Visst är det trist när...

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
kaabe
Forumproffs

Visst är det trist när...

Post by kaabe »

ett allsvensk hockeylag drar 268 personer till sina matcher. Tänker på Huddinge-matchen igår

:(
Ambassador
Forumproffs

Post by Ambassador »

Men det är ju känt sedan tidigare att Stockholm är ett skämt när det gäller hockey...
Det säger väl en del när ett klassiskt lag som Hammarby drar så lite folk.
Ambassador | 19:57 ! ! !
Anfall
Forumproffs

Post by Anfall »

De 50 som saknades igår var nog på bandy. :wink:
Växjö Lakers, vinner mot alla!
Lille meg
Forumproffs

Post by Lille meg »

Va ni är taskiga! Det var ju faktisk hele 447 personer och tittade på Hammarby-matchen i går!!! Så da fattar man ju at alla 08-or var på hockey i går!

;)
Daniel
Forumterrorist

Post by Daniel »

var av 25 -30 var från Växjö på matchen mot Hudinge finns bara ett ord för deta inponerande
Drogen
Forumamatör

Post by Drogen »

Vimmerby i div. 2 drog nästan dubbelt så mycket folk som Hammarby i går...
Hockeyn är min drog...
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Jag vet inte var Hockeyn har gjort mot Hammarbysupportrarna , för säga vad man vill om dem men de stöttar sin förening i övrigt till 100% ,titta på fotbollen ,bandyn och handbollen inte minst.Hörde faktiskt en historia om detta som var på en handbollsmatch när de kvalade till allsvenskan ,en bekant som jag har var, på denna matchen ,bor numera i Stockholm och är handbollsintressead , det var fullsatt och Hammarbyklacken höll igång med sina ramsor , så frågar en peson min bekant hur många perioder är det i en handbollsmatch .Detta bevisar bara att Hammarbyfansen ställer upp för sitt Lag ,men något har hänt inom hockeyn som gör att de tar avstånd ,är det någon som vet ?
Och dit räknar jag inte de som kom från fotbollen i Växjö och skulle vara tuffa och stå i hammarbys klack när de var på besök här ,jag snackade med en av de 10 äkta stockholmarna som var här och han begrep inte att de överhuvudtaget hade tagit sig till deras klack.Om de bara visste hur de gör bort sig .
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Ulric
Forumamatör

Post by Ulric »

Hockeyn är lite på dekis i Stockholm. Anledningen är enkel. Stockholm hade tre lag i fotboll som slogs om guldet medan hockeyn tillsist bara hade ett lag kvar som inte kunde konkurera om guldet.

Det säger sig själv att det är mer intressant med tre stockholmslag som kan slåss om guldet än ett hockeylag som inte kan slåss om guldet.

Det räcker med att Djurgården kommer tillbaka i toppen igen för att intresset skall öka men för att det skall bli lite kokande igen krävs det ett stockholmslag till.

Man kan bara se på fotbollen för att förstå så krässna stockholmarna är. De svek sina lag i tusental i år då de tre lagen inte kunde konkurrera om guldet. Snittet skönk drastiskt. Hammarby förlorade så mycket pengar att de fick be amerikanen köpa upp ytterligare några % av deras förening.

Hag har för mig att alla tre klubbarna fick se sitt publiksnitt minskat med 2.000-3000 åskådare och en stor del av minskningen var efter sommaren då de var avhängda från guldstriden.

Så mycket hänger på om Stockholmslagen kan konkurrera om guldet. Nu när AIK åkte ur kommer intresset att svalna ytterligare i Stockholm. Dock är det inte samma sak som att hockeyintresset kommer att öka igen. För det kommer det inte att göra förrän det finns ett dominerande Stockholmslag i ES.

Hade Djurgården haft samma framgångar som frölunda hade deras publiksnitt trligtvis legat på mellan 8.000-9.000 istället för dagens 6.500. Kommer Sundin till Djurgården efter jul kommer Globen att vara välfylld resten av säsongen.

Hammarby är alltså ett offer för att stockholmarna inte bryr sig om lag som spelar i lägre divsioner. AIK har bäst hardcorefans i Stockholm och sluter upp bättre till AIK i hockey än Hammarbyarna gör fast AIK spelar en division ner.

Sen kan man inte jämföra publiksnitt mellan sporter. Hammarby handboll har väl inte mycket mer än ettpartusen på matcherna vilket hade varit en urusel siffra i hockey och Hammarby bandy ligger väl kring 3.000 åskådare i snitt så man kan på goda grunder fråga sig var resten av Hammarbyrarna håller till på vintern.

Men med tanke på att även fotbollslaget blev svikna under andra halvan så är förklaringen att Stockholmarna kommer när det vankas guld men stannar gärna hemma när deras lag har det motigt.

De riktiga fansen som lever och (nästan) dör för sina lag är helt klart överrepresenterade på landsbygden utanför storstadsregionerna.

