SM-Slutspelet

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Forumproffs

Post by #54 »

Frölund har ju varit överlägset bäst hela säsongen så allt annat än ett sm-guld hade ju varit en missräkning. Sen är det ju bara att jämföra frölundas fjärde som består av tänkta landslagsspelare mot färjestads fjärde som består av allsvenska spelare från bofors.

Som FBK:are man är så tyckte jag grabbarna förtjänade att vinna denna matchen men har man inga målgörare så har man inte. I de tidigare matcherna var det mycket dåligt coching från Kulon och gänget, först nu fick han ordning på det.

Men frölunda är ett bättre lag på pappret och ska vinna, men igår överglänste Gerber Lundqvist med hästlängder.
#54 who, nobody know?
Var ska man gå nu då?
Kiddan
Site Admin

Post by Kiddan »

#54 wrote:Men frölunda är ett bättre lag på pappret och ska vinna, men igår överglänste Gerber Lundqvist med hästlängder.
Släppte inte Gerber in mer mål än Lundqvist? ;)
ruppo
Forumdemon

Post by ruppo »

Kiddan wrote:Släppte inte Gerber in mer mål än Lundqvist? ;)
RESPECT! 8)
[b][url]http://www.vaxjolakers.se[/url][/b]
Forumproffs

Post by #54 »

Frölunda HC - Färjestads BK

Shots 2,1% Shots 0,0%
(15:15:14:4) 48 (10:6:7:2) 25
#54 who, nobody know?
Var ska man gå nu då?
Kiddan
Site Admin

Post by Kiddan »

Vad jag menar är bara att det är ju lite svårt att säga att Gerber överglänste Lundqvist. Lundqvist släpte ju inte in några mål alls. Sedan om Gerber fick mer skott och svårare målchanser imot sig spelar ju ingen roll. Vi vet ju inte vad som skulle hända om Lundqvist fick göra lika svåra räddningar. Statistik säger ju ingenting i det här läget.
Razzel
Forumentusiast

Post by Razzel »

Lunkan 96,16
Gerber 92,53

Visst är Gerber bra (framförallt i match 5), men 1 nolla mot Lunkans 6 talar sitt.
When you pull on that jersey, the name on the front is a hell of alot more important than the one on the back.
Fröken Svår
Forumproffs

Post by Fröken Svår »

det är ju solklart att frölunda är värdiga vinnare av sm-titeln. färjestad borde ha gett dem en bättre match som helhet i finalserien, men spelar man hockey som souray ser ut i ansiktet i tre matcher så vinner man inga Sm-guld. 8)

femte matchen kunde gått hur som helst. Vafan pucken låg ju fri bakom lundqvist i målgården i sekvensen innan målet, så det kunde lika gärna varit 3-2 idag. Kul för frölunda att få avgöra hemma också.

Gerber spelade jäkligt stabilt den femte matchen, inget snack om det. Lundqvist gjorde inte heller direkt några misstag. Två bra målvakter helt enkelt.

För övrigt heter det FLER skott på mål, inte MER skott på mål. :wink:

//språkpolisen.
Flanders
Forumdemon

Post by Flanders »

Fröken Svår wrote:För övrigt heter det FLER skott på mål, inte MER skott på mål.
Ett skott från Alfredsson kan väl iofs sägas vara MER skott än ett från Mathias Johansson. :D

Alfie har bland de grymmaste skotten jag nånsin sett, nästan i klass med Brett Hulls bössa.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Vad det gäller skotten så tangerar vi ett av mina favoritområden inom hockey nämligen: SKOTTRÖRELSENS HASTIGHET. Alfie har en snabb sådan. Han kan få iväg ett skott på mål i alla lägen. Observera att jag skrev på mål. Det är ett av målskyttarnas mest karaktäristiska kännetecken. Diskuteras sällan då skottets hårdhet av många anses viktigare.
Flanders
Forumdemon

Post by Flanders »

Martin Arup bevisade väl under sitt sista år här att det inte spelar nån som helst roll hur hårt man skjuter.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Dragkampslakej
Forumdemon

Post by Dragkampslakej »

Högst duns i sargen vinner menar du? Söm många redan påpekat så vann Frölunda serien överlägset, och därav värdiga sm titeln. Om man bortser från första matchen i Karlstad så har Frölunda dominerat hela finalserien och varit snäppet bättre hela tiden. Färjestad satsade lite för mycket på kropp tycker jag och framför allt vinner man inga matcher i utvisningsbåset.
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

I PP var det intressant att se hur han agerade på backplats. Jag trodde först att Arup var med som skytt, sedan omedelbart att han var med för att förvirra motståndarna. Orsaken var att Arup ofta hade klubban i vädret så fort vi etablerat ett spel. Ofta gör man så för att dra på sig markering, dvs man är inte den avsedda skytten egentligen utan man vill bara att motståndarna skall tro det. På backplats i PP är det viktigt att ha klubban på isen för att lättare kunna behålla pucken i zon. Efter ett tag förstod jag att Arup höll klubban i vädret eftersom hans skottrörelse var så långsam att han inte skulle hunnit med att skjuta direkt på ett pass annars. Men hårt skjuter han.
Dragkampslakej
Forumdemon

