Målvakterna

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Charlamov
Forumterrorist

Målvakterna

Post by Charlamov »

Finns ju lite olika strategier för en coach att bestämma vilken som ska stå... att ha en uttalad förstemålvakt... att låta den som är bäst för dagen stå... eller låta dom turas om enligt ngn underfundig metod typ singla slant.

MIN uppfattning är att Grotnes är nr 1 och att han ska stå i så gott som alla matcher.

Som jmf kan jag berätta att Corey Hirsch och Andreas Hadelöv stått i ALLA Malmös och Skellefteås matcher. Anledningen till att jag valde att nämna just dessa, är att det är de två förmodade topplagen i AS. Ingen chansning således.

Jag vill ha trygghet! Jag vill ha Grotnes! När/om han sviktar så är det dax för byte... men inte innan dess!!!
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Re: Målvakterna

Post by Lakersfan_03 »

Charlamov wrote:Finns ju lite olika strategier för en coach att bestämma vilken som ska stå... att ha en uttalad förstemålvakt... att låta den som är bäst för dagen stå... eller låta dom turas om enligt ngn underfundig metod typ singla slant.

MIN uppfattning är att Grotnes är nr 1 och att han ska stå i så gott som alla matcher.

Som jmf kan jag berätta att Corey Hirsch och Andreas Hadelöv stått i ALLA Malmös och Skellefteås matcher. Anledningen till att jag valde att nämna just dessa, är att det är de två förmodade topplagen i AS. Ingen chansning således.

Jag vill ha trygghet! Jag vill ha Grotnes! När/om han sviktar så är det dax för byte... men inte innan dess!!!
:golfclap: :golfclap: :golfclap: :golfclap:
Håller med dig till 100%
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Pål Grotnes ska vara given som förstamålis. Det får vara slut på laborerandet på målvaktsfronten framöver. Pålle ska stå mellan stolparna hädanefter punkt slut! Det finns/fanns väl ingen som helst anledning att bryta ett vinnande koncept - det är för mig helt obegripligt.

Gör om, gör rätt & bruka allvar...

/T5!!
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jo, jag kan väl också hålla med, men en sak är viktig att tänka på, som åtminstonne inte jag känner till, nämligen att först tar Fagervall ut Grotnes som målvakt, sedan ändrar han sig, varför undrar man då?
Kan det vara så att Grotnes gjorde en antydan på att han inte kände sig mentalt stark och inte heller kände att han kunde hitta den exakta koncentrationen. För visst är det så, att själva målvakten kan påverka om han står eller inte om han känner någon tveksamhet.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
alleballe
Forumamatör

Re: Målvakterna

Post by alleballe »

Charlamov wrote:Finns ju lite olika strategier för en coach att bestämma vilken som ska stå... att ha en uttalad förstemålvakt... att låta den som är bäst för dagen stå... eller låta dom turas om enligt ngn underfundig metod typ singla slant.

håller med till 110% :)
Har du inget liv? - skaffa WoW
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Framgick ganska tidigt idag enl "Inför Arboga" att Åkerström skulle stå:

"Jocke Fagervall och Henrik Evertsson gör en ändring efter matchen mot AIK. Pär Åkerström gjorde en strålande insats borta mot Skellefteå och får förtroendet från start i eftermiddag."

Verkar inte varit ngt Sista minutenavhopp från Pålles sida.

G. B. Shaw
alleballe
Forumamatör

Post by alleballe »

Charlamov wrote:Framgick ganska tidigt idag enl "Inför Arboga" att Åkerström skulle stå:

"Jocke Fagervall och Henrik Evertsson gör en ändring efter matchen mot AIK. Pär Åkerström gjorde en strålande insats borta mot Skellefteå och får förtroendet från start i eftermiddag."

Verkar inte varit ngt Sista minutenavhopp från Pålles sida.
annars så kallas det "Underskattning" den som är bäst ska stå PUNKT SLÙT! lyssnade på powerplay innan matchen där peter messa sa att dom absolut inte underskattade Arboga ? vad hände ?
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Challe - enligt det första 'inför' som var på hemsidan idag på förmiddagen så stod det att Växjö Lakers skulle ställa upp med exakt samma manskap som i matchen mot AIK. Men av någon anledning så ändrades detta ett par timmar senare - FagEvert väljer att ställa Åkerström i målet istället.

