HockeyAllsvenskan

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

HockeyAllsvenskan

Post by Lakersfan_03 »

Denna säsongen trodde många att det skulle bli den bästa allsvenskan och att publiksiffrorna skulle bli riktigt bra men så blev ej fallet.
Det intressanta i hockeyallsvenskan är för de i topp 4 och lite för lagen som krigar om en existens i allsvenskan men vad säger man om lagen i ''mittenträsket'' då ?

De är deras publiksiffror som minskar något enormt kunde man inte ha t ex
Plats 1-2 = Kvalserien
3 - 6 kvalar till kvalserien där båda lagen som vinner sin match går vidare till kvalserien.

Något måste man göra så att det inte blir oinressanta matcher på slutet.
Är det bara jag som tycker så ?
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Viktor666
Forumterrorist

Post by Viktor666 »

Nej, någon sorts förkval eller PO till kvalserien/kvalserierna hade ju gett liv i serien åt några lag till.
"Herr-bh, herr-bh, herr-bh..."
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jo, det känns som om det lätt blir för många lag som inte har chans uppåt eller risk nedåt. Det är lite trist, men så är det i de flesta serier.

Visst man kanske skulle ha att ettan gick upp utan kval och att jumbon i ES ramlade ner direkt. Och att tvåan i AS spelar i bäst av sju med nästjumbom i ES. Då blir det lag 3-6 som kvalar och som spelar en kvalserie mot ES-lagen 9-10. Samtidigt kanske ES ska utökas.

Men hur som helst, finns viljan ibland ES-skaparna till att göra en förändring som lyfter spänningen på flera plan, så skulle det givetvis gå.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
carl
Forumdemon

Post by carl »

Jag säger som jag har sagt innan:

- Återgå till det gamla systemet med 2 Allsvenskor med 12 lag i varje. Stryk Superallsvenskan och låt de 4:a bästa i varje serie göra upp om kvalserieplatserna efter slutspelad grundserie på 44 omgångar. På det sättet får 8 lag från allsvensorna kvala uppåt (4 från varje serie). Idag är det bara 4 lag. 4 lag skulle också få kvala neråt (2 från varje serie). I och med Halmstads konkurs blir det bara 2 i år. Ju fler som kvalar desto fler åskådare totalt sett, vilket i sin tur genererar mer pengar till sporten.

- Att återgå till det gamla systemet skulle också vara positivt för publikintäkterna i och med att derbyna skulle bli fler. För Växjös del skulle kanske både TAIF och Troja vara i samma serie, vilket definitivt lockar mer publik än Arboga, Sundsvall och Almtuna. Detta samtidigt som man får behålla publikmatcherna mot bland andra MIF, Rögle, IKO och Nybro.

Sammanfattningsvis: Genom att införa 2 st 12 lagsserier minskar man lagens resekostnader, ökar lagens publikintäkter pga fler derbyn och säkerställer att fler lag får del av de ekonomiskt viktiga kvalen. Självklart innebär det en marginell kvalitetssänkning när man går från 16 till 24 lag, men jag tror fördelarna är betydligt större än nackdelarna. Rykten säger mig att flera lag i Hockeyallsvenskan har tagit rejält med ekonomisk stryk i det nuvarande serieupplägget. Jag är övertygad om att svensk hockey inte är tillräckligt stark för att kunna försörja en nationell hockeyliga med 16 lag under ES. Om inte annat stöds min övertygelse från rykterna som säger att många Hockeyallsvenska lag ligger pyrt till ekonomiskt.
Troja - laget i hjärtat
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Tid för acklimatisering och självsanering kommer alltid att vara ett faktum. Både spelare och föreningar behöver spela in sig i denna nya serie och det tar lite tid. Ekonomiska bekymmer har inte med AS att göra. Det finns div. 1 lag som befinner sig i liknande situation och om det beror på att dom spelar i en lägre division med sämre intresse från publik och sponsorer har jag ingen aning om.
Anser absolut att AS är en succé och vill inte på några villkor gå tillbaka till tidigare system. Mycket bättre hockey i år än innan. Försök istället att göra säsongen längre och mer levande med fler kvalstreck och möjligheter att både gå upp och trilla ur.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
carl
Forumdemon

Post by carl »

Hur motiverar man att HA är en succé?? Vad är det som gör serien så otroligt lyckad? Är det på grund av det minskade publikintresset eller beror det på Hammers fallisemang med en haltande serien som följd?

