Tack gubbar. Kommentera gärna betygen. Någon som blivit orättvist bedömd? 3,1 i snitt? Slarvade verkligen Peter i defensiven? Är inte Jensen värd högsta betyg?
Kul och bra läsning, ska läsa det igen och begrunda, rent spontant tycker jag nog att det ska skilja en pinne mellan Shjon och Johan B, men du skrev ju att femman är "given" inför kommande säsong om han nu kommer. För bättre spelare har vi inte sett på vår is.
Podein borde ha en 5:a, tycker jag. Före hans ankomst var det lite si och så med killerinstinkten hos vissa spelare. Han var Lakers viktigaste spelare genom att föregå med gott exempel gällande offervilja. Utan Podein tror jag inte att Lakers ens hade varit när att nå så långt i Play-off.
Håller även med Carl om att Podein borde haft en 5:a. Kolla bara vad laget presterade före respektive efter att han kom. Stor skillnad med honom i laget.
Bra skrivet, men jag skulle haft:
Nyström 4,
Custemo 3 tycker inte att han var så dålig som flera tycker,
Henrik A 3 fullt godkänd men inte mer,
Jacobsson 3 bedömmer inte att han spelade divission 3 utan vad han presterade på isen.
Peter A en 3:a, mycket bra mot slutet.
Boman inte mer än 3.
Nu måste även jag lägga mej i den här debatten. Jag tycker nog att Varanen har fått till betygsättningen riktigt bra!
Det kan va någon spelare som fått för lågt betyg och någon har fått för högt.......men det är inte det är som är det viktiga.....det är ju Varanens motiveringar som är SÅ klockrena!!!!
Tack för responsen allihopa. Det blir liksom roligare att skriva då.
För att ändå försvara min 4:a på Podes så bygger ju min betygssättning på vad jag förväntar mig av spelarna. Betygen är inte absoluta, dvs trots att Custe och Jeremias har samma betyg så anser jag inte att de är lika bra (ännu). Däremot tycker jag att de klarat SIN uppgift ungefär lika bra. Jag hade skyhöga förväntningar på Podes när han kom och han överträffade de. En trea hade han fått om han gjort ungefär vad jag trodde. En fyra på Podes är alltså tyngre än en 4:a på Boman. Men jag vill ändå försvara även hans betyg då jag tycker att han presterade bättre än väntat (då han kommit igång). Att det blev en fyra avgjordes av hans inställning under hela helgen i Skellefteå.
Kanske är Sundboms betyg för lågt då han har lagets svåraste uppgift, men jag ser Per som en högst kompetent defensiv back som går in och gör sitt. Det gjorde han och därmed en trea.
Jacobsson får inte en 5:a för att han spelade i division tre. Men hur höga krav kan man ställa? Han överträffade allt jag kunnat drömma om. 5:an får han för sitt enorma slit i matcherna mot Skellefteå. Han vek verkligen inte ner sig, inte ens när det faktiskt var kört.
Som sagt några betyg är säkert för höga och några för låga, men det blir alltid väldigt subjektivt.
Väldigt trevlig sammanfattning och dessutom underhållande HockeyÖdlan
Instämmer nästan till fullo i betygsättningen. Misstänker att du vet vilka jag anser har fått ett uns för högt betyg.
- Aki Heino. Borde fått 3,5... men halva betyg delas väl inte ut? Pendlade lite oroväckande mellan 2 och 5 i matcherna. Briljanta och underhållande insatser, varvade med inslag av passningar som sällan skådas ens på Lakejernas lördagsmatcher.
- Jani Honkanen. Uppskattar hans inställning att ALDRIG vika ned sig, men förkastar tvåorna som fanns i övermängder. Aledningen till att han fick så bra +/- statistik är naturligtvis att han satt i utvisningsbåset när motståndarna gjorde mål (= grav generalisering med viss substans). Jag avskyr ONÖDIGA tvåor. Svaret på denna gåta är att han inte riktigt hängde med... skridskoåkningen är akilleshälen (förutom svenskan och engelskan )
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.” G. B. Shaw
I mina försök att ge mig på Charlamov för att han gnäller på alla tvåor gick jag på en nit. Min tanke var att ta upp vår käre Torrsten som ett annat exempel på en spelare som tar onödiga utvisningar på grund av bristande skridskoåkning, och undra om Charlamov tycker illa om honom också.
Men när jag gick in och kollade förra årets statistik och började fundera lite så känner jag att det kanske vore rätt att omvärdera min syn på Torrsten något. Jag har aldrig förstått hypen runt honom, varför alla tycker att han är så satans bra.
Men jag börjar tvivla på min tveksamhet när jag ser att #12 varit inne på 45 mål framåt med lika många eller färre spelare på banan, 11 stycken fler än tvåan Jacobsson. Jag har tidigare mer tittat på den andra siffran, att Torrsten är inne på flest mål bakåt (boxplay borträknat), men att han var så jevvlig framåt, det har jag nog inte riktigt förstått.
(Förlåt för ett förvirrat inlägg, men jag kunde ju inte sluta skriva bara för att jag märkte att jag hade fel... )
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland
The London Observer wrote:+/- statistik räknar endast när lagen är lika antal på banan.
Har letat men inte hittat ngt om vad du skriver. Men det borde innebära att om en spelare gör 20 mål i PP... bara är inne på 1 baklängesmål i EQ så hamnar han på -1. Stämmer det så blir ju statistiken j-igt lömsk!?!?!
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.” G. B. Shaw
Så vår back Markku P var förra säsongen inne på 15 baklängesmål när båda lagen var fulltaliga? Den dåliga statistiken beror alltså INTE på att han kanske utnyttjats i boxplay i ett bottenlag............?
Skit samma, jag tror på honom! Å gör han bort sej köper vi en ny!
Mest för att kolla om jag har rätt (för det är lite besserwisservarning på följande kommentar), men visst är det väl så att PLUS inte räknas när man är fler än motståndarna (power play) och MINUS räknas inte när man är färre (box play)...
Och i Pers fall handlar det väl inte så mycket om dåligt slipade skor, utan mer om att man med hans kroppsbyggnad kanske inte ska försöka sig på avancerade kast med 100-kilosbjässar på dansgolvet...
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland