Och det vet väl alla hur svårt för att inte säga omöjligt det är att få rätt mot både vakter och poliser i såna här sammanhang. I 99 fall av 100 är det nästan alltid den åtalade som döms, även om han är oskyldig. Det krävs alltså flera opartiska vittnen, som i det här fallet flera Lakers-spelare, för att slå hål på vakternas påhittade versioner, och trots att det oftast är dom själva som verkar provocera fram bråken!
Och vart tog Lakers-spelarens polisanmälan mot vakterna för misshandel egentligen vägen? Ja den kastade tydligen åklagaren i papperskorgen, eftersom han helt gick på polisens utredning, som givetvis pekade ut våran kille som den som börjar bråket - medan det i verkligheten var tvärt om! Flera vittnen i sällskapet såg och hörde ju alltsammans. Och vid rättegången blev han ju också frikänd, så i det här fallet fungerade ju rättvisan i alla fall till slut.
Så nu borde ju både polisen och åklagaren få bakläxa och alltså ta upp fallet igen, så att dom skyldiga vakterna åtalas och döms både för misshandel och mened - eller ska dom slippa undan som vanligt? Det är ju skandal att det får fortsätta så här!
Jag har läst i Smålandspestens pågående debatt om samma ärende och det är ju patetiskt hur andra vakter skyndar till sina arbetskamraters hjälp - även dom värsta rötäggen..!
Klart värst är ju den vakt som menar att vi kroggäster ska visa även otrevliga vakter respekt...eftersom det säkert är av en bra anledning denne är otrevlig... Kommentar överflödig!
Och nu har det hänt en liknande misshandel på Grace igen..!
Lördagen 5/11 blev en kille i 25-årsåldern brutalt omhändertagen. Enligt flera vittnen dessutom helt omotiverat.
Killen blev tydligen nekad inträde på Grace av en av vakterna, men ifrågasatte dennes maktfullkomliga beslut. När han frågade varför svarade vakten, precis som om han personligen ägde stället: "Därför att jag säger så"...
Killen insåg tydligen det hopplösa läget och vände sig om för att gå därifrån. Och då hoppade vakten på honom bakifrån (!) och kopplade ett grepp.
Just då ringde killens mobil, men vakten förbjöd honom att svara. Samma barska besked fick hans kompis när han ombads ta mobilen och svara. Bara en sådan sak måste ju vara olaglig från vaktens sida, hur det nu ska rubriceras - eller hur.?
Men hur som helst tillsammans med ytterligare några tillskyndande vakter satte dom handbojor på killen.
Enligt en tjej som stod i kön slog även den förstnämnde vakten ett knytnävsslag mot killens huvud...innan dom tillsammans brottade ner honom så våldsamt att han dessutom slog huvudet i asfalten...
Och när tjejen gick fram och bad vakterna sluta med den brutala behandlingen av killen fick hon beskedet: "Håll käften och stick härifrån innan vi tar dej också"...
Och sedan ringde vakterna efter polisen, som knappast ifrågasatte deras ihopkokade lögner, eftersom dom tog med sig killen i polisbilen.
Vad som hände sedan med killen vet jag inte, men jag hoppas att polisen nu vaknat till och gör en opartisk utredning så att dom verkliga bovarna i dramat, d v s vakterna åtalas för misshandel och får ett kännbart straff.
Däremot fick jag senare veta att den vakt som oprovocerat startade bråket f.ö är densamme som utsatte idrottskillen i Växjö Lakers för en nästan identisk brutal misshandel..!
Den vakten lär dessutom vara butikskontrollant här i Växjö, hur han nu kan få ha ett sådant uppdrag. Jag förstår inte att berörda myndigheter inte har bättre personkontroll - men kanske även dom vaknar nu efter tingsrättens domslut.?!
Jag fattar helt enkelt inte att berörda myndigheter inte reagerar, när samme vakt och hans arbetskamrater gång på gång är inblandade i lika brutala och som det verkar av dem själva framprovocerade bråk...
Polisen borde ha hört varningsklockorna ringa för länge sedan, och sluta med att godtroget anamma vakternas ihopljugna historier. Och länsstyrelsen borde nog dra in flera vaktbrickor, och särskilt av den ovannämnde. Det övergår faktiskt mitt sinne för lag och ordning att en sådan person får fortsatt förtroende - trots vad som hänt gång efter annan...
Och varför reagerar heller inte hotellets ledning - fattar inte deras arbetsgivare att sådana vakter är mer till skada än nytta.?! Man kan ju bara spekulera i hur många presumtiva gäster som dom skrämt iväg...
Jag och flera av mina vänner tänker i varje fall bojkotta Grace nu - åtminstone tills det blir ordning och reda först och främst bland dom brutala (o)ordningsvakterna...
F.ö har tv-kände skribenten Gert Fylking uppmärksammat missförhållandena och i flera tidningsartiklar kritiserat de hårdhänta vakterna på Grace och kallat dom för bl a bufflar (snällt uttryckt!), sedan dom bl a antastat två kvinnliga journalister.
Man kan ju undra hur många, både killar och tjejer, som under årens lopp blivit både illa bemötta och misshandlade utan egentlig orsak av dom brutala dörrvakterna.?!
Dags för allmän bojkott mot Grace p.g.a deras våldsbenägna vakter nu alltså - eller vad tycker ni.?!