Inte en ekonomisk fråga (Lakers Ladies)
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Ja, jag vet inte om du menade att mina åsikter om damidrotten är pinsamma, Räven, men jag vill ändå klargöra att jag absolut inte har något emot kvinnor som idrottar utan tvärtom och att dom ska kunna göra detta under de villkor som man rimligen kan kräva utifrån dom förutsättningar som finns. Och att avgöra vad som är rimligt och så är ju naturligtvis jättesvårt. Det finns ju en oändlig massa infallsvinklar på detta.
Men, Räven och andra, jag förbehåller mig rätten att tycka och säga att det är låg nivå när det är låg nivå oavsett om det är män eller kvinnor. Bara för att det handlar om kvinnor så behöver man inte släta över när det är uselt.
Men, Räven och andra, jag förbehåller mig rätten att tycka och säga att det är låg nivå när det är låg nivå oavsett om det är män eller kvinnor. Bara för att det handlar om kvinnor så behöver man inte släta över när det är uselt.
Och livet går vidare på Uda Dan Dara. Vem vinner och vem försvinner? Svaret ges i nästa avsnitt.
Jag menar givetvis inte alla, utan vissa infallsvinklar hör inte hemma från 2008.
Jag vet inte om du LasseMaja, jobbar i föreningslivet eller inte. Men vad jag menar är den generella inställning som finns i föreningar som bedriver både herr och damidrott. Där finns det ett gammalt tänkande som klart missgynnar damidrotten, särskilt upp till senioråldern, ofta även över den. Men att behandla pojk/flick/damjunior/herrjunior på ett ojämligt sätt är förjävligt, därav det kraftuttrycken.
Som många vet vid det här laget så har jag varit aktiv som ledare i föreningslivet, både på lagnivå samt styrelsenivå sedan 30 år, så jag tror inte att jag svamlar om detta problemet.
Jag vet inte om du LasseMaja, jobbar i föreningslivet eller inte. Men vad jag menar är den generella inställning som finns i föreningar som bedriver både herr och damidrott. Där finns det ett gammalt tänkande som klart missgynnar damidrotten, särskilt upp till senioråldern, ofta även över den. Men att behandla pojk/flick/damjunior/herrjunior på ett ojämligt sätt är förjävligt, därav det kraftuttrycken.
Som många vet vid det här laget så har jag varit aktiv som ledare i föreningslivet, både på lagnivå samt styrelsenivå sedan 30 år, så jag tror inte att jag svamlar om detta problemet.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Jo men varför skall detta anses som något negativt? Föreningens olika delar har givetvis önskemål. Ledningens uppgift är att leda och fördela resurserna efter vad som är bäst för föreningen som helhet. Den dagen dialogen dör kan vi lägga ner klubben. Jag tycker det är kanon att Engstrand/Damhockeyn har ambitioner och vågar framföra det.NEDOMANSKY wrote:Sannolikt 0 kronor Varanen, men det är framtiden det handlar om och där önskar Engstrand mer Deg för att fortsätta Ladies resa Mot DamEliten.
Håller med dig helt Varanen!
Jag tror inte det rör sig om så jättemycket pengar damerna behöver, utan när insamlingen till " ryggsäcken" är över, tänker vi kolla om vi inte kan få in lite pengar till damerna från oss sponsorer. Tror inte det behöver bli så ansträngande per företag. Har diskuterat detta med Moberg, och vi är överens. Damidrotten är som Räven säger, missgynnad och i sin linda. Det vore kul att se vad detta unga lag kan göra inom en femårsperiod. Lycka till tjejer.
Jag tror inte det rör sig om så jättemycket pengar damerna behöver, utan när insamlingen till " ryggsäcken" är över, tänker vi kolla om vi inte kan få in lite pengar till damerna från oss sponsorer. Tror inte det behöver bli så ansträngande per företag. Har diskuterat detta med Moberg, och vi är överens. Damidrotten är som Räven säger, missgynnad och i sin linda. Det vore kul att se vad detta unga lag kan göra inom en femårsperiod. Lycka till tjejer.
Japp, jag lyckönskar verkligen damerna inför framtiden, Jag önskar också att de får ta del av mer pengar för sin vidareutveckling.
