2010-02-25 IF Björklöven vs. Växjö Lakers Hockey

Här diskuterar kring Växjö Lakers kommande och spelade matcher. En tråd för varje match.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

m0b0
Forumentusiast

2010-02-25 IF Björklöven vs. Växjö Lakers Hockey

Post by m0b0 »

Ja, vad ska man säga? 3 poäng är väldigt viktigt, men också väldigt svårt att kamma hem full pott ifrån Umeå! :twisted:
/m0b0
Stinklink
Forumamatör

Post by Stinklink »

Helt klart en tuff bortamatch. Känns som att lakers är på gång rejält nu och att vi kommer få se vårat lag ge 110%, det ska räcka. Detta tar vi! :mrgreen:
Last edited by Stinklink on 23 February 2010, 19:40, edited 1 time in total.
friberg
c/o LL´s Forum

Post by friberg »

3 pinnar 8)
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Äntligen match mot ett riktigt hockeylag!

Björklöven representerar underprestation. Med en spelarbudget på 12 miljoner måste man kunna begära mer. Men under de senaste åren har man tappat hockeykunnandet och koncentrerat sig mer på att utveckla klubbens organisation, varumärke, värdegrund osv. Säkert bra insatser, men i ljuset av representationslagets prestationer blir det löjeväckande.

Jag tror att problemet för Löven främst varit två:

1. Brist på kontinuitet.

Färdiga spelare kostar pengar. En skicklig sportslig organisation i en AS-klubb tänker på några säsongers sikt (åtminstone). När man värvar vill man ha spelare som är på väg framåt i sin utveckling, eller som så ofta hos oss, spelare som misslyckats tidigare men som man ser potential i. En stomme byggs automatiskt upp av de spelare som spelat i klubben under några säsonger. Det är näst intill omöjligt att värva in spelare som på direkten kan vara kulturbärare, hur bra de än är. För att allt detta ska fungera måste det finnas kontinuitet på ledarsidan, inte minst på sportchefspositionen. Ingen kan skapa en trupp som maxar sin kapacitet direkt, det tar minst 3-5 år. Denna kunskap saknas i Löven.

2. Brist på tålamod.

Eftersom man i Lövens organisation saknar kunskap om hur man bygger lag, är det ständiga förändringar, krav på direkta resultat, med stress och missnöje som följd. Sportcheferna vet möjligen vad som borde göras, men i dialog med resten av organisationen lockas man av den största dödssynd en sportchef kan göra. Man blir en Eliteprospects-populist bara för att tillfälligt lugna sina överordnanden.

-"Men kolla statsen på den här killen. Nu har jag värvat en sniper som gjort 397 poäng på 213 matcher i ECHL."

Slipsar och fans lugnar sig tillfälligt. Egentligen vet sportchefen att det är en dålig relation melllan spenderade kronor och hockeyn man får ut, men han försöker skapa sig arbetsro. Något han aldrig kommer få i den riktiga hockeyklubben. Med för många kockar inblandade blir det ingens lagbygge och därmed ett dåligt lag.

Jag vet inte om våra "bossar" har fattat allt det här heller, men i vilket fall har de agerat utefter de här principerna. Med gott resultat som följd.
Last edited by Varanen on 23 February 2010, 19:42, edited 1 time in total.
PeterLake
Forumproffs

Post by PeterLake »

Tufft och tufft, Björklöven är en av seriens sämsta hemmalag...
STOLT LAKEJ
pedda
Forumdemon

Post by pedda »

PeterLake wrote:Tufft och tufft, Björklöven är en av seriens sämsta hemmalag...
Du verkar inte ha så bra koll på tidigare matcher där uppe, ha?
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/51/Flag_of_sm%C3%A5land.svg/120px-Flag_of_sm%C3%A5land.svg.png[/img] ©

I have come here today to chew bubblegum and kick ass... and I´m all out of gum
friberg
c/o LL´s Forum

Post by friberg »

han är newborn i detta sammanhang hahaha
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Om jag inte missminner så hade Björklöven 22 RAKA hemma för något år sen, och det var Lakers som bröt deras svit!

Underskatta EJ Löven, dom kan om dom vill!
Alex92
Forumamatör

Post by Alex92 »

Vi får ställa in oss på att det kommer bli en tuff match uppe i Umeå!
Björklöven har på pappret ett av seriens bästa lag, dock har det inte riktigt gått som de velat. Men Löven har alltid varit starka hemma, och att bara ställa sig in på att vi ska vinna mot Almtuna blir svårt. Vi måste ge 110% även i dom här matcherna.
Hockeyallsvenskan - Serien med extra mycket hjärta!
PeterLake
Forumproffs

Post by PeterLake »

Svartvadet wrote:
Om jag inte missminner så hade Björklöven 22 RAKA hemma för något år sen, och det var Lakers som bröt deras svit!

