IFK Arboga

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Fredrik R
c/o LL´s Forum

IFK Arboga

Post by Fredrik R »

Ganska stora ekonomiska problem hos Arboga enligt aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 55,00.html :?
Lakers00
Forumterrorist

Post by Lakers00 »

Jo det vore ju snyggt med en konkurs till :?
-Vill ni se Hockey med fart? Växjö HC såklart!!-
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Det klarar dom nog. Låter som dom mest har likviditetsproblem, inga större skulder. Synd att man inte kan lita på sponsorer fullt ut....
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Zebbe
Forumproffs

Post by Zebbe »

PutteA wrote:Synd att man inte kan lita på sponsorer fullt ut....

Kanske läge att fråga sig, varför inte vissa sponsorer betalar enligt ök.????
Hört talas om ge och ta..??

Sen kan ju trots allt vissa sponsorer oxå drabbas av akuta likviditetskriser lr??, men raden ovanför är nog mest att tänka på.
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Post by Fredrik R »

Jag tror också att det här är något som Arboga kommer klara av 8)
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Tror jag också, och jag hoppas det också.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
gudas
Forumamatör

Post by gudas »

Arboga överlever inte den nya allsvenskan på sikt. Detta är bara början.
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

gudas wrote:Arboga överlever inte den nya allsvenskan på sikt. Detta är bara början.

De e möjligt, men dom klarar innevarande säsong!
carl
Forumdemon

Post by carl »

Jag har sagt det innan och säger det igen.....

Hockeyallsvenskan i nuvarande form kommer inte att hålla på sikt. Redan detta första år, när intresset borde vara på topp för den nya serien, sviktar många lags publiksiffror och Halmstad har som bekant fallit ifrån (dessutom flaggar Arboga upp ekonomiska bekymmer; man väntar ju bara på att Sundsvall, eller någon annan förening, ska göra samma sak....). Underifrån har förmodligen Örebro möjligheter att etablera sig, men inte speciellt många fler lag. Hockeyn i Sverige är helt enkelt inte tillräckligt stor för att orka med en nationell 16-lagsserie under ES. Antingen får man skära ner serien till en 12-lagsserie eller återgå till 2 parallella serier under ES.

För hockeyns skull och för att försöka minska avståndet mellan AS och ES förespråkar jag en nationell 12-lagsserie.
Troja - laget i hjärtat
Kjelleman
Forumamatör

Post by Kjelleman »

carl wrote:Jag har sagt det innan och säger det igen.....

Hockeyallsvenskan i nuvarande form kommer inte att hålla på sikt. Redan detta första år, när intresset borde vara på topp för den nya serien, sviktar många lags publiksiffror och Halmstad har som bekant fallit ifrån (dessutom flaggar Arboga upp ekonomiska bekymmer; man väntar ju bara på att Sundsvall, eller någon annan förening, ska göra samma sak....). Underifrån har förmodligen Örebro möjligheter att etablera sig, men inte speciellt många fler lag. Hockeyn i Sverige är helt enkelt inte tillräckligt stor för att orka med en nationell 16-lagsserie under ES. Antingen får man skära ner serien till en 12-lagsserie eller återgå till 2 parallella serier under ES.

För hockeyns skull och för att försöka minska avståndet mellan AS och ES förespråkar jag en nationell 12-lagsserie.

Det är ju bara att titta på förra matchen mellan Sundsvall-Hammarby
366 betalande ?? Det som är bra med det är ju att bajen känner sig som hemma. :wink: :wink:
Inte lätt att vara ödmjuk mot någon som inte finns, därför är JAG bäst!!!!!
Lakers till div 3
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Kjelleman wrote:Det är ju bara att titta på förra matchen mellan Sundsvall-Hammarby
366 betalande ?? Det som är bra med det är ju att bajen känner sig som hemma. :wink: :wink:

:lol: :lol:
Bortsprungen Lakej
Forumentusiast

Post by Bortsprungen Lakej »

Skitsnack! Generellt sett har hockeyallsvenskan mer eller mindre varit en succé med höga publiksiffror och mycket publicitet. Det är knappast en överraskning att en ny serie med ökade krav på föreningarnas ekonomi och organisation kommer att kräva sina offer för att slutligen harmoniseras. Halmstad var första laget ut. Sundsvall och Arboga ligger i riskzonen. Lag med så dåliga publiksiffror som Sundsvall hade möjligheter att överleva när serien bestod av två halvor, men inte i en elitliga av hockeyallsvenskans slag(Hammarby är möjligtvis ett undantag). Ser det därför som en naturlig utveckling att dessa lag faller bort framöver, antingen sportsligt eller genom konkurs. Tror det finns potential i flera av lagen som ligger i div.1 för att kunna etablera sig i hockeyallsvenskan, ex. Skövde, Borås, Örebro, Troja, Tingsryd mfl.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Man kan inte dömma något efter några månader, här handlar det om 2-3 säsonger innan det satt sig. Dett aunder förutsättning att inget dramatiskt inträffar.
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Håller med dig Carl i att det är för många lag, mer hållbart med 12 - 14. I alla fall på sikt.
Tittar man på publiksiffrorna så är det 10 lag som har över 2.000 i hemmasnitt. Att just den siffran skulle vara nån gräns för bäraktighet är inget jag sätter med liktydigt. Sen finns det säkert ett antal lag i div 1 eller t.o.m i div 2 som har bra publiksupport och som strävar uppåt. Så ger man AS en chans, så tror jag att på sikt kommer den att sätta sig. Efter självsaneringen som lär komma.
Anser även att grupperna ska bort... problemet blir väl då en större ekonomisk tyngd för klubbarna med fler lag i kris, men med ett större intresse för variationen som då blir. Det är inte så roligt att se vissa "tråkiga" lag många ggr.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
carl
Forumdemon

