På något sätt så tycker jag att vi förtjänar de domare vi har. Hur mycket resurser lägger vi ner på att utveckla och sporra fram fler domare? Ju fler desto hårdare konkurrens. Jag tillhör de fåtal som är beredd att betala det dubbla i biljettpris för att främja domarstandarden. Blir vi i majoritet så kommer domarstatusen att höjas och deras prestationer kommer att bli bättre. Som det är nu består domarna på vår nivå av hockeyälskande narrar som på matchdagen frivilligt utsätter sig för folkets hån och frustration över det egna lagets sunkiga spel.
Jag är glad att vi överhuvudtaget har personer som vill döma matcherna. De är en del av det jag älskar mest - hockey!
Varanen wrote:På något sätt så tycker jag att vi förtjänar de domare vi har. Hur mycket resurser lägger vi ner på att utveckla och sporra fram fler domare? Ju fler desto hårdare konkurrens. Jag tillhör de fåtal som är beredd att betala det dubbla i biljettpris för att främja domarstandarden. Blir vi i majoritet så kommer domarstatusen att höjas och deras prestationer kommer att bli bättre. Som det är nu består domarna på vår nivå av hockeyälskande narrar som på matchdagen frivilligt utsätter sig för folkets hån och frustration över det egna lagets sunkiga spel.
Jag är glad att vi överhuvudtaget har personer som vill döma matcherna. De är en del av det jag älskar mest - hockey!
Jag är liksom du lika berred på dubbla priset dock tror jag inte det hjälper!
Jag vill se proffs domare i Elitserien då tror jag nivån höjs även här!
Det är bra Adde då är vi två. Idén om biljettpriserna var givetvis en smula överdriven. Vad jag menar är att domarna nog från början blev det för att de älskar sporten. Vi behandlar de som skit vilket delvis ingår i teatern som all elitidrott består av. Deras roll vill inte jag skall övertas av någon kommitté som i efterhand dömer matcherna och utser vinnaren. De är, och hoppas jag även framöver förblir, en viktig komponent i hockeyn. Standarden och arbetsvillkoren för domarna bör förbättras. Ett steg är att klubbarna och förbundet inser deras värde och avsätter resurser för att utveckla, stötta och uppmuntra de nuvarande och framtidens domare. Det skulle vår sport må bra av.
Ja tycker att domaren i onsdags var bra. Han hade två underliga utv i andra perioden annars var han jämn och rättvis hela matchen..
Han höll en bra nivå...
Linjedomarna däremot.... Hänger inte med i tempot..
Stenström ger ja dock inte många ören för...
//Ja ska bli rik, tänker bli talpedagog i Skåne. :)
dozze wrote:Ja tycker att domaren i onsdags var bra. Han hade två underliga utv i andra perioden annars var han jämn och rättvis hela matchen..
Han höll en bra nivå...
Nu tycker jag att vi lägger ner snacket om domarna för i onsdags hade jag ett internt uppdrag och kolla var på banan Lakers tog sina utvisningar och man hade 7 st varav 6 var i mittzon och 1 var i anfallszon.
Kanske man ska tänka till lite framöver var man tar sina utvisningar.
Jag tycker att det är beklämmande att domarna i allsvenskan missar så tydliga utvisningar och missar massa saker.
Ex. 1 När en Huddinge spelare blev utvisad och gick på en Växjöspelare och pratade massor...så skulle han rimligtvis fått "missconduct"...det står ju i reglerna att om någon beter sig osportsligt så ska det straffas...
Ex. 2 Det som hände innan Brad DeFauw slashade en Huddingespelare, borde domaren ha sett...ingen rök utan eld...
Dessutom massor med småsaker...
Som domare ska man PRATA med spelare...det är många domare i "vår" serie som glömmer bort det.
Det är dags att de blir hårdare mot "grisfasoner" ...tre män på banan måste se ALLT! Så enkelt är det...Dags för huvuddomaren att lyssna lite på linjedomarna...
Xiphoid wrote:Brad kom billigt undan med 2 minuter, skulle haft 5 minuter för det slaget över armarna, måste tåla en tackling.
Varför 5 minuter??? Det var ju en slashing...då ska det vara 2 minuter, och det tålde han....Huddingespelarna var ju så kaxiga...men ändå tålde de inget, de låg ju på isen titt som tätt...
dozze wrote:Ja tycker att domaren i onsdags var bra. Han hade två underliga utv i andra perioden annars var han jämn och rättvis hela matchen..
Han höll en bra nivå...
Nu tycker jag att vi lägger ner snacket om domarna för i onsdags hade jag ett internt uppdrag och kolla var på banan Lakers tog sina utvisningar och man hade 7 st varav 6 var i mittzon och 1 var i anfallszon.
Kanske man ska tänka till lite framöver var man tar sina utvisningar.
Nu plötsigt är vi överrens ( i ennan tråd hade jag inte samma uppfattning som dej)Men som du påpekar var tar vi våra utvisningar ,inte är det för att försvara målet ,då tycker jag det är rätt ,men vi tar dem på olämpliga ställen och framförallt i slutet på matcherna ,de 3 sista utvisningarna i onsdags var helt onödiga och detta har hänt i matcher innan.En utvisnig i anfallzon när det gäller allt ,då har man inte allt under kontroll,sedan kan man bara hoppas att domarna är med på första andledningen så skulle inte en sådan utvisning inte hända ,men då är vi inne på domarna och där tycker jag Varanen är inne på rätt linje ,vi eller rättare sagt förbundet måste se till att vi får domare med utbildning och rätt betalda så att vi som betalar för detta får vår valuta för pengarna ,men detta är upp till förbundet att inse.
Men de 2 ögonen kanske ser mer i med att de är rätt betalda och kan förberade sig på rätt sätt för match.
En tanke bara ,jag kanske är ute och seglar ??
alfax wrote:Men de 2 ögonen kanske ser mer i med att de är rätt betalda och kan förberade sig på rätt sätt för match.
En tanke bara ,jag kanske är ute och seglar ??
Jodå, jag förstår vad ni menar men det jag fiskade efter var det faktum att det gnälls i princip lika mycket på domarna under World Cup som under en Div.3-match i Diö...
Visst vore det bra med avlönade domare och visst hade de haft bättre möjligheter att utbilda sig och vara fokuserade på sin uppgift men jag tror inte att det skulle göra speciellt stor skillnad, tyvärr...
Om inte jag är helt ute och cyklar så var det herr Stenström som dömde Mörrum-Lakers förra säsongen. Från Shjons hemsida
"Played Morrum again last nite. We lost in overtime. I got 4 penalties and got a game misconduct for telling the ref he was an embarassment to hockey. It was a long nite."
Jo visst var det Stenström. Jag brukar vara 'lagom' förb-nad på domaren under matcherna men lugna ned mig snart nog efteråt. Icke så efter denna match, efter resan hem från Blekinge var jag fortfarande i samma tillstånd som under matchen, och skrev av mig på två hela A4-sidor. Som tur är publicerades inte dessa i någon form
Vår gode Stenström agerade som om han var Podeins störste fan, släppte inte honom med blicken under hela matchen och så fort Podes petade på någon motståndare så åkte han ut...
Nåja, jämfört med denna match har Stenström ändå skött sig bättre, om än inte helt bra, i de matcher jag sett honom i sedan dess och vi får hoppas att han gör en bra match imorgon!