Jag vet att representationslaget är loket i det hela, men jag vill ha fram att det finns tjejer som lägger ner otroligt arbete och är lika seriösa som killarna är i sitt idrottstänkande och bör därför behandlas bättre. Men det vet ni kanske redan att jag tycker.
Jag vet att representationslaget är loket i det hela, men jag vill ha fram att det finns tjejer som lägger ner otroligt arbete och är lika seriösa som killarna är i sitt idrottstänkande och bör därför behandlas bättre. Men det vet ni kanske redan att jag tycker.

Jag tvivlar inte alls på att du vet vad du pratar om Räven. Jag tror säkert att det finns ganska många fall där damerna får stryka på foten för herrarna.Men i den föreningen jag tillhört i hela mitt liv och då fotbollsektionen har alltid alla behandlats lika.
När det gäller damhockey har jag inte stenkoll men jag vet att damlandslaget kostar en massa pengar att dra runt och inte många utanför laget bryr sig. Visst att dom fick mycket uppmärksamhet under senaste OS men OS är bara vart fjärde år. Jag kan faktiskt inte se att damhockeyn ska kunna bli en stor idrott i Sverige. Var det 47 pers på ert damlags match sist, det är ganska illa.
När det gäller damhockey har jag inte stenkoll men jag vet att damlandslaget kostar en massa pengar att dra runt och inte många utanför laget bryr sig. Visst att dom fick mycket uppmärksamhet under senaste OS men OS är bara vart fjärde år. Jag kan faktiskt inte se att damhockeyn ska kunna bli en stor idrott i Sverige. Var det 47 pers på ert damlags match sist, det är ganska illa.
Tingsryds AIF
since 1923
since 1923
Nej det har du helt rätt i LasseMaja, jag tror också att det är svårt att locka publik till matcherna när det gäller damer, men här får man inte ge upp utan jobba på. Dock är det ganska bra ändå när det gäller handbollen i stan, men förövrigt skiljer det otroligt mycket mellan dam och herr i publik.
Roligt att höra att din förening behandlar tjejer och killar på samma sätt, när det gäller den plats de får ta både ekonomiskt och i antalet träningstimmar utslaget på jämförbara lag. Jag gratulerar verkligen den föreningen och hoppas att det kan bli så i fler föreningar framöver.
Ett tag trodde jag att den enda lösningen var att bilda en förening inom samma sport, men bara för tjejer.
Är dock inte lika säker att det är utvägen, eftersom man är så beroende av pengar/sponsorer för att bedriva en verksamhet.
Men vem vet, har man en bra organisation och mål med föreningen, samt en plan på en sportslig, social och personlig utveckling så kanske man skulle kunna få pengar från företag som har anammat att tjejföreningar också måste få finnas och utvecklas
Roligt att höra att din förening behandlar tjejer och killar på samma sätt, när det gäller den plats de får ta både ekonomiskt och i antalet träningstimmar utslaget på jämförbara lag. Jag gratulerar verkligen den föreningen och hoppas att det kan bli så i fler föreningar framöver.
Ett tag trodde jag att den enda lösningen var att bilda en förening inom samma sport, men bara för tjejer.
Är dock inte lika säker att det är utvägen, eftersom man är så beroende av pengar/sponsorer för att bedriva en verksamhet.
Men vem vet, har man en bra organisation och mål med föreningen, samt en plan på en sportslig, social och personlig utveckling så kanske man skulle kunna få pengar från företag som har anammat att tjejföreningar också måste få finnas och utvecklas
Varför måste man hela tiden gräva fram jämställdhetsyxan när det diskuteras damidrott?
Det handlar ju till syvende och sist om underhållning, som redan nämts.
Och underhållningsvärdet i de flesta lagidrotter är, enligt min ringa åsikt, bra mycket högre på herrsidan.
I individuella sporter, däremot, är det en helt annan sak. Där tittar jag precis lika gärna på damer som herrar.
På sikt kommer detta antagligen att lösa sig i takt med att sporterna utvecklas även på damsidan.
Fler spelare = Större urval = Bättre kvalitet
Det handlar ju till syvende och sist om underhållning, som redan nämts.
Och underhållningsvärdet i de flesta lagidrotter är, enligt min ringa åsikt, bra mycket högre på herrsidan.
