Lakers juniorer

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

ON THE WAY UP
Forumproffs

Lakers juniorer

Post by ON THE WAY UP »

Hur kommer det sig att Lakers tappar två av sina största talanger till Rögle??'
Viktor Strålhe och Björn Karlsson lämnar oss för en allsvensk konkurrent!
Jag har hört talas om anledningen och stämmer den så är vi ute på djupt vatten.
Tänker inte smutskasta någon ledare, då jag bara hört den ena sidans version.
BÄTTRE ETT HÅRT SKOTT I SARGEN ÄN ETT LÖST PÅ MÅL
röd-vit
Forumproffs

Post by röd-vit »

Var det inte en liknande situation med Yngwe??
Herr Oberst
Forumdemon

Post by Herr Oberst »

Nu vet jag ingenting om detta fallet. Men man kan ju dra några snabba och väldigt enkla slutsatser.

Rögle har genom alla tider haft enormt bra pojk och juniorlag. De senste åren har vi dock tappat mängder tack vare isbrist. Isbristen är numera fixad i och med nya träningshallen vilket gett nytt liv och hopp. Kunskapen finns här bland alla de duktiga ledare och tränare vi har.

En annan möjlig orsak är ju att vi faktiskt spelar i supereliten, något som vi alltid gjort.

Rögle BK är en ishockeyförening, Lakers är ett seniorlag.
ON THE WAY UP
Forumproffs

Post by ON THE WAY UP »

Jo tyvärr... men i Yngwe-fallet handlade det om en missad träning pga Sweden Rock. Om jag minns rätt.
Björn Karlsson är ett stort avbräck för Växjös juniorer.
Han har klar elitseriepotensial.
BÄTTRE ETT HÅRT SKOTT I SARGEN ÄN ETT LÖST PÅ MÅL
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Herr Oberst wrote: Rögle BK är en ishockeyförening, Lakers är ett seniorlag.
Så tycker nog inte de femhundra killar och tjejer samt mängder med ungdomsledare som verkar i Lakers. Men du är ju säkert lika insnöad som du ger sken av.
Herr Oberst
Forumdemon

Post by Herr Oberst »

Niles wrote:
Herr Oberst wrote: Rögle BK är en ishockeyförening, Lakers är ett seniorlag.
Så tycker nog inte de femhundra killar och tjejer samt mängder med ungdomsledare som verkar i Lakers. Men du är ju säkert lika insnöad som du ger sken av.
Jo det är ju såklart kul att ungdomarna har nånting att göra. Det är ju en utmärkt fritidssysselsättning. Detsamma gäller de äldre i vårt samhälle ju. Min svärmor t.ex, hon är mäkta glad över att ha sin bridgeklubb där hon kan slå ihjäl ett par tre timmar per vecka.
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Herr Oberst wrote:Rögle BK är en ishockeyförening, Lakers är ett seniorlag.
Utveckla gärna ... ?
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Herr Oberst wrote: Jo det är ju såklart kul att ungdomarna har nånting att göra. Det är ju en utmärkt fritidssysselsättning. Detsamma gäller de äldre i vårt samhälle ju. Min svärmor t.ex, hon är mäkta glad över att ha sin bridgeklubb där hon kan slå ihjäl ett par tre timmar per vecka.
Höns och nötter..same thing, different name.
Herr Oberst
Forumdemon

Post by Herr Oberst »

Niles wrote: Höns och nötter..same thing, different name.
Eller den berömda "balsamträd och fosforsyra är bra att ha i fickan"
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Post by Fredrik R »

Oberst: Jag trodde bara Lakers var en enkel popförening som var helt värdelös när man frågar Röglefans, men det kanske börjar passa att plocka spelare även härifrån nu.

För övrigt så är det är bara till att önska Carlsson och Stråhle lycka till i mellanmjölkens tröjor och hoppas att det går bra för dom i framtiden. :)
Sköna_Gröna
Forumamatör

Post by Sköna_Gröna »

Lakers bryr sig bara om A-laget och juniorerna verkar inte ha någon framtid i Lakers. Så det ligger mycket i det du säger Oberst Rögle är en hel förening medan Lakers ett seniorlag. Hur skulle ni Lakerssupoortrar annars förklara att: Yngwe spelar i Troja, Carlsson och Stråhle i Rögle, Blomkvist i TAIF och Åkesson i HV71? Mycket lovande spelare, som också är smarta och inser att framtiden inte finns i Lakers. Detta är fakta.
Stolthet, hjärta, tradition
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Jag kan faktiskt bara hålla med! Det är helt enkelt ett för stort gap mellan A-Laget och Juniorerna.... men men man vet ju faktiskt aldrig!
dolitle
c/o LL´s Forum

Post by dolitle »