Underskatta EJ Löven, dom kan om dom vill!
Jag pratar om NU

De suger NU, inse fakta. De ser ut som ett bottenlag när de spelar....men oj! de ligger i botten av tabellen, what a surprise!

Vi ska bara vinna denna match om vi har nått i topp 3 o göra!!
STOLT LAKEJ
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

här kommer jag att hålla med PeterLake 8O

vi måste vinna här om vi skall bli topp 3!
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
widiot
Forumentusiast

Post by widiot »

Vi har 2 "lätta" matcher enligt tabellen att spela här framöver. Å många påpekar att en eventuell nyckelmatch kommer att komma mot Almtuna. Visst kan det bli så, men jag tycker det är dags att fokusera på denna matchen i Umeå nu. Vi har inte haft det sådär väldigt lätt där i år. Dessutom så har Löven en dålig formkurva med förluster i ryggen - vi kanske får sota för detta av Fagerwalls mannar.

Men visst, jag tror inte vi förlorar. Men ingen match är lätt i denna serien och allt kan hända. Fast om spelarna bara gör sitt jobb så ska 3p inkasseras - och det bör de ju klara av nu i detta skedet på året med tanke på var vi ligger i tabellen.
skarza
Forumentusiast

Post by skarza »

Vad jag hört så åker Lakers spelarna upp redan kl 07.00 i dag (onsdag) dem skulle vara framme ca halv 9 på kvällen o sova över på hotell.
Det känns väldigt bra att dem är uppe så pass tidigt på kvällen. Jag tror dem kör över björklöven :P
haka pele perkele!
Stinklink
Forumamatör

Post by Stinklink »

Det är klart att det är en match som vi måste vinna om vi ska till topp 3 men som man har fått se så många gånger så kan alla lag slå alla i denna serien. Björklöven har hemmaplan och kan definitivt skrälla.

Denna matchen blir tuff, men gör alla i laget det dom ska och jobbar för varandra plockar vi alla tre ! :wink:
KalleB
Forumdemon

Post by KalleB »

Hoppas verkligen inte på fler skador i laget nu. Det blir alltid griniga matcher mot björklöven. Men naturligtvis ska vi ta 3 poäng där uppe om vi vill till KS. Hoppas Borås gör sitt jobb mot Almtuma också så vi får lite försprång i tabellen, dessutom har aik en match mer spelad än oss!
Växjö: Europas Orangeaste Stad
farbror bosse
Forumamatör

Post by farbror bosse »

Löven borta är tufft men inte omöjligt.
Bozze
Forumentusiast

Post by Bozze »

Ryktet säger att Lundbohm är med i morgon. :lol:
Sug på den, Melin
Stinklink
Forumamatör

Post by Stinklink »

Vore riktigt riktigt bra! Med han i form tror jag vi är i KS om två veckor :lol:
Stinklink
Forumamatör

Post by Stinklink »

Inför björklöven finns nu uppe på hemsidan! Lundbohm gör comeback imorgon! :D
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Oj! Lundbohm har som sagt inte matchtempo i kroppen, men skulle det bli straffar... :D
ultraboy
Forumentusiast

Post by ultraboy »

Lundbohm har varit med och tränat fullt nu rätt många träningar, tror han är med upp iaf!
y.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Björklövens konstiga lagbygge har stora svårigheter att göra mål. Man är det minst effektiva laget i serien med 7,18 i skottprocent (VLH 3:a med 11,63). Det skiljer bara 2 skott på mål mellan de båda lagen till Björklövens fördel, men ändå har Lakers lyckats göra 63 fler mål hittills. Faktiskt högst anmärkningsvärt.

Björklöven kan också stoltsera med seriens sämsta förste center i föredettingen Fredrik Öberg. En spelare de får släpa på i ytterligare en säsong (om han inte köps ut vilket är det enda rimliga). 23 poäng och -11 på förste centern håller inte om man vill ha laget i slutspel. Av någon anledning är han ofta hyfsad mot just oss, så jag får säkert äta upp de här orden. :wink:

Åhsbegs gamle lekkamrat, Eetu Qvist, trivs nog inget vidare i Umeå och inte de med honom. 75 papp i månaden är ju trevligt, men pengar är inte allt. 18 poäng och -8.

Jaja...vi fattar. Har de inget bra då? Jag har inför de senaste matcherna nämnt min favoritspelare i varje lag och i Löven är det Johan Svedberg och det beror inte på att han leder deras interna poängliga, vilket i sig är ett bevis för hur resten har presterat, utan på att han är en av få gedigna spelare de har. Bra defensivt och tydligen bäst i Björklöven även offensivt. 25 poäng -2.