Jag begriper inte vad förbundet sysslar med. Ska de ha död på hockeyn innan de är nöjda fullt ut?
Troja - laget i hjärtat
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

att återgå till tidigare system tror jag inte kommer ske,det vore ju att visa sig besegrade vilket slipsnissarna aldrig kommer medge..

det som händer är väl att de klubbar med publikunderlag kommer kunna vara med medans de lag utan goda publiksiffror kommer att åka ner i serierna,inte helt oväntat ligger arboga,sundsvall och bajen där och slåss idag..
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jag tror också att man först ska utvärdera AS och det efter tre säsonger. Men vissa justeringar borde kunna ske under den tiden.
Jag vill personligen inte ha tillbaka förra upplägget på AS.
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Justeringar behöver göras ,men att återgå till den gamla ,Nej Tack! Inget tvivel om att det är stor skillnad på den hockey vi fått se denna säsong mot föregående .Sen är jag inte emot att T.ex. Troja och Taif kommer upp och är med ,men då ska det vara för att de spelar den hockey som fodras i denna serie.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

alfax wrote:Justeringar behöver göras ,men att återgå till den gamla ,Nej Tack! Inget tvivel om att det är stor skillnad på den hockey vi fått se denna säsong mot föregående .Sen är jag inte emot att T.ex. Troja och Taif kommer upp och är med ,men då ska det vara för att de spelar den hockey som fodras i denna serie.
Exakt jag håller med dig helt och hållet.
Detta spel som lakers visat upp denna säsongen kan inte jämföras med någon annan.
Spelet är så mycket snabbare , bättre och mycket roligare att titta på.
på så sätt kanske skillnaden mellan topplagen i AS och botten i ES inte är så stor
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Ja kvalitetsskillnaden är stor jämfört med förra året.
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

carl wrote:Jag begriper inte vad förbundet sysslar med. Ska de ha död på hockeyn innan de är nöjda fullt ut?
Precis tvärtom Carl. Vissa lag har inte tillräckligt stor kassa för att passa AS och det kommer att ge sig med automatik. Förbundet kommer att ställa ännu hårdare krav på lagen för att slippa fler Lex Hammers. Det kommer att ta ett par säsonger men sen kommer serien att sätta sig och bli betydligt jämnare och tuffare än i år. Spetsen på hockeyn blir bättre. Fler lag kommer att klara av att ta sig upp i ES än som varit fallet de senaste åren då skillnaden varit enorm.

G. B. Shaw
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Charlamov: Kan bara hålla med dig, i den nya AS kommer toppen av lagen krypa närmare ES-lagen och det gör i sin tur att alla lag kommer att höjas än mer i kvalité.
carl
Forumdemon

Post by carl »

Charlamov wrote:
carl wrote:Jag begriper inte vad förbundet sysslar med. Ska de ha död på hockeyn innan de är nöjda fullt ut?
Precis tvärtom Carl. Vissa lag har inte tillräckligt stor kassa för att passa AS och det kommer att ge sig med automatik. Förbundet kommer att ställa ännu hårdare krav på lagen för att slippa fler Lex Hammers. Det kommer att ta ett par säsonger men sen kommer serien att sätta sig och bli betydligt jämnare och tuffare än i år. Spetsen på hockeyn blir bättre. Fler lag kommer att klara av att ta sig upp i ES än som varit fallet de senaste åren då skillnaden varit enorm.
Jag är mycket medveten om att självsanering kommer att ske. Det gör det alltid.

Min point är dock att lagen med tillräckligt stor kassa är färre än vad antalet lag i HA är. Jag tror inte att hockeyn inte är tillräckligt stor i Sverige för att förse en andra division med 16 lag som har ungefär samma förutsättningar. De lagen som sladdar i HA nu kommer givetvis att ersättas på sikt. Problemet är bara att de lag som ersätter är ungefär lika svaga ekonomiskt och HA hjälper knappast någon förening att samla kulor i ladorna. Tvärtom.
Troja - laget i hjärtat
Hofnar
Forumentusiast

Post by Hofnar »

Carl vill tillbaka till ett system vi kämpade för att komma ifrån!

