Jag börjar med att säga att jag inte kan något om de uppmärksammade kontrakten, eller om idrottskontrakt över huvudtaget. De experterna har vi tillräckligt många av här på forumet.
Vad det gäller det sportsliga så gör VLH 100% rätt när man väljer att inte satsa på de tre (Nyström, Andersson och Arup) i framtiden.
Nyström avslöjar sig själv i intervjun i HD då han förklarar att han inte gillar VLH:s sätt att spela hockey. Det märktes med all tydlighet under den gångna säsongen. I stället för att proffsigt stå bakom spelidén väljer han att inta en libero-roll. Vad händer i hockey när en gubbe spelar ett eget spel och fyra gubbar följer uppgjorda ritningar? Fiasko är vad det blir för alla, inklusive för den målkåte, offensiva stjärnan. I ett läge när klubbens syn och den enskilda spelarens syn på hockey markant skiljer sig åt kan två alternativ ske:
1) Spelaren underordnar sig kollektivet, har en tillräckligt hög kompetens, för att för att kunna prestera i den roll man får av tränaren, och spelar i klubben kontraktstiden ut eller tills man kommit överens med klubben om att avbryta samarbetet.
2) Spelaren låtsas inte förstå, eller har inte tillräcklig kompetens för att förstå, sin roll. Spelar som om han vore idrottsligt autistisk, vill till varje pris själv göra mål och bli hjälte. Resultatet är att han förstör inte bara för sig själv och sin femma utan för hela laget. Trots detta vill spelaren fortsätta spela i laget (men inte underordna sig). Klubben kan i det uppkomna läget inte fortsätta som om det regnar utan måste då meddela att man vill avbryta samarbetet samt att spelaren inte ingår i framtidsplanerna för klubben.
Självklart hoppas jag att det löser sig för alla tre. VLH har tydligen erbjudit sig att hjälpa de till nya kontrakt. Kanske löser nästa veckas diskussioner alla knutar. Annars får Nygren fina nytillskott nästa säsong...
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)