Nyköping
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
-
- Forumdemon
Matte wrote:NH betalar dessutom en hel del skatt och gynnar stadens företag (hotellnätter, mat mm) som kommer kommunen till godo.
Och så sysselsätts över 300 barn och ungdomar av NH.

Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
-
- c/o LL´s Forum
Ja man får ju hoppas att det är så att det är Trojaner taifare som skriver. Men kollar vi medlemsantalet så har det inte ökat de sista åren. hoppas trenden vänder iår.
Ja finns massor att jobba på både för Lakers LL Å aldra minst inte Nyköping. Grattis får man säga.
Ja finns massor att jobba på både för Lakers LL Å aldra minst inte Nyköping. Grattis får man säga.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
-
- c/o LL´s Forum
LLs medlemsvård är betydligt bättre än Lakers medlemsvård men även i LL krymer ju medlemsantalet. Hoppas nya klubblokalen kn vända denna trend. Sen kommer jag att ha ögonen på Nyköping. Kommer de på ett bra sätt att få in kulor så är inte jag rädd att själa deras komsept. Vet ju hur närliggande klubbar har gort för att deras skuta har hamnat på +. Att dela erfarenheter å jobba åt samma håll för att rädda sin klubb eller hjälpa den är det som stärker klubbkänslan oavsett vilken klubb man tillhör.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
-
- c/o LL´s Forum
rabatten till LLs bussresor till bortamatcherna är väl att ge tillbaka till sina medlemmar. Ala supporterklubbar har ju det. men tvärr är det olika intressen för att de ska hänga med sitt lag. Vist jag ska väl inte skryta att jag var med på så många ifjol. men ställde upp med lånet för att förhoppningsvis kunna följa med till nyköping eller varför inte björklöven även i år.
Medlemsvården har nästan varit obefintlig i VLH under alla år (Dennis var på gång innan han slutade) och det har alla varit medvetna om. Därför är vi några som tagit på oss denna uppgiften nu och vi ska göra vårt bästaRäven wrote:Varför inte medlemantalet ökar, beror på medlemsvård som saknas, det har jag påtalat i flera år nu.

-
- Forumentusiast
http://www.sn.se/parser.php?sect1=103&id=219925
Nyköping borde få åka ned i Div 1. Vi blev ju degraderade pga av en administrativ miss. Vi röstades ned trots att vi hade positivt kapital och hade "sund ekonomi". Däremot så låg spellicensen för hockeylaget kvar i moderföreningen som hade ca 7 miljoner i skuld och man accepterade inte att den skulle flyttas till AIK IF (AIK Ishockeyförening) eftersom man var orolig för att det skulle utgöra ett framtida sätt för lag att försöka kringå sina skulder. Trots att vår föreningen ville upprätta ett särskilt avtal där man garanterar att ta över sin del av skulderna från moderföreningen så ansåg Hockeyförbundet att den rekonstruktionen skulle ha gjorts några månader innan och att det kom in till dem för sent. Vi missade alltså vår rätt att lira i Allsvenskan pga av att ett papper enligt förbundet hade kommit in för sent!!
Summa sumarum: Om man inom Svenska Ishockeyförbundet inte är fulla av dubbelmoral så ska Nyköping lira Div-1 hockey kommande säsong. Annars är det skandal sedan får Nyköpings Göran Forssberg säga vad han vill att styrelsen inom SHF "borde överväga" i sina bedömningar...
Nyköping borde få åka ned i Div 1. Vi blev ju degraderade pga av en administrativ miss. Vi röstades ned trots att vi hade positivt kapital och hade "sund ekonomi". Däremot så låg spellicensen för hockeylaget kvar i moderföreningen som hade ca 7 miljoner i skuld och man accepterade inte att den skulle flyttas till AIK IF (AIK Ishockeyförening) eftersom man var orolig för att det skulle utgöra ett framtida sätt för lag att försöka kringå sina skulder. Trots att vår föreningen ville upprätta ett särskilt avtal där man garanterar att ta över sin del av skulderna från moderföreningen så ansåg Hockeyförbundet att den rekonstruktionen skulle ha gjorts några månader innan och att det kom in till dem för sent. Vi missade alltså vår rätt att lira i Allsvenskan pga av att ett papper enligt förbundet hade kommit in för sent!!
