Juniorkronorna i allsvenskan?
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
-
- Forumamatör
Juniorkronorna i allsvenskan?
Bendelin förde fram ett intressant förslag igår på Canal+. Han vill etablera juniorlandslaget som ett allsvenskt lag och på så sätt ge unga spelare, som idag sitter på bänken i elitserien, mycket speltid mot kvalificerat motstånd. USA har använder receptet med stor framgång.
Jag tror det skulle bli ett bra allsvenskt lag som skulle dra en hel del publik.
Frågan är väl var hemorten skulle vara. Stockholmspubliken är inte värda en sådan godbit.
Kanske Norrköping som har en kanonfin hall men inget hockeylag med ambitioner, (ursäkta Hästen). Dessutom är fotbollen på dekis.
Knepigt är väl att det måste stå utanför såväl kval uppåt som neråt.
Jag tror det skulle bli ett bra allsvenskt lag som skulle dra en hel del publik.
Frågan är väl var hemorten skulle vara. Stockholmspubliken är inte värda en sådan godbit.
Kanske Norrköping som har en kanonfin hall men inget hockeylag med ambitioner, (ursäkta Hästen). Dessutom är fotbollen på dekis.
Knepigt är väl att det måste stå utanför såväl kval uppåt som neråt.
-
- Forumdemon
-
- Forumamatör
Ja du, översten. Det är möjligt att er Bergström får mycket speltid hos er, det vet jag inte, men er Åhsberg fick inte mycket i Frölunda förra året. Han spelade ju bl.a. några matcher i Lakers.
Olausson gick till Nyköping som en uttalad mellanstation till Linköping. Han får ju mycket speltid.
Men de spelare som spelar i Elitserielagens J20 får inte den matchträning i tuff miljö som de behöver, om dom inte hamnar i lag som betraktas som farmarlag. Och den postionen vill ju gud ske lov varken Rögle eller Lakers ha.
Dessutom sticker ju en del redan i den åldern till Nordamerika och vi får inte se dom här. Där finns nu ett 10-tal som är aktuella för J-landslaget.
Men visst, jag ser en massa problem med förslaget, inte minst finasiella.
Olausson gick till Nyköping som en uttalad mellanstation till Linköping. Han får ju mycket speltid.
Men de spelare som spelar i Elitserielagens J20 får inte den matchträning i tuff miljö som de behöver, om dom inte hamnar i lag som betraktas som farmarlag. Och den postionen vill ju gud ske lov varken Rögle eller Lakers ha.
Dessutom sticker ju en del redan i den åldern till Nordamerika och vi får inte se dom här. Där finns nu ett 10-tal som är aktuella för J-landslaget.
Men visst, jag ser en massa problem med förslaget, inte minst finasiella.
Inget geniförslag så där precis, men man kanske ska ha mer bakgrund innan man sågar det.
Hur tar de sig till AS, börjar och spelar div 3 eller bara kliver man in och petar ner ett AS-lag, eller hindrar ett div 1 lag att gå upp efter att sportsligt kvalificerat sig till AS?
Hur tar de sig till AS, börjar och spelar div 3 eller bara kliver man in och petar ner ett AS-lag, eller hindrar ett div 1 lag att gå upp efter att sportsligt kvalificerat sig till AS?
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
- Dragkampslakej
- Forumdemon
Om syftet är att främja svensk hockey på sikt är förslaget bra!! Är det så att en junior platsar i sitt lag i ES eller AS så bra... resten kan gå in i Sweden United Kids. Sen är det väl bara att kasta in laget som ett sjuttonde i AS. Vilken klubb motsäger sig det om ambitionen är att föra fram Sverige ännu längre på internationell junior- som seniornivå.
Va lite flexibla i ert tänkande och gå utanför era snäva och betingade ramar!!! Kan man åka till månen (om USA nu varit där???) kan man väl fixa detta!!!
Va lite flexibla i ert tänkande och gå utanför era snäva och betingade ramar!!! Kan man åka till månen (om USA nu varit där???) kan man väl fixa detta!!!
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”
G. B. Shaw
G. B. Shaw
Jaha, jag anar också att det uppifrån sätts regler som gör att laget inte kan åka ur AS, utan spelar där oavsett resultat. Nä, det är ett fjantförslag från början till slut, frågan är om det är allvarligt menat, tror inte det.
Jag är dessutom tveksam till att USA har varit på månen, det var nog ett reklamjippo för att försöka vilseleda världen.
Jag är dessutom tveksam till att USA har varit på månen, det var nog ett reklamjippo för att försöka vilseleda världen.

Kan omöjligt tro att det ens kan komma upp till allvarlig diskussion. Blir bara dummare ju mer man funderar på det. I så fall kan man också köra de tjugotvå bästa i landet som Tre Kronor i elitserien. Skulle ju onekligen göra landslaget enormt samspelat. Skrattretande..