Den nya allsvenskan minskar gapet mellan landets första och andradivision. Ett klart fall framåt.
Dessutom får lagen som inte hade råd med NA + SA en möjlighet att överleva. Hammers konkurs berodde inte på att man hamnade i den nya allsvenskan, med större reskostnader som följd. Deras ekonomiska problem går mycket längre tillbaka och HA var endast droppen som fick bägaren att rinna över. Konkursen hade varit oundviklig även om vi spelat kvar i det gamla systemet.

Den nya serien är attraktivare för alla, inte minst sponsorer. Hur många avtal hade det tecknats med SkämtExpressen och Viasat med det gamla systemet? Ingen vet, men det är inte orimligt att anta noll.

14 lag i ES och 14 lag i HA. 1:an och 2:an direkt upp, lag 3-6 får kvala tillsammans med ES lag 11-12.
Fler streck i botten på HA borde kunna göra livet spännande för alla genom hela serien, även de som kommer från division 1.
En boll är ett uppochnervänt klot, fast mindre.
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Hel rätt hofnar men jag skuylle även vilja ha ett playoffspel så att även trean och fyran kan komma upp bakhållet så som i det gamla systemet
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Det är ju det han skriver... 3-6 kvalspelar dvs playoff!

G. B. Shaw
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

ja just det :oops:
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

hehe:)

ja som det är nu så är det för lite kval-action,bara att instämma till fullo!
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Hockeyallsvenskan är ett stort steg i rätt riktning för att bredda toppen på svensk hockey. Tycker man inte det är ett steg i rätt riktning har man nog inte hajat jättemycket. Har nog aldrig varit bättre klass på andraligan i Sverige vilket är hela tanken. Hofnars idé på upplägg är väl ungefär mina tankar också, tyvärr är elitserielagen (Läs hockeyligan) alldeles för skitnödigt rädda för ett upplägg med omedelbar upp och nerflyttning så det lär inte bli lätt att få till just det. Klart är dock att man måste hitta ett system till nästa säsong där fler lag har mer att spela för när serien rullat ett tag in på säsongen. Ett bra upplägg där borgar för ännu mer publik på matcherna och lång spänning för fler lag.
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

OM nu allsvenskan blir mer attraktiv och får högre status, vilket den redan i år blivit, så kanske inte ES-lagen dör totalt vid tanken att bli degraderade och då KANSKE vi kan få se ett annat serieupplägg, med liknande system som inom gräsvältning.
Risken kan väl iofs betecknas som minimalt försvinnande liten. :)
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

... och en önskvärd förändring INNAN kvalstrecken börjar spela sin roll är att gruppindelningarna försvinner. En effekt av att möta samma motståndare för många ggr blir att marginalåskådarna försvinner... nyfikenheten elimineras... en rak serie med 3 möten rätt av. Vore oxå tacksam om spelschemat las liiiite jämnare än i år... inte 4 raka hemma- eller bortamatcher... gör att många åskadare tappar tempo och intresse (och vissa är sårbara för grova hål i plånboken om det inträffar nära löning). Stäng två fönster... vädra bara ut lite unken luft i mellandagarna med ett korsdrag!

G. B. Shaw
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Känns som om detta året och kanske nästa är för att "rensa" ut vissa lag som kanske inte direkt bör höra hemma i HA just nu. Lag som inte direkt har föruttsättningar med publik, intresse och sponsorer. Förhoppningsvis som kommer HA att gradvis bli bättre och bättre när bättre lag kommer in där intresset är högre t.ex. Borås, Skövde etc.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jo, det tar säkert 2-3 säsonger innan det utkristaliserar sig. Men Borås och Skövde har nog minst de åren på sig innan det kan bli tal om AS.
Det verkar som om det behövs ganska rejäla förstärkningar både lagmässigt, organisationsmässigt och rent ekonomiskt. Alla tre parametrarna är viktiga och de måste uppfyllas för att det ska bli något.
Post Reply