Bäst att vi talar om det för Augustin och Rantatalo eftersom att dom inte har förstått det :roll:

Tack för att du talar om fakta för oss. Vad skulle vi gjort utan dig :shocked:
[b]Klubb Poseidon is the shit[/b]
Primeau
c/o LL´s Forum

Post by Primeau »

Varför plockade inte Taif upp en suverän junior istället för att värva rätt mediokre Bladström från IKO?
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Sköna_Gröna wrote:Yngwe spelar i Troja, Carlsson och Stråhle i Rögle, Blomkvist i TAIF och Åkesson i HV71? Mycket lovande spelare, som också är smarta och inser att framtiden inte finns i Lakers. Detta är fakta.
Försök inte göra dig till talesperson för dessa lovande och smarta spelare. Beslutet om huruvida VLH finns i deras framtid ligger som tur är inte i dina händer. Jag tycker det är tragiskt när ungdomar blir till slagträn i debatten. När argumenten och hockeykunnandet inte kan besegra vårt representationslag ger man sig på ungdomarna. Du kommer inte komma ihåg ett endaste av dina egna ord när våra j-lag kommit ifatt och förbi dina. Men jag kan lova dig att när vi är där svarar jag inte med samma mynt. För det vore endast tragiskt.
Lakers00
Forumterrorist

Post by Lakers00 »

Sköna_Gröna wrote:Lakers bryr sig bara om A-laget och juniorerna verkar inte ha någon framtid i Lakers. Så det ligger mycket i det du säger Oberst Rögle är en hel förening medan Lakers ett seniorlag. Hur skulle ni Lakerssupoortrar annars förklara att: Yngwe spelar i Troja, Carlsson och Stråhle i Rögle, Blomkvist i TAIF och Åkesson i HV71? Mycket lovande spelare, som också är smarta och inser att framtiden inte finns i Lakers. Detta är fakta.
Det va det sämsta jag läst på länge. Du menar på fullaste allvar att Lakers inte bryr sig om juniorerna! De killarna du nämner har ju dragit pga av att verksamheten ligger efter RBK,Taif,Troja och HV. Dom har väl inte tid att vänta på att Växjö blir lika duktiga på den biten. Efter ett par år med "storfräsarna" i j-hockeyn så kommer dom tillbaka till moderföreningen. Sedan att vissa väljer att stanna kvar och visa det så berömliga hjärtat för föreningen är med beröm godkänt.
Citat:Mycket lovande spelare, som också är smarta och inser att framtiden inte finns i Lakers. Detta är fakta. Slut citat
Hur fan kan du veta att det är fakta????? En Taifare som gnäller på vår ungdomsverksamhet ger jag inte ett piss för.Visst den kan bli mycket bättre men ni har haft en j-vligt lång tid på er så det vore ynkligt om vi vore bättre än er redan. Här ska du få lite FAKTA....vi kommer att gå om er där också va så säker Taifarn.
-Vill ni se Hockey med fart? Växjö HC såklart!!-
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

våran sista sak att fixa till innan vi är förbi på alla plan,klart att desperata utfall och påhopp kommer om vår junissatsning.jag är lugn,det kommer bli tokbra det med! :D
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Sköna_Gröna wrote:Lakers bryr sig bara om A-laget och juniorerna verkar inte ha någon framtid i Lakers. Så det ligger mycket i det du säger Oberst Rögle är en hel förening medan Lakers ett seniorlag. Hur skulle ni Lakerssupoortrar annars förklara att: Yngwe spelar i Troja, Carlsson och Stråhle i Rögle, Blomkvist i TAIF och Åkesson i HV71? Mycket lovande spelare, som också är smarta och inser att framtiden inte finns i Lakers. Detta är fakta.
Gör mig en tjänst. Sluta uttala dig så kategoriskt och självsäkert om saker du inte vet ett piss om. Lägg energin på ditt eget korplag i stället för att fjanta runt här. Pisstrött på bessewissers från obygden och taifare i synnerhet. Schas..
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Martin Åkesson fick ju anbud ifrån HV71, då han spelade Landslaget och 3 stycken tv-puck! Så det ser inte jag som något lustigt, då det är samma sak som när Frölunda tog Johan Andersson..... Stora klubbar drar i stora talanger, och så är det bara!

Och samma sak med Blomqvist, då han också ville satsa högre om jag fattade rätt!
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Att riktigt BRA Spelare inte nöjer Sig med Lakers Juniorer är helt naturligt, än så länge.

Det intressanta är om anledningen som antyds och som dessutom varit på tapeten tidigare stämmer, så finns anledning till oro.

Medelmåttiga Ledarinsatser leder oftast till Medelmåttiga Spelare.