Summa sumarum: Om man inom Svenska Ishockeyförbundet inte är fulla av dubbelmoral så ska Nyköping lira Div-1 hockey kommande säsong. Annars är det skandal sedan får Nyköpings Göran Forssberg säga vad han vill att styrelsen inom SHF "borde överväga" i sina bedömningar...
-
- Forumentusiast
Sedan tycker jag personligen i ärlighetens namn att Växjö´s sätt att "lösa ut" elitlicensen för denna gång är aningen för ekonomiskt perverterad för att ge intryck av att vara en början på en permanent ekonomisk sanering. Det är skrämmande att se hur olika föreningarna bedöms av Svenska Ishockeyförbundets styrelse.
-
- Forumentusiast
Oj vad saklig du var!
Faktumet kvartår. I ert och Nyköpings fall handlar det tydligt om att ni inte löser ut kraven för att kvittera ut elitlicens enligt förbundets regler och föreskrifter. Finns säkert flera föreningar som ligger strax under och över gränsen men i ert fall är ni tydligt under fast ni verkar komma undan via löften om framtida intäkter (vilket i presenstilllstånd är mindre värt än leksakspengar).
Hela situationen är störtlöjlig men samtidigt oerhört tragiskt. Andra lag sanerar sin ekonomi genom att frivilligt ga ned eller tvångsnedflyttas en division samtidigt som vissa föreningar värvar spelare för löner som de egentligen inte har uppbackning för när elitlicensen ska tilldelas.
Vi blev tvångsnedflyttade av betydligt lindrigare skäl samtidigt som ni kan komma att få fortsätta i Allsvenskan och i princip leva över era tillgångar, värva spelare med höga löneanspråk (pengar som enligt föreskrifterna ska säkra klubbens ekonomi och inte läggas på konkurrensmässiga spelarlöner).
Hört talas om begreppet illojal konkurrens?
Faktumet kvartår. I ert och Nyköpings fall handlar det tydligt om att ni inte löser ut kraven för att kvittera ut elitlicens enligt förbundets regler och föreskrifter. Finns säkert flera föreningar som ligger strax under och över gränsen men i ert fall är ni tydligt under fast ni verkar komma undan via löften om framtida intäkter (vilket i presenstilllstånd är mindre värt än leksakspengar).
Hela situationen är störtlöjlig men samtidigt oerhört tragiskt. Andra lag sanerar sin ekonomi genom att frivilligt ga ned eller tvångsnedflyttas en division samtidigt som vissa föreningar värvar spelare för löner som de egentligen inte har uppbackning för när elitlicensen ska tilldelas.
Vi blev tvångsnedflyttade av betydligt lindrigare skäl samtidigt som ni kan komma att få fortsätta i Allsvenskan och i princip leva över era tillgångar, värva spelare med höga löneanspråk (pengar som enligt föreskrifterna ska säkra klubbens ekonomi och inte läggas på konkurrensmässiga spelarlöner).
Hört talas om begreppet illojal konkurrens?
Last edited by Vackraste klubbmärket on 3 June 2008, 13:38, edited 2 times in total.
Som sagt, uttala dig inte om sånt du inte vet nåt om. Lakers tidigare bokslut är godkända i alla instanser, man har redovisat ett minus som skall vara plus nästa år. Man har redan nu ett kraftigt plus i kassan i och med insatserna från företag, ledning och supportrar. Krafttag har tagits för att komma tillrätta med ekonomin och skapa en struktur som säkrar framtiden från samma sak. Vad Nyköping gjort och tänker göra har jag ingen aning om, därför säger jag heller inget. Kort och gott, håll käften om du inte vet nåt. Sen börjar det bli aningen tjatigt också.