Klubbhockey är en sak och landslag på junior och seniornivå nåt helt annat, nämligen en spetsprodukt hämtat från klubbhockeyn.
Klubbhockey är en sak och landslag på junior och seniornivå nåt helt annat, nämligen en spetsprodukt hämtat från klubbhockeyn.
-
- Forumdemon
Dessutom så finns det en tuff konkurens i vårt j20-landslag (trots att dem inte håller särskilt hög klass längre). Och det är det bästa laget för stunden som får äran att dra på sig den blågula. Hur skulle det se ut om detta super-juniorlag fick byta ut spelare hejvilt så fort någon annan utanför laget visar framfötterna?
Mygel wrote:Hmm, en ide; vore det inte bättre att man satsade på att höja nivån och kvaliteten på vår högsta junior serie?
Håller med dig Mygel. Det är bättre vi höjer kvliteten på juniorserierna istället. Problemet till att juniorserierna håller ganska medioker klass beror mycket på att dom junisar som florerar idag tror att dom är elitseriemässiga bara för att dom spelat TV-pucken. Men det är klart jag skall inte sticka under stol med att man utvecklas mer under unga år om man spelar seniorhockey i div 2 än att spela junishockey i Div 1, även elit skulle ag våga säga.
- Dragkampslakej
- Forumdemon
-
- Forumdemon
Att spela J20-Elit är mer utvecklande är Div2-hockey.munken wrote: Håller med dig Mygel. Det är bättre vi höjer kvliteten på juniorserierna istället. Problemet till att juniorserierna håller ganska medioker klass beror mycket på att dom junisar som florerar idag tror att dom är elitseriemässiga bara för att dom spelat TV-pucken. Men det är klart jag skall inte sticka under stol med att man utvecklas mer under unga år om man spelar seniorhockey i div 2 än att spela junishockey i Div 1, även elit skulle ag våga säga.
Jag har själv testat och helt klart är J20-Elit ett bra koncept, en aningens svindyrt bara med dessa hotelövernattningar varannan helg och en och annan flygresa ibland. Sen att de flesta J20-lag inte KAN åka ur serien pga deras duktiga A-lag är rent löjligt.
Herr Oberst wrote:Att spela J20-Elit är mer utvecklande är Div2-hockey.munken wrote: Håller med dig Mygel. Det är bättre vi höjer kvliteten på juniorserierna istället. Problemet till att juniorserierna håller ganska medioker klass beror mycket på att dom junisar som florerar idag tror att dom är elitseriemässiga bara för att dom spelat TV-pucken. Men det är klart jag skall inte sticka under stol med att man utvecklas mer under unga år om man spelar seniorhockey i div 2 än att spela junishockey i Div 1, även elit skulle ag våga säga.
Jag har själv testat och helt klart är J20-Elit ett bra koncept, en aningens svindyrt bara med dessa hotelövernattningar varannan helg och en och annan flygresa ibland. Sen att de flesta J20-lag inte KAN åka ur serien pga deras duktiga A-lag är rent löjligt.
Då är det ju jävligt underligt att jag har under ett flertal tillfällen mött juniorelitlag i träningsmatcher med ett div 2 lag. Vill du höra sifrorna 10-1, 11-2, 15-0. Man är inte bra för att det står Malmö eller HV på bröstet, det är spelarna som avgör.
Fråga Hühnkackel, är lite nyfiken på hur detta ser ut i USA. Jag har helt o håller missat konceptet "over there", spelar USA's Juniorlandslag i någon serie alltså?!
Fråga 2, är det avsaknaden av sportslig framgång senaste året som gör att du drar slutsattsen att fotbollen är på Dekis? Såg nyligen att en enskild person hade stoppat in 18 mille (under 3 år) i laget. För mig låter detta som att laget/fotbollen är allt annat än på dekis.
Fråga 2, är det avsaknaden av sportslig framgång senaste året som gör att du drar slutsattsen att fotbollen är på Dekis? Såg nyligen att en enskild person hade stoppat in 18 mille (under 3 år) i laget. För mig låter detta som att laget/fotbollen är allt annat än på dekis.
-
- Forumamatör
Kungen.
Jag har inte en aning om hur det set ut i USA. Jag går bara på vad Bendelin sa, vilke ungefär var att USA:s j-landslag spelade i en tävlingsmatcher i en tuff liga. Han menade att detta hade gjort USA världsledande i J-hockeyn. Han tyckte att de svenska juniorerna saknade tempo och framför allt hårdehet för att kunna mäta sig med de bästa, med han sa också att småkronorna var på frammarsch.
Själv tror jag inte ett ögonblick på förslaget, av flera skäl, samtidigt som jag tycker det är kul förslag, och att det ställer frågan på sin spets. Varför sladdar svenska juniorer i övre tonåren efter internationellt för att några år senare igen tillhöra världseliten?
Tappar de något då som inte går att hämta igen?