Ni som vet orsaken, lätta Ert hjärta för Lakers framtids bästa.
In Hinkum Veritas
Sköna_Gröna
Forumamatör

Post by Sköna_Gröna »

Lakers00 wrote:
Det va det sämsta jag läst på länge. Du menar på fullaste allvar att Lakers inte bryr sig om juniorerna! De killarna du nämner har ju dragit pga av att verksamheten ligger efter RBK,Taif,Troja och HV. Dom har väl inte tid att vänta på att Växjö blir lika duktiga på den biten. Efter ett par år med "storfräsarna" i j-hockeyn så kommer dom tillbaka till moderföreningen. Sedan att vissa väljer att stanna kvar och visa det så berömliga hjärtat för föreningen är med beröm godkänt.
Citat:Mycket lovande spelare, som också är smarta och inser att framtiden inte finns i Lakers. Detta är fakta. Slut citat
Hur fan kan du veta att det är fakta????? En Taifare som gnäller på vår ungdomsverksamhet ger jag inte ett piss för.Visst den kan bli mycket bättre men ni har haft en j-vligt lång tid på er så det vore ynkligt om vi vore bättre än er redan. Här ska du få lite FAKTA....vi kommer att gå om er där också va så säker Taifarn.
Ni Lakersare borde sätta er in i situationen. Ni snackar om att få ett superbra juniorlag osv. Hur ska det gå till?
Och varför jag vet såhär mycket, vill jag inte uttala mig om. Kan bara säga SÄKRA KÄLLOR!
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Sköna_Gröna wrote: Ni Lakersare borde sätta er in i situationen. Ni snackar om att få ett superbra juniorlag osv. Hur ska det gå till?
Och varför jag vet såhär mycket, vill jag inte uttala mig om. Kan bara säga SÄKRA KÄLLOR!
Som ett tuggummi, fastnar under foten och är klart irriterande. Du borde lägga fokus på hur ni skall hantera årets korpsäsong i stället.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Svårt att veta om det ligger någon schism bakom detta, eller om det är en naturlig utveckling för tre duktiga juniorer att utvecklas på ett för dem optimalt sätt.

Men inte är det bra för klubben, jag vet inte vad som är fel på juniorsidan, men att något fattas står väl helt klart, för ska vi någon gång få fram egna juniorer till representationslaget, så måste vi vårda dem ömt från första dagen de snörar på sina skridskor, annars kommer vi aldrig att få fram speciellt många juniorer om ens någon.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
dolitle
c/o LL´s Forum

Post by dolitle »

Ett första steg är att tillräckligt istid finns för våra ungdomar. Utan istid är det svårt att utvecklas som hockeyspelare.

Detta kan du ange som en säker källa som du kan uppge.
[b]Klubb Poseidon is the shit[/b]
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Räven wrote:för ska vi någon gång få fram egna juniorer till representationslaget, så måste vi vårda dem ömt från första dagen de snörar på sina skridskor, annars kommer vi aldrig att få fram speciellt många juniorer om ens någon.
Vi har inte för så länge sedan lyft upp Beachhouse. Att kravet utifrån kanske rör 2-3 juniorer per säsong är en sak. Det kravet är inte realistiskt i nuläget, om ens någonsin.
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Varanen wrote: Vi har inte för så länge sedan lyft upp Beachhouse. Att kravet utifrån kanske rör 2-3 juniorer per säsong är en sak. Det kravet är inte realistiskt i nuläget, om ens någonsin.
På sikt tror jag man kan hoppas på att 1 ny junior per år kan ta steget upp i en allsvensk trupp, knappast mer än så. Mer isytor är ett absolut grundkrav om vi skall nå dit.
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Yngwe spelar numera i Rögle J-20 enligt er lokala tidning.

Så de blidde tre till slut som anslöt. Kanske de hittar vägen hem om något år. Den där Yngwe har väl just bara ett år på sig att blomma ut innan han blir överårig.
Primeau
c/o LL´s Forum

Post by Primeau »

Jag hade tänkt hålla mej utanför detta, måste dock få skriva av mej lite :evil:
I dagarna lämnar framtidslöftet David Algulin Rögle för try-out med Nybro alt. spel i div.1 med Taif. Varför erbjuds inte han kontrakt med Rögle? Kan det vara så att han inte riktigt räcker till? Att 3 juniorer lämnar Lakers för spel i annan klubb är inte detsamma som att det i Lakers inte finns någon framtid. Två av killarna har hoppat från tuva till tuva senaste säsongerna, ingen av dom håller i dagsläget för spel i Växjö´s representationslag. Eric Yngwe säger själv i dagens SMP att spelet förra säsongen inte stämde. Jag tycker alla 3 gör helt rätt som försöker hitta ny energi i sin hockey genom att byta miljö.
Att Kypar´n och andra rbkáre häcklar oss för att dom norpat några talanger kan jag leva med, men varför i helvete alltid någon Taifare måste kommentera minsta lilla sak som händer i Lakers är för mej en gåta; ständigt samma upprepande tjat om köpelag, ingen själ, kass juniorer osv osv. Jag önskar Yngwe, Carlsson och Stråhle all lycka med sina framtida hockeykärriärer, jag skulle gärna se fler elitspelare som fått sin fostran/del av sin fostran i Växjö Lakers!
ruppo
Forumdemon