-
- Forumentusiast
Niles wrote:Som sagt, uttala dig inte om sånt du inte vet nåt om. Lakers tidigare bokslut är godkända i alla instanser, man har redovisat ett minus som skall vara plus nästa år. Man har redan nu ett kraftigt plus i kassan i och med insatserna från företag, ledning och supportrar. Krafttag har tagits för att komma tillrätta med ekonomin och skapa en struktur som säkrar framtiden från samma sak. Vad Nyköping gjort och tänker göra har jag ingen aning om, därför säger jag heller inget. Kort och gott, håll käften om du inte vet nåt. Sen börjar det bli aningen tjatigt också.
Det duger enligt föreskrifterna inte att redovisa ett minus (negativt kapital) som skall vara plus nästa år. Även AIK hade positiv likviditet när klubben blev nedflyttad till div-1. Dessutom så framgår det inte tydligt hur man ska komma till rätta med ekonomin. Det skvallrar bara om att ekonomin inte är tillrätta. Däremot så tror jag att förbundet skiter i kraven och låter er få licens - vilket är skit i färg men det matchar väl antagligen förbundets selektiva omdöme.
Klart jag vet något. Det är bara folk som uppmanar andra att hålla klaffen som egentligen inte vet bättre...eller något väsentligt. Känns ämnet tjatigt så kan du ju bortse ifrån vad jag skriver. Det verkar du ju redan göra när du replikerar.
Last edited by Vackraste klubbmärket on 3 June 2008, 13:52, edited 5 times in total.
-
- Forumentusiast
Jag tar rygg på dig, Vackraste klubbmärket. Inte på grund av att jag anser mig veta huruvida Lakers de facto har fuskat eller ej, utan på grund av att jag till fullo delar din bild av licensnämndens ytterst godtyckliga bedömningsgrunder.Vackraste klubbmärket wrote:Niles wrote:Som sagt, uttala dig inte om sånt du inte vet nåt om. Lakers tidigare bokslut är godkända i alla instanser, man har redovisat ett minus som skall vara plus nästa år. Man har redan nu ett kraftigt plus i kassan i och med insatserna från företag, ledning och supportrar. Krafttag har tagits för att komma tillrätta med ekonomin och skapa en struktur som säkrar framtiden från samma sak. Vad Nyköping gjort och tänker göra har jag ingen aning om, därför säger jag heller inget. Kort och gott, håll käften om du inte vet nåt. Sen börjar det bli aningen tjatigt också.
Det duger enligt föreskrifterna inte att redovisa ett minus (negativt kapital) som skall vara plus nästa år. Även AIK hade positiv likviditet när klubben blev nedflyttad till div-1. Dessutom så framgår det inte tydligt hur man ska komma till rätta med ekonomin. Det skvallrar bara om att ekonomin inte är tillrätta. Däremot så tror jag att förbundet skiter i kraven och låter er få licens - vilket är skit i färg men det matchar väl antagligen förbundets selektiva omdöme.
Klart jag vet något. Det är bara folk som uppmanar andra att hålla klaffen som egentligen inte vet bättre...eller något väsentligt. Känns ämnet tjatigt så kan du ju bortse ifrån vad jag skriver. Det verkar du ju redan göra när du replikerar.
I mina ögon är det solklart att de gör allt för att slippa mer negativ publicitet med tvångsnedflyttningar. Har månne påtryckningar uppifrån skapat rådande situation.....?
Slopa elitlicensen och låt föreningarna göra som de vill, så blir det ju åtminstone samma förutsättningar.
Troja - laget i hjärtat
Klubbmärket..som sagt, uttala inte dig när du inte vet vad du pratar om. Det framgår oerhört väl hur man skall ta ett fullständigt grepp om ekonomin för att stå starkt för framtiden, för dom som vet alltså. Ekonomin är som sagt redan ordnad. En hel radda åtgärder och en stark ledning skall se till att det förblir så. Sen att du inte vet nåt om det vet jag redan. Av den anledningen är det nog bäst att du koncentrerar dig på nåt annat lag.
-
- Forumentusiast
//carl
Precis. Lika bra att slopa kraven för elitlicens så att ALLA får samma förutsättningar. Annars leder det till illojal konkurrens och vissa klubbar gynnas i förhållande till andra. Det är ok/naturligt att inte alla har samma ekonomiska förutsättningar. Det kommer alltid att finnas rika och fattiga klubbar MEN; de sportsliga förutsättningarna MÅSTE bli de samma för alla. Niles inser inte det men jag tror nog att han hade gjort det om Växjö hade fått spela i Div-1 åtminstone i en säsong. Han skyddar sin förening men han VET att han har fel.