I individuella sporter, däremot, är det en helt annan sak. Där tittar jag precis lika gärna på damer som herrar.
På sikt kommer detta antagligen att lösa sig i takt med att sporterna utvecklas även på damsidan.
Fler spelare = Större urval = Bättre kvalitet
"Herr-bh, herr-bh, herr-bh..."
- Jimi Hendrix
- Forumamatör
Alfax! Vi gjorde en jättefin match mot AIK, kul att du kollar. Hade som sagt 3-4 åtta min. in i sista perioden. Sen orkade vi inte mer pga att de toppade sista hela med sina 10 landslagstjejer.alfax wrote:Verkar som tjejerna gjort en kanonmatch borta mot AIK idag ,ledning med 4-3 inför sista perioden ,man förlorade till slut, men inte dåligt presterat av våra unga tjejer mot Europamästarna.
Så ett annat förtydligande, det sades på Medlemsmötet att vår verksamhet kommer att kosta 600' nästa år och at DET har man inte
råd med.
Nähä, och? Redan denna säsong så är vi självförsörjande utav egna
indragna medel. VLH har gett oss byxor, det är allt. Att då sitta på mötet
och säga att de inte vill satsa på oss pga att vi kostar 600' är bara att
vilseleda de som var där. Vi kommer även till nästa säsong att dra in
de pengar som behövs för att spela i Damelitserien.
Och att sen sitta på det sk. krismötet som man hade för en månad sen med Ungdomssektionen och berömma oss för att vara självförsörjande
till att nu komma med siffror och ursäkter verkar lite mysko.
VLH har aldrig varit intresserade av vår verksamhet utan det är vi själva
som har tagit kontakt för att få träffa dem.
Vi kommer till nästa säsong att starta upp en egen sektion inom VLH.
Är det någon som är intresserade av att vara med så hör i så fall av er
till oss.
//Mats
Kritiker är som eunucker i ett harem.
Dom vet hur det går till, dom ser det varje dag,
Men dom kan inte själva.
Men dom kan inte själva.
Jimi Hendrix: Ett bra inlägg, som ger oss en bild hur det ser ut i er verklighet och jag kan säga att det tyvärr liknar den verklighet som ledare för dam/flickidrott (framförallt lagidrott) ser i de flesta föreningar och detta kan jag aldrig acceptera.
-
- c/o LL´s Forum
härligt jimi. Hoppas innerligen att ni får en egen sponsor till nästa år och att ni får lite mer publik på matchena. Som sagt läge att kanske stötta tjejerna efter jimis inlägg. Har för mig att damlaget fick ta del av kakan på halvapottenlotten. Stämmer detta jimi?
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
-
- Inaktiverad användare
Jag djupt imponerad av Lakers Ladies framfart och tycker precis som många att De jobbar i motvind, Ladies Ledning har all rätt i Världen att ha önskemål.
Men INTE KRÄVA del av Lakerkakan.
Ärligt Forumvänner. Hur många skulle byta 1 Match i veckan i HA mot en Match i DamElit?
För De flesta av Lakers ca.2600 i snitt är valet dessvärre för Ladies solklart
Men INTE KRÄVA del av Lakerkakan.
Ärligt Forumvänner. Hur många skulle byta 1 Match i veckan i HA mot en Match i DamElit?

In Hinkum Veritas
Att Lakers damlag som spelar i den högsta ligan i landet, endast får matchbyxor, är inget annat är för jävla dåligt. Jag har inte ord för vad jag tycker om det och jag bryr mig inte om vad det får för konsekvenser för föreningen, men de har RÄTT till mer.
-
- c/o LL´s Forum
[/quote]
Byta vet jag inte om man behöver.Kanske börja gå på dessa matcher med. Vet inte om de har något inträde men en korv med bröd är alltid gott oavsett vilket lag som spelar.

Byta vet jag inte om man behöver.Kanske börja gå på dessa matcher med. Vet inte om de har något inträde men en korv med bröd är alltid gott oavsett vilket lag som spelar.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
- Jimi Hendrix
- Forumamatör
Hej Erok!erok wrote:härligt jimi. Hoppas innerligen att ni får en egen sponsor till nästa år och att ni får lite mer publik på matchena. Som sagt läge att kanske stötta tjejerna efter jimis inlägg. Har för mig att damlaget fick ta del av kakan på halvapottenlotten. Stämmer detta jimi?