/T5!!
Last edited by C70T5 on 30 October 2005, 23:20, edited 1 time in total.
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Om det är mig du syftar på Charlamov, så menar jag kanske inte att det var en sista minutenändring, Grotnes kunde redan igår haft känslan, att han inte tyckte sig kunna mobilisera den koncentration som behövdes och att han tidigt idag förmedlade det definitivt.
alleballe
Forumamatör

Post by alleballe »

Räven wrote:Om det är mig du syftar på Charlamov, så menar jag kanske inte att det var en sista minutenändring, Grotnes kunde redan igår haft känslan, att han inte tyckte sig kunna mobilisera den koncentration som behövdes och att han tidigt idag förmedlade det definitivt.
"långsökt" :!: :?:
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Får förklara mig igen, vissa här inne verkar tro att allt är så himla givet, Grotnes ska stå alla matcher punkt slut, sägs bland annat.
Så enkelt är inget faktiskt. Vad vet vi, som sitter här och skriver om en sådan viktig post som målvakten. Vet vi vem som säger vad och vem som tycker och känner vissa saker? För givetvis föregås det av en balans hos målvakterna, så att om Grotnes inte känner sig hundra inför matchen, så meddelar han det.
alleballe
Forumamatör

Post by alleballe »

Räven wrote:Får förklara mig igen, vissa här inne verkar tro att allt är så himla givet, Grotnes ska stå alla matcher punkt slut, sägs bland annat.
Så enkelt är inget faktiskt. Vad vet vi, som sitter här och skriver om en sådan viktig post som målvakten. Vet vi vem som säger vad och vem som tycker och känner vissa saker? För givetvis föregås det av en balans hos målvakterna, så att om Grotnes inte känner sig hundra inför matchen, så meddelar han det.
das spiken en á lá kistan :)
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Räven wrote: så att om Grotnes inte känner sig hundra inför matchen, så meddelar han det.
Tror inte han tackar nej till en match direkt.
Klart han vill vara första målvakt och stå alla matcher.
Speciellt när han gör en bra match mot AIK.
Tror fagervall valde o vila han.
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lobo
Forumterrorist

Post by Lobo »

Lätt att vara efterklok, Pär gjorde en bra match mot Skellefteå och skulle få en chans att visa att han ville utmana. Fel beslut med facit i hand.
- In hoc signo vinces -
[img]http://smileys.smileycentral.com/cat/20_2_75.gif[/img]
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jo, det var fel beslut med facit i handen, inget snack om det, men det var inte många som var i närheten av sina vanliga prestationer heller. Jag tror fortfarande att vi endast ser det från ett håll, när det gäller målvakterna. För visst har tränarna Grotnes som förstemålvakt, det känner jag mig övertygad om. Jag tror inte heller Grotnes är så självisk, utan han kan visa ödmjukhet och meddela att, nä, jag känner mig inte hundra idag.
LasseMaja
Forumdemon

Post by LasseMaja »

Klart att ni blir förbannade när inte er ordinarie målvakt får stå å att ni sen förlorar matchen, det köper jag. Men ni måste nog försöka tänka lite längre. Det är viktigt att ha igång 2 målvakter i ett lag, tänk om Grotnes står 44 omgångar å sen blir skadad, hur lätt är det för Åkerström att gå in å göra nåt bra då?!!!! Brynäsfansen kommer säkert ihåg hur det var -95!! :lol:
alleballe
Forumamatör

Post by alleballe »

LasseMaja wrote:Klart att ni blir förbannade när inte er ordinarie målvakt får stå å att ni sen förlorar matchen, det köper jag. Men ni måste nog försöka tänka lite längre. Det är viktigt att ha igång 2 målvakter i ett lag, tänk om Grotnes står 44 omgångar å sen blir skadad, hur lätt är det för Åkerström att gå in å göra nåt bra då?!!!! Brynäsfansen kommer säkert ihåg hur det var -95!! :lol:
hmm.. kommer ihåg hur de va för timrå förra sesongen i sluspelet, 1,2,3, mv blev skadade :) och en 4 junior fick spela :P helt sjukt...
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Volvon: Noterade INTE att Inför ändrades. Förklaringen som lämnades var "Pär Åkerström gjorde en strålande insats borta mot Skellefteå och får förtroendet från start i eftermiddag."