Post by Dragkampslakej »

Intresant! FÖrdelen med att skjuta hårt bortsett från förmodan att fräffa mål, är väl att om en motståndare står i vägen kan få rejält ont. Nackdel kan ju då vara om skottet träffar medspelare. Har väl alltid varit av uppfattningen att oavsett vilken bollsport det handlar om bör ett bra skott träffa målet, annars är det värdelöst. Nu tror jag Varanen genast säger returer? Tja en bra målvakt släpper inga farliga returer!
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Nu betonar jag ju inte hårdhetens betydelse utan skottrörelsens hastighet. Okontrollerade returer släpper målvakter främst då de tvingas till rörelse (och inte hinner positonera sig). Då kommer skottrörelsens hastighet in igen, dvs tiden från att reptil-hjärnan skickar signal om avslut till att pucken lämnar klubb-bladet. Saknar man den instinkten så spelar det ingen roll hur snabbt man kan avlossa ett skott eftersom det redan är för sent. De spelarna passar oftast.
Fröken Svår
Forumproffs

Post by Fröken Svår »

Gretzky wrote:
Fröken Svår wrote:För övrigt heter det FLER skott på mål, inte MER skott på mål.
Ett skott från Alfredsson kan väl iofs sägas vara MER skott än ett från Mathias Johansson. :D

Alfie har bland de grymmaste skotten jag nånsin sett, nästan i klass med Brett Hulls bössa.
hehe, nåja jag ska inte göra den här tråden till en rättstavningstråd - så låt gå för den här gången :wink:
Linkan
Forumentusiast

Post by Linkan »

Måste hålla med om att Henke är än riktig topp målvakt.
Men att säga att han är världens bästa som en del jornalister säger
är bara pinsamt och sätter en väldig press på Henke.
Han har faktiskt inte spelat VM, OS, eller i NHL men han är ju
bara 23år så allt är möjligt.
Lakers o Fbk i hjärtat.
[img]http://www.my-smileys.de/smileys2/hotjump_2.gif[/img]
Razzel
Forumentusiast

Post by Razzel »

Spelade ju i VM förra året bla mot Dunham.
When you pull on that jersey, the name on the front is a hell of alot more important than the one on the back.
Linkan
Forumentusiast

Post by Linkan »

Mycket möjligt att han gjorde....my misstake
tråkigt att se han i Rangers hade hellre sett han i Detroit!!!
Image
:wink:
Lakers o Fbk i hjärtat.
Viktor666
Forumterrorist

Post by Viktor666 »

Linkan wrote:Mycket möjligt att han gjorde....my misstake
tråkigt att se han i Rangers hade hellre sett han i Detroit!!!
Image
:wink:
Du behöver förmodligen inte se honom i NÅGON NHL-klubb...
Svenska målvakter har lite svårt att hävda sig "over there" oftast. Nu säger jag inte att det kommer att bli så för Henke men risken är ganska stor... :?
"Herr-bh, herr-bh, herr-bh..."
Linkan
Forumentusiast

Post by Linkan »

Jag tror han kommer att klara sig bra bara han lär sig alla vinklar
från en liten rink kommer han bli vår bäste målvakt vi har haft
i NHL....
Lakers o Fbk i hjärtat.
Micha
Forumentusiast

Post by Micha »

Henke har väl även sagt att han även skulle kunna tänka sig spela i AHL...men han skulle vara välkommen till Lakers också om han så önskar... :D :wink:
Linkan
Forumentusiast

Post by Linkan »

Jag hörde att Rangers ville att han skulle spela farmaligan nästa säsong
även om det inte blir nån säsong i NHL bara för att han
ska komma in i liret....
Lakers o Fbk i hjärtat.
ruppo
Forumdemon

Post by ruppo »

Linkan wrote:Jag hörde att Rangers ville att han skulle spela farmaligan nästa säsong
även om det inte blir nån säsong i NHL bara för att han
ska komma in i liret....
Tror det kan vara bra o börja där först...
[b][url]http://www.vaxjolakers.se[/url][/b]
INDIAN #66
Forumentusiast

Post by INDIAN #66 »

Äntligen hemma efter en Road-Trip. Så jävla gött 8)

Image Go West..Heja Frölunda.......
[img]http://www.mittzonen.com/images/avatars/15497267145d5287ee1b30.gif[/img]
Lakerdome
Forumdemon

Post by Lakerdome »

Bara att gratulera Frölunda. Värdiga segrare i ordets sanna bemärkelse.

Jag kan smälta att det var dom som Luleå blev utslagna av.
Post Reply