Kul att du/ni verkar positiva till vår verksamhet och vårt engagemang. Vi som jobbar med det brinner verkligen för det och VILL verkligen ha ett bra Tjej-/Damlag.
Vad det gäller Halva Potten-pengar så har vi inte sett röken av några sådana. Eller rättare sagt, ingen har talat om för oss att vi har fått ta del av den kakan.
Men om jag/vi ska vara ärliga så är vi inte sura på VLH. Vi förstår hur läget i klubben är och att vi kostar pengar. Därför gör vi så här med egna sponsorer, inga konstigheter. Det kan vi svälja.
Men, denna säsong har vi haft 2 Ladies som spelat JVM borta i Canada, Anna Borgqvist och Lisa Johansson. Nu till helgen kommer även Anna att debutera i Damkronorna i Ängelholm. Här har ingen från VLH önskat lycka till eller sagt Grattis. Sen är ju även Anna en ren Lakers-produkt.
Det svider!!
Men dom kan inte själva.
Men dom kan inte själva.
I princip så har du rätt, så då är mitt förslag att vi fördelar över kapitalet från J18-20 till förmån till damerna då de kostar föreningen betydligt mer.Räven wrote:Att Lakers damlag som spelar i den högsta ligan i landet, endast får matchbyxor, är inget annat är för jävla dåligt. Jag har inte ord för vad jag tycker om det och jag bryr mig inte om vad det får för konsekvenser för föreningen, men de har RÄTT till mer.
A-laget ser jag däremot inte att man skär ner på då det är de som är föreningens riktiga representationslag. Vad tror du om det? skulle det funka?
Z
Zebbe: Jo, det skulle vara en lösning. A-laget herr är loket i föreningen och där kan inte så värst mycket sparas, om det ska ligga kvar på samma nivå och det vill vi, antar jag.
Men förövrigt så måste pengar fördelas om, så att det kommer damerna tillhanda. Frågan är hur styrelsen i Lakers ställer sig till frågan, ska vi ha ett damlag i hockey? Vad får det kosta?
Sedan är det så att det kommer att bildas ett hockeygymnasium för tjejer här i stan, det är John Bauer som skapar detta, jag tror redan nu till hösten. Här måste (så händer också) Lakers haka på för att få ännu mer svung i damhockeyn här i stan. Jag tror att detta kan bli riktigt bra.
Sedan måste jag rikta ett Skäms till Styrelsen som inte verkar ha uppmärksammat att Anna debuterar i Damkronorna i helgen. Varför glömmer man det?
Men förövrigt så måste pengar fördelas om, så att det kommer damerna tillhanda. Frågan är hur styrelsen i Lakers ställer sig till frågan, ska vi ha ett damlag i hockey? Vad får det kosta?
Sedan är det så att det kommer att bildas ett hockeygymnasium för tjejer här i stan, det är John Bauer som skapar detta, jag tror redan nu till hösten. Här måste (så händer också) Lakers haka på för att få ännu mer svung i damhockeyn här i stan. Jag tror att detta kan bli riktigt bra.
Sedan måste jag rikta ett Skäms till Styrelsen som inte verkar ha uppmärksammat att Anna debuterar i Damkronorna i helgen. Varför glömmer man det?
-
- c/o LL´s Forum
Troja gick iår 700.000 kr + å detta fick de aplåder för. En orsak av många kan nämnas att hårdsatsningen på försljningen av halvapotten har givigt lyckat resultat. Hörde att även de ska börja satsa på ett damlag. Vet inte om det stämmer men man kan ju hoppas att det blir derby även bland damerna framöver i så fall
Att det inte har uppmärksamats av VLH stämmer ju inte : http://www.vaxjolakers.se/website1/sd_p ... 2_grp-s1/3
Tycker det är kul att kolla när Lakers Ladies spelar. Skit kul att Lakers har ett damlag. Får dom forsätta spela ihop så dom kommer upp i övriga lags genomsnittsålder(ladies 15 år, dom flesta andra 20år) blir dom riktigt giftiga.
Ekonomi är alltid svårt, frågan är vart i föreningen pengarna ska plockas ifrån? eller med andra ord, vilka ska man ta pengar ifrån?