Jag är grymt imponerad av lakerslakejer verkar ha byggt upp för hockeyn i Växjö. Lakejerna verkar verkligen vilja bygga upp en genuin hockeykultur i staden och verkar vara på god väg att lyckas. Man kan fråga sig vad Växjö Lakers hade varit idag utan sina lakejer. Det är verkligen imponerande.

/Ulric
Escargot
Forumamatör

Post by Escargot »

Ulric wrote: Sen kan man inte jämföra publiksnitt mellan sporter. Hammarby handboll har väl inte mycket mer än ettpartusen på matcherna vilket hade varit en urusel siffra i hockey och Hammarby bandy ligger väl kring 3.000 åskådare i snitt så man kan på goda grunder fråga sig var resten av Hammarbyrarna håller till på vintern.

/Ulric
Bra inlägg, Ulric.
Men man kan inte säga att Hammarbyarna sviker. Det är ju såklart så att bara för att man är Bajare så är man inte intresserad av alla idrotterna.
Jämför med att hockeyn och fotbollen här i stan fortfarande hade varit samma förening, jag tror inte det hade varit så jättemånga fler på matcherna för det. En liten skara är intresserade av både hockey och fotboll medan majoriteten håller sig till en av sporterna. Det skulle exempelvis inte finnas en gemensam klack på 1000 medlemmar bara för att LL och East Front har ca 500 medlemmar var.

Dessutom skulle det vara snuskigt dyrt att gå på alla idrotterna.
Det finns plats för två lag i Växjö
Ulric
Forumamatör

Post by Ulric »

Det stämmer att desto närmare eliten ett lag kommer desto dyrare blir det att se på matcherna och det gör att de flesta vanliga dödliga får välja.

Helt klart hade det varit bra med någon form av samarbete mellan Elitklubbar som inte konkurrerar sportsligt med varandra. Lakers och Öster hade säkerligen kunnat fördjupa samarbetet och se varandra som en tillgång istället för som konkurrenter om näringslivets och politikernas gunst. Jag tänker på rabatter.

Ge fanatikerna i LL och EF rabatt på fotbolls och hockeymatcher. Då blir det mer drag både på hockeyn och fotbollen och lockar i sin tur till sig den lite mer svår flörtade publiken.

Det som händer i Hammarby är en motsvarighet till vad som hände i Västra Frölunda. Alla fansen gick på hockey nästan inga på fotboll. I Hammarbys fall är det tvärtom alla går på fotboll nästan inga på hockey.

Jag är övertygad anhängare av att en klubb enbart skall ägna sig åt en sport för att kunna främja bästa möjliga utveckling. Det är bra att Växjö Lakers är en ren hockeyklubb och att Öster ägnar sig åt fotboll(vet faktiskt inte om de har andra idrotter på programet).

Och givetvis har Växjö plats för både Lakers och anrika Öster. Jag finner det ibland synd att hockey och fotbollsfansen bara vill att deras favorit skall dominera. Jag tycker om både fotboll och hockey och vill inte vara utan någon av dessa sporter.

Om Växjös näringsliv och politiker i kombination med att Lakers och Öster fortsätter att bygga upp slagkraftiga organisationer så ser jag ingen anledning till att Växjö inte kan ha ett lag i både ES och AS om några år.

/Ulric
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Håller med dej Ulric är man intesserad av båda sporterna eller rättare som jag sagt en idrottsidiot, så håller man man oftas på sina egna från staden , jag har full förståeelse om man kommer från en annan ort och håller på sin hembygd.Men här i Växjö år det annorlunda om man är ett Lakersfans och dessutom stöttat och åkt flera 1000- tals mil för att se Östers matcher så blir man förklarad som en idiot av vissa på deras forum .Jag förstår inte varför det ska vara så .Nu ska jag inte säja att det är så av det stora flertalet av Österfansen , men att det finns de som ska kan skriva krönikor och på deras forum kan ha debatter med ett 50-tal inlägg med bara agg mot Lakers ,det bevisar bara att vi berör och någonstans där inne i derás hjärtan så har de bekymmer.

JAG SÄGER SOM ESCARGOT;( en idrottsvän som har det klart för sej;)DET FINNS PLATS FÖR BÅDE LAKERS OCH ÖSTER I VÄXJÖ.

PS! Escartot: Du har rätt att vi skulle inte få 1000 personer på Respektive matcher ,men jag tror att 800 kommer om vi skulle vara samma klubb ,Jag tror till och med med att "Lammhultskrönikören" skulle vara på matcherna då i LAKERDOME.DS!
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Man skulle kunna gotta sig åt Stockholmslagens dåliga publiksiffror, men det gör jag inte. Hockeyn konkurrerar med en mängd andra branscher inom nöjesindustrin. Vi har alla andra sporter på elitnivå (läs sparkboll), teater, film, musik och allehanda självutvecklande verksamheter. Jag som älskar hockey över allt annat blir ledsen när jag ser att intresset i huvudstaden ligger på en smärtgräns. Denna smärtgräns är inte bra för vår sport. Trots detta är jag inte för specialbehandlingen av Djurgården, även om den kanske är gynsam för hockeyn i landet (på lång sikt). Det är helt enkelt inte sportsligt. Jag hoppas att VLH aldrig agerar mot våra ärkerivaler såsom DIF gjorde mot AIK. Politik på hög nivå kallas det. Tur för Hammers att de inte hatas av DIF. Hoppas Hammers klarar sin prövning. Hockey skall vara tokskoj.
Bortsprungen Lakej
Forumentusiast

