P 2 Matcher
andra matchen slutade Mariestad - Arboga 1-2!!!
Tabell efter 2 omg..
1. Arboga 6p 2 matcher
2. Mariestad 3p 2 matcher
--------------------------------
3. Piteå 3p 1match
4.Huddinge 0p 1match
5. Hammarby 0P 2 Matcher
MOT ELITSERIEN!
Nä, då, jag vill av princip att samtliga Stockholmslag ska åka ur sina serier. Detta grundar jag inte på föreningarna egentligen, utan den snedfördelning som finns inom massmedia, samt hur gubbarna tänker på riksnivå. Så är det även om det är "knäppt", att ha en sådan uppfattning.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Tänk större, Räven...
Jag vill tvärtom att fler Stockholmslag klättrar uppåt i serierna och minst 2 ska återfinnas i elitserien. Stockholm är det mediala navet i vårt land. Det kommer vi aldrig kunna ändra på, hur mycket vi än vill. Om det inte finns några stora Stockholmslag som ligger i toppen på ES under ett par säsonger kommer det ganska snart att märkas i form av minskad mediabevakning, minskat intresse och på sikt också minskat antal kronor till idrotten ishockey.
SÅ FRAM MED FLER STOCKHOLMSLAG I ES! Helst stora publiklag som DIF, AIK eller Bajen. Så fort något av dessa lag har serieledningskänning så kommer deras medgångsfans att ansluta Globen igen.....
Jag vill tvärtom att fler Stockholmslag klättrar uppåt i serierna och minst 2 ska återfinnas i elitserien. Stockholm är det mediala navet i vårt land. Det kommer vi aldrig kunna ändra på, hur mycket vi än vill. Om det inte finns några stora Stockholmslag som ligger i toppen på ES under ett par säsonger kommer det ganska snart att märkas i form av minskad mediabevakning, minskat intresse och på sikt också minskat antal kronor till idrotten ishockey.
SÅ FRAM MED FLER STOCKHOLMSLAG I ES! Helst stora publiklag som DIF, AIK eller Bajen. Så fort något av dessa lag har serieledningskänning så kommer deras medgångsfans att ansluta Globen igen.....
Troja - laget i hjärtat
Carl: jag är av en annan uppfattning, eller kanske en önskan om att det ska vara annorlunda. Både fotboll och hockey är så pass stora idrotter i vårt land, så det måste innebära att massmedia också får rätta sig efter fakta. Jag kan inte hjälpa att jag min inställning, men massmedia bör ha fattat att Sverige slutar inte strax utanför Stockholm. Jag är och kommer alltid att vara mot en centralisering till denna överdrivna stad.
Kungen: Det är riktigt att Stockholm är huvudstad, det är en fin stad att strosa runt i sommartid, med dess skärgård.
Men vad jag retar mig på och har gjort i många år, det är deras negligering av resten av landet, och mitt konstiga sätt är, att ju mindre Stockholmslag det finns bland eliten,desto mer måste dessa nissar, som inte orkar masa sig på andra sidan slussen, börja att tänka om och upptäcka att det finns mer föreningar, än de som de tydligen bara orkar skriva om.
Men vad jag retar mig på och har gjort i många år, det är deras negligering av resten av landet, och mitt konstiga sätt är, att ju mindre Stockholmslag det finns bland eliten,desto mer måste dessa nissar, som inte orkar masa sig på andra sidan slussen, börja att tänka om och upptäcka att det finns mer föreningar, än de som de tydligen bara orkar skriva om.
Det är väl så, men inte mycket mer än så. För de flesta utanför denna by så betraktas stället mest som en liten rastplats när man är på väg till Murmansk.Kungen wrote:Räven: Det är väl för intet att denna stad kallas för vår huvudstad, hur mycket du än har något mot detta faktum....
Jag tror definitivt inte att hockeyn skulle skadas speciellt mycket utan några Stockholms lag i eliten. Hockeyn generar redan mer pengar än fotbollen på elitnivå i Sverige och tyngdpunkterna ligger i landsorts byar (från Stockholm sett) som Karlstad, Jönköping, Göteborg och Linköping. De senaste åren har den massmediala fokuseringen inom ishockeyn legat överall utom Stockholm (om man bortser från Stockholmsbladet som alltid fokuserar på Stockholm om det så gäller turneringar i sten sax och påse). Det enda som kan säagss dominera när det gäller hockey och Stockholm är käcka journalister som inte pallar ta sig längre än till Spybar där de träffar mediokra spelare och ledare från DIF som de sedan skriver rikstäckande bloggar.
Nä, skit i Stockholm. I hockeyns värld behöver vi inte dem. Låt dem fjanta runt på gräset i fjollsporten fotboll. Passar bättre för dem i fjollträsk.