Som många har sagt tidigare så är det att skjuta sig själv i foten att spara pengar på Juniorerna.
Jag vill gärna att Lakers ska fortsätta ha ett damlag. Hoppas att man kan hitta en lösning.
Vill sända ett stort BRA JOBBAT till alla inom Ladies som har lyckats dra in så mycket pengar på egenhand så att ni kan genomföra spelet i Riksserien.
Tycker det är kul att kolla när Lakers Ladies spelar. Skit kul att Lakers har ett damlag. Får dom forsätta spela ihop så dom kommer upp i övriga lags genomsnittsålder(ladies 15 år, dom flesta andra 20år) blir dom riktigt giftiga.
Ekonomi är alltid svårt, frågan är vart i föreningen pengarna ska plockas ifrån? eller med andra ord, vilka ska man ta pengar ifrån?
Som många har sagt tidigare så är det att skjuta sig själv i foten att spara pengar på Juniorerna.
Jag vill gärna att Lakers ska fortsätta ha ett damlag. Hoppas att man kan hitta en lösning.
Vill sända ett stort BRA JOBBAT till alla inom Ladies som har lyckats dra in så mycket pengar på egenhand så att ni kan genomföra spelet i Riksserien.
[b]Klubb Poseidon is the shit[/b]
Ok men det hade varit en fin gest och ett enkelt sätt att förenkla för tjejerna.Niles wrote:Varför skulle det inte kalkyleras med dessa pengar?Baloo wrote:Kan man inte som lite goodwill från A-sektionen skänka entrépengarna från någon utav försäsongens träningsmatcher till Ladies?
På så sätt kan väl inte det belasta ekonomin? Eller kalkyleras det med dom pengarna oxå kanske?
VENI VIDI VICI
Once a Laker always a Laker...
Once a Laker always a Laker...
-
- c/o LL´s Forum
Det bästa hade väl varit om lakers hade budjeterat in tjejernas verksamhet. Men nu var ju inte detta en ekonomisk tråd
Nää hoppas de får lite mer publik å att korven smakar bra. En liten klack hade varit trevligt för tjejerna. Tror nog LL skulle kunna skapa bra stämning även för dem å på så sätt få sponsorerna att vakna för tjejhockeyn i växjö

Nää hoppas de får lite mer publik å att korven smakar bra. En liten klack hade varit trevligt för tjejerna. Tror nog LL skulle kunna skapa bra stämning även för dem å på så sätt få sponsorerna att vakna för tjejhockeyn i växjö
-
- c/o LL´s Forum
grattis tjejer till elitserien. Ja nu har vi ett lag i högsta serien å detta redan efter 10 år som klubben har funnits. Hur ska detta sluta när frukterna från ungdomslagen blommar ut. Ny hall å företag som är berädda att sponsra. Å A-laget har redan nått sitt delmål. Ja fy fan va stolt man är idag att man är lakej
kanon förslag att lakejerna kanske skulle göra en insamling te tjejerna för om man ser vilka som jobbar som tusan utan att få nåt så är det ju tjejernaerok wrote:efter att redat upp de ekonomiska förlusterna kanske en insamling till damlaget vore något att tänka på. Jag menar, spannarna kan användas till mycket
- Jimi Hendrix
- Forumamatör
Tack för dessa ord! Nu går vi vidare genom att spela första matchen ierok wrote:grattis tjejer till elitserien. Ja nu har vi ett lag i högsta serien å detta redan efter 10 år som klubben har funnits. Hur ska detta sluta när frukterna från ungdomslagen blommar ut. Ny hall å företag som är berädda att sponsra. Å A-laget har redan nått sitt delmål. Ja fy fan va stolt man är idag att man är lakej
bäst av tre mot Segeltorp på Torsdag 13/3. Inte så lätt, men vi har ingen press på oss.
Sen, tro det eller ej, så kommer matchen att spelas i Viktoriahallen i
Nybban. Anledningen är så enkel att det är J18-kval i Växjö på Torsdag.
Men dom kan inte själva.
Men dom kan inte själva.
tror det handlar om en bokningsfråga. först till kvarn, som det så vackert brukar heta.
observera att det inte är VLH som äger ishallen...
observera att det inte är VLH som äger ishallen...
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.