Post by ruppo »

Visst är det tråkigt att lovande spelare lämnar Lakers, men så är det vare sig det är en junior eller A-lagsspelare (ex. Johan Andersson). Jag ser det samtidigt som ett bra betyg att dessa lämnar för Rögle som har ett välutvecklat och mycket bra J20-lag. Att dessa platsar där nere säger väl endel tycker jag? Eller har jag fel?
[b][url]http://www.vaxjolakers.se[/url][/b]
Herr Oberst
Forumdemon

Post by Herr Oberst »

Primeau wrote: I dagarna lämnar framtidslöftet David Algulin Rögle för try-out med Nybro alt. spel i div.1 med Taif. Varför erbjuds inte han kontrakt med Rögle? Kan det vara så att han inte riktigt räcker till?
Vi har redan lyft upp två spelare till denna säsongen. Målvakten Sebastian Jonsson och forwarden David Laudius. Troligtvis kommer en back från vårt J-20 också få ett kontrakt. Tre egna spelare under en säsong har vi nog aldrig fått fram sedan 1996. Vår satsning på junior och ungdomssidan känns bättre än nånsin. Men det kan omöjligt finnas plats för alla.
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Helt klart är det ett bra betyg. Dessa tre spelare kommer nu att få spela i Sveriges högsta och bästa juniorliga, vilket indikerar att Växjö iallfall har lyckats producera tre killar som kan ta det steget.

Sen har de ju antagligen alltid en anknytning till Växjö om de skulle blomma ut.

Primeau: Du missade i ekvationen att Rögles A-lag samtidigt har kontrakterat 2 spelare från J20 och antagligen kommer det att bli en till. Så med en bra juniorverksamhet så är det helt realistiskt med 3 fjunisar som tar steget upp per år.
Primeau
c/o LL´s Forum

Post by Primeau »

Mitt inlägg var inte menat som kritik mot RBK´s juniorverksamhet, jag är medveten om att alla inte kan få plats och att detta inte behöver innebära att en verksamhet inte fungerar. Lakers har som mål att få in en fjunis vartannat år, en siffra som förhoppningsvis ökar (eller rättare sagt MÅSTE öka) åren som kommer. Denna säsongen lyfte dom upp Emil R-T, det är jag glad för.
Övrigt: fy fan vad jag ska äta korv i hallen denna säsongen :D
Fetisov
Forumamatör

Post by Fetisov »

Mygel wrote:Helt klart är det ett bra betyg. Dessa tre spelare kommer nu att få spela i Sveriges högsta och bästa juniorliga, vilket indikerar att Växjö iallfall har lyckats producera tre killar som kan ta det steget.

Sen har de ju antagligen alltid en anknytning till Växjö om de skulle blomma ut.

Primeau: Du missade i ekvationen att Rögles A-lag samtidigt har kontrakterat 2 spelare från J20 och antagligen kommer det att bli en till. Så med en bra juniorverksamhet så är det helt realistiskt med 3 fjunisar som tar steget upp per år.
Jaså, du anser det realistiskt med 3 fjunisar om året. Nämn ett lag i Sverige som lyckas med det mer än ett år. Själva gjorde ni det 1996 enligt Oberst. Visst vore det trevligt om så vore fallet. Då borde alla föreningar med vettig juniorverksamhet bestå av hälften egna produkter.
Finns det någon förening från div 1 o högre som har det?
Jag tror inte det är en junior om året i snitt som tar steget upp. Iallafall inte i våra två högsta divisioner.
Zebbe
Forumproffs

Post by Zebbe »

Enligt statistiken så lyckas en junior slå sig in i A-laget vart annat år och få en ordinarie plats med resultatet ingen bänkvärmare. Detta gäller för ES och Allsvenska klubbarna. I div 1 och neråt är det säker mer som lyckas.
Sköna_Gröna
Forumamatör

Post by Sköna_Gröna »

Okej alla gnäller för att jag säger att alla era spelare försvinner och för att jag tycker er juniorverksamhet är botten. Okej, ska inte klaga för ni vet ju bäst. Skulle därför vara kul att få höra vilka talanger ni har i J18 och J20? Några som kanske spelar i A-laget om nått/några år.
Post Reply