Jag har inte en aning om hur det set ut i USA. Jag går bara på vad Bendelin sa, vilke ungefär var att USA:s j-landslag spelade i en tävlingsmatcher i en tuff liga. Han menade att detta hade gjort USA världsledande i J-hockeyn. Han tyckte att de svenska juniorerna saknade tempo och framför allt hårdehet för att kunna mäta sig med de bästa, med han sa också att småkronorna var på frammarsch.
Själv tror jag inte ett ögonblick på förslaget, av flera skäl, samtidigt som jag tycker det är kul förslag, och att det ställer frågan på sin spets. Varför sladdar svenska juniorer i övre tonåren efter internationellt för att några år senare igen tillhöra världseliten?
Tappar de något då som inte går att hämta igen?
Tycker inte man ska förkasta det som ett fylleförslag. Om berörda parter får fila på det kan det säkert bli än mer intressant.
Största problemet, och förmodligen det som omkullkastar hela idén är att klubbarna säger nej till att släppa bra juniorer ELLER vill ta tillbaka dom när dom utvecklats. Enda lösningen är att förbundet skulle betala för att dom skall spela där. Å andra sidan OM det utvecklar spelarna (vilket är förhoppningen) så kan det rendera i större övergångssummor som kommer moderklubbarna till handa. Money makes the world go round... world go round...
För svensk hockeys utveckling, och då först juniorerna, så tror jag det är ett... spännande förslag. De senaste årens klena resultat gynnar ju inte direkt svensk hockey.
To be continued... I hope
Största problemet, och förmodligen det som omkullkastar hela idén är att klubbarna säger nej till att släppa bra juniorer ELLER vill ta tillbaka dom när dom utvecklats. Enda lösningen är att förbundet skulle betala för att dom skall spela där. Å andra sidan OM det utvecklar spelarna (vilket är förhoppningen) så kan det rendera i större övergångssummor som kommer moderklubbarna till handa. Money makes the world go round... world go round...
För svensk hockeys utveckling, och då först juniorerna, så tror jag det är ett... spännande förslag. De senaste årens klena resultat gynnar ju inte direkt svensk hockey.
To be continued... I hope

G. B. Shaw
G. B. Shaw
Nej-sägare finns det gott om. Tack och lov finns det mindre RÄDDA människor... det är dom som gör att saker och ting utvecklas... att vi slipper gå i djurhudar och slåss med stenyxor på Grace! Så fortsätt kämpa emot Fred Flinta och Barney... 

G. B. Shaw
G. B. Shaw
-
- Forumdemon
Och jag har spelat som J20 och mött div-lag och spelat jämt.munken wrote:Då är det ju jävligt underligt att jag har under ett flertal tillfällen mött juniorelitlag i träningsmatcher med ett div 2 lag. Vill du höra sifrorna 10-1, 11-2, 15-0. Man är inte bra för att det står Malmö eller HV på bröstet, det är spelarna som avgör.
Sen finns det en del andra viktiga skillnader bortsett från resultatet. Div2-hockey innehåller en hel del Hawaii och hönslåda, taskig ekonomi, amatör-status osv. Att sen ett A-lag kan slå junisar beror till stor del på erfarenhet, styrka och storlek.
J20-elit är en serie som alla klubbar satsar hårt på (utom FBK) och där man som spelare är mer professionel, man är på helgturne, man möter ganska ofta duktiga spelare från elitserien som matchtränar och man får åka runt och spela mot topplag i riktiga ishallar och arenor istället för lingonseriens halvmögliga ruckel.
Man blir sporrad på ett helt annat sätt
Jag tror att man kan börja med att krympa ner antalet lag i högsta J20 serien och göra serien mer intressant. I Nordamerika är det helt andra förutsättningar. I både USA och Kanada så drar juniorhockey nästan mer intresse än NHL. Ett program för att bygga upp attraktionskraft för juniorhockeyn i Sverige vore ett stort steg framåt för att locka fram fler talanger.
-
- Forumdemon
Jo, fast "over there" är ju collegefootball nästan en proffsliga. Spelare lockas till de olika universiteten med stipendier, etc.Herr Oberst wrote:Vet inte hur det ser ut med college-hockey i USA, men Amerikansk college-fotboll drar ju ibland upp mot 60.000 pers på en match
"Herr-bh, herr-bh, herr-bh..."
Snarare skulle jag tycka att ett förslag som begränsade antalet utländska spelare skulle införas, och till och med tvinga ES och AS-lag att ha minst en junior med i sin 22-mannatrupp. Titta på Färjestad, som aggerar huvudfjant, när man inte ens vill bekosta en juniorverksamhet.
Färjestad ,storstryk mot MoraRäven wrote:Snarare skulle jag tycka att ett förslag som begränsade antalet utländska spelare skulle införas, och till och med tvinga ES och AS-lag att ha minst en junior med i sin 22-mannatrupp. Titta på Färjestad, som aggerar huvudfjant, när man inte ens vill bekosta en juniorverksamhet.

Ingen match är spelad förrän den är slut!