Det finns två spelare jag dissade kraftfullt innan säsongen och där jag hade fel. Eller jag erkänner 100% fel i ett fall, i det andra erkänner jag 100% fel avseende det rent spelmässiga. Båda ryktades till VLH.

En av de spelar i Löven, nämligen Johan Wikström. En säsong i Österrikiska divison 2 (nej inte andra divisionen utan deras 4:e) gjorde mig livrädd. Löven, där han ju spelat stora delar av sin karriär, var också skeptiska. Det blev inledningvis spel i ettan för Wikström innan Löven tog tillbaka honom på try-out. Tillsammans med Svedberg deras bästa spelare. En krigare som ger allt i varje byte, det finns verkligen inget överflöd av den typen av spelare hos våra nästa motståndare. 18 poäng -7

Den danske VM-målvakten Patrick Gailbarith har också gjort en bra säsong med 91,23% i räddningar.

Vem den andre spelaren var jag dissade men hade fel om? Givetvis allas vår Conny "The Badass Pimp" Strömberg! En player i ordets alla bemärkelser som jag avundas storligen. :wink:
Coffe #800
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by Coffe #800 »

http://vaxjolakers.se/website1/1.0.1.0/ ... 2_grp-s1/3

härligt !!!

känns som vi är pågång precis som vi va i början av säsongen nu är de snart slut på grunden och vi SKA bara vara bland de 3 första lagen !! vi vinner imorgon !!
" Jävla Moped" :D
" Det Är Tajt " ;)
friberg
c/o LL´s Forum

Post by friberg »

klart vi vinner imorgon , det är som ja skrev i en annan tråd, Med fasth i målet så känner sig spelarna trygga och där med vinner vi och kommer ta oss till KS med dessutom.
widiot
Forumentusiast

Post by widiot »

Perfekt för Lundbohm o få lite speltid här mot Löven o IKO även om de är tuffa matcher så är det bra o hoppa in mot de 2 än t.ex mot Almtuna. Nu kanske han kan vara i någorlunda form tills de sista matcherna, tvivlar inte - Fasth har gjort det bra :))
Power Play
Forumdemon

Post by Power Play »

Lite paradoxalt är det att det är mot just Löven som Lundbohm kliver på is igen. Samma lag som skickade honom av banan i januari...

Vems öga ska han pilla ut tro? 8)
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Esselle
Forumentusiast

Post by Esselle »

...lite besviken efter att jag kom på att matchen spelas först imorgon! Jäkla vad taggad jag var imorse haha, men får väll försöka ladda om till imorgon...ska nog inte bli så svårt :lol:
~Ooh, des fouf!~
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Power Play wrote:Lite paradoxalt är det att det är mot just Löven som Lundbohm kliver på is igen. Samma lag som skickade honom av banan i januari...
Undrar om han tackar herr Wennerberg för halva säsongen?
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Primeau
c/o LL´s Forum

Post by Primeau »

Mattias Wennerberg spelar inte mer, han tog time-out från hockeyn kort efter Lundbohms skada.
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Å fan 8O? Och ingen förklaring.

Såg oxå på Folkbladet att Eetu Quist är borta resten av säsongen. Man missar mkt när man inte läser...
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Primeau
c/o LL´s Forum

Post by Primeau »

Det kanske var den s k. Fagervall-effekten som gjorde att han slutade? :wink:
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

Vi spelar ju hockey med förutom att reta upp människor,tjejer,juniorer och politiker!
Jag som gläds åt våra framgångar hoppas på trendbrott o därmed seger ikväll:) gärna lite islossning med!
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Hoppas att Lundbohms medverkan smittar av sig på ett positivt sätt.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Post by Fredrik R »

Malul wrote:Vi spelar ju hockey med förutom att reta upp människor,tjejer,juniorer och politiker!
Jag som gläds åt våra framgångar hoppas på trendbrott o därmed seger ikväll:) gärna lite islossning med!
Va, är det hockey idag?? :lol:

Skämt åsido, jag tillhör också en av dom få som gläds åt Lakers framgångar iår och en seger skulle helt klart sitta fint ikväll.
Samtidigt får gärna Borås slå Almtuna också.
Anders83
c/o LL´s Forum

Post by Anders83 »

Varanen wrote:Oj! Lundbohm har som sagt inte matchtempo i kroppen, men skulle det bli straffar... :D
Tänk om det blir straffar och Lundbohm som sagt och Lundbohm bränner sin chans då suger vi fan balle på allvar :lol:
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Locked