Post by carl »

Bortsprungen Lakej wrote:

Skitsnack! Generellt sett har hockeyallsvenskan mer eller mindre varit en succé med höga publiksiffror och mycket publicitet. Det är knappast en överraskning att en ny serie med ökade krav på föreningarnas ekonomi och organisation kommer att kräva sina offer för att slutligen harmoniseras. Halmstad var första laget ut. Sundsvall och Arboga ligger i riskzonen. Lag med så dåliga publiksiffror som Sundsvall hade möjligheter att överleva när serien bestod av två halvor, men inte i en elitliga av hockeyallsvenskans slag(Hammarby är möjligtvis ett undantag). Ser det därför som en naturlig utveckling att dessa lag faller bort framöver, antingen sportsligt eller genom konkurs. Tror det finns potential i flera av lagen som ligger i div.1 för att kunna etablera sig i hockeyallsvenskan, ex. Skövde, Borås, Örebro, Troja, Tingsryd mfl.

Att Hockeyallsvenskan, totalt sett, är en succé publikt sett är en stor myt. Efter de första 10-12 omgångarna såg det ut att bli det, vilket bland andra Herr Wikegård uppmärksammade, men ju fler omgångar som gått desto mindre succé verkar serien vara. Och hur kan man kalla en serie, där ett lag redan har gått i kk, för succé??

De enda föreningarna som har markant högre publiksnitt än föregående år är VIK (2914 hittills jämfört med 2462 förra året), Rögle 2916 (2375 föregående år), AIK 2007 (ingen uppgift från förra året, men jag antar att det är en kraftig ökning) och Almtuna 1500 (994). Gissningsvis bidrar Kenny respektive Ragnarsson kraftigt till Rögle och Almtunas uppgångar. I AIKs fall beror det väl på avancemanget. Bofors och Malmö (förmodligen beroende på degraderingen) har markanta minskningar och resterande föreningar endast mycket marginella minskningar eller ökningar.

Vi ska komma ihåg att årets snittsiffror av förklarliga skäl endast är tillsvidaresiffror. Det ska bli mycket intressant att göra samma jämförelse när hela serien är färdigspelad. Det återstår ju som bekant en väldig massa "serielunksmatcher" innan serien kommer in i ett slutskede.....

Jag står fast vid min åsikt att Hockeysverige inte har kapaciteten att försörja en nationell 16-lags AS, med bibehållen kvalitet, på sikt.
Troja - laget i hjärtat
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

FInns alltid ett eller några lag som har låga publikintäkter och halmstad hade haft lika låga om vi spelade 2 serier. ( Norra och södra )
Och att Hammers gick i KK är väll knappast någon chockartad nyhet det låg i luften ganska länge.
Arboga har väll knappast samma problem som Hammers hade Arboga klarar av detta.
Sundsvall som bekant är ett bottenlag med låga publikintäkter vilket är förståeligt då de flesta går och kollar på Timrå.

16 lag i allsvenskan är mycket bättre och roligare på alla håll och kanter. att gå tillbaka till 2 serier vore onödigt och dumt tycker jag.
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Upp till bevis folk.Det är nu det kommer avgöras vilka lag som kommer att etablera sig eller inte.Det är alltid lätt att stötta när det går bra.
Att bajern inte har mer publik är för mig en gåta.Att Växjö inte har en hockeytradition i dessa sammanhang kanske också spelar in tillslut.Folk vill se ett vinnande lag och börjar Tingsryd eller Troja vinna, slåss uppe i toppen. Medans lakers slåss i mitten så är det risk för att intresset svalnar än mer.
Hur det kommer att gå för Arboga har jag inte en aningom men man håller ju tummarna att de klarar det iår iallafall
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Det är möjligt att det blir som du skriver Carl, men jag tycker fortfarande att man får vänta, kanske två säsonger innan man kan fälla ett avgörande. Jag är själv positiv till det nya, då det höjer kvalitén avsevärt på AS. Att sedan Halmstad gått i konkurs och kanske ytterligare något lag gör det, ser jag inte som något konstigt på något vis, utan tvärtom faktiskt.
carl
Forumdemon

Post by carl »

Räven wrote:Det är möjligt att det blir som du skriver Carl, men jag tycker fortfarande att man får vänta, kanske två säsonger innan man kan fälla ett avgörande. Jag är själv positiv till det nya, då det höjer kvalitén avsevärt på AS. Att sedan Halmstad gått i konkurs och kanske ytterligare något lag gör det, ser jag inte som något konstigt på något vis, utan tvärtom faktiskt.

