Fjärdekedjan

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Zebbe
Forumproffs

Fjärdekedjan

Post by Zebbe »

igår.
måste vara allsvenskan dyraste kedja om man slår ut det på lön kontra istid.

Två artistkontraktare tillsammans med Utvecklingsliraren Rosen.

Rosen har mitt fulla stöd, men inte de övriga två lirare, de skall man begära mer av än att lira i fjärdekedjan.
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Inte så lätt att producera under sporadiska inhopp. Den enda jag såg igår var Calder och då i PP. Annars såg jag inte 4:e kedjan särskilt ofta.
Dessutom var det första gången dom spelade ihop så lite väl tidigt att skrika Sparken!!!
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Ninjakoski fick två byten igår. Ett i första perioden och ett i sista tillsammans med formstarke Yngvesson. Hur dyr eller billig han är låter jag vara osagt då jag saknar all kunskap om den saken, men han är värvad som Selanders ersättare och klarar den uppgiften galant.
Piggelin
c/o LL´s Forum

Post by Piggelin »

Selanders uppgift finns det många som skulle klara. :whistle:
Jag är Lakers-fan, vad fan är du?
Det ÄR pappa som bestämmer!
Anders L
Forumdemon

Post by Anders L »

Varanen wrote:Ninjakoski fick två byten igår. Ett i första perioden och ett i sista tillsammans med formstarke Yngvesson. Hur dyr eller billig han är låter jag vara osagt då jag saknar all kunskap om den saken, men han är värvad som Selanders ersättare och klarar den uppgiften galant.

Tycker att Ninjakoski och Selander, är/var lika bra/dåliga. :evil:
LAKERS framgång är guld värd!
Andra lags motgång är ej heller att förakta!
Roggan
Forumdemon

Post by Roggan »

Anders L wrote:
Varanen wrote:Ninjakoski fick två byten igår. Ett i första perioden och ett i sista tillsammans med formstarke Yngvesson. Hur dyr eller billig han är låter jag vara osagt då jag saknar all kunskap om den saken, men han är värvad som Selanders ersättare och klarar den uppgiften galant.

Antar att du var i O-hamn Anders. Måste annars berömma dig för att kunna bedöma Ninjas kapacitet så här snabbt.

Inte många som förstår sig på hockey som du :wink:
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Roggan wrote:
Anders L wrote:

Antar att du var i O-hamn Anders. Måste annars berömma dig för att kunna bedöma Ninjas kapacitet så här snabbt.

Inte många som förstår sig på hockey som du :wink:
Gör Anders L till värvningsansvarig så vi får hit riktiga lirare! :wink:
Zebbe
Forumproffs

Post by Zebbe »

Charlamov wrote:Inte så lätt att producera under sporadiska inhopp. Den enda jag såg igår var Calder och då i PP. Annars såg jag inte 4:e kedjan särskilt ofta.
Dessutom var det första gången dom spelade ihop så lite väl tidigt att skrika Sparken!!!
Skriker inte efter sparken, Däremot tycker jag att det är under all kritik att spelare som kommer till laget med artistkontrakt på sex månader inte platsar i första, andra kedjan...... För om de platsade, skulle de onekligen slippa sporadiska inhopp

Den istiden de fick skulle likaväl ngn Junior spela av.
Flanders
Forumdemon

Post by Flanders »

Är det någon här som vet vad Ninjakoski har för lön? Vad är det som säger att han skulle ha någon superlön? Och att han går på artistkontrakt (om han nu gör det, jag vet inte) är väl inte så konstigt, han kommer ju inte att vara i landet mer än sex månader, varför skulle då Lakers inte utnyttja läget?

Ninjakoski är ju värvad för att ersätta de spelare vi förlorat (i första hand Selander), och det är således på tok för tidigt att uttala sig om honom.

Vad gäller Calder kan jag hålla med om att det inte är försvarbart att låta så mycket pengar gå till en fjärdekedjespelare (om vi utgår från att han har så bra betalt som vi tror). Med den spelstil han har gäller bara en sak, när han gör mål är han värd pengarna, när han inte gör det är han inte värd ett piss. Calders vara eller inte vara kommer alltså att diskuteras hela säsongen, ibland gör han mål, ibland inte, men han gör inte mycket annat. Just nu är han aningen torr.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
gudas
Forumamatör

Post by gudas »

Det är väl mer relevant att diskutera kompetensen/kvarvarandet hos den person som är ytterst ansvarig för att ha plockat Calder till Växjö. Kan väl knappast skylla detta på spelaren och ej heller den, om det är så, höga lönen. Vi vill väl alla ha så mycket som möjligt betalt.
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

Gudas: så du menar att om man gör en värvning som inte visar sej lyckas så ska man kickas???