Precis. Lika bra att slopa kraven för elitlicens så att ALLA får samma förutsättningar. Annars leder det till illojal konkurrens och vissa klubbar gynnas i förhållande till andra. Det är ok/naturligt att inte alla har samma ekonomiska förutsättningar. Det kommer alltid att finnas rika och fattiga klubbar MEN; de sportsliga förutsättningarna MÅSTE bli de samma för alla. Niles inser inte det men jag tror nog att han hade gjort det om Växjö hade fått spela i Div-1 åtminstone i en säsong. Han skyddar sin förening men han VET att han har fel.
-
- Forumentusiast
Du kan ju upprepa dig flera gånger om men inte blir det du anför mer sant för det...
Dessutom så har jag ganska hygglig koll på de olika lagens ekonomiska förehavanden och strategier i både elitserien och allsvenskan vilket gör att jag kan jämföra de olika lagens ekonomiska förehavanden gentemot varandra men framför allt med mitt eget lags förflutna, nuvarande och framtida. Hade du haft en gnutta intresse själv så hade du nog följt din egen uppmaning om att "hålla käften". Du tillförlitar dig på uppgifter från era revisorer och supporterlinjen? Grattis.
Som jag sade innan så tror jag att ni kommer att få elitlicensen beviljad. Föreningar som Halmstad och Hammarby fick ju det så något annat slags beslut hade varit chockerande...dock bra för svensk ishockey.
Dessutom så har jag ganska hygglig koll på de olika lagens ekonomiska förehavanden och strategier i både elitserien och allsvenskan vilket gör att jag kan jämföra de olika lagens ekonomiska förehavanden gentemot varandra men framför allt med mitt eget lags förflutna, nuvarande och framtida. Hade du haft en gnutta intresse själv så hade du nog följt din egen uppmaning om att "hålla käften". Du tillförlitar dig på uppgifter från era revisorer och supporterlinjen? Grattis.
Som jag sade innan så tror jag att ni kommer att få elitlicensen beviljad. Föreningar som Halmstad och Hammarby fick ju det så något annat slags beslut hade varit chockerande...dock bra för svensk ishockey.
Last edited by Vackraste klubbmärket on 4 June 2008, 13:26, edited 1 time in total.
Vore ju intressant att veta hur du kan ha en sådan inblick i alla lagens ekonomier. Sitter du på statens stöldverk eller?? Visst går det att komma över bokslut m.m. Men att veta hur alla klubbar internt jobbar med ekonomi måste vara klurigt. Det måste vara ett sjuhelsikes jobb du lägger ner på detta. IMPAD!!!!
PutteA/
Kassör - Lakers Lakejer
PutteA/
Kassör - Lakers Lakejer
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
är, me det som är, så är det

-
- Forumentusiast
PutteA wrote:Vore ju intressant att veta hur du kan ha en sådan inblick i alla lagens ekonomier. Sitter du på statens stöldverk eller?? Visst går det att komma över bokslut m.m. Men att veta hur alla klubbar internt jobbar med ekonomi måste vara klurigt. Det måste vara ett sjuhelsikes jobb du lägger ner på detta. IMPAD!!!!
PutteA/
Kassör - Lakers Lakejer
Nejdå, intet särdeles mycket jobb. Har man intresset så är inget särskillt jobbigt. Dessutom så har jag varit engagerad i frågorna på olika sätt de senaste åren. Hur er klubb har jobbat borde väl allmänheten varit informerad om? Det är knappast någon hemlighet. I slutändan så finns det inte så många rätta alternativ än att lösa sina ekonomiska problem genom att ta en del smärtsamma beslut för föreningen och dess medlemmar, supportrar mm. Allt annat är anstånd. Anstånd å andra sidan innebär att man inte har läget under kontroll utan att man begär tid att få läget under kontroll. Tidsfristerna verkar dock numera ändras så att det passar föreningarna som har ekonomiska problem.