Räven: En målvakt som under dagen säger att han inte har rätt inställning/inte är 100 laddad LÄR omgående bli degraderad till 2:e målvakt. I bästa fall!!! Om han istället är krasslig så står han inte heller i båset. JAG tror det var en chansning av Fagervall som INTE gick hem.

G. B. Shaw
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Charlamov: Jo, det kan vara som du säger. Det är väl bara de närmaste som vet hur det gick till. Men det är väl ändå bra om det är en öppen kommunikation, så att det inte behöver bli fel på grund av det.
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Post by Fredrik R »

Grotnes ska stå punkt slut. :evil:
Viktor666
Forumterrorist

Post by Viktor666 »

LAKEJ89 wrote:Grotnes ska stå punkt slut. :evil:
Jag tycker inte det är fel att det finns en konkurrenssituation.
Åkerström visade mot SKAIK att han klarar av den här serien och Grotnes blev medveten om att det gäller att vara på tå för annars blir man båsöppnare.
Det är så det måste funka...
"Herr-bh, herr-bh, herr-bh..."
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Viktor666 wrote:
LAKEJ89 wrote:Grotnes ska stå punkt slut. :evil:
Jag tycker inte det är fel att det finns en konkurrenssituation.
Åkerström visade mot SKAIK att han klarar av den här serien och Grotnes blev medveten om att det gäller att vara på tå för annars blir man båsöppnare.
Det är så det måste funka...
Så du menar att Grotnes inte var på "tårna" mot AIK? Enda dåliga insatsen från hans sida var mot Malmö.

Grotnes är snickare... klart han spikar igen 8)

G. B. Shaw
Putte#24
c/o LL´s Forum

Post by Putte#24 »

Undrar hur det låter här den dan då Pålle gjort ett par sämre insatser...

Synd att Åkerstöm fick chansen i en sån match som igår när de andra inte verkade ett skit taggade... han hade ju inte mycket att vinna igår heller. Bättre han hade fått chanser mot VIK.

Han var grym i Skellefteå men det hade ju såklart Pålle också varit... 8O
Otroligt...
Flanders
Forumdemon

Post by Flanders »

Jag såg iofs inte matchen igår, så jag ska kanske inte uttala mig. Men, att kritisera Åkerström i en match som beskrivs som en plattmatch från i stort sett hela laget låter aningen befängt om jag får säga vad jag tycker.

Nä, skyll hellre på mig, jag har missat både Nyköping och Arboga, det verkar nästan som att Lakersspelarna inte är fokuserade när inte jag står i publikhavet. :D :? 8O
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Ja, det var dumt av dig att inte vara på matchen igår. :wink:
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Hela laget gör en plattmatch precis som mot Nyköping då stod Pålle ,såg inga större kommentarer att även han inte var på topp då ... men denna gång..... det är inte lätt för en målvakt om han sen är Pålle eller Pelle när man inte får den hjälp av utespelarna som en målvakt behöver.Vi som såg Åkerström i Skellefteteå är tacksamma över att Fagevert valde han i den matchen ,därmed inte sagt att Pålle skulle gjort en sämre match men bättre hade den inte varit.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

EGENTLIGEN handlar inte tråden om ifall var Åkerström var dålig igår eller inte. Redan innan matchen diskuterades om Grotnes var Nr. 1 och ifall det var rätt av Fagervall att byta ut honom. Som jag nämner i första inlägget kan man som tränare ha olika strategier i målvaktsfrågan och ger där MIN syn i frågan. Vill dock påstå att Åkerström INTE var stabil igår... vilket även gäller hela laget. Nästintill Växjörekord i sumpade målchanser.

Så vitt jag vet ifrågasätts inte heller Åkerströms insats i Skellefteå. Vi som INTE var där har förstått på er som VAR där att han gjorde en kanonmatch.
Grotnes har oxå gjort kanonmatchER!!!

Uppenbarligen gör Frölunda en Fagervallare ikväll och släpper in Micke Sandberg. Alltså taktik "Alternerametoden för att det är viktigt att hålla igång båda målvakterna". Undrar i mitt stilla sinne hur roligt det är som målvakt att få chansen var 6-7 match. Vid ett resultat modell sämre så lär väl möjligheterna dras ut till att bli var 12-13 match??? Fair chance? Knappast!!

G. B. Shaw
Piggelin
c/o LL´s Forum

Post by Piggelin »

Djurgården leder med 5-1. 8O
Jag är Lakers-fan, vad fan är du?
Det ÄR pappa som bestämmer!
Post Reply