Torde inte vara så många sportchefer/sportgrupper som satt speciellt länge då.
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Anders L
Forumdemon

Post by Anders L »

Och hur många byten fick Ninjakoski i Bofors matchen då? :?

Artistspelare skall vara så bra att de går rakavägen in i laget och producera!
Bänkvärmare kan vi ta från de egna juniorleden.
LAKERS framgång är guld värd!
Andra lags motgång är ej heller att förakta!
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Niinikoski har väl inget artisitkontrakt, det är väl ett vanligt kontrakt, eller har jag fel?
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

EN LITEN KOMMENTAR OM DE S.K. ARTISTKONTRAKTEN... behöver inte innebära att dom ÄR artister (def. enl Norstedts ordbok: En skicklig, stor konstnär) UTAN det är en strikt skatteteknisk term, dvs max 6 månader, för att klubbarna ska slippa att betala skatt i samma utsträckning som för en "vanlig" spelare. Iofs så brukar det vara en ngt dyrare spelare som har artistkontrakt, men bättre... tja det är ju en subjektiv bedömning.
Alltså ska en spelare som har 1, 2 eller 3-årskontrakt leverera LIKA mkt (eller lite) som en som har Artistkontrakt.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Bra att du poängterar detta Charlamov. Det verkar råda en del förvirring om artistkontrakten. Det är inte en värdering av spelarens kapacitet från varken klubbens eller skattemyndightens sida, utan är en rent skattejuridisk konstruktion som säkerligen inte ens heter artistkontrakt egentligen utan lagen om beskattning av utländsk arbetskraft som avser arbeta i Sverige maximalt 6 månader.

Niinikoski ersätter Selander i truppen och gör det bra. Om vi hade velat värva en artist till laget borde vi inte värvat honom. Han har alltid varit, och kommer allid att förbli en grovarbetare. Synd om det gjort någon besviken. Frågan är om någon av våra juniorer hade bidragit med mer. Jag har dålig koll på juniorerna. Om så är fallet har VLH givetvis gjort ett misstag, annars inte.
Rebecca
Forumentusiast

Post by Rebecca »

Jag är säker på att inte någon av våra juiorer hade kunnat göra bättre än Mikko. Han kommer betyda mycket för laget med sin skridskoåkning och rätta inställning, vilket kännetecknar alla våra finska spelare... är det några utomlandslirare vi ska satsa på så är det finnarna... de är bra grabbar både på och utanför isen! Mikko kommer göra mycket nytta, det är jag helt säker på...Go Mikko!!!
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Nu förstår jag inte hur någon kan säga att han ersätter en viss spelare och gör det bra. Det är möjligt att det är rätt, men det måste gå 3-4 matcher till, innan man kan göra ett riktigt bedömmande, tycker jag.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Kan dennna någon månne vara jag? ;)

Jo, jag anser redan nu att Ninjakoski på ett fullvärdigt sätt har ersatt Selander rent hockeymässigt. Kanske kan tyckas vara lite tidigt att dra den slutsatsen, men jag tycker mig kunna göra det efter vad jag sett av de båda.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Det kanske var du Varanen, jag kollade faktikst inte upp vem det var. :?

Själv tycker jag det är för tidigt, jag tycker jag har blivit snuvad på konfekten tidigare. Han har ju inte fått så mycket istid ännu, förutom igår efter Andrées skada. Han såg rapp ut, med bra skridskoåkning, så visst finns det saker som talar för att han blir en bra ersättare och till och med mer, men jag ligger lågt lite till.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Jo, det kan vara klokt att avvakta lite till innan man avkunnar sin dom. :lol: Han har hittills i alla fall uppfyllt mina förväntningar (De kanske inte var så höga).
A-sta
Forumdemon

Post by A-sta »

Daniel Johansson får try out hos Björklöven.
Kjellsson
Forumproffs

Post by Kjellsson »

Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Otroligt vad poäng han har presterat.
Post Reply