Detta är inte rättvist mot klubbar som gjort de nödvändiga uppoffringarna. Därav är jag aningen bitter. Er situation är dock inte lika glasklar som Nyköpings men det handlar om nyanser.
-
- Forumentusiast
Ok, för att lägga in lite andra perspektiv.Matte wrote:Så här är det:
Dessa drygt 800k skrivs av för stunden om NH betalar in 1,3miljoner innan den sista juni. Dessa 800k får kommunen istället in genom höjda hyror. Hur detta kan påverka en skattebetalare negativt har jag svårt att förstå mig på.
Istället för att få in 0kr så får man alltså in 2,1miljoner. Och en fordran på NH går ju inte att använda inom t.ex. vården.
Ishallen (relativt nyligen köpt av kommunen) har NH som sin absolut största hyresgäst och det är alltså NH som till största delen ska finansiera detta köp genom att betala sina hyror.
(Utan NH skulle ishallen stå tom 360 dagar om året, billigt värre för kommunen!)
Att NH dessutom, tillsammans med Skavsta och polismord, är de största reklampelarna för Nyköping är också något kommunen är medvetna om.
NH betalar dessutom en hel del skatt och gynnar stadens företag (hotellnätter, mat mm) som kommer kommunen till godo.
Och så sysselsätts över 300 barn och ungdomar av NH.
Kommunen gjorde inte detta av välvilja till NH utan för sin egen vinnings skull.
Självklart påverkar alla fodringar som en kommun har den kommunal verksamheten. Dessa fodringar är ju betalningar på saker som kommunen har investerat i, dvs använt skattepengar. Inte har Nyköping kommun finansierat köpet av hallen med att sälja första-maj blommor. Genom att skänka bort 800k så skänker man självklart bort kommunala medel. Men då det är kommunala medel så är det befolkningen i Nyköping som bör bestämma om det är riktigt eller ej. Genom sina representanter i kommun styrelsen så har befolkningen sagt att det är av intresse för Nyköping och därmed ok.
Kommunen kommer dock att göra en förlust som inte vägs upp av höjda hyror då de kommer att förlora ränteintäkter på dessa pengar.
Det konstiga i det hela verkar vara att klubben anser sig ha råd att betala 1,3 mille inom en snar framtid enligt Matte. Men borde det inte då vara bättre att begära klubben i konkurs och plocka ut dessa 1,3 miljoner tillsammans med vad man kan få för 800k fordringen, såtillvida inte NH bara har 1,3 miljoner totalt i tillgångar i klubben eller avser att skramla ihop 1,3 miljoner den närmsta framtiden?
Sen är det dax att lägga ner snacket om att ungdomarna etc skulle drabbas vid en konkurs. Inte någon gång har en ungdomsverksamhet drabbats negativt av en konkurs för A-lags verksamheten. I motsats så har det visat sig vara positivt i enstaka fall att A-laget har kursat eller degraderats.
Jag är även relativt säker på att vid en KK av NH90 så skulle ett eller flera (som i Halmstads fall) lag återuppstå ur askan, vilka skulle kunna nyttja ishallen och därmed betala hyra till kommunen.
Idoler hittar ungarna ändå. De flesta ungar har helt andra idoler än allsvenska hockeyspelare....... Hört talas om Foppa?
Snacket om att ungdomarna drabbas vid en konkurs är enbart ett argument som förs fram för att lättare nå sponsorernas och allmänhetens hjärtan vid insamlingar. Hisorien visar att argumentet i själva verket är det omvända och således kvalificerat bullshit.
Som sagt: slopa elitlicensen och låt alla lag därmed få samma spelplan. Då kan vi stryka debatten om fusk eller inte fusk.
Snacket om att ungdomarna drabbas vid en konkurs är enbart ett argument som förs fram för att lättare nå sponsorernas och allmänhetens hjärtan vid insamlingar. Hisorien visar att argumentet i själva verket är det omvända och således kvalificerat bullshit.
Som sagt: slopa elitlicensen och låt alla lag därmed få samma spelplan. Då kan vi stryka debatten om fusk eller inte fusk.
Troja - laget i hjärtat