En 12-lagsserie hade höjt kvaliteten ännu mer och ytterligare minskat avståndet till ES.
Troja - laget i hjärtat
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

12 lag är för lite... då blir det samma tråkiga ankdamm som elitserien.
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Nille
Forumproffs

Post by Nille »

Problemet med Halmstad har inget med nya Allsvenskan att göra. De var i princip konkursfärdiga innan den började. Felet som gjordes var att de fick grönt ljus att fortsätta. Däremot ser jag det som ett problem att vi nu har en kraftigt haltande serie. Det går ju inte att avgöra var i serien man ligger när det skiljer så mycket i antal spelade matcher.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jag håller med Nille om problemet med Halmstad.

Carl: jag vet inte hur en 12-lagsserie skulle kunna minska avståndet till ES, mer än vad en 16-lagsserie kan göra. I så fall skulle den samtidigt minska möjligheten för ett div 1 lag att ta sig upp. Nä, jag tror nog fortfarande att nya AS blir lyckat på lite sikt.
När det sedan kommer an på publiksiffror, så kommer det knappast att bli så mycket mer publik totalt sett, för jag tror att hockeyn i landet lockar ungefär samma summa totalt, det går inte att jämföra med exempelvis fotboll, som är en otroligt mycket större sport i landet.
carl
Forumdemon

Post by carl »

Räven wrote:Jag håller med Nille om problemet med Halmstad.

Carl: jag vet inte hur en 12-lagsserie skulle kunna minska avståndet till ES, mer än vad en 16-lagsserie kan göra. I så fall skulle den samtidigt minska möjligheten för ett div 1 lag att ta sig upp. Nä, jag tror nog fortfarande att nya AS blir lyckat på lite sikt.
När det sedan kommer an på publiksiffror, så kommer det knappast att bli så mycket mer publik totalt sett, för jag tror att hockeyn i landet lockar ungefär samma summa totalt, det går inte att jämföra med exempelvis fotboll, som är en otroligt mycket större sport i landet.

En 12-lags serie skulle få bort de 4 sämsta (och fattigaste) lagen, vilket självklart skulle förbättra kvaliteten och statusen på serien, vilket i sin tur skulle leda till ett minskat avstånd till ES. Jag håller med dig om att problemet blir det ökade avståndet till division 1, men samtidigt måste ju luckan öka någonstans om man minskar den på ett annat ställe.

Vad är det för mening att ha nuvarande serieupplägg om det inte lockar fler människor och pengar (= ökat intresse) till vår idrott? Det är ju ökat intresse som är motivet till att hockeyförbundet skapat nuvarande upplägg. Som vanligt tror jag att hockeyförbundet gjort en felbedömning.
Troja - laget i hjärtat
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Carl: Jag tror att det kommer att locka mer pengar till AS, genom den grupp som börjat jobba på just den biten. I år sänds det också i teve, vilket lyfter fram AS. Men däremot så kanke teve gör att publiken på matcherna minskar.
Vi kan ju titta på vad som hände med travet, på 70-80-talet och även fram till för några år sedan så var det fullt med folk på travet. Men när teve sänder allt och att man nu kan spela på vinnare/plats hemifrån, precis som på banan, så finns det inte mycket folk runt ovalen. Vi kan väl se när matchen Nybro-Lakers går, det kommer inte alls att bli så många som åker till Nybro för att se den matchen. Jag tror att man måste tänka om, när det gäller att få pengar i AS och i föreningarna, innan var det publiken, men i framtiden så kommer den inte att öka, utan snarare att minska.

Sedan tror jag och kan redan se, att toppen på AS i år håller klart bättre kvallité än förra året, trots 16 lag (från början).
carl
Forumdemon

Post by carl »

Självklart är kvaliteten högre på AS iår än förra året. Skam vore det annars eftersom antalet lag bantats kraftigt. Klassen hade dock, lika självklart, varit ännu bättre om de 4 sämsta lagen togs bort.

Att vissa av matcherna sänds på tv är väl en av de få positiva sakerna med årets upplaga av AS. TV-sändningar = pengar till föreningarna. Det är väl bara att hoppas att respektive förening ser till att hålla en så underhållande nivå på hockeyn/showen så att livepubliken behålls och den tv-tittande publiken kan sorteras in under fliken "nya intresserade", men till det är jag tveksam.
Troja - laget i hjärtat
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jo, jag är också tveksam till det, för det verkar vara svårt att öka den totala publiken.
En annan sak som också bör beaktas, är att förr i tiden för 10 år eller mer sedan, då verkade det finnas mer tid, till att gå och titta på olika sporter, jag tittade mycket mer då.
Pratar man med kompisar, så har de likadant, det är mycket skjutsande på barnen till aktiviteter och träningar. På helgerna är det sedan tävling/matcher. Vilket innebär att man ibland måste skära i sin tid, som man lagt på att gå på matcher, för man kan inte prioritera ner tiden för familjen totalt, hur mycket som helst.

Det får väl utvärderas efter första säsongen, så får vi se.
Post Reply