Post by Bortsprungen Lakej »

Hockey är tokskoj och fotboll är tokskoj. Den stora skillnaden i Växjö ligger i klubbarnas och framför allt supportrarnas profil. Lakers Lakejer är en härlig samling människor och det är inte en tillfällighet att jag blev nyfrälst i samband med en bortamatch till Helsingborg för X antal år sedan. Föreningen sprudlar av entusiasm och öppenhet.

För Öster och dess supportrar har "traditionen" snarare blivit ett problem i mitt tycke. Det handlar inte om att ha roligt och stötta den klubb man älskar, utan istället verkar man tävla i "vem som sett flest matcher i rad" och intern beundran. Trots att även Öster ligger mig mycket varmt om hjärtat har East Front därför aldrig varit ett alternativ.

Växjö är en så pass stor stad för att ha elitlag både inom fotboll och hockey. Samtidigt är den tillräckligt liten för att inte ha alltför många andra saker som distraherar och stjäl uppmärksamheten, vilket verkar vara fallet i Stockholm. Dock kan jag inte komma ifrån att det är rent ut sagt dåligt att med ett underlag på över en miljon människor inte kunna fylla globen en gång i veckan.
Escargot
Forumamatör

Post by Escargot »

Bortsprungen Lakej wrote: För Öster och dess supportrar har "traditionen" snarare blivit ett problem i mitt tycke. Det handlar inte om att ha roligt och stötta den klubb man älskar, utan istället verkar man tävla i "vem som sett flest matcher i rad" och intern beundran.
Nja det där vet jag inte om jag vill hålla med om, någon tävlan är det inte.
Och jag har svårt att se att man kan ha roligare än i EF-sällskap, och vilka stöttar mer än de som är EF:are? Öster har i princip bara gått utför se'n EF bildades -92, ändå är vi så pass många trots all skit. Det måste tyda på att vi har jäkligt skoj.

Om det stämmer att du bor i Götet så kan vi ses nästa gång Öster lirar där, ta en öl och snacka lite.
Det finns plats för två lag i Växjö
Bortsprungen Lakej
Forumentusiast

Ok, kanske överdrev lite. Men det är iaf en känsla som jag fått. Du får gärna överbevisa mig om att jag har fel!

Kanske fel forum! :lol: Stockholmslagen var det ja...

SE PM!
The Duke
Forumamatör

Post by The Duke »

Bajenfans följer bara sina lag när dom är i högsta serien...går damlaget i curling upp i elitserien ska ni ge er fan på att där står 5000 gormande nollåttor och älskar curling
cswl
Forumamatör

Post by cswl »

Ja, det är väldigt pinsamt. Lakers j-20 har nästan mer än hälften på deras matcher ibland. :notOK:
Simma lungt
Dragkampslakej
Forumdemon

Post by Dragkampslakej »

Växjöpublik är inte mycket bättre egentligen! Minns Växjö HF:s stora publik och ala pratade handboll. Sen började förlusterna och...... inte mycket folk idag vad jag hört. Stockholm har som många påpekat många lag i högsta serien i många sporter, och därav konkurensen stenhård. Varför se Hammarby eller Huddinge, när du kan se Djurgården i elitserien? Vad Östers IF beträffar ser jag dem gärna i Div 2 tillsammans medVäxjö nora och Växjö BK, snacka om derbyn

Roger
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Tycker att det här är nog det vi i LL måsta jobba hårdast på.Vi måste få folk att begripa att det går inte alltid på räls.Och vill vi vara med om 10 år så måste vi Lakejer vara på tårna fast det kanske går käpprakt åt helvete om fem
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Åryd Lakej
Forumdemon

Post by Åryd Lakej »

Just nu är det väl ganska stabilt,rätt att vi har spelat dåligt en period så var det ju 2-2500 pers på matcherna men det gäller ju att hålla i det för det är ju inte så länge sedan vi bara var 200 pers på matcherna.Attraktioner å div saker gör ju att folk kommer å se vi bara till att vara på den övre halvan i serien så tror jag att vi kommer att ha ett ganska stabilt publik understöd men det kan rasa fort!!
Bortsprungen Lakej
Forumentusiast

Jag tycker ändå det känns som lakers har skapat en trogen publikmassa på ungefär 2000 pers. Även om det har gått dåligt så kommer de här människorna. Det tycker jag är ett mycket bra tecken. Sedan hur många som kommer utöver dessa 2000 beror på saker som motståndare, tabelläge, osv...
Putte#24
c/o LL´s Forum

Post by Putte#24 »

2497 är sämsta publiksiffran i Lakerdome denna säsongen.
Post Reply