Norra västerbotten rankar serien som det ser ut just nu.

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Hofnar
Forumentusiast

Post by Hofnar »

carl wrote:
Hofnar wrote:
carl wrote:
Absolut inte, men i slutet på 80-talet och början på 90-talet satte Pörrsi Nilsson en ny standard vad gäller spelarvärvningar.
Han lyfte upp detta begrepp till en så pass oanad höjd, att han själv blev både fartblind och fick svindel på kuppen.
Percy satte inte standarden. Den standarden var satt långt, långt innan. Särskilt utifrån ett internationellt perspektiv, men även nationellt. Tex i Trojas trupp årgång 84/85 (första säsongen med rejäl ES-vittring) så kan jag bara hitta 5 egna produkter i den truppen. Det Percy gjorde var att ta ytterligare ett steg i den utvecklingen, vilket ledde till att spelarlönerna höjdes och att svensk hockey faktiskt kunde ta ett steg närmare NHL-nivå. Jag tror att vi ska vara tacksamma för att Percy hittade svensk hockey och att han förde utvecklingen framåt. Kvartershockeyn som spelades på 50- och 60-talen vill nog ingen tillbaka till. Idag är det big business där de som är bäst på att hitta de största intäkterna också oftast når de största framgångarna. Det är ju ingen skräll att det är FBK och Frölunda, som har krigat om SM-guldet de senaste åren. Just dessa klubbar omsätter mest i ES och kan därför skapa sig de bästa trupperna.
Carl, du skriver i princip samma sak som jag, fast jag klarar det med betydligt färre ord.

Du säger att vi ska vara tacksamma för att Pörrsi förde svensk hockey framåt. Sicket jävla skitprat!
Sen drar du paralleller med Trojas "elitseriesatsning" och börjar snacka om egna produkter.

Vad jag hävdar, då och nu, är precis det jag skrev. Pörrsi KÖPTE ihop ett lag (eller 25) Vad skulle få Pekka Lindmark, Matti Pauna m.fl. till ett medelmåttigt division 1-lag? PENGAR. Mer pengar än de någonsin kunde drömma om att tjäna i Elitserien. Alla vill inte till nordamerika. Det är den standarden jag syftar på (sorry om du inte förstod det). Det enda han bidrog till är en satans lönekarusell, som f.ö. knäckte flera andra klubbar och var nära att knäcka många fler.
Jag påstår inte att han ensam bär skulden för detta, bara att det var en av de starkast bidragande orsakerna.

Sorry jag också. För att återknyta till ämnet tror jag aldrig i helvete att Ornitologföreningen vinner HockeyAllsvenskan.
En boll är ett uppochnervänt klot, fast mindre.
Post Reply